ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

23/06/2014

ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΧΡΕΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ




Η φορολογική εξόντωση των πολιτών από τις μνημονιακές πολιτικές θα κορυφωθεί το επόμενο εξάμηνο από την είσπραξη πολλών φόρων (εισοδήματος, Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, τελών κυκλοφορίας οχημάτων, εισφοράς αλληλεγγύης κλπ.). Τα ποσά είναι τεράστια σε μέγεθος (σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής της 21.6.14 φτάνουν στα 11 δις ευρώ) και θα πνίξουν κυριολεκτικά μισθωτούς-συνταξιούχους, επαγγελματίες, μικρά και μεσαία εισοδήματα και περιουσίες.

Αντίδοτο σε όλη αυτή τη κατάσταση, δεν μπορεί να είναι απλά η επέκταση των δόσεων από 12 σε 48 ή ακόμη σε πιο πολλές. Η κοινωνία δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε τόσο μεγάλο βάρος, σε διάστημα έξι μηνών, ειδικά σε συνθήκες ύφεσης!

Στον αντίποδα αυτής της πολιτικής είναι η συγκροτημένη μας πρόταση (που έχουμε δημοσιοποιήσει από τον Μάρτιο του 2013), με την οποία ειδικά σε θέματα των χρεών στο Δημόσιο προτείνουμε (συνοπτικά):

1.    Την ύπαρξη κατώτατου εισοδήματος κάτω από το οποίο ΔΕΝ θα υπάρχουν διαδικασίες δόσεων, κατασχέσεων, δεσμεύσεων κλπ.

2.    Τη σύνδεση της μηνιαίας δόσης για χρέη με το μηνιαίο εισόδημα του πολίτη, με προκαθορισμένο ρεαλιστικό ποσοστό.

3.    Την διευκόλυνση των επιχειρήσεων, με την «κυκλοφορία» των χρεών από και προς το Δημόσιο, μέσα από τραπεζική διαδικασία.

Είναι προτάσεις που αποδεικνύουν τον ρεαλισμό, την πολιτική φιλοσοφία, αλλά και την κατεύθυνση της συνολικής πολιτικής μας πρότασης, που έχει στόχο τη μεταφορά των φορολογικών βαρών από τα μικρά και μεσαία εισοδήματα και περιουσίες στα μεγάλα και πολύ μεγάλα, τη δίκαιη κατανομή των φόρων και βεβαίως την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.


Οι προτάσεις αναλυτικά:


Γ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΡΒΑΡΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΑΧΘΗ ΧΡΕΗ

Θεωρούμε ότι η μνημονική φορολογική πολιτική, εκτός του ότι είναι παντελώς άδικη (αφού στην ουσία συνιστά μια οριζόντια και αναδρομική φορολόγηση της φτώχειας και των μικρών εισοδημάτων), εκτός του ότι είναι παντελώς αναποτελεσματική (η πλειονότητα των πολιτών πρέπει να εκποιήσει τη μικρή προσωπική του περιουσία για να πληρώσει φόρους για εισοδήματα που δεν υπάρχουν), δημιουργεί κάτι που είναι πολύ πιο επικίνδυνο: μια καινοφανή και ευρέως διαδεδομένη αντίληψη, μια νέα γενιά πολιτών, που θεωρούν (τις περισσότερες φορές δικαίως) τη μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων τους ως “νόμιμη”, αφού προέχει η επιβίωση των ιδίων και των οικογενειών τους. Η καλλιέργεια μιας τέτοιας κουλτούρας, δεν είναι άνευ σημασίας, ιδίως σε μια χώρα που οι πολιτικές ηγεσίες επέτρεψαν και καλλιέργησαν την κουλτούρα της φοροδιαφυγής σε εκτεταμένα τμήματα του πληθυσμού, ώστε να λαμβάνουν συγχωροχάρτι για την δική τους διαπλοκή και για την φοροδιαφυγή των μεγάλων εισοδημάτων που συστηματικά προωθούσαν και προστάτευαν. Και θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, ακόμα και όταν υπάρξει μια δίκαιη φορολογική πολιτική, σε μια οικονομία που ανακάμπτει μετά από μεγάλες πολιτικές αλλαγές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα εφαρμόσει, με τρόπο επίσημο και συντεταγμένο, την έστω σταδιακή (και πάντως μακροπρόθεσμη) αποπληρωμή των οφειλών, που πλέον έρχονται σε αντιπαράθεση με την επιβίωση των πολιτών. Η εφαρμογή οποιουδήποτε φορολογικού συστήματος δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο στην επιβολή, αλλά απαιτεί και την ενσυνείδητη συμμετοχή των πολιτών. Η έκταση της αδικίας και της αναλγησίας της φορολογικής πολιτικής που ασκείται εδώ και τρία χρόνια στη χώρα μας, διαλύει την νομιμοποιητική βάση της φορολογικής διοίκησης. Πρέπει άμεσα να εφαρμοστεί μια πολιτική που θα αντιστρέψει την κατάσταση.

Όπως αναφέρεται και στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, τα μέτρα που προτείνουμε (με αιχμή το περιουσιολόγιο) θα αποτελέσουν την αφετηρία για ένα ριζικά νέο φορολογικό σύστημα, δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό. Στην πλήρη ανάπτυξή τους τα μέτρα αυτά (περιουσιολόγιο κλπ) θα επιτρέψουν την ουσιαστική φορολογική ανακούφιση των ανέργων, των χαμηλόμισθων, των χαμηλοσυνταξιούχων, των μικροϊδιοκτητών, των μικρομετόχων και μικροομολογιούχων, με ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών εσόδων του κράτους.

Γ.1. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

1. Μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης (χαράτσι κλπ) για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτώχειας.

2. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία

Υπάρχουν ήδη πολλές περιπτώσεις πολιτών που έχουν μεγάλα χρέη στην εφορία, από διάφορες αιτίες (π.χ. φόρος εισοδήματος, χαράτσια, ΦΑΠ 2010-2013, τέλη επιτηδεύματος κλπ) στα οποία μέσα στο 2014 έχουν προστεθεί ή θα προστεθούν:

·      Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), δηλαδή η επανάληψη 2 φόρων (του χαρατσιού και του ΦΑΠ) στη συσκευασία του ενός.

·      Τα "φουσκωμένα" εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος έτους 2014.

·      Τέλη κυκλοφορίας.

 

Είναι αυτονόητο ότι όλοι αυτοί οι φόροι, θα πνίξουν κυριολεκτικά τους πολίτες και δεν θα μπορέσουν να έχουν αποτέλεσμα και για τα έσοδα του Δημοσίου, αφού η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει εκμηδενιστεί. Όταν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία, αυξάνονταν μέχρι σήμερα κατά 1 δις ευρώ κάθε μήνα, μπορεί κανείς να καταλάβει τι θα συμβεί το επόμενο εξάμηνο.

ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ Η ΠΡΟΤΑΣΗ

- Ανέργους

- Μισθωτούς - Συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα)

- Μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος)

- Αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος)

- Χρέη που είναι ληξιπρόθεσμα μέχρι ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο (εκτός ΦΠΑ ή ΦΜΥ)

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Ο καθορισμός ανώτατου ορίου, για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία. Το όριο αυτό θα είναι ποσοστό, στο ΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ που απομένει, αν αφαιρεθούν στεγαστικά δάνεια Α΄ κατοικίας (ή ποσό ενοικίου) και ιατρικά έξοδα για σοβαρές ασθένειες. Το ποσοστό υπολογίζεται, με βάση κλίμακα η οποία (ενδεικτικά) είναι για κάθε φορολογούμενο.

ΚΑΘΑΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ
(ΑΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ)

ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΗΝΙΑΙΑΣ
ΔΟΣΗΣ ΧΡΕΟΥΣ

ΜΕΧΡΙ 750 €

0%

751-1.000 €

10%

1.001-1.500 €

15%

1501-2.000 €

20%

Τα χρέη στα οποία δεν αντιστοιχεί μηνιαία δόση καταβολής (λόγω του ύψους των εισοδημάτων), ΔΕΝ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ αλλά «παγώνουν» (δεν προστίθενται προσαυξήσεις, ούτε λαμβάνει οποιοδήποτε μέτρο είσπραξης η εφορία) μέχρι οι υπόχρεοι να βρεθούν σε οικονομική κατάσταση, η οποία θα τους επιτρέπει την σταδιακή έστω, εξόφλησή τους.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:

Ι. Οικογένεια έχει οικογενειακό εισόδημα (μετά την αφαίρεση του ενοικίου της ή του στεγαστικού δανείου) 1.200 ευρώ. Δεν θα πληρώσει μηνιαία δόση στην εφορία (750Χ 2 = 1.500 ευρώ).

ΙΙ. Οικογένεια έχει οικογενειακό εισόδημα (μετά την αφαίρεση του ενοικίου της ή του στεγαστικού δανείου ή ιατρικών εξόδων) 1.950 ευρώ. Θα πληρώνει μηνιαία δόση στην εφορία 195 ευρώ (1.950 : 2 = 975 ευρώ Χ 10% = 97,5 X 2 = 195 ευρώ).

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

- Ηλεκτρονική αίτηση σε Γ.Γ.Π.Σ. (ΚΕΠΥΟ).

- Επεξεργασία από Γ.Γ.Π.Σ., έκδοση σχετικών καταλόγων.

- Ρύθμιση χρέους από τοπική εφορία (μέσα στο 2013), η οποία δεν θα προσθέτει προσαυξήσεις, θα ορίζει μηνιαίες δόσεις και θα κατοχυρώνει τον πολίτη από οποιοδήποτε μέτρο αναγκαστικής είσπραξης (φορολογική ενημερότητα, κατάσχεση μισθού κλπ) .

- Επανεξέταση της ρύθμισης μετά από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, (για έλεγχο του αν συνεχίζουν να ισχύουν οι προϋποθέσεις).

Γ.2. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

1. Υπάρχουν πάρα πολλά χρέη του Δημοσίου προς επιχειρήσεις και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο. Η κατάσταση αυτή, είναι λογιστικά αντιμετωπίσιμη, αν υπάρξει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα δώσει δυνατότητα για:

- Συμψηφισμό των χρεών (σε ένα βαθμό γίνεται και τώρα)

- «Κυκλοφορία» του χρέους του δημοσίου, προς τις επιχειρήσεις.

- Απεμπλοκή των επιχειρήσεων, από δεσμεύσεις σε εφορία και τράπεζα.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

I. Κάθε επιχείρηση (μετά από αίτημά της) λαμβάνει ειδική (ηλεκτρονική) βεβαίωση, που περιγράφει το ποσό που της οφείλει το Δημόσιο ή γενικά φορέας του (Αυτοδιοίκηση κλπ).

II. Η ηλεκτρονική βεβαίωση κοινοποιείται σε συγκεκριμένη τράπεζα, η οποία ανοίγει σχετικό λογαριασμό, στο όνομα της επιχείρησης.

III. Η επιχείρηση μπορεί να αποπληρώσει (με ειδική τραπεζική εντολή) χρέη της προς άλλες επιχειρήσεις, ή το Δημόσιο ή φορέα του (Δήμος, ΙΚΑ, ΔΕΗ κλπ) ή φυσικά πρόσωπα, (εφ όσον στην πληρωμή αυτή συμφωνεί ο αποδέκτης).

IV. Η επιχείρηση που λαμβάνει (από την άλλη) την τραπεζική εντολή, την μεταβιβάζει σε άλλες επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα, για αποπληρωμή αποκλειστικά υποχρεώσεων (χρεών) προς το Δημόσιο, με συγκεκριμένη διάρκεια ισχύος (π.χ. 10 ημέρες).

Οι προτάσεις Γ.1 §1 και Γ.1 §2 έχουν κατατεθεί από συνδικαλιστικούς φορείς εργαζομένων και το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ τις υιοθετεί.

2. Πρέπει να αποσυνδεθεί (για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις) η υποβολή των δηλώσεων Φορολογίας εισοδήματος (των Ο.Ε., Ε.Ε.) και των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, από την καταβολή οποιουδήποτε ποσού. Η διαδικασία αυτή θα δημιουργήσει αυτόματα, ένα σημαντικό αρχείο, χρήσιμο για ελεγκτικές ενέργειες και θα απελευθερώσει προσωπικό που σήμερα ασχολείται με άσκοπες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

3. Πρέπει να αποσυνδεθεί (για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις) η θεώρηση βιβλίων, από την ύπαρξη ασφαλιστικής ενημερότητας. Σε όσες περιπτώσεις οι επιχειρήσεις δεν προσκομίζουν σχετική βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, να ενημερώνεται άμεσα (με ηλεκτρονικό μήνυμα) ο ασφαλιστικός φορέας, ώστε να διενεργεί τους σχετικούς ελέγχους.

4. Εξέταση της δυνατότητας, η καταβολή του ΦΠΑ στις εισαγόμενες πρώτες ύλες για τις ελληνικές βιομηχανίες, να μη γίνεται κατά την έξοδό τους από το τελωνείο, αλλά τη στιγμή που θα παραχθεί και θα πουληθεί το προϊόν που τις χρησιμοποίησε. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα τελωνεία κοντέινερ με πρώτες ύλες, που δεν μπορούν να εισαχθούν, λόγω αδυναμίας των επιχειρήσεων να καταβάλλουν τον ΦΠΑ.

 


Το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ