ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

17/11/2015

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: Άμεση επίλυση των προβλημάτων του λιμένα Ηρακλείου



 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

- Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

- Οικονομικών

Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι σημαντική οικονομική πύλη της χώρας και κόμβος για τις θαλάσσιες μεταφορές και τον τουρισμό σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο. Αποτελεί το δεύτερο σε επιβατική κίνηση ελληνικό λιμάνι, μετά τον Πειραιά, και ένα από τα δώδεκα λιμάνια εθνικής και στρατηγικής σημασίας της χώρας.

Είναι λιμάνι πολλαπλών χρήσεων. Συγκεκριμένα, διαθέτει τμήμα ακτοπλοΐας, κρουαζιέρας και εμπορικό τμήμα. Παράλληλα, διαθέτει χώρο ελλιμενισμού για μικρά ιδιωτικά σκάφη αναψυχής και χώρο για ναυταθλητικές δραστηριότητες. Σήμερα ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έχει κατά το 100% περάσει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Η γεωγραφική του θέση και οι πραγματικές του δυνατότητες επιβάλλουν την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει.

Στο εμπορικό τμήμα, εκτός λειτουργίας βρίσκονται τα 2 vigan μηχανήματα, οι 4 από τους 7 γερανούς επί σιδηροτροχιών και ο 1 από τους 2 αυτοκινούμενους γερανούς. Τα μηχανήματα που βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία παρουσιάζουν πολύ συχνά προβλήματα, λόγω της παλαιότητας και της ελλιπούς συντήρησης. Η μία μόνο θέση εκφόρτωσης για χύμα φορτία προκαλεί καθυστερήσεις στην εκφόρτωση των πλοίων και επιβαρύνσεις στην αξία του φορτίου. Είναι αξιοσημείωτο ότι πλοία περιμένουν στην «ουρά» για την εκφόρτωση των φορτίων, ενώ στο παρελθόν υπήρχε η δυνατότητα να εξυπηρετηθούν ακόμα και πάνω από 7 πλοία, ενώ με την σημερινή κατάσταση είναι δύσκολή η εξυπηρέτηση ακόμα και μόνο 2 πλοίων συγχρόνως.

Η έντονη έλλειψη προσωπικού (από τα 35 άτομα το προσωπικό έχουν απομείνει μόνον 6), η ελλιπής συντήρηση και η μη αντικατάσταση μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης οδηγούν σε μεγάλες καθυστερήσεις κατά την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων του Ηρακλείου, στην οικονομική τους επιβάρυνση και στην σταδιακή απαξίωση του λιμένα. Τα πλοία αποφεύγουν τις προσεγγίσεις τους στο λιμάνι του Ηρακλείου και οι παραλήπτες επιβαρύνονται με έξοδα, σταλίες και λοιπά.

Παράλληλα, είναι κοινός τόπος ότι η ακολουθούμενη τιμολογιακή πολιτική θέτει τον λιμένα εκτός ανταγωνισμού, καθώς το υψηλό κόστος χρήσης λειτουργεί αποτρεπτικά για πολλές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα την απώλεια εισόδων.

Επισημαίνεται ακόμη ότι, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα των ημερών, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις για συνεργασία του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου με τη γερμανική εταιρεία Fraport, ώστε να αναδειχθεί το λιμάνι του Ηρακλείου ως βάση για τις γερμανικές εταιρείες κρουαζιέρας και επιλογή για Γερμανούς τουρίστες χρησιμοποιώντας το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης για την άφιξη τους στο Ηράκλειο. Είναι γεγονός ότι μέσα στο 2015 πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 700 πτήσεις από και προς το Ηράκλειο από το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, με αυξητικές τάσεις για το 2016 – παράμετρος που ευνοεί την υπογραφή μιας τέτοιας συμφωνίας.

Επειδή ο φυσικός όρμος του Ηρακλείου, που διαμορφώθηκε στο πέρασμα των αιώνων, το καθιστά ως το σημαντικότερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου.

Επειδή δεν επιτρέπεται να αφήνεται στη τύχη του το λιμάνι που εξυπηρετεί τις ανάγκες της ακτοπλοϊκής σύνδεσης ολόκληρης της ανατολικής Κρήτης, με τον Πειραιά και τα νησιά του Αιγαίου, καθώς και την διακίνηση εμπορευμάτων από και προς την Κρήτη.

Επειδή τα τελευταία 10 χρόνια, μετά την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην ανατολική Μεσόγειο, το λιμάνι του Ηρακλείου έχει γίνει σημαντικός κόμβος εκκίνησης ή διέλευσης για περισσότερα από 170 κρουαζιερόπλοια ετησίως.

Επειδή η ανταγωνιστική πολιτική τιμών θα ενισχύσει το λιμάνι του Ηρακλείου ως πόλο έλξης και ανάπτυξης.

Επειδή ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με μοναδικό μέτοχο το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Επειδή το λιμάνι του Ηρακλείου μπορεί να ενισχύσει καταλυτικά την τοπική οικονομία της Κρήτης και να αναδειχθεί σε κρίσιμο αναπτυξιακό πόλο για τη χώρα.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Ποια μέτρα θα ληφθούν για την αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης και για την ανάδειξη του λιμένα Ηρακλείου σε σημαντική οικονομική πύλη της χώρας;

  2. Ποια μέτρα θα ληφθούν για τη συντήρηση και ανανέωση των μηχανημάτων του εμπορικού λιμένα, αλλά και για την περαιτέρω αναβάθμιση του εμπορικού του τμήματος;

  3. Ποια μέτρα θα ληφθούν για τη μεταβολή της σημερινής τιμολογιακής πολιτικής με στόχο να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές;

  4. Σε ποιο στάδιο αξιολόγησης βρίσκεται η αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου, ο οποίος κατά το 100% έχει περάσει στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ; Ο λιμένας Ηρακλείου ανήκει στα περιουσιακά στοιχεία που θα «περάσουν» στο νέο ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σύμφωνα με το Ν4336/2015, όπως ψηφίστηκε τον Αύγουστο του 2015;

  5. Σε ποιο σημείο βρίσκονται σήμερα οι συζητήσεις για την υπογραφή συμφωνίας για την ανάδειξη του λιμένα Ηρακλείου ως προορισμού κυκλικών ταξιδιών (home port) κρουαζιέρας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ηγουμενίδης Νίκος

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

Βαρδάκης Σωκράτης




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ