ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

17/01/2014

Ερώτηση & ΑΚΕ Θ. Δρίτσα, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ: Αναξιόπιστα στοιχεία – αναξιόπιστη πολιτική στην ακτοπλοΐα. Ακραίο παράδειγμα η υπό κατάργηση σύνδεση Κυθήρων και Αντικυθήρων με τον Πειραιά



Προς τoυς Υπουργούς Οικονομικών - Ναυτιλίας και Αιγαίου

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μιλώντας, την Παρασκευή 10/1/2014, κατά τη διάρκεια επίκαιρης επερώτησης της ΔΗΜΑΡ για τη νησιωτική πολιτική, είπε από το βήμα της Βουλής αναφερόμενoς στις επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές ότι, «αποφασίσαμε να αξιολογήσουμε την αποδοτικότητα των ποσών που επιδοτούμε και γι’ αυτό προσθέσαμε συμβατικό όρο για πρώτη φορά να αποκτήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στοιχεία για την κίνηση από τις εταιρείες που δεν τα είχε μέχρι τώρα. Κάθε μήνα πλέον είναι υποχρεωμένες οι εταιρείες να μας υποβάλλουν δελτία κίνησης».

Η αναφορά αυτή του κ. Υπουργού δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά καθώς εμφανίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου (ΥΝΑ) να στερείται μέχρι τώρα αντικειμενικών στοιχείων της κίνησης επιβατών και οχημάτων στο σύνολο των ακτοπλοϊκών γραμμών ενώ είναι προφανές ότι, μέχρι τώρα, δεν υπήρξε καμία αξιολόγηση βάσει αντικειμενικών κριτηρίων της αποδοτικότητας των επιδοτήσεων, που από το 2003 παρουσίασαν αλματώδη αύξηση με αποτέλεσμα να υπερβούν το 2010 τα 100 εκατομμύρια ευρώ, κατά την αναφορά του ίδιου του Υπουργού, στην ίδια συζήτηση στη Βουλή.

Επίσης, αποτελεί ερωτηματικό με βάση ποια αντικειμενικά στοιχεία του ΥΝΑ γίνεται διασταύρωση των δηλώσεων των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την απόδοση των χρημάτων, που εισπράττονται ως τέλη υπέρ τρίτων (ΦΠΑ, επίναυλος 3%, τέλη διέλευσης οχημάτων και επιβατών κ.λπ) στο εισιτήριο επιβατών και οχημάτων.

Eίναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι το ΥΝΑ αναζητά και πάλι στοιχεία από τις εταιρείες, όμως, μόνο σε επιδοτούμενες γραμμές, αντί να δημιουργήσει ένα ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα καταχώρησης και ελέγχου των στοιχείων που αφορούν στην ακτοπλοϊκή διακίνηση (εισιτήρια και ναύλα οχημάτων, πλήρη στοιχεία αριθμού επιβατών και οχημάτων, κράτηση/απόδοση φόρων κλπ) με εξασφάλιση ελέγχου από τα υπουργεία Οικονομίας και Ναυτιλίας.

Επίσης, είναι γνωστό ότι αμφισβητείται βάσιμα κατά πόσο η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει εφαρμόσει τις επί του θέματος ευρωπαϊκές της υποχρεώσεις. Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο 2011-2012 οι αρμόδιες Υπηρεσίες της Ε.Ε. άσκησαν έλεγχο ως προς την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας στη χώρα μας αναφορικά με την ύπαρξη και κανονική λειτουργία του συστήματος καταγραφής των αναλυτικών στοιχείων των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται δια των ακτοπλοϊκών πλοίων για λόγους ασφαλείας καθώς και για λόγους ελέγχου των οικονομικών υποχρεώσεων των εταιρειών.

Τέλος, πρόσφατη και ακραία εκδήλωση αυτού του αδιαφανούς και αυθαίρετου σχεδιασμού των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών συνδέσεων είναι η αναγγελθείσα ήδη από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κατάργηση της επί μισό αιώνα και πλέον λειτουργούσας σύνδεσης των Κυθήρων και Αντικυθήρων με το διοικητικό τους κέντρο, τον Πειραιά.  Υπερασπιζόμενος μάλιστα ο Υπουργός την απόφαση του αυτή στην ίδια προαναφερθείσα συζήτηση στη Βουλή ισχυρίστηκε ότι το κόστος της επιδότησης για τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα ανέρχεται στο ποσό των 200 ευρώ ανά επιβάτη και έσπευσε με τρόπο προκλητικό να χαρακτηρίσει την εξυπηρέτηση των αναγκών των δύο νησιών ως … «ακριβό σπορ»!

Επειδή, το ζήτημα των επιδοτήσεων είναι εξαιρετικά σημαντικό, ιδιαίτερα για τα μικρότερα νησιά

Επειδή με τις επιτακτικές ανάγκες των Κυθήριων και  των Αντικυθήριων δεν είναι δυνατό να υπάρχουν τέτοιες επιπόλαιες αντιμετωπίσεις.

Επειδή από τα όσα είπε ο κ. Υπουργός δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά.

Επειδή η επιχειρηματική δραστηριότητα εκμετάλλευσης των δημοσίου συμφέροντος ακτοπλοϊκών μεταφορών επιδρά στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας με σοβαρότατες επιπτώσεις τόσο στα δημοσιονομικά όσο και στα αναπτυξιακά δεδομένα.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Ποια ήταν τα αποτελέσματα του ελέγχου που διενήργησαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την περίοδο 2011 – 2012 ως προς την ύπαρξη και κανονική λειτουργία του συστήματος καταγραφής των αναλυτικών στοιχείων των επιβατών και οχημάτων; Ποια ερωτήματα τέθηκαν από τις Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τι απάντησαν σε αυτά τα ερωτήματα οι αρμόδιες Υπηρεσίες της χώρας μας;

2.    Αφού όπως ανέφερε στη Βουλή ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου το Υπουργείο του μέχρι σήμερα δεν είχε στοιχεία κίνησης από τις εταιρίες, πως ισχυρίστηκε ότι το κόστος στην επιδοτούμενη γραμμή που συνδέει τον Πειραιά με τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και την οποία σκοπεύει να καταργήσει, ανέρχεται στα 200 ευρώ ανά επιβάτη και έσπευσε να χαρακτηρίσει την εξυπηρέτηση των δύο νησιών «ακριβό σπορ»;  

3.    Με βάση ποια στοιχεία κίνησης επιβατών και οχημάτων καταβάλουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τα τέλη υπέρ τρίτων (ΦΠΑ, επίναυλος 3%, τέλη διέλευσης οχημάτων και επιβατών κ.λπ) τα οποία εισπράττουν από τους επιβάτες; Σε περίπτωση, που η καταβολή γίνεται βάσει δηλώσεων των εταιρειών για τον αριθμό των εισιτηρίων πως γίνεται η διασταύρωση της ακρίβειάς τους;

4.    Πόσα χρήματα έχουν εισπραχθεί από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. τα έτη 2012 και 2013 από την απόδοση ΦΠΑ των ακτοπλοϊκών εταιρειών ως εισπραχθέντα από τα τέλη υπέρ τρίτων στο εισιτήριο επιβατών και οχημάτων;

5.    Πόσα χρήματα έχουν κατατεθεί στον ειδικό λογαριασμό τα έτη 2012 και 2013 από την απόδοση του ειδικού τέλους του άρθρου 10 του ν. 2932/01 (επίναυλος) από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ως εισπραχθέντα από τα τέλη υπέρ τρίτων στο εισιτήριο επιβατών και οχημάτων;

6.    Πως σκοπεύουν να επαληθεύουν οι Υπηρεσίες των αρμοδίων Υπουργείων  τα στοιχεία των δελτίων κίνησης που θα υποβάλουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για τις επιδοτούμενες γραμμές και τι σκοπεύει να κάνει για την συγκέντρωση ανάλογων στοιχείων για τις μη επιδοτούμενες γραμμές;

7.    Σκοπεύουν τα συναρμόδια Υπουργεία να εξετάσουν την άμεση δημιουργία ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος καταχώρησης και ελέγχου των στοιχείων που αφορούν στην ακτοπλοϊκή διακίνηση, επιδοτούμενη και μη επιδοτούμενη,  (εισιτήρια και ναύλα οχημάτων, πλήρη στοιχεία κίνησης επιβατών και οχημάτων, κράτηση/απόδοση φόρων κλπ) με εξασφάλιση  ελέγχου από τα υπουργεία Οικονομίας και Ναυτιλίας;

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής διαδικασίας Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων παρακαλούμε:

α) να μας παραδοθεί το σύνολο των εγγράφων της αλληλογραφίας μεταξύ της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά τον έλεγχο που ασκήθηκε αναφορικά με την ύπαρξη και κανονική λειτουργία του συστήματος καταγραφής των αναλυτικών στοιχείων των επιβατών και οχημάτων

β) να μας δοθούν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία κίνησης επιβατών και οχημάτων (ΙΧ και φορτηγά) αναλυτικά για κάθε μήνα των ετών 2012 και 2013 στα δρομολόγια:

β1. Πειραιάς – Κύθηρα

β2. Πειραιάς – Αντικύθηρα

β3. Πειραιάς – Καστέλι Κισσάμου

β4. Κύθηρα – Καστέλι Κισσάμου

β5. Καστέλι Κισσάμου – Κύθηρα

β6. Αντικύθηρα – Πειραιάς

β7. Κύθηρα – Πειραιάς

Ο ερωτών βουλευτής

Θοδωρής Δρίτσας



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ