ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

26/05/2016

Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη: Σύγχρονη η ανάγκη αναβάθμισης και κατοχύρωσης των σπουδών Κεραμικής Τέχνης



 

Ομιλία – τοποθέτηση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σχετικά με τη σύγχρονη ανάγκη αναβάθμισης και κατοχύρωσης των σπουδών Κεραμικής Τέχνης ιδίως στις Σχολές Καλών Τεχνών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έκανε η βουλευτής Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ Έφη Γεωργοπούλου – Σαλτάρη. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε θεσμικά στα πλαίσια συνεδρίασης της Επιτροπής στις 24/5/2016 με θέμα τη συζήτηση επί του συνόλου των προτάσεων που διατυπώθηκαν στα πλαίσια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία και επί του χρονοδιαγράμματος για την υλοποίησή τους. Είχαν προηγηθεί κατόπιν πρωτοβουλίας της βουλευτού, διαβουλεύσεις εμπλεκόμενων με το αντικείμενο στις οποίες διαμορφώθηκε η παραπάνω πρόταση.

Στην ομιλία της η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε τη σημασία που έχει η Κεραμική Τέχνη ιστορικά, από τα πανάρχαια χρόνια, για τη χώρα και τον πολιτισμό μας, αλλά και την εθνική οικονομία. Τόνισε ότι η χώρα μας έχει δανείσει ακόμα και το διεθνή όρο «Κεραμική» στον παγκόσμιο πολιτισμό. Ωστόσο, η Πολιτεία μέχρι σήμερα έχει αδιαφορήσει για τη θεσμοθέτηση σχετικών σπουδών υψηλού επιπέδου, με αποτέλεσμα η Κεραμική Τέχνη να αποτελεί το «φτωχό συγγενή» στο πεδίο των Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, καθώς ουδέποτε ιδρύθηκε σχετικό διακριτό Τμήμα ή Κατεύθυνση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με αντίστοιχο πτυχίο, ενώ ταυτόχρονα το γνωστικό αυτό αντικείμενο απουσιάζει πλήρως και από τη Γενική Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το παράδοξο είναι ότι η Πολιτεία έχει αναγνωρίσει την Κεραμική Τέχνη ως γνωστικό αντικείμενο και έχει ήδη συστήσει κλάδο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Κεραμικής, στον οποίο προσκαλεί εκπαιδευτικούς για να διδάξουν σε Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), χωρίς όπως αναφέρθηκε να έχει θεσμοθετήσει αντίστοιχο πτυχίο. Αντίθετα, σε μεγάλο πλήθος χωρών (Μεσογειακών και εν γένει Ευρωπαϊκών όπως Τουρκία, Γερμανία, Βρετανία, Ουγγαρία, Βουλγαρία κ.ά., επίσης σε Αμερική, Αυστραλία) λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια διακριτά Πανεπιστημιακά Τμήματα Κεραμικής Τέχνης, κυρίως εντός Σχολών και Ακαδημιών Καλών Τεχνών. Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα οι νέοι μας που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν την Τέχνη αυτή και να πιστοποιούν με πτυχίο τις σπουδές τους, να μην έχουν τη δυνατότητα και μόνο όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να φεύγουν σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Από την άλλη πλευρά το αυξημένο ενδιαφέρον της κοινωνίας και ιδίως ΑμεΑ έχουν αναλάβει να καλύψουν σε προορισμένο βαθμό κεραμίστες με μεγάλη συσσωρευμένη εμπειρία, σε Δημοτικά και ιδιωτικά εργαστήρια καθώς και στο μοναδικό Δημοτικό ΙΕΚ του Βόλου και το ΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ. Το ενδιαφέρον διαχέεται σε πάρα πολύ μεγάλο φάσμα των δραστηριοτήτων της Κεραμικής Τέχνης όπως διδασκαλία, καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά και παραγωγική - βιοτεχνική δραστηριότητα. Παράδειγμα είναι τα εργαστήρια όπου μαθαίνουν την τέχνη του πηλού από μικρά παιδιά μέχρι άτομα της τρίτης ηλικίας και ΑμεΑ, ικανοποιώντας έτσι την έμφυτη τάση του ανθρώπου για δημιουργία. Ταυτόχρονα, υπάρχουν καλλιτεχνικά εργαστήρια και εκθεσιακοί χώροι, ενώ οι Έλληνες καλλιτέχνες κεραμίστες διακρίνονται σε σημαντικές εκθέσεις και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εξ άλλου, η στροφή προς την Κεραμική Τέχνη είναι διεθνής τάση όπως φαίνεται και από τα έργα που φιλοξενούν τα Μουσεία στο εξωτερικό.

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε τέλος ότι δεν πρέπει να αγνοούμε τις δυνατότητες συμβολής της Κεραμικής Τέχνης στην εθνική οικονομία,  στον τομέα της παραγωγικής και βιοτεχνικής δραστηριότητας. Σήμερα υπάρχουν πάρα πολλές ατομικές και οικογενειακές επιχειρήσεις διάσπαρτες στην επικράτεια και σε ισχυρή σύνδεση με τις τοπικές παραδόσεις και ιδιαιτερότητες. Πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης που θέλει να υπηρετήσει η παρούσα Κυβέρνηση θα πρέπει να εκμεταλλευτούν αυτό το γεγονός, θεσμοθετώντας και λειτουργώντας την Κεραμική Τέχνη σε ΕΠΑΛ, ΙΕΚ ώστε να αναβαθμιστεί ποιοτικά το επίπεδο των παραγόμενων προϊόντων και διατηρώντας και επεκτείνοντάς την στα ΕΕΕΕΚ. Έτσι, θα βοηθηθούν οι νέοι να μείνουν στον τόπο τους και ιδιαιτέρως οι νέοι ΑμεΑ να εξοπλιστούν με επαγγελματικές και κινητικές δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν σημαντικά στη συνέχεια στη ζωή τους.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ