ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

07/02/2007

Τα Ταμπακαριά Χανίων κινδυνεύουν με κατάρρευση λόγω γραφειοκρατίας.

Ερώτηση του Γιάννη Δραγασάκη προς τους Υπουργούς Πολιτισμού, ΠΕΧΩΔΕ, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης



Από το 1850 στην παράκτια ζώνη της Χαλέπας, στα Χανιά, βρίσκονται τα Ταμπακαριά (βυρσοδεψεία) τα οποία αποτέλεσαν ένα ζωντανό βιοτεχνικό και εμπορικό κύτταρο επί έναν περίπου αιώνα. Σήμερα, τα περισσότερα απ τα βυρσοδεψεία είναι εγκαταλειμμένα, κάποια έχουν ανακαινιστεί για να λειτουργήσουν ως ξενοδοχεία και εστιατόρια και μερικά συνεχίζουν τη λειτουργία τους. Το στοιχείο που δε μεταβλήθηκε στο χρόνο είναι η αρχιτεκτονική τους και ακόμη και σήμερα αποτελούν ένα αρχιτεκτονικό σύνολο μοναδικό.

Παρά τις μελέτες που κατά καιρούς έχουν γίνει και τις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί τίποτα δεν έχει προχωρήσει ώστε τα βυρσοδεψεία να αναστηλωθούν και να διασωθεί η φυσιογνωμία της περιοχής.

Συγκεκριμένα:

-Ένα τμήμα της περιοχής των βυρσοδεψείων δεν έχει ενταχθεί στο σχέδιο πόλης των Χανίων του 1946. Το ίδιο σχέδιο προβλέπει τη διαπλάτυνση της οδού Βιβιλάκη προς βορρά και τη ρυμοτόμηση και κατεδάφιση τμημάτων των βυρσοδεψείων που υπάρχουν. Γι αυτό το λόγο οι ιδιοκτήτες των βυρσοδεψείων που βρίσκονται βόρεια της οδού Βιβιλάκη δεν μπορούν να οικοδομήσουν ούτε να επισκευάσουν νόμιμα τα κτίσματά τους, παρότι πολλοί από αυτούς είχαν οικοδομήσει νόμιμα με άδεια του ελληνικού κράτους από το έτος 1923 και μετά.

-Με την απόφαση 400/1985 (ΦΕΚ 29/1985, τευχ. Δ ) της Νομαρχίας Χανίων καθορίστηκε γραμμή αιγιαλού - παραλίας στην περιοχή και η γραμμή παλιού αιγιαλού στο βόρειο όριο της οδού Βιβιλάκη. Βάσει αυτής της διοικητικής πράξης, οι εκτάσεις και τα κτίσματα που περιλαμβάνονται μεταξύ των οριογραμμών του παλαιού και του νέου αιγιαλού ανήκουν κατά τεκμήριο στο ελληνικό Δημόσιο, παρότι οι περισσότερες ιδιοκτησίες και τα κτίσματα της ζώνης αυτής κατέχονται με νόμιμους τίτλους από ιδιώτες που φτάνουν πριν το έτος 1900 και πάντως πολύ πριν το έτος 1985, οπότε το ελληνικό Δημόσιο  νομιμοποιήθηκε να αξιώνει ιδιοκτησιακά δικαιώματα.

-Το 1992 - 1994 έγινε ειδική χωροταξική μελέτη της περιοχής από τη Νομαρχία Χανίων. Πρόταση της μελέτης ήταν η αναπαλαίωση και εξ αρχής αναστήλωση όσων βυρσοδεψείων έχουν καταρρεύσει. Η μελέτη αυτή δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ.

-Μετά από σχετικά αιτήματα των ιδιοκτητών, ο δήμος Χανίων έχει ζητήσει (υπ αριθμ. 8134/2003 έγγραφο) από την Κτηματική Υπηρεσία του δημοσίου να επανακαθορίσει τη γραμμή αιγιαλού, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

-Επιπλέον, το δημοτικό συμβούλιο του δήμου, με την υπ αριθμ. 252/2004 απόφασή του, έχει χαρακτηρίσει την περιοχή διατηρητέα, απαντώντας θετικά στην πρόταση της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων,.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

Προτίθενται να πάρουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να αρθεί η γραφειοκρατία, να επιτευχθεί η διατήρηση, προστασία και προαγωγή της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και να υπάρξει ολοκληρωμένη και ενιαία αντιμετώπιση για τα παλιά βυρσοδεψεία στα Χανιά;

Ο ερωτών βουλευτής

Γιάννης Δραγασάκης



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ