ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

26/02/2016

Τοποθέτηση Χαράς Καφαντάρη στην Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος για την ατμοσφαιρική ρύπανση στο αστικό περιβάλλον



Καταρχάς ήθελα να πω ότι είναι πολύ σημαντική η συζήτηση που γίνεται σήμερα για το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα και στις πόλεις. Είναι ένας τομέας στον οποίο πρέπει οποιαδήποτε πολιτική εφαρμόζεται να έχει ένα άμεσο αποτέλεσμα θετικό. Θα ξεκινήσω και εγώ με την έννοια ότι δεν είναι το πρόβλημα μόνο στην Ελλάδα. Μπορεί στην Ελλάδα συνεπεία κάποιων πολιτικών, ειδικά την τελευταία 5ετία, να επιδεινώθηκε, αλλά είναι ένα ζήτημα για τις μεγαλουπόλεις συνολικά.
Ξεκινώντας θα ευχαριστήσω όλους όσους ήταν εδώ και μας ενημέρωσαν. Γνωρίζω πολύ καλά το έργο που γίνεται στην αρμόδια Διεύθυνση Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης στο ΥΠΕΚΑ. Ακούσαμε και την κυρία Μπατμάτογλου και θα ήθελα να πω ότι επειδή έχουμε αναδείξει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια το θέμα και την λειτουργία της συγκεκριμένης διεύθυνσης είναι να υπερθεματίσω για τη σημασία της και να πω πέραν των άλλων ότι μπορεί ακόμα με αναβάθμιση και ενίσχυσή της να αποφέρει και έσοδα το εξοπλισμένο αυτό εργαστήριο που μας έδειξε -το έχω επισκεφθεί αρκετές φορές- στο δημόσιο πέρα από τις αρμοδιότητες, τις οποίες έχει σήμερα και υλοποιεί.
Όταν μιλάμε για ατμοσφαιρική ρύπανση, βέβαια, το έχουμε συνδέσει κύρια με το νέφος καπνομίχλης με την αιθαλομίχλη κ.λπ. και το έχουμε συνδέσει κύρια με τα μικροσωματίδια, πολύ σωστά. Εγώ θα ήθελα να προσθέσω ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι και η ρύπανση από τις ιονίζουσες ακτινοβολίες, από τις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες, ρύπανση της ποιότητας της ατμόσφαιρας και της ζωής είναι και ηχορύπανση ακόμα. Βέβαια, όλα αυτά είναι ένα πακέτο συνολικό που οφείλουμε να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής μέσα στις μεγάλες πόλεις.
Δεν είναι καινούργιο το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Θα θυμίσω από την δεκαετία του ΄80 που τότε είχαμε το λεγόμενο νέφος. Τότε εκεί το νέφος αιθαλομίχλης οφειλόταν στη συσσώρευση αερίων ρύπων θειικών και νιτρικών οξειδίων από την κακή ποιότητα καυσίμων και την κίνηση των οχημάτων. Με την πορεία, όμως, και το ολιγότερο θείο που έχει το πετρέλαιο, καθώς και τα καταλυτικά αυτοκίνητα, κατά κάποιον τρόπο, αντιμετωπίστηκε το θέμα αυτό.
Όπως αναφέρθηκε τα μικροσωματίδια, που είναι η κύρια αιτία που παγιδεύονται στην ατμόσφαιρα και δημιουργούν και το πρόβλημα της αιθαλομίχλης, πέρα από τη φυσική προέλευση έχουν ανθρωπογενείς αιτίες, ανθρωπογενείς εκπομπές, από τα αυτοκίνητα, συμβατικά καύσιμα, παραγωγή ενέργειας, λατομικές εργασίες, μεταλλευτικές δραστηριότητες. Θα ήθελα, όμως, να πω ότι κάποιοι απ’ αυτούς τους ρύπους συμμετέχουν και στη δημιουργία δευτερογενών μικροσωματιδιακών ρύπων, όπως είναι η αμμωνία και άλλες χημικές ενώσεις, που είναι επικίνδυνο φυσικά να υπάρχει. Τα μικροσωματίδια pm10 και 2,5 μπορούν ακόμα, το λέω γιατί είναι ίσως κάτι που κάνει εντύπωση, να προκαλέσουν και κλιματικές αλλαγές καθώς και να προωθήσουν την τροπική ζώνη προς Βορρά. Αυτό το αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος. Βέβαια, εκτός των άλλων βλάβες στη βιοποικιλότητα καθώς και στην υγεία, που αυτά είναι γνωστά.
Δεν θα επαναλάβω πράγματα που ελέγχθηκαν. Θα πω, όμως, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος το 2012 στην Κοπεγχάγη επεσήμανε: «το πρόβλημα των μικροσωματιδίων στην Ευρώπη είναι σοβαρό, αφού ένας στους τρεις ευρωπαίους βρίσκεται εκτεθειμένος στις βλαβερές συνέπειες των μικροσωματιδίων». Ενώ το όριο ετήσιας έκθεσης σε μικροσωματίδια ξεπεράστηκε την τελευταία δεκαετία πιο πολύ στην Πολωνία, στην Ιταλία, στην Ελλάδα και άλλες βαλκανικές χώρες.
Επίσης αναφέρει κι’ αυτό αγαπητοί φίλοι προσκεκλημένοι και συνάδελφοι όσοι είμαστε εδώ έχει σημασία αναφέρει από το 2012 τις τεχνολογίες euro 5 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα οι οποίες τεχνολογίες δεν έχουν μελετηθεί  επαρκώς και υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στις μετρήσεις. Η συνεισφορά τους δηλαδή στην δημιουργία μικροσωματιδίων αυτό το θέμα που όλοι ξέρουμε ότι τώρα πρόσφατα βγήκε ένα μεγάλο θέμα και στη Γερμανία και γενικά στην Ευρώπη για τις τεχνολογίες αυτές των πετρελαιοαυτοκινήτων. Τα γνωρίζουμε δεν θα τα επαναλάβω. Δυστυχώς με το 4092/2012 είχαμε τον μνημονιακό τότε νόμο για την εξίσωση του ειδικού φόρου πετρελαίου θέρμανσης με  κίνησης. Αυτό την εποχή εκείνη γιατί τώρα η τιμή του πετρελαίου έχει πέσει ήταν πολύ σημαντικό και συνέβαλε στην ενεργειακή φτώχεια την οποία ζήσαμε και μπορώ να πω ότι κάποιες συνέπειές της υπάρχουν ακόμα και σήμερα και είναι θέμα για αντιμετώπιση και πραγματικά φτάσαμε στην καύση βιομάζας, στην ανεξέλεγκτη καύση και όλες τις συνέπειες που είχαμε και στην ποιότητα της ατμόσφαιρας φυσικά στην λαθροϋλοτομία που και αυτό το γνωρίζουμε είναι σημαντικό για το περιβάλλον και βέβαια είχαμε και κάποια θύματα.  Είναι πάρα πολύ σημαντικό το ζήτημα το συγκεκριμένο. Θα ήθελα να προσθέσω πριν καταλήξω σε κάποιες προτάσεις ότι δεν πρέπει να μας ξεφεύγει το όζον το οποίο το ζούμε κάθε καλοκαίρι σε όξυνση που αποτελεί ένα δευτερογενή ρύπο ο οποίος δημιουργείται από καταλυτική αντίδραση ρύπων με τη βοήθεια του ήλιου με φωτοχημική δηλαδή επίδραση γι’ αυτό λέγεται και φωτοχημικό νέφος και είναι ένα θέμα που ειδικά το καλοκαίρι το αντιμετωπίζουμε πολύ έντονα και έχει να κάνει με μια σειρά θέματα που αναφέραμε πριν πλέον των αυτοκινήτων των πετρελαίων κίνησης βαφή… κλπ.. Τα λέω όλα αυτά γιατί κάποια στιγμή παρόλη τη δημοσιονομική δυσκολία που βρίσκεται η χώρα μας πρέπει να χαραχθούν κάποιες πολιτικές. Αυτές οι πολιτικές δεν μπορεί να μην έχουν σχέση με την άμεση έκδοση κανονιστικών διατάξεων για τον έλεγχο της ποιότητας της βιομάζας με την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς που είναι πολύ σημαντικό και αλλαγή καυσίμου ακούσαμε και από τον εκπρόσωπο από το Υπουργείο Μεταφορών πολιτικές ανάπτυξης προστασίας των ελεύθερων χώρων των αλσών μέσα στην πόλη του περιαστικού πράσινου και όλα αυτά, διαχείριση απορριμμάτων ορθολογική έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα από την πολιτεία τον τελευταίο χρόνο στο τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων που θα βοηθήσει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό για μέτρα για αντιμετώπιση της ρύπανσης με πύκνωση έχει σημασία αυτό του δικτύου σταθμών μετρήσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και βέβαια σε συνεργασία με την Ε.Ε. και πιθανόν και για καινούργιες Οδηγίες γιατί είναι ένα ζήτημα που αφορά συνολικά τις μεγάλες πόλεις. Επίσης εδώ  θα ήθελα να βάλω ένα ερωτηματικό και μια πρόταση την οποία έχω διατυπώσει από χρόνια μέσα από παρεμβάσεις Κοινοβουλευτικές Ερωτήσεις κλπ.., Αναθεώρηση του Καθεστώτος του πράσινου δακτυλίου και επαναφορά της απαγόρευσης ελεύθερης πετρελαιοκίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και Θεσσαλονίκης με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις τις οποίες έχουμε σε σχέση με τις τεχνολογίες euro 5 για όλα αυτά.
Τέλος ένα ερώτημα και με αυτό θα κλείσω στην κυρία Μπατμάνογλου από το Υπουργείο από τη Διεύθυνση Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης να μας πει μια εμπειρία για  την Περιφέρεια Αττικής διότι γνωρίζω ότι εδώ και ένα χρόνο έχει δοθεί από το Υπουργείο μια ενίσχυση ούτως ώστε σταδιακά και η περιφέρεια Αττικής να προχωρήσει όπως και άλλες περιφέρειες με σταθμούς μέτρησης να ελέγχει την ατμοσφαιρική ρύπανση δηλαδή μια βοήθεια, μια στήριξη σε τεχνολογία, σε επιστημονική στήριξη κλπ.. Αν έχετε μία πρώτη εκτίμηση αυτής της κίνησης η οποία έχει γίνει πάνω από ένα χρόνο από την Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία βέβαια με το Υπουργείο. Ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ