ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/07/2009

Τοποθέτηση του βουλευτή Αχαΐας, Ν. Τσούκαλη για το Νομικό Συμβούλιο του Κράτος στην ολομέλεια της Βουλής, στις 29 Ιουλίου



  •  Η αναδιάρθρωση και ενίσχυση των υφιστάμενων θεσμών απαιτεί γενναίες πολιτικές αποφάσεις και ρήξεις με πάγιες ιδεοληψίες.
  •  Επτά μήνες μετά την υπόθεση Βατοπεδίου, η συζήτηση σήμερα περιορίζεται σε μερεμέτια για την προσαρμογή της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στις ιδιοτελείς επιδιώξεις της Κυβέρνησης !  Οδηγεί στην πλήρη χειραγώγηση.
  •  Προτείνουμε την ενίσχυση της λειτουργικής ανεξαρτησίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ούτως ώστε να συγκροτείται και να αποφασίζει εντελώς ανεξάρτητα από τη βούληση των πολιτικών προϊσταμένων του.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβαση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στην ολομέλεια της Βουλής:

«Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους έχει αναχθεί σε νομικό θεματοφύλακα του δημοσίου συμφέροντος. Αυτή τη στιγμή όμως το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ζει τον απόηχο ή υφίσταται τα απόνερα της διαβόητης υπόθεσης του Βατοπεδίου. Αυτήν την περίοδο αναλώθηκε σε συνεχείς συνεδριάσεις, διαβουλεύσεις και συσκέψεις προκειμένου να αναστρέψει την τεράστια οικονομική, κοινωνική, αλλά και ηθική ζημιά που υπέστη το δημόσιο από αυτήν την υπόθεση.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής το καταλυτικό, αλλά και ομόφωνο –το τονίζω- πολιτικό συμπέρασμα ήταν η ανάγκη για θωράκιση του πολιτικού και δημόσιου βίου με νέους θεσμούς, αναδιάρθρωση και ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων θεσμών. Η προσπάθεια αυτή απαιτούσε και απαιτεί γενναίες πολιτικές αποφάσεις και ρήξεις, ρήξεις με πάγιες ιδεοληψίες και εμμονές και ευρύτερες κοινωνικές και πολιτικές συναινέσεις. Αυτές οι προϋποθέσεις δυστυχώς σήμερα δεν υφίστανται. Και αυτές οι ομόφωνες θέσεις που περιλήφθησαν στις πορισματικές εκδοχές όλων των Κομμάτων αφορούσαν κυρίως το θεσμό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Αυτό που απαιτούσε ο τόπος, ήταν η αναδιάρθρωση και θεσμική θωράκιση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Εκεί έγκειται η πλήρης διαφωνία μας με το υπό εξέταση άρθρο 13 άρθρο. Εμείς στην πορισματική μας έκθεση καταθέσαμε πλήρη τη θέση μας για την θεσμική θωράκιση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Επαναφέρουμε αυτήν την πρόταση. Την είχαμε θέσει και σε δημόσιο διάλογο. Επτά μήνες μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την κατάθεση του πορίσματος της Επιτροπής περιμέναμε μια άλλη συμπεριφορά από την Κυβέρνηση, μια πολύ πιο σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος, μια προσπάθεια για θωράκιση και αναβάθμιση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Όμως, τι συζητάμε αυτή τη στιγμή; Συζητάμε προτάσεις και μερεμέτια. Γίνεται ένα ρετουσάρισμα και δυστυχώς προσαρμογή της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στις ιδιοτελείς επιδιώξεις της Κυβέρνησης. Ας απαντήσει ο κύριος Υπουργός, ποιανού ήταν η φαεινή ιδέα να εισαγάγει το θεσμό του ιδιώτη δικηγόρου στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους; Υπήρξε εισήγηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους; Δεν διδάχτηκε τίποτα από το παρελθόν; Αξιολόγησε τα σχεδόν ομόφωνα συμπεράσματα της Επιτροπής; Τι πρότειναν τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου; Διδάχτηκαν και τα ίδια τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κάποια από τα συμπεράσματα της διαδικασίας της υπόθεσης του Βατοπεδίου;

Η διαδικασία ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής, αποκάλυψε τεράστιες ανεπάρκειες και προκλητικές ανακολουθίες του κορυφαίου υποτίθεται νομικού θεματοφύλακα των συμφερόντων του δημοσίου. Παρακολουθήσαμε γνωματεύσεις σύμφωνα με τη βούληση και κατά παραγγελία της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Μία πρωτοφανής τυπολατρεία που συχνά έβλαψε και εξακολουθεί να βλάπτει το δημόσιο συμφέρον και καταταλαιπωρεί τον απλό πολίτη. Είναι μία κακώς εννοούμενη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία. Διαφοροποιημένες απόψεις, συμπεράσματα και κρίσεις ανάλογα με την συμμετοχή των μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σε διαφορετικά όργανα και με διαφορετικούς πολιτικούς προϊσταμένους. Επίσης, παρακολουθήσαμε κραυγαλέες παραβιάσεις του ασυμβιβάστου κ.λπ.. Όπως πολύ επιτυχημένα αναφέρθηκε στην Επιτροπή, οι γνωματεύσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους σε αρκετές περιπτώσεις διατυπωνόντουσαν βάσει της εικαζόμενης βούλησης της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας που υπέβαλε το σχετικό ερώτημα.

Προτείναμε την ενίσχυση της λειτουργικής ανεξαρτησίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ούτως ώστε να συγκροτείται και να αποφασίζει εντελώς ανεξάρτητα από τη βούληση των πολιτικών προϊσταμένων του. Ζητήσαμε διεύρυνση του πλαισίου των γνωμοδοτήσεών του πέρα από τα ερωτήματα που κάθε φορά τίθενται προκειμένου να εξασφαλιστεί η πληρέστερη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Επίσης, ζητήσαμε επιτέλους να εξασφαλιστεί η ενιαία έκφραση των μελών ανεξάρτητα από το φορέα που συμμετέχουν τα μέλη, οι νομικοί σύμβουλοι, διαφάνεια και αξιοκρατία στις επιλογές των μελών του που τοποθετούνται σε διάφορες υπηρεσίες ή φορείς. Ομόφωνη θέση ήταν ότι αυτή η συζήτηση θα πρέπει να γίνει μεθοδευμένα από όλες τις πλευρές της Βουλής με τολμηρές αποφάσεις ούτως ώστε πραγματικά να αποκτήσουμε ένα νομικό θεματοφύλακα, ανεξάρτητο και επαρκέστατο, του δημόσιου συμφέροντος. Δυστυχώς, με την προσπάθεια αυτή της Κυβέρνησης φαίνεται ότι επιδιώκεται η πλήρης χειραγώγηση. Φανταστείτε, η υπόθεση Βατοπεδίου να εκρίνετο από τον Υπουργό Οικονομικών ως δύσκολη και περίπλοκη και να ανετίθετο συνολικά σε ιδιωτικό γραφείο! Πρόσφατη περίπτωση. Είναι προφανές ότι η μεθόδευση αυτή οδηγεί ακόμα και τον πλέον καλόπιστο στο να κρίνει και να αξιολογεί την προσπάθεια της Κυβέρνησης ως άκρως ιδιοτελή.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ