ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

29/06/2016

Χ. Καφαντάρη: Να χτιστεί ένα νέο όραμα για την Ευρώπη



Tοποθέτηση της Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Β' Αθήνας και Προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής (28/6), ως Κοινοβουλευτική Εκπροσώπου κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού

 Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ξεκινώντας θέλω να πω κάτι σχετικά με αυτά που μόλις ακούσαμε από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας.

Δεν μπορεί η Νέα Δημοκρατία να εγκαλεί τους Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για αξιοπρέπεια. Το κόμμα και οι πολιτικές που έφεραν τη χώρα μας εδώ που την έφεραν, να έχουμε μέσα σε τέσσερα χρόνια 25% μείωση του ΑΕΠ και τη στιγμή που η συγκεκριμένη Κυβέρνηση από το 2015 προσπαθεί να στήσει αυτή τη χώρα στα πόδια της, δεν μπορεί να λέει ότι δεν έχουμε αξιοπρέπεια εμείς οι Βουλευτές που θα έλεγα ότι αναλάβαμε αυτή την ιστορική ευθύνη να υλοποιήσουμε μια πολιτική και μια συμφωνία που έχει δύσκολα σημεία, προσπαθώντας συγχρόνως με το «Παράλληλο Πρόγραμμα» να στηρίξουμε την κοινωνία να μείνει όρθια.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα υπενθυμίσω τι έγινε από πέρυσι τέτοια μέρα μέχρι σήμερα. Ακολουθήθηκε και ακολουθείται ένας συγκεκριμένος οδικός χάρτης, που έχει να κάνει πρώτα απ’ όλα με τη δύσκολη συμφωνία του Αυγούστου που υπέγραψε και η Νέα Δημοκρατία και συνολικά διακόσιοι είκοσι δύο Βουλευτές σε αυτό το Κοινοβούλιο. Έχει να κάνει με την εξουσιοδότηση που πήραμε από τον ελληνικό λαό να υλοποιήσουμε αυτή τη δύσκολη συμφωνία στις 20 Σεπτεμβρίου. Έχει να κάνει με την επιτυχή ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, όπως και με την αξιολόγηση που πρόσφατα έγινε και με την οποία η πορεία της χώρας μας και της οικονομίας οδεύει σε μια σταθεροποίηση, γεγονός πάρα πολύ σημαντικό. Αρχίζει και επανέρχεται και η εμπιστοσύνη ως προς το τραπεζικό σύστημα και ήδη τον τελευταίο μήνα, τον Μάιο, έχουμε μια μικρή αύξηση καταθέσεων σε σχέση με τον Απρίλιο.

Γίνονται, λοιπόν, βήματα και εδώ δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο ότι το πρωτογενές πλεόνασμα ανήλθε σε 2,282 δισεκατομμύρια ευρώ το πρώτο πεντάμηνο του έτους. Γίνονται προσπάθειες και προχωρούμε.  

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για την ανάπτυξη άκουσα και από τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν είναι αναπτυξιακό, ούτε ο αναπτυξιακός νόμος, τον οποίο ψηφίσαμε θα φέρει ανάπτυξη, λίγο πολύ μπορεί να είναι αποτυχία κλπ.

Όμως, θα ήθελα να πω πάνω σε αυτό ότι με τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την πορεία που ακολουθούμε, με την προσέλκυση επενδύσεων και  με τις ρυθμίσεις, που ψηφίστηκαν στον αναπτυξιακό νόμο πρόσφατα, ουσιαστικά αλλάζει η φιλοσοφία και του μοντέλου ανάπτυξης αλλά αποτελεί και ένα σημαντικό εργαλείο για παραπέρα αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Δεν δημιουργεί  επενδύσεις τύπου Βουλγαρίας και Αλβανίας ούτε επενδύσεις αυτού του είδους, αλλά επενδύσεις σε υψηλή προστιθέμενη αξία, με άλλη φιλοσοφία και εστίαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Παράλληλα, βέβαια, ζητάμε και θέλουμε και τις μεγάλες επενδύσεις για τις οποίες υπάρχουν και συγκεκριμένες ρυθμίσεις.

Θέλουμε ένα αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο μιλάει για άλλου είδους ανάπτυξη, με αειφορία, βιωσιμότητα, σεβασμό στο περιβάλλον και πάνω από όλα, καλύπτοντας τις ανθρώπινες ανάγκες και με έμφαση στο σημαντικό ανθρώπινο επιστημονικό δυναμικό, το εξειδικευμένο που έχει η χώρα μας και παράλληλα, μοίρασμα με δίκαιο τρόπο στους ωφελούμενους αυτού του αναπτυξιακού αποτελέσματος.

Εδώ δεν μπορώ να μην αναφέρω, βέβαια, ότι νομοσχέδια για τις δημόσιες συμβάσεις και τα δημόσια έργα που θα έρθουν ουσιαστικά θα εξοικονομήσουν 1 δισεκατομμύριο ευρώ περίπου από το Δημόσιο. Να μην αναφέρουμε διάφορα ζητήματα, χρηματοδοτήσεις μεγάλων επιχειρηματιών. Πρόσφατα έχουμε και δικαστικά αποτελέσματα για την Εγνατία Οδό στη Δυτική Μακεδονία.

Η δική μας φιλοσοφία είναι σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.

Τώρα θα έρθω και θα πω δυο λόγια, όπως ξεκινήσαμε τη σημερινή Ολομέλεια, για τη γενικότερη κατάσταση η οποία υπάρχει, γιατί σαφώς το Δημοψήφισμα στη Μεγάλη Βρετανία έφερε συγκεκριμένα αποτελέσματα για την Ευρώπη. Και εδώ θα συμφωνήσω με τον κ. Μηταράκη, που αρχικά είπε ότι το τοπίο μετά το Δημοψήφισμα στη Μεγάλη Βρετανία θα έχει αλλάξει στην Ευρώπη, είναι εντελώς διαφορετικό.

Το ερώτημα, όμως, αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες, είναι το εξής: Η Ευρώπη όντως είναι σε κρίση ταυτότητας. Η Ευρώπη πρέπει πραγματικά να σκεφθεί πού πηγαίνει από εδώ και πέρα. Το μεγάλο ερώτημα δεν είναι «λιγότερη ή περισσότερη Ευρώπη;». Το μεγάλο ερώτημα σήμερα είναι «ποια Ευρώπη;», διότι το αποτέλεσμα του Δημοψηφίσματος στη Μεγάλη Βρετανία και άλλες ευρωσκεπτικιστικές αντιλήψεις που αρχίζουν εδώ και κάποιον καιρό να εμφανίζονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ευρώπης γενικότερα δείχνουν κάτι, δείχνουν ότι αυτή η Ευρώπη δεν αρέσει στους λαούς της και ότι αυτή την Ευρώπη πραγματικά πρέπει να την αλλάξουμε, γιατί αυτή η Ευρώπη της λιτότητας, του νεοφιλελευθερισμού έκανε και τους Βρετανούς να θυμώσουν και να στραφούν σε ακροδεξιές και εθνικιστικές απόψεις, οι οποίες βρήκαν έδαφος.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν μπορούμε να έχουμε την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων ή τη διάσταση βορρά και νότου. Δεν μπορούμε να έχουμε ένα κεντρικό διευθυντήριο, το οποίο θα αποφασίζει. Πρέπει να πάρουμε ιστορικά την απόφαση – και αυτό είναι σημαντικό και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η Αριστερά σε αυτή την κατεύθυνση κινείται- για αλλαγή αυτού του μοντέλου που λέμε. Χρειαζόμαστε Δημοκρατία πραγματική, γιατί αυτό το οποίο κρίθηκε και με το Δημοψήφισμα είναι ακριβώς η έλλειψη Δημοκρατίας μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι ανάγκη να χτιστεί ένα καινούργιο όραμα της αλληλεγγύης, της Δημοκρατίας, όπως ήταν και οι θεμελιώδεις αρχές της Ευρώπης, όταν πρωτοϊδρύθηκε.

Θα πω, όμως, τώρα μερικά πράγματα που πρέπει να πω και για το εν λόγω σχέδιο νόμου. Εγώ θα το χαρακτήριζα ένα πολυνομοσχέδιο, γιατί έχει αυτόν τον χαρακτήρα και έχει κύρια δύο ζητήματα να λύσει. Το πρώτο είναι η ανάγκη ενσωμάτωσης ευρωπαϊκών Οδηγιών, τις οποίες οφείλουμε να ενσωματώσουμε στην ελληνική νομοθεσία. Από την άλλη μεριά, πρέπει να καλυφθούν κάποιες ανάγκες της γενικής διακυβέρνησης της χώρας.

Πρόκειται δηλαδή για μια ομαδοποίηση διαφόρων νομοθετικών παρεμβάσεων που πηγάζουν από την ανάγκη διευθετήσεων του καθημερινού κυβερνητικού έργου. Ο κύριος ιστός τους είναι η ενίσχυση της αξιοκρατίας, ο περιορισμός των δαπανών, η κατάργηση ειδικών προνομίων εντός του Δημοσίου, η λειτουργικότερη εξυπηρέτηση παραγωγικών δραστηριοτήτων, η άρση αδικιών και αστοχιών της γραφειοκρατίας, η εξοικονόμηση πόρων για επαγγελματίες και επιχειρήσεις από αχρείαστες δαπάνες.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελείται από δύο μέρη και πενήντα τέσσερα άρθρα. Στο Πρώτο Μέρος του νομοσχεδίου –από το άρθρο 1 μέχρι το άρθρο 8- ουσιαστικά υλοποιείται, ενσωματώνεται η Οδηγία 34/2013. Με τις λοιπές διατάξεις –τα άρθρα 19, 20, 29, 30, 35, 40, 45- και την Οδηγία 95/2014 τροποποιούνται διατάξεις της 34/2013 και προστίθενται σε αυτή νέες.

Πρόκειται δηλαδή για κανόνες που αφορούν το περιεχόμενο της έκθεσης διαχείρισης και την υποχρέωση δημοσιότητας οικονομικών καταστάσεων.

Δεύτερον, δίνεται η δυνατότητα για τις επιχειρήσεις που οφείλουν να συντάσσουν και μειωμένη και μεμονωμένη και ενοποιημένη έκθεση διαχείρισης πλέον, να τις περιλαμβάνουν σε μία ενιαία.

Για τις μεγάλες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις δημόσιου ενδιαφέροντος εισάγεται υποχρέωση συμπερίληψης στην έκθεση διαχείρισης αναλυτικής μη χρηματοοικονομικής πληροφόρησης, η οποία αφορά την ακολουθούμενη πολιτική και πρακτική της επιχείρησης σε σχέση με περιβαλλοντικά, εργασιακά και δικαιωματικά θέματα.

Εδώ θα ήθελα να αναφέρω την ενσωμάτωση αυτού που ονομάζουμε «εταιρική κοινωνική ευθύνη».

Πριν από έναν μήνα περίπου με πρωτοβουλία του γαλλικού Κοινοβουλίου έγινε μία συνάντηση στο Παρίσι, στην οποία συμμετείχα ως Πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, όπου συζητήθηκε και ελήφθη μία πρωτοβουλία από τους Γάλλους για την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Ειδικά για τις εισηγμένες εταιρείες, οι οποίες υποχρεούνται και σε δήλωση εταιρικής διακυβέρνησης, προβλέπεται η δημοσιοποίηση στοιχείων που αφορούν την πολυμορφία των διοικητικών οργάνων όσον αφορά το φύλο, την ηλικία, το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό ιστορικό των μελών. Υπό το ισχύον καθεστώς η δήλωση ήταν υποχρεωτικό περιεχόμενο της έκθεσης διαχείρισης. Πλέον δίνεται η δυνατότητα να συντάσσεται σε χωριστό έγγραφο, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα της εταιρείας. Πρακτικά μειώνεται το διοικητικό κόστος όσον αφορά τη δημοσίευση.

Τρίτον, εισάγεται η αρχή της δημοσίευσης μόνο εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων. Κατά το ισχύον καθεστώς, προβλέπεται η λεγόμενη διπλή δημοσίευση, δηλαδή οι εταιρείες υποχρεούνται να αποστέλλουν στο ΓΕΜΗ αντίγραφα οικονομικών καταστάσεων είκοσι ημέρες πριν τη σύγκληση γενικής συνέλευσης και δεύτερον, μετά την έγκρισή της από τη γενική συνέλευση. Πλέον εισάγεται υποχρέωση δημοσίευσης καταστάσεων μόνο μία φορά, είκοσι ημέρες μετά την έγκρισή τους από τη γενική συνέλευση, μειώνοντας έτσι το διοικητικό βάρος.

Έρχομαι τώρα στο Δεύτερο Μέρος του νομοσχεδίου, το οποίο διαρθρώνεται σε πέντε Κεφάλαια.

Το πρώτο κομμάτι, συγκεκριμένα από το άρθρο 9 έως το άρθρο 13, αφορά τη στελέχωση της Μόνιμης Εθνικής Αντιπροσωπείας στον ΟΟΣΑ και στο Γραφείο του Οικονομικού Συμβούλου στη Γενεύη. Πρόκειται για μείωση προσωπικού στον ΟΟΣΑ για τις θέσεις του μόνιμου αντιπροσώπου και του αναπληρωτή και των πέντε συμβούλων που υπηρετούν πλέον σε αυτόν τον Οργανισμό και το Γραφείο του Οικονομικού Συμβούλου στη Γενεύη, όπου προβλέπεται μία θέση προϊσταμένου και δύο συμβούλων.

Έρχονται βέβαια σημαντικές αλλαγές σε ό,τι αφορά τη σύνθεση και τη σύσταση και τα προσόντα που πρέπει να διαθέτουν αυτοί που απαρτίζουν τη Μόνιμη Εθνική Αντιπροσωπεία. Γίνεται προσδιορισμός τυπικών και ουσιαστικών προσόντων που πρέπει να διαθέτουν για να τοποθετηθούν εκεί. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος και ο Αναπληρωτής του πρέπει οπωσδήποτε να διαθέτουν διδακτορικά και οι σύμβουλοι μεταπτυχιακό τίτλο ή να έχουν αποφοιτήσει από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Είπε περισσότερα ο κύριος Υπουργός γι’ αυτό. Δεν θα επανέλθω.

Στο Δεύτερο Μέρος, στο Κεφάλαιο Β΄, το άρθρο 14 αφορά το ΕΣΠΑ. Με την παρούσα διάταξη τροποποιείται ο γνωστός «νόμος ΕΣΠΑ», διορθώνονται ατέλειες, αρρυθμίες. Εδώ απλώς αναφέρω -γιατί τα άλλα μόλις τα είπε ο κύριος Υπουργός και δεν θέλω να κουράσω- ότι όσον αφορά το ΕΣΠΑ η χώρα μας πηγαίνει πολύ καλά. Είμαστε οι πρώτοι σε απορροφησιμότητα. Έκλεισε το 2015 πολύ θετικά και υπάρχει συγκεκριμένη ελπίδα -και φαίνεται και στην πορεία- ότι το ίδιο θα γίνει και για το καινούριο ΕΣΠΑ.

Εδώ πάλι θα ήθελα να αναφέρω ότι ειδικά επιτυχία της ελληνικής Κυβέρνησης μέσα στην πορεία της διαπραγμάτευσης και στην πορεία της αξιολόγησης είναι το ότι παίρνουμε μεγαλύτερες προκαταβολές από το ΕΣΠΑ. Αντί του 7% καταφέραμε το 15%. Το να διακρινόμαστε σε επίπεδο Ευρώπης στις δύσκολες αυτές δημοσιονομικές συνθήκες είναι πολύ σημαντικό.

Τώρα έρχομαι στο Κεφάλαιο Γ΄, στα άρθρα 15 έως 22, όπου ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, θέματα ανάπτυξης, αδειοδότησης επιχειρηματικών πάρκων, οργανωμένων υποδοχέων μεταποιητικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων διά της τροποποίησης διατάξεων του ν. 3982/2011.

Στο Δ΄ Κεφάλαιο, άρθρα 23 με 28, ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, η υποχρέωση προμηθευτών οι οποίοι υποχρεωτικά εγγράφονται στο ΓΕΜΗ και θέλουν να συνάψουν συμβάσεις εξ αποστάσεως με καταναλωτές, να καταχωρίσουν τη δραστηριότητά τους στο ΓΕΜΗ. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Τέλος, στο Ε΄ Κεφάλαιο, άρθρα 29 έως 54, ρυθμίζονται θέματα τουρισμού, νομοθετικού πλαισίου τουριστικών επαγγελμάτων.

Τώρα έρχομαι στα θέματα των τροπολογιών. Μετά τη συζήτηση υπουργικών τροπολογιών, οι οποίες ήρθαν στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ενσωματώθηκαν άρθρα που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας, σχετικά με τους σχολικούς συμβούλους, την έρευνα, τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης και θέματα του Υπουργείου Εργασίας, η παράταση χρηματοδότησης δομών αντιμετώπισης της φτώχειας, της ανθρωπιστικής κρίσης, το ΗΔΙΚΑ κ.λπ, θέματα λειτουργίας υπαίθριου πάρκινγκ στην Πάτρα, σύσταση ΑΕ για τον θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Έγινε βέβαια δεκτή και βουλευτική τροπολογία σχετικά με τον θεσμό των εθνικών εθίμων.

Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι όντως ότι οι τροπολογίες που έρχονται, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι πολλές. Όμως, όπως είπα και στην αρχή, αυτό το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε έχει περισσότερο τον χαρακτήρα ενός πολυνομοσχεδίου, το οποίο προσπαθεί να λύσει επιμέρους ζητήματα, διαδικαστικά, όπως για παράδειγμα οι παρατάσεις.

Το Υπουργείο Ενέργειας έφερε κάποιες παρατάσεις για τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Τι θα γίνει; Θα μείνουν «στον αέρα»; Δεν θα προχωρούν συμβόλαια, διότι χρειάζονται ενεργειακά πιστοποιητικά; Τα αναφέρω ενδεικτικά. Επίσης, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με παράταση χρηματοδότησης των Κέντρων Φτώχειας. Διευθετούνται δηλαδή χρονίζοντα ζητήματα.

Πιστεύω λοιπόν – και αυτή είναι και η βούληση της Κυβέρνησης όπως έχει ανακοινωθεί- ότι μέσα στον Ιούλιο θα έχουμε μια σειρά από νομοσχέδια που θα λύνουν γενικότερα θέματα. Ας δούμε λοιπόν και τις τροπολογίες.

Εγώ θα συμφωνήσω ότι καλό είναι να συζητούνται, όπως έγινε και στην Επιτροπή μας όπου πέντε από αυτές ενσωματώθηκαν στο σχέδιο νόμου που συζητάμε. Να τις συζητήσουμε, αν θέλουμε και να δούμε τι στόχο έχουν. Με αυτές λύνονται τρέχοντα ζητήματα, τα οποία πρέπει να λυθούν.

Από εκεί και πέρα βέβαια πρέπει να προχωρήσουμε και να νομοθετούμε ακολουθώντας τον καινούργιο Κανονισμό της Βουλής που, από ό,τι γνωρίζουμε όλοι μας, ψηφίστηκε σήμερα.

Ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ