ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

23/01/2015

Απάντηση Κομισιόν για ναυάγιο Sea Diamond‏



  • «Η Ελλάδα ουδέποτε υπέβαλε αίτηση στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα, για υποστήριξη σε δραστηριότητες αντιμετώπισης της ρύπανσης μετά το ατύχημα».
  • Απάντηση του κ. Vella εξ ονόματος της Επιτροπής στον Δημήτρη Παπαδημούλη.

 

Μετά από οχτώ χρόνια από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» και ενώ υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που καταδεικνύουν την επικινδυνότητα από την έκκληση τοξικών αποβλήτων του ναυαγίου λόγω της διάβρωσης του, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημερώνει ότι η Ελλάδα ουδέποτε υπέβαλε αίτηση στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα για υποστήριξη σε δραστηριότητες αντιμετώπισης της ρύπανσης μετά το ατύχημα, και ότι τα μέτρα που έχει ήδη λάβει η Ελλάδα αμφισβητήθηκαν ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων.

Πιο συγκεκριμένα, ο Δ. Παπαδημούλης στην ερώτησή του έθετε το θέμα των επιπτώσεων του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» στο βενθικό οικοσύστημα της Καλντέρας της Σαντορίνης και ζητούσε από την Κομισιόν να αναλάβει δράση για την ανέλκυση του ναυαγίου και την εξυγίανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος.

Στην απάντησή του ο κ. Vella εκτιμά ότι οι αρμόδιες εθνικές αρχές θα πρέπει να εξασφαλίσουν την κατάλληλη εφαρμογή των απαιτούμενων μέτρων, μόλις ληφθεί τελική απόφαση από τα αρμόδια ελληνικά δικαστήρια και ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ελληνικό αίτημα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα για υποστήριξη σε δραστηριότητες αντιμετώπισης της ρύπανσης μετά το ατύχημα.

 

 

Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

∆ημήτριος Παπαδημούλης (GUE/NGL)

Έχουν περάσει οχτώ χρόνια από την βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στα νερά της Καλντέρας της Σαντορίνης. Από τότε και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα για την ανέλκυση του ναυαγίου.

Εντωμεταξύ, μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει καταδείξει τη μέγιστη επικινδυνότητα που προκαλείται από την έκκληση τοξικών αποβλήτων του ναυαγίου λόγω της διάβρωσης του. Πρόσφατες μετρήσεις του Πολυτεχνείου Κρήτης στο θαλασσινό νερό και τους θαλάσσιους οργανισμούς της περιοχής αναδεικνύουν συγκεντρώσεις Καδμίου μέχρι και 400 φορές παραπάνω από το επιτρεπτό όριο.

Σε παλιότερη απάντηση σας σε σχετική με το ναυάγιο ερώτηση, ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Δήμας (24.1.2008) είχε δηλώσει ότι : «...σε περίπτωση ατυχήματος που προκαλεί θαλάσσια ρύπανση και εφόσον της υποβληθεί σχετικό αίτημα, η Επιτροπή είναι σε θέση να κινητοποιήσει το κοινοτικό μηχανισμό...».

Ερωτάται η Επιτροπή:

  1. Θεωρεί επαρκή τα μέτρα που μέχρι σήμερα έχουν λάβει οι ελληνικές αρχές στην εν λόγω πληγείσα γεωγραφική περιοχή;
  2. Ποιές μορφές βοήθειας μπορεί να παράσχει η Επιτροπή για την ανέλκυση του ναυαγίου;
  3. Ποια εργαλεία προτίθεται να διαθέσει η Επιτροπή προκειμένου να εξυγιάνει το θαλάσσιο οικοσύστημα της Καλντέρας;

 

Απάντηση

Η Επιτροπή είναι ενήμερη για την ύπαρξη διάφορων μελετών που καταλήγουν σε αποκλίνοντα συμπεράσματα σχετικά με το θέμα αυτό. Η Επιτροπή είχε ανταλλαγή απόψεων με τις ελληνικές αρχές, βάσει της οποίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όλες οι διαθέσιμες μελέτες είναι επιστημονικά έγκυρες.

Η Ελλάδα έχει ήδη λάβει μια σειρά μέτρων, τα οποία ωστόσο αμφισβητήθηκαν ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων. Μόλις ληφθεί τελική απόφαση από τα αρμόδια ελληνικά δικαστήρια, οι αρμόδιες εθνικές αρχές θα πρέπει να εξασφαλίσουν την κατάλληλη εφαρμογή των απαιτούμενων μέτρων.

Η Ελλάδα ουδέποτε υπέβαλε αίτηση στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα για υποστήριξη σε δραστηριότητες αντιμετώπισης της ρύπανσης μετά το εν λόγω ατύχημα.

Επιπλέον, η σύμβαση του Ναϊρόμπι για την ανέλκυση ναυαγίων θα τεθεί σε ισχύ στις 14 Απριλίου 2015 και θα περιλαμβάνει υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων, εντοπισμού και σήμανσης του ναυαγίου, καθώς και τη διακριτική ευχέρεια για το «επηρεαζόμενο παράκτιο κράτος» να λαμβάνει μέτρα για την ανέλκυση του ναυαγίου, όπως επίσης και την αντικειμενική ευθύνη του πλοιοκτήτη να καταβάλλει το κόστος για τον εντοπισμό, τη σήμανση και την ανέλκυση του ναυαγίου. Η Επιτροπή υποστηρίζει την κύρωση της σύμβασης από τα κράτη-μέλη για την αντιμετώπιση παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ