ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

21/07/2016

Φ. Βάκη: Αρνητική για τη χώρα η κινδυνολογία για την υπόθεση των Τούρκων στρατιωτικών

Φ. Βάκη:  Αρνητική για τη χώρα η κινδυνολογία για την υπόθεση των Τούρκων στρατιωτικών



«Όσοι επιχειρούν να κινδυνολογήσουν ή να υποδυθούν τους διπλωματικούς αναλυτές, νομίζοντας ότι έτσι θα φέρουν σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτός είναι ένας πολύ αρνητικός ρόλος που παίζουν για τη χώρα», σημείωσε η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Φωτεινή Βάκη στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη (21/7), κατά τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», αναφερόμενη στην υπόθεση των οκτώ Τούρκων στρατιωτικών, οι οποίοι εισήλθαν παράνομα στη χώρα και στη συνέχεια αιτήθηκαν πολιτικό άσυλο. «Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες προβλέψεις από το διεθνές δίκαιο όσον αφορά στην προστασία ή μη για όσους κατηγορούνται για εγκλήματα κατά της ειρήνης», υπογράμμισε.

Σε ό, τι αφορά το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας η Φ. Βάκη υπενθύμισε ότι δεν αποτελεί κάποιο «προαπαιτούμενο», «διότι πολλά ακούστηκαν και γράφτηκαν το τελευταίο διάστημα περί δήθεν δημιουργίας “ΤΑΙΠΕΔ των Ενόπλων Δυνάμεων”» σχετικά με τη σύσταση της Υπηρεσίας Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, τη στιγμή που «η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική». Όπως επισήμανε, τα έσοδα από την αξιοποίηση ακινήτων περιουσιακών στοιχείων των Ενόπλων Δυνάμεων δεν θα πηγαίνουν στη «μαύρη τρύπα του χρέους» αλλά στις ίδιες τις Ένοπλες Δυνάμεις και το προσωπικό τους, προς όφελος και του κοινωνικού συνόλου.

Σχετικά με τη διάταξη που δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας συνδικαλιστικών ενώσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζοντας την αρνητική στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τόνισε: «Προφανώς διαφωνείτε και με τη σχετική απόφαση του Αρείου Πάγου το 2012, σύμφωνα με την οποία, του ατομικού δικαιώματος της συνενώσεως απολαμβάνουν, αδιακρίτως, όλοι οι Έλληνες πολίτες, μεταξύ δε αυτών και οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίοι τελούν σε ηθελημένη ειδική σχέση εξουσιάσεως προς το κράτος και σε ειδικό καθεστώς πειθαρχίας, µη συναγομένου του αντιθέτου ούτε εκ του γράμματος, ούτε εκ του πνεύματος των σχετικών συνταγματικών Διατάξεων». «Μήπως διαφωνείτε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και με την αρχή της ισότητας  που κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα και επιβάλει στον νομοθέτη να µη δημιουργούνται ρήγματα στην καθολικότητα των ατομικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων;» ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Επιτρέψτε μου, πριν εισέλθω στο προς συζήτηση σχέδιο Νόμου ένα σχόλιο με βάση τα όσα ακούσαμε. Η αντιπολίτευση έχει υποχρέωση και καθήκον να κάνει κριτική στην κυβέρνηση, να προβάλει τις θέσεις της και τα επιχειρήματά της, να προβάλει και ένα εναλλακτικό σχέδιο διακυβέρνησης, έστω κι αν αυτό ταυτίζεται και με τις θέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και μια πολιτική περικοπής δαπανών, δεν θα υπεισέλθουμε σε αυτό. Αλλά τώρα να ασκείτε αντιπολίτευση με όρους παραπολιτικού καφενόβιου κουτσομπολιού με βάση tweets και αφασικές κραυγές, αυτό δεν περιποιεί τιμή σε σας. Και όσον αφορά αυτά που είπατε κ. Γεωργιάδη προηγουμένως για τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Παπανδρέου και τα CDS, κοιτάξτε καλύτερα να μας δώσετε κάποιες εξηγήσεις για τη UBS, για τα θαλασσοδάνεια και αυτά που οφείλει το κόμμα σας και για τα χρέη του προέδρου σας σχετικά με την εφημερίδα «Κήρυξ Χανίων» και αφήστε τα υπόλοιπα.

Επίσης, πριν εισέλθω στο θέμα, επιτρέψτε μου να αναφερθώ και σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα των τελευταίων ημερών, στο οποίο παρακολουθούμε δυστυχώς να παρεμβαίνουν και από το Βήμα της Βουλής, διάφοροι τηλε-εισαγγελείς και πάσης φύσεως αυτόκλητοι αναλυτές. Υπάρχει σε εξέλιξη, όπως όλοι γνωρίζουμε,  τις τελευταίες ημέρες η πολύ σοβαρή υπόθεση των οκτώ Τούρκων στρατιωτικών, οι οποίοι εισήλθαν παράνομα στην Ελλάδα μετά από τα γεγονότα του περασμένου  Σαββατοκύριακου στην Τουρκία και στη συνέχεια αιτήθηκαν πολιτικό άσυλο. Επιτρέψτε μου καταρχήν να σχολιάσω το επίπεδο της ανάλυσης ορισμένων συναδέλφων και να πω ότι θα έπρεπε να είναι απείρως προσεκτικότεροι στις προσεγγίσεις τους σε τέτοια ζητήματα. Οφείλουμε να μην παρασυρόμαστε από κινδυνολογίες και ατεκμηρίωτες προσεγγίσεις των διαφόρων blogs ή άλλων αμφιβόλου ποιότητας ενημερωτικών μέσων.

Το συγκεκριμένο θέμα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι έχει δύο πτυχές. Την πτυχή της εθνικής ασφάλειας και την πτυχή του σεβασμού στο Κράτος Δικαίου και στους θεσμούς του. Ως προς το πρώτο θέμα, είναι σαφές ότι η Ελλάδα καλείται σήμερα να διαδραματίσει έναν σταθεροποιητικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή και να λειτουργήσει ως διεθνής παράγοντας ειρήνης και σταθερότητας. Η εθνική ασφάλεια, σε αυτό το πλαίσιο, επιτάσσει η χώρα να μην επιτρέψει σε κανέναν να την εμπλέξει σε καταστάσεις αποσταθεροποίησης. Αυτό είναι σαφέστατο και σε αυτό τον άξονα κινείται και η εξωτερική μας πολιτική και η πολιτική εθνικής άμυνας.

Ως προς το δεύτερο θέμα, αυτό δηλαδή του σεβασμού στους θεσμούς του Κράτους Δικαίου, όπως είναι η Δικαιοσύνη, αλλά και ο σεβασμός στο διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Η Συνθήκη της Γενεύης, ο Ευρωπαϊκός Χάρτης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το Ελληνικό Σύνταγμα επιβάλλουν τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, την πρόσβαση σε δίκαιη δίκη και την εξατομικευμένη εξέταση των αιτημάτων ασύλου που υποβάλλονται στην εθνική επικράτεια.

Όσοι λοιπόν επιχειρούν να κινδυνολογήσουν ή να υποδυθούν τους διπλωματικούς αναλυτές, νομίζοντας ότι έτσι θα φέρουν σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτός είναι ένας πάρα πολύ αρνητικός ρόλος για τη χώρα. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες προβλέψεις από το διεθνές δίκαιο όσον αφορά την προστασία ή μη προστασία σε όσους κατηγορούνται για εγκλήματα κατά της ειρήνης. Εντούτοις, κανείς δεν μπορεί να ζητά από την Ελλάδα να μη λειτουργήσουν οι θεσμοί της και να μην εφαρμοστεί στην οποιαδήποτε περίπτωση το διεθνές δίκαιο. Ας χαμηλώσουμε λοιπόν τους τους τόνους, γιατί αντίστοιχοι αυτόκλητοι ειδήμονες στο παρελθόν είχαν ζημιώσει τη χώρα πολλές φορές.

Θα πω τώρα δυο λόγια για το σχέδιο νόμου που συζητούμε σήμερα. Ας ξεκινήσω από τα αυτονόητα. Το παρόν σχέδιο νόμου δεν αποτελεί κάποιο «προαπαιτούμενο», διότι πολλά ακούστηκαν και γράφτηκαν το τελευταίο διάστημα περί δήθεν δημιουργίας «ΤΑΙΠΕΔ των Ενόπλων Δυνάμεων» και περί «στρατιωτικού Υπερταμείου» και  η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.

Η σύσταση λοιπόν της Υπηρεσίας Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων , για την αξιοποίηση ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, του Ταμείου Εθνικού Στόλου και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας καθώς και ακινήτων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού και του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας, γίνεται υπό πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις και όρους.

Πρώτον, γίνεται προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους και αντίστοιχα των μετόχων των Μετοχικών Ταμείων. Τα έσοδα δηλαδή που θα προκύπτουν από την αξιοποίηση των ακινήτων των Ταμείων θα διατίθενται στα ίδια και στους σκοπούς τους. Δίνεται μεν η δυνατότητα μέρος των εσόδων να πηγαίνουν στον προϋπολογισμού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας όμως πάντοτε επ’ ωφελεία του συνόλου των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεύτερον, στα προς αξιοποίηση ακίνητα περιλαμβάνονται μόνον όσα δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς.

Απορεί κανείς, λοιπόν, για την επιμονή της αξιωματικής αντιπολίτευσης να κληθεί εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ στην αρμόδια Επιτροπή, στο πλαίσιο της ακρόασης εξωκοινοβουλευτικών φορέων, προκειμένου να εκφράσει άποψη για τη συγκεκριμένη επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Για ποιο λόγο; Δεν επιθυμούμε όλοι το αντάλλαγμα από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας να αποτελεί έσοδο των οικείων Ταμείων προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και του προσωπικού τους; Ή μήπως κάποιοι από μας προτιμούν την απόδοση των εσόδων στην αποπληρωμή του χρέους; Ποια είναι η πρότασή σας;

Και κάτι ακόμα. Η  δημιουργία της Υπηρεσίας Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων συνεπάγεται τη διατήρηση του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας και  του Ταμείου Εθνικού Στόλου, των οποίων η κατάργηση, όπως θυμόμαστε, είχε προβλεφθεί στο άρθρο 18 του Ν.4520/2014 και δεν υλοποιήθηκε, ουδέποτε εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Με το παρόν, λοιπόν, σχέδιο Νόμου τα προαναφερθέντα Ταμεία διατηρούνται προκειμένου η λειτουργία τους να αποφέρει οφέλη για την ανάπτυξη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Εκφράστηκαν, επίσης, αιτιάσεις για το ετήσιο τίμημα  5% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, ότι είναι μικρό ποσοστό. Να υπενθυμίσουμε ότι το 5% είναι το ελάχιστο όριο το οποίο μπορεί να δοθεί ως τιμή αξιοποίησης μίας εγκατάστασης για την εκμετάλλευση αυτών των περιουσιακών στοιχείων, καθώς θα ακολουθεί ηλεκτρονικός διαγωνισμός.

Τώρα, σε ό,τι αφορά τη διάταξη που παρέχει τη δυνατότητα λειτουργίας συνδικαλιστικών ενώσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Η θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είναι παραπάνω από σαφής: «Όχι συνδικαλισμός στις Ένοπλες Δυνάμεις».

Προφανώς διαφωνείτε και με τη σχετική απόφαση του Αρείου Πάγου το 2012, σύμφωνα με την οποία, του ατομικού δικαιώματος της συνενώσεως απολαμβάνουν, αδιακρίτως, όλοι οι Έλληνες πολίτες, μεταξύ δε αυτών και οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίοι τελούν σε ηθελημένη ειδική σχέση εξουσιάσεως προς το κράτος και σε ειδικό καθεστώς πειθαρχίας, µη συναγομένου του αντιθέτου ούτε εκ του γράμματος, ούτε εκ του πνεύματος των σχετικών συνταγματικών Διατάξεων.

Μήπως διαφωνείτε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και με την αρχή της ισότητας  που κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα και επιβάλει στον νομοθέτη να µη δημιουργούνται ρήγματα στην καθολικότητα των ατομικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων;

Επαναλαμβάνω, με την εν λόγω διάταξη παρέχεται στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων η δυνατότητα να οργανώνονται συνδικαλιστικά χωρίς να παραβιάζουν τα όρια του εθνικού, κοινωνικού και υπερκομματικού τους ρόλου. Δεν πρόκειται λοιπόν ο συνδικαλισμός στο στράτευμα να αναιρέσει τους όρκους των στρατιωτικών, το είδαμε άλλωστε αυτό και στην επιτυχή παροχή του δικαιώματος του συνδικαλίζεσθαι στα  Σώματα ασφαλείας. Επίσης, τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των εν ενεργεία μελών των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν κατοχυρωθεί και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

Σχετικά με τη συγκρότηση Μονάδας Μελετών και Κατασκευής (ΜΟΜΚΑ) για την εκπόνηση μελετών και κατασκευή έργων τοπικού ενδιαφέροντος που αναλαμβάνονται από το Υπουργείου Εθνικής Άμυνας , το οποίο θα συμπράττει με φορείς του δημόσιου τομέα και της τοπικής αυτοδιοίκησης για την υλοποίηση τους, έχουν επίσης εκφραστεί αντιρρήσεις και αμφιβολίες για το κατά πόσο υπάρχει η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή ή ακόμη και για το αν η σύσταση της ΜΟΜΚΑ αντιβαίνει την ευρωπαϊκή νομοθεσία  σχετικά με τον ανταγωνισμό τεχνικών εταιρειών. Αυτές οι επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν στερούνται πραγματικής βάσης. Διότι, πρόκειται για έργα τοπικού ενδιαφέροντος συχνά σε δυσπρόσιτες περιοχές ή για έργα Δήμων που δεν διαθέτουν επαρκές προσωπικό για την αποπεράτωσή τους ενώ παράλληλα η ΜΟΜΚΑ θα έχει τη δυνατότητα να συνεπικουρεί σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για την ίδρυση μιας νέας δημόσιας υπηρεσίας προς αντικατάσταση κατασκευαστικών εταιρειών.

Θα ήθελα στη συνέχεια να αναφερθώ και στη σύσταση Επιτροπής για τον έλεγχο των ευρημάτων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντική ρύθμιση. Διότι, η συγκρότηση της Επιτροπής με προεξάρχοντα Εφέτη Δικαστή, εγγυάται την αποτελεσματικότερη ενέργεια και την αξιολόγηση ευρημάτων με στόχο την καταπολέμηση φαινομένων διαφθοράς στο χώρο της Εθνικής Άμυνας και επιτέλους απόδοσης Δικαιοσύνης.

Με άλλη διάταξη, η θητεία του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ ορίζεται τριετής και των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων διετής, με τη δυνατότητα παράτασης κατά ακόμη ένα έτος. Μπαίνει έτσι ένα τέλος σε μία προσφιλή πρακτική  προηγούμενων κυβερνήσεων να «ξηλώνουν» τους Αρχηγούς πολύ νωρίτερα ή να παρατείνουν επ’ αόριστον τη θητεία τους.

Τέλος, μόνο ως θετική μπορεί να αποτιμηθεί και η διάταξη σύμφωνα με την οποία, στον τόπο της προτίμησής τους θα υπηρετούν υποχρεωτικά, μετά από αναφορά τους, στελέχη που τελούν σε χηρεία και έχουν τουλάχιστον ένα ανήλικο τέκνο, στελέχη που έχουν σύζυγο µε αναπηρία και στελέχη που επιμελούνται τέκνο µε αναπηρία.

Κλείνοντας, με το παρόν σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τα έσοδα από την  αξιοποίηση ακίνητων περιουσιακών στοιχείων των ταμείων των Ενόπλων Δυνάμεων επιστρέφουν στις ίδιες τις Ένοπλες Δυνάμεις και στο προσωπικό τους, δεν χρησιμοποιούνται για να κλειστούν οι τρύπες του χρέους. Επαυξάνεται η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα των Γενικών Επιτελείων. Ρυθμίζονται βασικά ζητήματα ασφαλείας και εξοπλιστικής επάρκειας των Ενόπλων Δυνάμεων και διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις συνεργασίας τους με τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου. Μπαίνουν κάποιες στέρεες βάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο εσωτερικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Βελτιώνονται οι όροι εργασίας του προσωπικού τους. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα σχέδιο Νόμου που συμβαδίζει με τις σύγχρονες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και βαίνει τελικά επ’ ωφελεία και του κοινωνικού συνόλου.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ