Επικοινωνία / Contact Συνδέσεις RSS Twitter Facebook YouTube flickr

09/03/2017

Ο Γιώργος Δημαράς για την υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελευσίνα


ΕΡΩΤΗΣΗ


Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
                           - Υποδομών και Μεταφορών
                         - Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΘΕΜΑ:  «Υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελευσίνα με αυθαίρετες παρεμβάσεις και κατασκευή ισόπεδων διαβάσεων»

Σύμφωνα με τη Δήλωση Δικτύου 2017 του ΟΣΕ, ο σιδηροδρομικός άξονας Αγ.Ανάργυροι – Ελευσίνα (συνδυασμένου εύρους) ανήκει στο «ενεργό δίκτυο» ενώ η προέκτασή του Ελευσίνα – Κόρινθος (μετρικού εύρους) ανήκει στο «ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή». Επίσης η κατεύθυνση του Νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου αλλά και των εγκεκριμένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων των Δήμων Ασπροπύργου, Ελευσίνας και Μεγάρων είναι η λειτουργία «Προαστιακού Σιδηρόδρομου ή ελαφρύ μετρό για τη σύνδεση Αθηνών –Δυτικής Αττικής στην παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πελοποννήσου».

Ωστόσο, όπως καταγγέλλεται από περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολίτες της Ελευσίνας, κατά τα τελευταία χρόνια έχουν συντελεστεί αρκετές αυθαιρεσίες πάνω στο επίχωμα του σιδηροδρομικού άξονα, με τις οποίες επιχειρείται η αλλαγή χρήσης της γραμμής και εν τέλει η απαξίωση μιας σημαντικής κυκλοφοριακής υποδομής για την πόλη της Ελευσίνας αλλά και το ευρύτερο Λεκανοπέδιο. Πιο συγκεκριμένα καταγγέλλεται ότι στο τμήμα της γραμμής που διέρχεται διαμέσου του οικιστικού ιστού της Ελευσίνας έχουν γίνει αυθαίρετες φυτεύσεις από το Δήμο αλλά και ιδιώτες, έχουν τοποθετηθεί skipper μπαζών και απορριμμάτων ενώ έχει επιχειρηθεί εκ μέρους του Δήμου Ελευσίνας η δημιουργία ποδηλατοδρόμου επί του σιδηροδρομικού άξονα. Τέλος, στο τμήμα της οικιστικής γραμμής μήκους 2,4 χλμ. που διέρχεται μέσα από τον οικιστικό ιστό, έχουν  ήδη υλοποιηθεί επτά (7) ισόπεδες διαβάσεις.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προκαλεί έκπληξη και προβληματισμό το γεγονός ότι με επιστολή του προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ (Α.Π. 20394/22.9.2016) και κοινοποίηση στον ΟΣΕ, ο Δήμαρχος Ελευσίνας ζήτησε την κατασκευή νέας ισόπεδης διάβασης στη διασταύρωση με την οδό Αρκαδίου, αίτημα το οποίο έγινε καταρχήν αποδεκτό από τον ΟΣΕ.

Θα πρέπει υπογραμμιστεί ότι η υπέρμετρη πύκνωση των ισόπεδων διαβάσεων παγιώνει στους κατοίκους της περιοχής το αίσθημα ότι η γραμμή δεν πρόκειται να επαναλειτουργήσει, ευνοεί την περαιτέρω καταπάτηση της γραμμής με αυθαίρετες κατασκευές ή επεμβάσεις, παρκάρισμα αυτοκινήτων, αυτοσχέδιες διαβάσεις κλπ και απαξιώνει συνολικά ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για την περιοχή και τους κατοίκους της με την επαναλειτουργία του. Τέλος αυξάνει σημαντικά τους κινδύνους σοβαρών ατυχημάτων όταν η σιδηροδρομική γραμμή επαναλειτουργήσει.

Λαμβάνοντας υπόψη την ανακήρυξη της Ελευσίνας ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021, είναι ευκαιρία να προχωρήσει άμεσα με αποφασιστικά βήματα η σιδηροδρομική επανασύνδεση της πόλης με την Αθήνα και η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς που θα εξυπηρετούν τους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό είναι επιβεβλημένη η αναθεώρηση της πολιτικής διάνοιξης νέων διαβάσεων επί της σιδηροδρομικής γραμμής αλλά και η επανεξέταση της χρησιμότητας και λειτουργικότητας των υφιστάμενων διαβάσεων.


Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1.    Με ποιους τρόπους μπορούν να προστατευθούν σε ολόκληρη τη χώρα ενεργά σιδηροδρομικά δίκτυα που βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας, από αυθαίρετες παρεμβάσεις δήμων ή ιδιωτών επί των σιδηροδρομικών γραμμών;
2.    Εκτιμούν ότι η υπέρμετρη πύκνωση γραμμών που διέρχονται από οικιστικούς ιστούς με ισόπεδες διαβάσεις, όπως η επιχειρούμενη κατασκευή ισόπεδης διάβασης στην Ελευσίνα,  αποτελεί πρακτική που διευκολύνει την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών γραμμών και αυξάνει την ασφάλεια οδηγών και πεζών στην περιοχή ή εν τέλει οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα;
3.    Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία σιδηροδρομικών γραμμών που βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας σε ολόκληρη τη χώρα και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της επαναλειτουργίας των γραμμών αυτών;
4.    Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προχωρήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη σύνδεση Αθήνας – Δυτικής Αττικής με προαστιακό σιδηρόδρομο ή μετρό με χρήση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της γραμμής Σ.Π.Α.Π. και σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα μπορούσε να υλοποιηθεί το ανωτέρω έργο; Εκτιμά ότι είναι εφικτή η έναρξη λειτουργίας του έργου πριν το 2021, έτος κατά το οποίο η Ελευσίνα έχει ανακηρυχθεί Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και αναμένεται σημαντική αύξηση των επισκεπτών στην πόλη;

Ο ερωτών βουλευτής
Δημαράς Γεώργιος