ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

20/11/2020

Π. Πέρκα: Με το νομοσχέδιο υποβαθμίζεται ξεκάθαρα η ΑΠΑ, δεν εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, τίθεται σε αμφισβήτηση η ασφάλεια των πτήσεων και τα δικαιώματα επιβατών, γι’ αυτό και τελικά δε θα μπορέσει να λάβει σάρκα και οστά - βίντεο

Π. Πέρκα: Με το νομοσχέδιο υποβαθμίζεται ξεκάθαρα η ΑΠΑ, δεν εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, τίθεται σε αμφισβήτηση η ασφάλεια των πτήσεων και τα δικαιώματα επιβατών, γι’ αυτό και τελικά δε θα μπορέσει να λάβει σάρκα και οστά - βίντεο



Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου

 

Στην ομιλία της στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου επί του Σ/Ν του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών», η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα, ανέφερε τα εξής:

«Κ. Υπουργέ,

Εδώ και σχεδόν ενάμιση χρόνο, δεν ξέρω ειλικρινά πόσες φορές έχουμε συναντηθεί κοινοβουλευτικά και παίζουμε τους ίδιους ρόλους. Εγώ κάθε φορά ρωτάω πού είναι επιτέλους η ΑΠΑ κι εσείς κάθε φορά επιτίθεστε στο ΣΥΡΙΖΑ και εξαγγέλετε τη λειτουργία της ανεξάρτητης αυτής αρχής. Στο ενδιάμεσο συγκροτήσατε φυσικά άλλη μια Επιτροπή, με σκοπό την ίδρυση της ΑΠΑ, στην οποία, αντί να συμμετέχει ο Διοικητής της ΑΠΑ, όπως προβλεπόταν, συμμετείχε μόνο ο Διοικητής της ΥΠΑ, αφού ο πρώτος δεν είχε ακόμα διορισθεί. Δηλαδή ο εκπρόσωπος του ελεγχόμενου φορέα εξέφραζε άποψη για το πώς θα λειτουργεί, από ποιους και από πόσους η υπηρεσία που θα τον ελέγχει.

Τελικά διορίστηκε και ο Διοικητής στην ΑΠΑ, ενώ η Αρχή παρέμενε ακέφαλη για μήνες κι ας είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής Διοικητή από το ΣΥΡΙΖΑ, εσείς για μια ακόμα φορά επιλέξατε να ακυρώσετε ένα έργο της προηγούμενης Κυβέρνησης. Σας έχω ξαναπει, αν δε συμφωνούσατε, μπορούσατε να διορθώσετε σημειακά, αλλά, ξέρετε πότε κερδίσατε τις εκλογές; Τον Ιούλιο του ’19 και έχουμε Νοέμβριο του ’20. Τέλος πάντων, προχωρήσατε τελικά σε νέα πρόσκληση, για να επιλέξετε τελικά Διοικητή που δεν έχει αναγνωρίσει το πτυχίο του, γιατί όπως είπε «δεν του χρειάστηκε στην επαγγελματική του πορεία».

Αλλά θέλω να κάνω και κάποιες μικρές παρατηρήσεις στον εισηγητή της ΝΔ. Είπε ότι ο Νόμος 4427/2016 ήταν «ατυχής, το επιεικέστερο». Τον ενημερώνω λοιπόν ότι ο εκπρόσωπος της EASA είχε συμφωνήσει μ’ αυτόν το Νόμο. Αντίθετα, το νομοσχέδιο που φέρνετε δεν είναι καθόλου στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών.

Θα μου πείτε, όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, τα έχουμε πει και τα έχουμε ξαναπεί, οπότε ας έρθουμε στο σήμερα. Χρειαστήκατε λοιπόν 16 μήνες για να φέρετε αυτό το νομοσχέδιο και μάλιστα όχι μόνο εν μέσω πανδημίας, αλλά εν μέσω λοκντάουν. Προφανώς μόνο αυτός ο τρόπος υπάρχει για να περάσει, γιατί είμαι σίγουρη ότι ακόμα και οι βουλευτές της συμπολίτευσης και ιδιαίτερα εκείνοι από τις περιφέρειες με νησιά που έχουν αεροδρόμια, θα δυσκολευτούν πολύ να το ψηφίσουν. Κύριε Γκίκα, οι συμπολίτες σας στην Κέρκυρα συμφωνούν να κάνει κουμάντο η Fraport στο παραχωρημένο αεροδρόμιο της Κέρκυρας;

Μιλάμε για τη σύσταση μιας ανεξάρτητης Αρχής, για την οποία θα έπρεπε να έχει προηγηθεί ευρεία διαβούλευση με αυτούς που θα κληθούν να εφαρμόσουν τις επερχόμενες ρυθμίσεις. Κι όμως, όλα έγιναν ερήμην των εργαζομένων και των συλλογικών τους οργάνων. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι έχουν τοποθετηθεί ενάντια στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θα το ακούσουμε και στην ακρόαση των φορέων. Ακόμα και στη δημόσια διαβούλευση, είχαμε στη συντριπτική πλειοψηφία πλήθος αρνητικών σχολίων. Η μοναδική θετική παρέμβαση για την αποψίλωση και υποβάθμιση που προβλέπουν οι ρυθμίσεις σας για την ΑΠΑ προέρχεται, από ποιους άραγε, από τους ελεγχόμενους και συγκεκριμένα από το ΣΕΤΕ και την Aegean – δηλαδή από τον κ. Βασιλάκη. Ας μην ξεχάσουμε και τη Fraport, σίγουρα κι εκείνοι είναι εξαιρετικά ικανοποιημένοι, έτσι κι αλλιώς η μόνη τους παρέμβαση στη διαβούλευση ήταν να ζητήσουν μείωση προστίμων, σα να μην έφταναν όλες οι προηγούμενες ευνοϊκές ρυθμίσεις μέσα στην πανδημία, γι’ αυτά έχω κάνει και σχετικές ερωτήσεις.

Έτσι λοιπόν έχουμε να κάνουμε με ένα νομοσχέδιο γεμάτο αντισυνταγματικότητες, πλήθος επιτροπών, υποεπιτροπών και συμβουλίων – που αυξάνουν το επιτελικό κράτος – καθώς και με χαριστικές διατάξεις. Στο σύνολό του και σε σχέση με το Ν4427/2016 υποβαθμίζεται ξεκάθαρα η ΑΠΑ, αφού μειώνεται ο συνολικός αριθμός εργαζομένων, μειώνεται το ποσοστό του επιστημονικού προσωπικού ΠΕ. Με τον προηγούμενο Νόμο ήταν πάνω από 90%, είναι πολύ ιδιαίτερες οι υπηρεσίες που προσφέρουν στις αεροπορικές μεταφορές οι υπάλληλοι. Το ποσοστό αυτό έπεσε στο 68%. Μειώθηκε η χρηματοδότηση από τα τέλη αεροναυτιλίας από 20% σε 3%, καταργούνται οι Αεροπορικές Αρχές, καταργείται η Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας, υποβαθμίζονται αντικείμενα μείζονος σημασίας, όπως η ασφάλεια από έκνομες ενέργειες, ενώ άλλα δεν υφίστανται καθόλου (πχ ΠΣΕΑ). 

Θα έχουμε ευκαίρια και στις υπόλοιπες συνεδριάσεις να δούμε τα θέματα αναλυτικά, αλλά ως γενικότερο σχόλιο θέλω να πω ότι αν κανείς δει προσεχτικά το νομοσχέδιο, κατανοεί πως πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου το οποίο δε θα μπορέσει πρακτικά να λάβει σάρκα και οστά. Και αυτό διότι όχι μόνο το δημόσιο και εθνικό συμφέρον δεν εξυπηρετεί με την κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών στα παραχωρημένα αεροδρόμια, αλλά δημιουργείται μια Αθηνοκεντρική Υπηρεσία που δε θα μπορεί να εξυπηρετεί τους πολίτες που επιθυμούν να καταγγείλουν τις στρεβλώσεις στο χώρο των αερομεταφορών. Τα δικαιώματα των επιβατών είναι κατοχυρωμένα και είναι μια πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση. Τα εξασφάλιζαν λοιπόν μέχρι τώρα οι κατά τόπους Αεροπορικές Αρχές και βεβαίωναν γρήγορα, σε σύντομο χρόνο, τις παραβάσεις των αερομεταφορέων σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία, τη 261 και τις κείμενες αερολιμενικές διατάξεις. Με το νομοσχέδιό σας ουσιαστικά το κράτος αρνείται τη συνδρομή του στο νόμιμο δικαίωμα αποζημίωσης του επιβάτη - καταναλωτή και παραβιάζεται κάθε έννοια δικαίου. Επίσης δεν εξυπηρετεί ούτε και τους ίδιους τους εργαζόμενους που δουλεύουν στην ΑΠΑ και την ΥΠΑ. Συγκεκριμένα, οι υπάλληλοι της ΑΠΑ θα πρέπει να επιστρέψουν στην παλιά ΥΠΑ των παραχωρημένων αερολιμένων και διαχειριζόμενων πλέον από τη Φραπορτ, άρα αναρωτιόμαστε τι ακριβώς θα κάνουν, οι δε υπαλληλοι της ΥΠΑ θα οδηγηθούν άραγε σε μελλοντική μεταπώληση με τη νέα«ευέλικτη» μορφή ΝΠΔΔ που θα λάβει η ΥΠΑ; Και ειδικά μετά τις παρουσιάσεις των εξ’ αποστάσεως «πύργων ελέγχου» εναέριας κυκλοφορίας τους οποίους και θα αγοράσετε απ’ ότι υποπτεύομαι, διότι, έχω δει πολλά δημοσιεύματα, τα οποία μάλλον παίζουν το ρόλο του «λαγού».

 

Κατά τα άλλα, τελείως επιγραμματικά θα αναφέρω κάποια άλλα θέματα, στις επόμενες συνεδριάσεις θα έχουμε τον καιρό:

 

§ Η ΑΠΑ τελικά μόνο ανεξάρτητη δε θα είναι, αφού οι παρεμβάσεις ξεκίνησαν ήδη με το νομοσχέδιο να προβλέπει αδικαιολόγητα μειωμένο αριθμό υπαλλήλων, ενώ παράλληλα «βολεύονται» και 25 ημέτεροι. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί μετά από τόσο εξειδικευμένο προσωπικό, πώς και με τι κριτήρια θα επιλεγούν αυτοί οι 25 ημέτεροι, να υποθέσω μάλλον ότι δε θα έχουν πτυχία, αυτό είναι το στάνταρ. Επίσης, τα έσοδα της θα προέρχονται από την ΥΠΑ, δηλαδή η Αρχή όχι μόνο δε θα έχει προϋπολογισμό δικό της, αλλά αυτός θα προέρχεται από το φορέα που εποπτεύει!

§ Με την κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών, όπως αναφέρθηκε, έχουμε αντίκτυπο στα δικαιώματα των επιβατών, αλλά αναιρείται και η οποιαδήποτε δυνατότητα καθημερινού ελέγχου εφαρμογής της αεροπορικής νομοθεσίας, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια των πτήσεων. Το χειρότερο όμως είναι ότι καθίσταται αδύνατη η εφαρμογή των Σχεδίων Εθνικής Άμυνας του ΚΥΣΕΑ (‘Γεράνεια’, ‘Αλέξανδρος’ κτλ). Σε περίπτωση μετάπτωσης σε πολεμική σύγκρουση, το οποίο απευχόμαστε, ποιος θα αναλάβει τη διαχείριση του αερολιμένα, αν όχι οι εξειδικευμένοι και εκπαιδευμένοι στα ΠΣΕΑ αερολιμενικοί υπάλληλοι;

§ Πλέον, αντί της ΑΠΑ, όπως ίσχυε στο Ν4427/2016, η ΥΠΑ είναι αρμόδια για τη διαχείριση, κατανομή και πίστωση του ΕUROCONTROL, κάτι που αντίκειται στους ΕΚ 550/2004, 39/2013, 317/2019, αλλά αντίκειται και στην κοινή λογική.

§ Στα προσόντα του Διοικητή της ΑΠΑ αναφέρεται να έχει εργασιακή εμπειρία, αλλά όχι στο αεροπορικό αντικείμενο! Είναι πολύ εξειδικευμένο το αντικείμενο. Και βεβαίως του δίνετε υπερεξουσίες, πχ εισηγείται βαθμολογική και υπηρεσιακή εξέλιξη των υπαλλήλων, μισθολογικό καθεστώς κτλ.

§ Πλέον τα μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ θα επιλέγονται από τον ίδιο τον Υπουργό Μεταφορών, σε αντίθεση με το Ν4427/2016, όπου προβλεπόταν ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία από ανεξάρτητη επιτροπή με μέλη του ΑΣΕΠ και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους. Μιλάμε για αντισυνταγματική ρύθμιση, αφού με νόμο προσπαθείτε να σταματήσετε μια διαδικασία που βρίσκεται στο στάδιο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας. Παρεμβαίνετε ευθέως στην ανεξαρτησία της αρχής. Επίσης, το ελεγχόμενο Εκτελεστικό θα αποφασίζει ομόφωνα με τις επιταγές του Υπουργού. Δεν είναι απορίας άξιο ότι ενώ έχει συμφωνηθεί «αμοιβαία επωφελής λύση» μεταξύ Fraport και Πρωθυπουργού, δεν έχει έρθει ακόμα στη Βουλή; Μήπως περιμένετε να συσταθεί πρώτα το προσκείμενο σε σας Εκτελεστικό Συμβούλιο και μετά να φέρετε την παρά τη Σύμβαση χρηματοδότηση της Fraport ως απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής και όχι της Κυβέρνησης;

§ Εν πάσει περιπτώσει, η προχειρότητα του νομοσχεδίου φαίνεται και από την αλλοίωση συγκεκριμένων ορισμών. Για παράδειγμα, η Διεύθυνση Ασφάλειας από Έκνομες Ενέργειες, σκεφτείτε λίγο το αντικείμενο, μετονομάζεται σε Διεύθυνση Αεροπορικής Προστασίας, κάτι που δεν είναι δόκιμος όρος, δεν υπάρχει πουθενά στις αεροπορικές μεταφορές, για να συγχωνευτεί με τη Διεύθυνση Προστασίας Περιβάλλοντος, με την οποία το μόνο κοινό που έχει είναι η λέξη «προστασία».

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, θα επανέλθω στις επόμενες Επιτροπές».

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ