ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

06/08/2015

Ερώτηση βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ: Αντισταθμιστικά οφέλη σε ΟΤΑ α’ βαθμού για τη δημιουργία εγκατάστασης διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων



 

Ερώτηση

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

-Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

-Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας

-Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

 

ΘΕΜΑ: Αντισταθμιστικά οφέλη σε ΟΤΑ α’ βαθμού για τη δημιουργία εγκατάστασης διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων

 

Εντός των ημερών, ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση των σχεδίων Προεδρικού Διατάγματος αφενός και Κοινής Υπουργικής Απόφασης αφετέρου, που αφορούν στη θέσπιση εθνικού νομοθετικού, ρυθμιστικού και οργανωτικού πλαισίου για την υπεύθυνη και ασφαλή διαχείριση Αναλωθέντων Καυσίμων και Ραδιενεργών Αποβλήτων (ΑΚΡΑ).

Τόσο το ΠΔ όσο και η ΚΥΑ έρχονται σε συνέχεια και εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος 122/2013, με το οποίο η ελληνική νομοθεσία προσαρμόστηκε στην Οδηγία 2011/70/ΕΥΡΑΤΟΜ του Συμβουλίου της 19ης Ιουλίου 2011 “περί θεσπίσεως κοινοτικού πλαισίου για την υπεύθυνη και ασφαλή διαχείριση αναλωθέντων καυσίμων και ραδιενεργών αποβλήτων” (ΕΕ L199/02.08.2011).

Έκπληξη όμως προκαλεί το άρθρο 22 του υπό διαβούλευση ΠΔ, σύμφωνα με το οποίο παρέχονται «αντισταθμιστικά οφέλη στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α’ βαθμού της περιοχής στην οποία θα δημιουργηθεί εγκατάσταση διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων. Τα αντισταθμιστικά οφέλη έχουν κοινωνικό, οικονομικό, αναπτυξιακό, περιβαλλοντικό, πολιτιστικό, ή άλλο χαρακτήρα, ανάλογα με τις ανάγκες της περιοχής. Ο αρμόδιος για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) υπουργός συνεργάζεται με τους αρμόδιους φορείς και παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης για τη μορφή και το ύψος των αντισταθμιστικών οφελών, τα οποία καθορίζονται με κοινή απόφαση του αρμόδιου για την ΕΕΑΕ υπουργού και των καθ’ ύλην αρμόδιων υπουργών».

Η εισηγητική έκθεση η οποία συνοδεύει το ΠΔ είναι ακόμη πιο γενικόλογη, διότι ενώ στα στοιχεία που παρέχονται σχετικά με τη διαχείριση ραδιενεργών αποβλήτων δίνονται κάποιες πληροφορίες σχετικά με την ταξινόμησή τους και την πηγή προέλευσής τους, δεν αναφέρεται πουθενά ο όγκος των αποβλήτων. Στο δε θέμα των αντισταθμιστικών οφελών, ο συντάκτης του ΠΔ αφήνει μετέωρο το σκεπτικό του: «Δεδομένης της τεχνολογικής πολυπλοκότητας του ζητήματος της διαχείρισης των ραδιενεργών αποβλήτων και των πολιτικών και κοινωνικών προεκτάσεων που το συνοδεύουν, η πρόβλεψη για αντισταθμιστικά οφέλη στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού της περιοχής στην οποία θα δημιουργηθεί εγκατάσταση διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων θα λειτουργήσει θετικά για την εξεύρεση τεχνικών λύσεων και επιλογών».

Επειδή ο χρόνος προκειμένου να υπογραφτούν αμφότερα, ΠΔ και ΚΥΑ, είναι πιεστικότατος, καθώς μέχρι τις 23.8.2015 πρέπει, σύμφωνα με την Οδηγία 2011/70 της ΕΥΡΑΤΟΜ, τα κράτη μέλη να υποβάλλουν στην ΕΕ εθνική έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της ως άνω Οδηγίας στην χώρα για τη διαχείριση ΑΚΡΑ. Η έκθεση περιλαμβάνει -μεταξύ των άλλων- την εθνική πολιτική, το νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, τους φορείς υλοποίησης της εθνικής πολιτικής, το εθνικό πρόγραμμα με σημαντικά ορόσημα, δράσεις, τεχνικές λύσεις, σχέδια χρηματοδότησης, απογραφή ΑΚΡΑ, κλπ.

Επειδή είναι γνωστό ότι τα ραδιενεργά υλικά είναι τα πλέον τοξικά και επικίνδυνα και απαιτούν ειδικούς χώρους επεξεργασίας με υψηλότατο κόστος κατασκευής.

Επειδή όλα τα υφιστάμενα σενάρια διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων είναι ανατριχιαστικά –η Γαλλία θάβοντας τέτοια απόβλητα πάνω από μισό αιώνα έχει ήδη επιμολύνει μεγάλο μέρος του εδάφους της, ενώ άλλες χώρες έχουν χρησιμοποιηθεί ως άτυπες “χωματερές” ραδιενεργών αποβλήτων.

Επειδή τα αντισταθμιστικά οφέλη είναι το “καρότο” που υποκρύπτει το “μαστίγιο”.

 

 

Για τους παραπάνω λόγους,

ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

Ποιες είναι οι πηγές και ποιος ο εκτιμώμενος όγκος, ετησίως, των ραδιενεργών αποβλήτων που παράγονται στην χώρα, ώστε να δικαιολογείται σχεδιασμός με εμπλοκή και των ΟΤΑ α’ βαθμού στη διαχείριση και αποθήκευσή τους, δεδομένου ότι και στην εισηγητική έκθεση υπάρχει η παραδοχή ότι τα υψηλού επιπέδου απόβλητα (HLW)/αναλωθέντα καύσιμα που προκύπτουν από την εγκατάσταση του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, «με βάση τις ισχύουσες, συναφθείσες κατά την εισαγωγή του καυσίμου διεθνείς συμφωνίες, επιστρέφονται στην προμηθεύτρια χώρα (ΗΠΑ) και συνεπώς δεν αποτελούν ραδιενεργά απόβλητα για τη χώρα μας»;

Υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα χώροι εναπόθεσης επικίνδυνων ραδιενεργών αποβλήτων και, εφόσον υφίστανται, πού βρίσκονται αυτοί;

Το αρμόδιο Υπουργείο και ειδικότερα ο αρμόδιος για την ΕΕΑΕ Υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας έχουν υπόψη τους συγκεκριμένη περιοχή στην οποία θα δημιουργηθεί εγκατάσταση διάθεσης ραδιενεργών αποβλήτων και ποια είναι αυτή;

 

   Η ερωτώσα βουλευτίνα

 

Διώτη Ηρώ

  

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ