ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/05/2016

Ερώτηση της Βουλευτή Σύριζα Γεωργοπούλου – Σαλτάρη Ε. με θέμα την χορήγηση γ΄ δόσης δωρεάν κρατικής αρωγής και περαίωση κατοικιών για πυρόπληκτες και σεισμόπληκτες περιοχές στην Ηλεία



Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

  • Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού
  • Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
  • Οικονομικών

ΘEΜΑ: «Χορήγηση γ΄ δόσης δωρεάν κρατικής αρωγής και περαίωση κατοικιών για πυρόπληκτες και σεισμόπληκτες περιοχές στην Ηλεία»

Το καλοκαίρι του 2007, η Πελοπόννησος και κυρίως η Ηλεία έζησε μια από τις πιο εφιαλτικές περιόδους της ιστορίας της, λόγω καταστροφικής πυρκαγιάς της οποίας ο απολογισμός ήταν τραγικός. 49 άνθρωποι χάθηκαν, χιλιάδες στρέμματα δασικής έκστασης κάηκαν, υπήρξαν καταστροφές σε 155 δημοτικά διαμερίσματα, σε σπίτια, δάση, καλλιέργειες, οπωροφόρα δέντρα, κτηνοτροφικές μονάδες, ζώα και υποδομές. Στις 8 Ιουνίου 2008, καταστροφικός σεισμός μεγέθους 6,5 στην κλίμακα Ρίχτερ με επίκεντρο την περιοχή της Ανδραβίδας Ηλείας στοίχισε τη ζωή σε 2 ανθρώπους, ενώ τεράστιες βλάβες προκλήθηκαν σε πολλά κτίρια της Ηλείας και της γειτονικής Αχαΐας.

 

Η Πολιτεία με την υπ’ αριθμ. οικ/5285/Α32/31.8.2007 Κοινή Απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υφυπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, την υπ’ αριθμ. οικ/5645/Α32/12.9.2007 Κοινή Απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υφυπουργού Εσωτερικών και τη συμπληρωματική υπ’ αριθμ. οικ/6374/Α32/10.10.2007 Κοινή Απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υφυπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, οριοθέτησε τις περιοχές για αποκατάσταση ζημιών σε κτίρια από τις πυρκαγιές που έλαβαν χώρα το καλοκαίρι του 2007 στη χώρα.

 

Επίσης, με την υπ’ αριθμ. οικ. 6996/Α32 (ΦΕΚ 2122Β’/31-10-2007) Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.,παρείχε πιστωτικές διευκολύνσεις στους πολίτες που είναι ιδιοκτήτες ή ψιλοί κύριοι κατοικιών που επλήγησαν από την πυρκαγιά, σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Συγκεκριμένα, παρείχε δωρεάν κρατική αρωγή για ανακατασκευή κατοικιών που χαρακτηρίστηκαν κατεδαφιστέες ως ολοσχερώς καταστραφείσες, καθώς και για επισκευή ή ανακατασκευή άλλων κτιρίων, πλην κατοικιών.

 

Ανάλογα, με την υπ’ αριθμ. οικ./5322/Α32/8-7-2008 (ΦΕΚ 1336Β’/8-7-2008) Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., οριοθετήθηκαν περιοχές και έγινε παροχή πιστωτικών διευκολύνσεων για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από το σεισμό της 8/6/2008.

 

Οι σχετικές δαπάνες σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις ορίστηκε να προκαλούνται σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και συγκεκριμένα της Συλλογικής Απόφασης Έργων (Σ.Α.Ε.) 069. Όσον αφορά την ανακατασκευή κατοικίας, το ποσό της δωρεάν κρατικής αρωγής ορίστηκε να χορηγείται σε τρεις δόσεις ως ακολούθως: «Η πρώτη δόση είναι το 30% του συνόλου της δωρεάν κρατικής αρωγής και χορηγείται μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας και την Έγκριση χορήγησης δωρεάν κρατικής αρωγής για την ανακατασκευή κατοικίας, από την αρμόδια Υπηρεσία. Η δεύτερη δόση είναι το 35% του συνόλου της δωρεάν κρατικής αρωγής και χορηγείται με την ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού και της τοιχοποιίας. Η τρίτη δόση είναι το υπόλοιπο 35% και χορηγείται με την περαίωση της νέας κατοικίας η οποία θα βεβαιώνεται από αυτοψία της αρμόδιας Υπηρεσίας κατόπιν υποβολής σχετικής δήλωσης από τον ιδιώτη μηχανικό.»

 

Όπως γίνεται προφανές, τα ποσοστά επί του συνόλου της δωρεάν κρατικής αρωγής που χορηγούνταν σε καθεμιά από τις δυο πρώτες δόσεις δεν προβλεπόταν να επαρκούν για την ολοκλήρωση των εργασιών που απαιτούνται για την αίτηση της επόμενης. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι η γ΄ δόση που αποτελεί το 35% του συνόλου της δωρεάν κρατικής αρωγής ορίστηκε να χορηγείται μόνο έπειτα από την περαίωση της νέας κατοικίας. Υπολογίζεται ότι καθεμιά από τις δυο πρώτες δόσεις επαρκούσε μεσοσταθμικά για την ολοκλήρωση περίπου του 70% των εργασιών που απαιτούνταν για να αιτηθεί ο δικαιούχος την επόμενη. Ωστόσο, τα συνεργεία που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν τις ως άνω εργασίες ανακατασκευής δεν αναλαμβάνουν να προχωρήσουν τις εργασίες με πίστωση. Το αποτέλεσμα είναι ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και των επιπτώσεών της στα εισοδήματα των πολιτών, της άρνησης χορήγησης δανείων από τα πιστωτικά ιδρύματα την τελευταία πενταετία και άλλων γραφειοκρατικών δυσλειτουργιών, σήμερα το 10% περίπου των δικαιούχων δεν έχει καταφέρει να ολοκληρώσει τις εργασίες μέχρι και την περαίωση της νέας κατοικίας, ώστε να τους χορηγηθεί το σύνολο της δωρεάν κρατικής αρωγής.

 

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, πρόσφατα η Πολιτεία με την υπ’ αριθμ. ΔΑΕΦΚ/3017/Π.Ε./Α321 (ΦΕΚ 350Β’/17-2-2016) Απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έδωσε παράταση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 στην καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή αίτησης κατάθεσης απαραίτητων δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις ισχύουσες σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, για χορήγηση β΄ δόσης ή γ΄ δόσης στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή, αυτοστέγαση με αγορά υπό ανέγερση κτιρίου ή αποπεράτωση κτιρίου. Για να δοθεί η παράταση, ο κ. Υπουργός αναγνωρίζει και λαμβάνει ρητά υπόψη του ότι:

  • Η οικονομική κρίση, η άρνηση χορήγησης δανείων από τα πιστωτικά ιδρύματα την τελευταία πενταετία και η καθυστέρηση, κατά καιρούς, της καταβολής της δωρεάν κρατικής αρωγής, είχαν ως αποτέλεσμα ιδιοκτήτες να απολέσουν τις προθεσμίες για τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των κτιρίων τους.
  • Πρέπει να αποκατασταθούν οι βλάβες που έχουν προκληθεί στα κτίρια από σεισμούς, πυρκαγιές και κατολισθήσεις.

Η σχετική Υπουργική Απόφαση αφορά παράταση καταληκτικών ημερομηνιών προκειμένου για χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για αποκατάσταση κτιρίων που έχουν πληγεί από τα προαναφερθέντα φυσικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα από το έτος 2006 μέχρι και το 2011.

           

Εξάλλου, η αποκατάσταση των πληγέντων κτιρίων από τους δικαιούχους της δωρεάν κρατικής αρωγής εμποδίζεται από το γεγονός ότι τα ποσά της δωρεάν κρατικής αρωγής που κατατίθενται στους λογαριασμούς των δικαιούχων μπορεί να δεσμεύονται έναντι χρεών προς το δημόσιο και ασφαλιστικό φορέα και ο δικαιούχος να μην τα εισπράξει από το λογαριασμό του για να υλοποιήσει τις εργασίες αποκατάστασης.

 

Κατόπιν των προαναφερθέντων, είναι υπαρκτή η ανάγκη να δοθεί μια λύση, ώστε οι συμπολίτες μας που επλήγησαν από ακραία φυσικά φαινόμενα και η οικονομική κρίση με αντικειμενικούς όρους δεν τους επέτρεψε να ολοκληρώσουν τις εργασίες περαίωσης των κατοικιών τους, να μπορέσουν να το πραγματοποιήσουν. Ως εκ τούτου, κρίνεται σκόπιμο να εξεταστούν από τα αρμόδια Υπουργεία και υπηρεσίες οι ποικίλες περιπτώσεις δικαιούχων η περαίωση των κατοικιών των οποίων εκκρεμεί, ώστε να διαπιστωθεί στην καθεμιά η μέχρι τώρα πορεία των σχετικών εργασιών με γνώμονα το κατά πόσο απέχει από τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση της γ΄ δόσης, όπως αυτές ορίζονται στην υπ’ αριθμ. οικ. 6996/Α32 (ΦΕΚ 2122Β’/31-10-2007) Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Μια ικανοποιητική πορεία εργασιών που έχει φέρει την κατοικία σε ένα στάδιο ικανό να τεκμηριώσει την ορθή χρήση του ποσού της β΄ δόσης, κρίνεται σκόπιμο να ληφθεί υπόψη από την Πολιτεία, ώστε να διευκολύνει τη χορήγηση της γ΄ και τελευταίας δόσης, είτε εξ ολοκλήρου, είτε τμηματικά. Στο πλαίσιο αυτό θα ήταν σκόπιμο η διευκόλυνση της Πολιτείας προς τους δικαιούχους να συνοδεύεται από εγγυήσεις εκ μέρους τους για την ορθή χρήση του ποσού προς την κατεύθυνση της περαίωσης της κατοικίας τους, όπως η δέσμευσή τους με την υπογραφή κάποιας διοικητικής πράξης ή η απευθείας χορήγηση του ποσού της δόσης στα συνεργεία που θα αναλάβουν τις εργασίες περαίωσης της κατοικίας. Σημειώνεται, ωστόσο για το τελευταίο, ότι σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 867/1979, δικαιούχοι στεγαστικής συνδρομής είναι μόνο οι ιδιοκτήτες οιασδήποτε χρήσεως.

 

Με βάση τα παραπάνω:

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

  1. Προτίθενται να προχωρήσουν σε διαδικασίες ώστε να εξεταστούν με αυτοψίες μηχανικών του Δημοσίου καθεμιά από τις περιπτώσεις δικαιούχων δωρεάν κρατικής αρωγής που δεν έχουν καταφέρει να περαιώσουν την νέα κατοικία τους ώστε να αιτηθούν τη χορήγηση της γ΄ δόσης, ώστε να έχουν εικόνα για το στάδιο ολοκλήρωσης σε κάθε περίπτωση;
  2. Προτίθενται κατόπιν των ανωτέρω αυτοψιών να προχωρήσουν σε διαδικασίες που θα οδηγήσουν στη χορήγηση της γ΄ δόσης της δωρεάν κρατικής αρωγής είτε εξ ολοκλήρου, είτε τμηματικά, σε περιπτώσεις στις οποίες η κατοικία βρίσκεται σε ικανοποιητικό, προχωρημένο στάδιο σε σχέση με την περαίωσή της;
  3. Προτίθενται να ελαττώσουν τα κριτήρια χορήγησης της γ΄ δόσης της δωρεάν κρατικής αρωγής σε επίπεδο που να μπορεί να θεωρηθεί μια οικία κατοικήσιμη, χωρίς να έχει επιτευχθεί ακόμα η περαίωσή της, με ταυτόχρονο ορισμό  δεσμευτικών διαδικασιών για τους δικαιούχους ώστε να εξασφαλιστεί η ορθή χρήση της γ΄ δόσης για το σκοπό της περαίωσης της νέα κατοικίας;
  4. Υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης της ισχύουσας νομοθεσίας ώστε στεγαστική συνδρομή να μπορεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπως της αντικειμενικής οικονομικής δυσκολίας, να χορηγείται απευθείας σε συνεργεία εκτέλεσης εργασιών αποκατάστασης και ανακατασκευής κατοικιών, ώστε να διασφαλίζεται η ορθή χρήση των ποσών της συνδρομής και η ταχύτερη ολοκλήρωση των απαιτούμενων εργασιών;
  5. Προτίθενται να προχωρήσουν σε διαδικασίες προστασίας των ποσών της δωρεάν κρατικής αρωγής που κατατίθενται στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, από παρακράτηση και συμψηφισμό με τυχόν οφειλές τους προς το Ελληνικό Δημόσιο και ασφαλιστικούς φορείς;

 

Η ερωτώσα βουλευτής

Γεωργοπούλου – Σαλτάρη Έφη



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ