ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

22/03/2012

Β. Μουλόπουλος: «Ουσιαστικό πόθεν έσχες, περιουσιολόγιο στα κόμματα, διεθνής συνεργασία για την αποκάλυψη δικαιούχων off shore εταιριών»



«Καίρια και ουσιαστική καταγραφή περιουσιακών στοιχείων για όλους, συνεχής δημοσίευση για κατοχύρωση της διαφάνειας, επέκταση της υποβολής πόθεν έσχες και στα κόμματα, συντονισμός νομοθετικής και δικαστικής εξουσίας , σε εθνικό και διεθνές επίπεδο για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής και του ξεπλύματος περιουσιακών στοιχείων σε off shore εταιρίες και φορολογικούς παραδείσους, πρότεινε  μεταξύ άλλων ο βουλευτής Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Μουλόπουλος στη συζήτηση για τις τροποποιήσεις του ν. 3213/ 2003, που διεξήχθη νωρίτερα σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Το πρόβλημα του πολιτικού συστήματος είναι πρόβλημα τριγωνικής σχέσης. Χρήμα επενδύεται στην παραγωγή ελεγχόμενης ενημέρωσης από τα ΜΜΕ. Η ελεγχόμενη ενημέρωση προσανατολίζεται στην παραγωγή συγκεκριμένης πολιτικής. Η συγκεκριμένη πολιτική υλοποιεί τους στόχους και εξασφαλίζει τα συμφέροντα τραπεζιτών, μεγαλοεργολάβων, εφοπλιστών και ιδιοκτητών ΜΜΕ για την παραγωγή χρήματος και την ενίσχυση της παρασκηνιακής δύναμης και των κεφαλαίων τους.

Ο φαύλος κύκλος ποδηγετεί τις εξελίξεις στη χώρα, ερήμην του λαϊκού παράγοντα και εναντίον των αρχών της δημοκρατίας, της ισότητας και της διαφάνειας», επισήμανε ο κ. Μουλόπουλος τονίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψηφίζει τις προτεινόμενες αλλαγές, με άξονα τη διαφάνεια και τη διεύρυνση της λογοδοσίας.

Αναλυτικά η τοποθέτηση του βουλευτή Επικρατείας. Βασίλη Μουλόπουλου, στη συζήτηση της Ολομέλειας.

«Ο πολιτικός κόσμος και το πολιτικό σύστημα δεν πάσχουν από την έλλειψη νόμων ή την κακή διατύπωσή τους.

Για την αναξιοπιστία, τη διαφθορά ή την κρίση των θεσμών, πρωτίστως απουσιάζει η πολιτική βούληση ρήξης με το παρελθόν και απόδοσης ευθυνών.

Να αποδοθούν ευθύνες και να καταλογιστούν πράξεις και ποινές στα πολιτικά πρόσωπα και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους στις υποθέσεις σκανδάλων, που ταλάνισαν στο πρόσφατο παρελθόν, τη δημόσια ζωή.

Το πόθεν έσχες είναι ένας από τους πυλώνες, οι οποίοι θα μπορούσαν να στηρίξουν αποτελεσματικά την αξιοπιστία και τη διαφάνεια στο πολιτικό σύστημα και τη δημόσια ζωή του τόπου.

Οι άλλοι δύο είναι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και ένας ουσιαστικός και σε βάθος έλεγχος των ροών πολιτικού χρήματος.

Σε κόμματα και σε πολιτικούς.

Το πρόβλημα του πολιτικού συστήματος είναι πρόβλημα τριγωνικής σχέσης.

Χρήμα επενδύεται στην παραγωγή ελεγχόμενης ενημέρωσης από τα ΜΜΕ.

Η ελεγχόμενη ενημέρωση προσανατολίζεται στην παραγωγή συγκεκριμένης πολιτικής.

Η συγκεκριμένη πολιτική υλοποιεί τους στόχους και εξασφαλίζει τα συμφέροντα τραπεζιτών, μεγαλοεργολάβων, εφοπλιστών και ιδιοκτητών ΜΜΕ για την παραγωγή χρήματος και την ενίσχυση της παρασκηνιακής δύναμης και των κεφαλαίων τους.

Ο φαύλος κύκλος ποδηγετεί τις εξελίξεις στη χώρα, ερήμην του λαϊκού παράγοντα και εναντίον των αρχών της δημοκρατίας, της ισότητας και της διαφάνειας.

Οι συγκρούσεις, στο προσκήνιο και το παρασκήνιο, παύουν να είναι ιδεολογικές.

Η πολιτική με ήττα και οι πολιτικοί με όμικρον γιώτα, παραδόθηκαν στα διαπλεκόμενα συμφέροντα.

Το άλλοτε κράτος – λάφυρο του δικομματισμού του ρουσφετιού μετατράπηκε σε κερδοσκοπική εταιρεία, με τα κόμματα εξουσίας να εκπίπτουν σε επιχειρήσεις οριζόμενες από συγκεκριμένους μάνατζερ, που επιδίωκαν την διαχείριση της κερδοσκοπικής εταιρίας ΚΡΑΤΟΣ Α.Ε. για λογαριασμό και για την εξυπηρέτηση των εκάστοτε παρασκηνιακών παραγόντων τους.

Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία συζητείται σήμερα, αποπειράται να συμπληρώσει και να αυστηροποιήσει το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο για το πόθεν έσχες και τους υπόχρεους για την κατάθεση τέτοιας δήλωσης.

Για να μην μείνει γράμμα κενό και για να μην αποδειχθεί φύλλο συκής του πολιτικού συστήματος, προαπαιτεί την πολιτική βούληση και τη θέληση εφαρμογής των νόμων και του καταλογισμού ευθυνών.

Και δίπλα στις προτεινόμενες ρυθμίσεις να υπάρξουν συμπληρώσεις και κατοχυρώσεις και ενίσχυση του πλέγματος διαφάνειας και λογοδοσίας.

Να υπάρξει ονομαστικοποίηση του μετοχικού κεφαλαίου όλων των εταιριών και ειδικά των εταιριών ΜΜΕ, που εμπλέκονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με αναθέσεις δημοσίων έργων.

Να δημιουργηθεί αυτοτελής ηλεκτρονική βάση δεδομένων, όπου θα αναρτώνται διαρκώς και αδιάλειπτα, όλα τα πόθεν έσχες και για όλο το διάστημα υποχρέωσης κατάθεσης.

 Προκειμένου, οι δηλώσεις να είναι προσιτές και συγκρίσιμες, για κάθε ενδιαφερόμενο, διαρκώς, χωρίς χρονικούς περιορισμούς και προαπαιτούμενα.

Και αυτό να μην αφορά μόνο τους πολιτικούς, αλλά όλους τους υπόχρεους για την υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες.

Να δούμε πόσοι είναι οι καθαροί ουρανοί και αν φοβούνται ή όχι, τις αστραπές.

Να επεκταθεί η υποχρέωση υποβολής πόθεν έσχες και η καθιέρωση περιουσιολογίου, στα κόμματα.

Να καταδειχθούν και να αποκαλυφθούν οι διασυνδέσεις και οι ροές χρήματος και η πρόσκτηση περιουσιακών στοιχείων από ενδεχόμενες, παράνομες χρηματοδοτήσεις και νοσηρές εξαρτήσεις.

Διαφάνεια και λογοδοσία, όπως επίσης και φορολογική απόδοση, προκύπτει και από την καθιέρωση ρητής απαγόρευσης συμμετοχής πολιτικού προσώπου και συγγενών τους, στη σύσταση, τη συμμετοχή και τις συναλλαγές, υπεράκτιας (off shore) εταιρίας.

 Και η έμμεση συμμετοχή με τη χρησιμοποίηση παρένθετων προσώπων, τα οποία έχουν το ρόλο αχυρανθρώπων, εμπίπτει και στην άρση επαγγελματικού απορρήτου που εισάγουν οι τροποποιήσεις που συζητούμε.

Και αυτό γιατί συνήθως η διοίκηση και η συμμετοχή σε off shore εταιρίες γίνεται μέσω δικηγόρων ή λογιστών ή των νομικών προσώπων τους, που υποτίθενται ότι δεσμεύονται από επαγγελματικό απόρρητο να μην αποκαλύπτουν τους πραγματικούς δικαιούχους των υπεράκτιων εταιριών και τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία ανήκουν στις εταιρίες αυτές.

Εδώ βέβαια χρειάζεται πυγμή, πολιτική βούληση και συντονισμός με τις διεθνείς προσπάθειες να αρθεί η ομερτά που καλύπτει τα κατʼ επίφαση νόμιμα αλλά διόλου ηθικά της φοροαποφυγής και του πλυντηρίου χρήματος, όπως αυτά συντελούνται μέσα από τις off shore εταιρίες.

Μόνο με ένα τέτοια συνδυασμό, ένα τέτοιο πλέγμα θεσμών και νόμων, που θα αποτελούσαν ικανό οπλοστάσιο προστασίας της δημόσιας ζωής θα μπορούσαμε να ατενίζουμε με κάποια αισιοδοξία την αποκατάσταση του κύρους της πολιτικής με ήττα και των πολιτικών με όμικρον γιώτα.

Στους δεύτερους όμως εναπόκειται η βούληση να εφαρμοστούν, να τηρηθούν και να εμπεδωθούν αυτοί οι κανόνες, και μαζί με την δικαστική εξουσία, να αποδίδονται, όταν είναι απαραίτητο, οι ανάλογες ευθύνες και ποινές.

Ως προς τα επιμέρους άρθρα της παρούσης πρότασης νόμου, επισημαίνω τα εξής.

Στο άρθρο 1, ο όγκος δεδομένων που θα συγκεντρωθεί, απαιτεί έγκυρη, χρονικά σύντομη και αποτελεσματική διασταύρωση και επαλήθευση.

Αλλιώς θα μείνει γράμμα κενό.

Στο άρθρο 2, ζητούμε να προστεθεί η υποχρέωση ονομαστικής δήλωσης της μετοχικής σύνθεσης ΜΜΕ και των εταιριών που συναλλάσσονται με το κράτος.

Στο άρθρο 3, η βάση δεδομένων να περιλαμβάνει τις δηλώσεις πόθεν έσχες όλων των υπόχρεων, και όχι μόνο των πολιτικών προσώπων.

Στο άρθρο 4 είναι προβληματική η δήλωση παραίτησης από περιουσιακά δικαιώματα καθώς, όπως διατυπώνεται, είναι ουσιαστικός όρος υποβολής του πόθεν έσχες.

Προκύπτουν προβλήματα συνταγματικότητας, αλλά και συνεπειών σε περίπτωση άρνησης υποβολής της.

Σε μια τέτοια περίπτωση, θα είναι και ουσιαστική έλλειψη της δήλωσης πόθεν έσχες, άρα η δήλωση πόθεν έσχες θα είναι ελλιπής και θα ενεργοποιούνται νόμιμες συνέπειες.

Είναι εύθραυστη η συγκεκριμένη διατύπωση και ρύθμιση.

Στο ίδιο άρθρο, στην περίπτωση η, ορθά κάμπτεται η αρχή της εχεμύθειας, καθώς υπερτερεί το δημόσιο συμφέρον και η απόδοση ευθυνών.

Σε κάθε περίπτωση, η δήλωση πόθεν έσχες, όπως γίνεται έως σήμερα, πρέπει να επανεξεταστεί και να διευρυνθεί και ο κύκλος προσώπων, υπόχρεων για την υποβολή της και το εύρος συνεπειών για ενδεχόμενη ψευδή ή αποσπασματική δήλωση.

Επίσης να αρθούν ορισμένες αντιφάσεις.

Όπως ότι ενώ βάση του πόθεν έσχες, είναι η φορολογική δήλωση του προηγούμενου οικονομικού έτους, συνυποβάλλονται βεβαιώσεις καταθέσεων έως την παραμονή της ημέρας υποβολής του.

Προκαλούνται συγχύσεις και προκύπτουν αντιφάσεις στις ενδεχόμενες μεταβολές της περιουσιακής κατάστασης σε οτιδήποτε αφορά ακίνητα, μετοχές ή άλλες ρευστοποιήσιμες αξίες.

Δυσχεραίνεται και η αντιπαραβολή και ο ενδελεχής έλεγχος.

Εν κατακλείδι, υπερψηφίζουμε τις τροποποιήσεις που προτείνονται, ευελπιστούμε ότι ο νόμος θα περάσει τις Συμπληγάδες της μεμψιμοιρίας και της αόρατης χειρός της έλλειψης πολιτικής βούλησης, και σε κάθε περίπτωση επιμένουμε σε ένα αυστηρό πλαίσιο με τα χαρακτηριστικά που αναφέραμε νωρίτερα.

Καίρια και ουσιαστική καταγραφή περιουσιακών στοιχείων για όλους, συνεχής δημοσίευση για κατοχύρωση της διαφάνειας, συντονισμός νομοθετικής και δικαστικής εξουσίας , σε εθνικό και διεθνές επίπεδο για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής και του ξεπλύματος περιουσιακών στοιχείων σε off shore εταιρίες και φορολογικούς παραδείσους».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ