ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/12/2017

Ομιλία Δημήτρη Βέττα, γενικού εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού 2018

Ομιλία Δημήτρη Βέττα, γενικού εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού 2018



.

Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής τον κρατικό προϋπολογισμό του 2018.

Έναν προϋπολογισμό, ο οποίος θα υλοποιηθεί σε ένα πλαίσιο με συγκεκριμένους περιορισμούς, οι οποίοι όπως γνωρίζετε όλοι, ισχύουν από το 2010, όταν δηλαδή η χώρα μπήκε στα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής.

Είναι ένας προϋπολογισμός ιδιαίτερα δύσκολος, αλλά και ταυτόχρονα αισιόδοξος με την έννοια ότι το 2018 είναι η τελευταία χρονιά δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας.

Νέα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής μέσα στο 2018 δεν θα νομοθετηθούν.

Είναι ο 4ος προϋπολογισμός στη σειρά που υλοποιεί η δική μας κυβέρνηση. Οι προηγούμενοι προϋπολογισμοί του 2015, 2016 και 2017 εκτελέστηκαν με επιτυχία, αναφορικά με τους δημοσιονομικούς στόχους.

Αυτό οφείλεται σε ένα βαθμό και στο γεγονός, ότι όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας και μετά τον επώδυνο και δύσκολο συμβιβασμό του 2015 –που θυμίζω ότι τον φέραμε στην κρίση του ελληνικού λαού στις εκλογές του Σεπτέμβρη- καταφέραμε να αλλάξουμε τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, τα οποία είχε αποδεχθεί η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου.

Γνωρίζετε λοιπόν όλοι σας πως τα πρωτογενή πλεονάσματα για το 2015, 2016, 2017 και 2018 ήταν υψηλότερα. Ήταν της τάξεως του 3%, 4,5%, 4,5% και 4,2% αντίστοιχα.

Η χώρα βρισκόταν το 2014 σε αδυναμία υλοποίησης του προγράμματος, μετά τον εκτροχιασμό του προϋπολογισμού από το καλοκαίρι του 2014, που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση για προφανείς λόγους. Μπορούμε λοιπόν να φανταστούμε πόσο δύσκολο ήταν η χώρα να υλοποιήσει τόσο υψηλά πλεονάσματα τις επόμενες χρονιές.

Φέραμε νέα συμφωνία χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, μειώσαμε σημαντικά τα πρωτογενή πλεονάσματα στο επίπεδο της τάξεως του -0,25%, +0,50%, +1,75%, 3,5% για το 2015, 2016, 2017 και 2018 και 3,5% μεσοπρόθεσμα.

Αυτά τα χαμηλά πλεονάσματα μας έδωσαν τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε και τους δημοσιονομικούς στόχους των προϋπολογισμών στο σύνολο τους, αλλά και να ενισχύσουμε με πολιτική επιλογή τον κοινωνικό προϋπολογισμό.

Καταφέραμε να βάλουμε σε μια σειρά τα δημόσια οικονομικά της χώρας, να δημιουργήσουμε ένα σημαντικό πλαίσιο κοινωνικής προστασίας που δεν υπήρχε, αλλά και να αποκαταστήσουμε την αξιοπιστία της οικονομίας μας, αξιοπιστία, η οποία αποτυπώθηκε τόσο με την θετική κίνηση των μακροοικονομικών συντελεστών, όσο και με την θετική εξέλιξη των επιτοκίων που οδήγησαν στην ασφαλή έξοδο της χώρας στις αγορές πρόσφατα.

Ο Προϋπολογισμός του 2018 έχει ως αφετηρία τον Προϋπολογισμό του 2017, ο οποίος, όπως προανέφερα, βρήκε μέσα σε αυτές τις πολύ δύσκολες συνθήκες το δημοσιονομικό χώρο να επιστρέψει στον ελληνικό λαό 720 εκατομμύρια ευρώ με τη μορφή Κοινωνικού Μερίσματος.

Κατάφερε, επίσης, να επιστρέψει 315 εκατομμύρια που αφορούν στις παράνομες παρακρατήσεις των εισφορών υγείας των συνταξιούχων, αλλά και 360 εκατ. για την κάλυψη του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, που αυτό ουσιαστικά σημαίνει το πάγωμα της αύξησης του κόστους ενέργειας για τους Έλληνες πολίτες, ιδιαίτερα για αυτούς που βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση.

Η επιστροφή των παράνομων παρακρατήσεων των εισφορών στους συνταξιούχους αποτελεί πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης.

Κατηγορηθήκαμε από την αξιωματική αντιπολίτευση και κυρίως από τη ΝΔ ότι το υπερ-πλεόνασμα δημιουργήθηκε από την υπερ-φορολόγηση. Είναι αλήθεια πως υπάρχουν φορολογικές αδικίες ιδιαίτερα στα μεσαία στρώματα τα οποία δέχθηκαν την ταυτόχρονη πίεση του νέου ασφαλιστικού και του φορολογικού . Το μεγάλο όμως πρόβλημα δεκαετίες τώρα δεν ήταν η υπερ-φορολόγηση αλλά η υπο-φορολόγηση μεγάλων κοινωνικών ομάδων η οποία οδήγησε στην δημιουργία ελλειμμάτων και στην παραγωγή χρέους .Αρα σκοπός μας είναι η αποκατάσταση φορολογικών αδικιών .

Αν ρίξουμε μια μάτια στον πίνακα 3.2 της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού βλέπουμε ότι τα έσοδα από άμεσους φόρους υπολείπονται κατά 1,2 δις ευρώ της πρόβλεψης του μεσοπρόθεσμου.

Επίσης οι επιστροφές φόρων υπερβαίνουν τα 5,5 δις ευρώ έναντι πρόβλεψης 3,2 δις.

Αυτό σημαίνει ότι από τον Μάιο (μεσοπρόθεσμο) μέχρι το Νοέμβριο (ΚΠ 2017) το κράτος δεν πήρε (ή πήρε αλλά επέστρεψε) 3,5 δις ευρώ στον ιδιωτικό τομέα.

Που ακριβώς λοιπόν είναι η υπερ φορολόγηση;

Η υπερ-απόδοση προέκυψε :

  • Από τα μη παραμετρικά μέτρα την μεγάλη εισπραξιμότητα του ΦΠΑ που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στη χρήση πλαστικού χρήματος που νομοθετήσαμε αλλά και στην εμφανή φορολογική συμμόρφωση των υπόχρεων.
  • Τα 208 εκ. εισπραχθέντα μέχρι 30-9-2017 μέσω του προγράμματος εθελούσιας αποκάλυψης κεφαλαίου
  • Την υπερ απόδοση των παραμετρικών σε σχέση με τα συμφωνηθέντα
  • Από την αύξηση της απασχόλησης στην τελευταία αναθεώρηση του ΕΦΚΑ διαπιστώθηκε πλεόνασμα 604 εκ ευρω συνυπολογιζομένου του ποσού που αντιστοιχεί στο έκτακτο πακέτο των 25.000 εκκαθαρισμένων συντάξεων που θα αποδοθεί στους συνταξιούχους μέχρι το τέλος του χρόνου.

Στο επιχείρημα ότι επιβάλαμε εσωτερική στάση πληρωμών για να υπερβούμε κατά 8,5 δις ευρώ τη διετία 2016-2017 τους δημοσιονομικούς στόχους και να δημιουργήσουμε υπερ πλεόνασμα απαντάμε ότι η αύξηση των ληξιπρόθεσμων δεν δημιουργεί αύξηση του πλεονάσματος κάτι που ήδη γνωρίζετε καλύτερα από εμάς .


Kυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Κάνοντας μια αναδρομή στην ανάπτυξη του δικτύου κοινωνικής προστασίας θα σας θυμίσω πως το 2015, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, το πρώτο νομοθέτημα της κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ήταν τα μέτρα για την ανθρωπιστική κρίση ύψους 100 εκατ. ευρώ.

Το επόμενο έτος, το 2016, εφαρμόσαμε τα μέτρα για την ανθρωπιστική κρίση και πιλοτικά εισάγαμε το κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης ύψους 270 εκατ. ευρώ.

Την επόμενη χρονιά, τη χρονιά δηλαδή που διανύουμε, το 2017, εφαρμόσαμε πλήρως το κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης ύψους 720 εκατ. ευρώ.

Το 2018 έτσι όπως είναι αποτυπωμένο στον προϋπολογισμό, εφαρμόζουμε πλήρως το Κ.Ε.Α. (Κοινωνικό Επίδομα Αλληλεγγύης) ύψους 720 εκατ. ευρώ και προσθέτουμε άλλα 315 εκατ. ευρώ για την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας, τα οποία προήλθαν από την επισκόπηση πρωτογενών λειτουργικών δαπανών, τις οποίες κατευθύνουμε πλέον σε δράσεις με μεγαλύτερη κοινωνική ανταποδοτικότητα.

Αυτά τα 315 εκατ. ευρώ, τα διαθέτουμε πλέον στον κοινωνικό φάκελο και συγκεκριμένα 260 εκατ. ευρώ στα οικογενειακά επιδόματα, 40 εκατ. ευρώ για τα σχολικά γεύματα και 15 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων βρεφονηπιακών σταθμών.

Με τη δημιουργία των 3 εισοδηματικών κατηγοριών σε σύνολο 803.000 οικογενειών, οι 734.000 θα ωφεληθούν. Από αυτές οι 682.000 οικογένειες θα ωφεληθούν από 57% - 110%.

Διαψεύσαμε επίσης όσους πίστευαν ότι θα περικόπταμε τα επιδόματα αναπηρίας.

Σε σχέση με την προστασία των παιδιών θα δημιουργηθούν 400 νέοι βρεφονηπιακοί σταθμοί το 2018 για επιπλέον 10.000 παιδιά και 1800 βρεφονηπιακοί σταθμοί για το διάστημα 2019-2020 για 45.000 παιδιά. Διπλασιάσαμε λοιπόν τους υφιστάμενους βρεφονηπιακούς σταθμούς από 2.800 σε 5.000.

Στον Κ.Π. του 2018 στον τομέα «Ασφάλιση, περίθαλψη, κοινωνική προστασία» εμφανίζεται πρόβλεψη για μείωση κοινωνικών δαπανών 1,6 δις το 2018 σε σχέση με το 2017.

Η αντιπολίτευση ισχυρίζεται πως αυτό είναι περικοπή δαπανών.

Αγαπητοί συνάδελφοι δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Υπάρχει, όντως, μια διαφορά αποτυπωμένη στο σχέδιο του προϋπολογισμού ανάμεσα στην πρόβλεψη για το 2018 και στην πρόβλεψη για το κλείσιμο του 2017, η οποία οφείλεται σε δύο, κυρίως, λόγους. Πρώτα απ` όλα, οφείλεται στο κοινωνικό μέρισμα, ύψους 720 εκατομμυρίων και στην επιστροφή των εισφορών που είχαν παρανόμως παρακρατηθεί, ύψους 320 εκατομμυρίων. Αυτό μας κάνει 1,04 δις ευρώ.

Αυτό δεν αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό του 2018, όσο και να ψάξετε.

Όσο και να ψάξετε όλες τις σελίδες του, δε θα το δείτε να αποτυπώνεται γιατί δεν αποτυπώνεται. Εσείς το θεωρείτε μείωση, αλλά δεν αποτυπώνεται. Δεν μπορεί κανείς στον προϋπολογισμό του 2018 να αποτυπώσει το κοινωνικό μέρισμα για το 2018, γιατί κανείς δεν γνωρίζει από τώρα το ύψος του.

Η διαφορά λοιπόν είναι 560 εκατομμύρια.

Πως καταμερίζεται το ποσό αυτό;

Καταμερίζεται στα 210 εκατομμύρια περίπου από τη μείωση της επιχορήγησης του ΕΟΠΥΥ.

Ο ΕΟΠΠΥ θα λάβει επιχορήγηση 100 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ το 2017 είχε λάβει επιχορήγηση 310 εκατ. ευρώ.

Αυτό οφείλεται, κυρίως, στο γεγονός ότι ο ΕΦΚΑ είναι πλεονασματικός και προσδοκούμε ότι θα συνεχίσει να είναι και να λειτουργεί έτσι.

Θα μπορεί, δηλαδή, να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις του προς τον ΕΟΠΥΥ και δε θα χρειάζεται ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Υπολείπονται λοιπόν, 350 εκατομμύρια, που αντιστοιχούν στη μείωση της επιχορήγησης των νοσοκομείων (τα νοσοκομεία θα λάβουν το 2018 επιχορήγηση 930 εκατ. ευρώ, ενώ το 2017 είχαν λάβει επιχορήγηση 1,3 δις ευρώ).

Από την Αντιπολίτευση βεβαίως θα ακούσουμε ότι μειώνεται η παροχή υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες.

Ούτε αυτό όμως είναι έτσι, αγαπητοί συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης. Και δεν είναι έτσι γιατί αυτό οφείλεται, κυρίως, στην επέκταση του claw back και του rebate.

Δεν πρόκειται για μείωση παροχών προς τους πολίτες αλλά για μεταφορά πόρων από τον ΕΟΠΥΥ προς τους παρόχους, τώρα πια σε ένα μεγαλύτερο εύρος. Τα νοσοκομεία λόγω επέκτασης του clowback και rebate πετυχαίνουν μεγάλες εκπτώσεις από τους προμηθευτές και θα έχουν μειωμένες δαπάνες.

Σε αυτό το σημείο θέλω να κάνω μια σύντομη αναφορά στην κεντρική πολιτική γραμμή της ΝΔ. Μας λέει λοιπόν η ΝΔ ότι εμείς , η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ καταστρέφουμε την οικονομία ακολουθούμε φορομπηχτική πολιτική και δεν φέρνουμε επενδύσεις , ενώ η ίδια θα μειώσει τους φόρους, θα περιορίσει το σπάταλο κράτος και θα φέρει την ανάπτυξη.

Μάλιστα!!!

Εμείς με την επισκόπηση δαπανών και την περικοπή δαπανών , που δεν έχουν κοινωνική ανταποδοτικότητα, φέρνουμε 300 εκ. πρόσθετα,

ο κ. Μητσοτάκης τι μας λέει:

  • ότι θα μειώσει τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. κατά 30%,
  • ότι θα μειώσει τον Φόρο Μερισμάτων από 15% σε 5%,
  • ότι θα μειώσει τον φόρο των Νομικών Προσώπων, σε κάποιο βαθμό
  • τον Φόρο Εισοδήματος, τον Φ.Π.Α, όπως και τον φόρο των ενοικίων.

Το σύνολο, λοιπόν, του πακέτου μείωσης των φόρων, που πρότεινε ο κ. Μητσοτάκης αγγίζει τα 4,2 δις.

Αυτό κρύβει δύο πράγματα: ή έχουν σκοπό να προτείνουν στη χώρα ένα νέο πρόγραμμα προσαρμογής, ένα νέο Μνημόνιο, ιδιαίτερα την ώρα που η χώρα βρίσκει το δρόμο της, βγαίνει στις αγορές για να μπορέσει να ακολουθήσει μία αυτόνομη πορεία, ή πρέπει να μας καταθέσουν μία ισόποση μείωση δαπανών.

Η αλήθεια είναι ότι αυτή την μείωση φόρων ο κ. Μητσοτάκης την προτείνει για τα έτη 2020 -2021-σε δύο δηλαδή δόσεις - μη γνωρίζοντας ότι η δική μας κυβέρνηση στο ΜΠΔΣ 2018-2021 προτείνει σημαντικές μειώσεις φόρων τόσο σε φυσικά και νομικά πρόσωπα όσο και στην περιουσία.

Λέτε λοιπόν -και εννοώ τη Ν.Δ.- ότι το 2017 αυξήσαμε τις δημόσιες δαπάνες κατά 876 εκατ. ευρώ και τις δαπάνες μισθοδοσίας του Δημοσίου κατά 521 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2016, ενώ εσείς θα τις είχατε μειώσει κατά 200 εκατ. ευρώ.

Έτσι θα βρίσκατε τα λεφτά με τα οποία θα μειώνατε τους φόρους?

  • Από τις δαπάνες Δημοσίου θα κόβατε πχ 360 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του κόστους των ΥΚΑ?
  • Δηλαδή θα κόβατε το κοινωνικό τιμολόγιο που είναι προς όφελος των ευπαθών ομάδων και που εσείς οι ίδιοι υπερψηφίσατε?
  • Από τις δαπάνες δημοσίου θα κόβατε 100 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της προσφυγικής κρίσης?

    Από τις δαπάνες δημόσιου θα κόβατε 50 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην αύξηση των επιδοτήσεων γεωργίας?
  • Από τις δαπάνες μισθοδοσίας του δημόσιου θα κόβατε πχ 404 εκατ. ευρώ ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει το κράτους ως εργοδότης και δεν απαλλάσσεται πλέον για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος?
  • Από τις δαπάνες μισθοδοσίας του δημόσιου θα κόβατε 117 εκατ. που αντιστοιχούν σε προσλήψεις γιατρών και νοσοκόμων στα νοσοκομεία και το ΠΕΔΥ?
  • Από τις δαπάνες μισθοδοσίας του δημόσιου θα κόβατε το ποσό που αντιστοιχεί στις προσλήψεις υπαλλήλων στον τομέα πχ της δικαιοσύνης που είναι τόσο απαραίτητο για την αποσυμφόρηση της λειτουργίας της

Αν εσείς προτείνετε αυτές τις περικοπές εμείς καταφέραμε να συγκεντρώσουμε 100 εκατ. ευρώ περισσότερο από τη δική σας πρόταση μέσω της επισκόπησης δαπανών και να τα επιστρέψουμε στον ελληνικό λαό - και όχι σε ιδιώτες φίλους μας διαμοιράζοντας ιμάτια της δημόσιας περιουσίας- μέσω της ενίσχυσης του κρατικού προϋπολογισμού.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Θα σταθώ τώρα σε ένα καθοριστικό γεγονός, το όποιο επηρεάζει και τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, αλλά και τη μεγέθυνση του ΑΕΠ του 2018. Μιλώ για την 3η αξιολόγηση που έκλεισε γρήγορα και χωρίς εντάσεις και η όποια κλείνει τον κύκλο των μνημονίων στη χωρά μας.

Η 3η αξιολόγηση έκλεισε χωρίς δημοσιονομικά μετρά, τουναντίον απ’ αυτή πρόεκυψε το ποσό των 315 εκατ. ευρώ από την επισκόπηση δαπανών.

Η 3η αξιολόγηση συνέπεσε με το τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο ανάπτυξης. Συνέπεσε με την πολύ πετυχημένη ανταλλαγή ομολόγων ύψους 25,6 δις ευρώ, στην όποια ανταποκρίθηκε το 86% των ομολογιούχων, με αποτέλεσμα να εξομαλυνθεί η καμπύλη των αποδόσεων του ελληνικού χρέους και να διευκολυνθεί έτσι στο άμεσο χρονικό διάστημα η έξοδος της χώρας στις αγορές.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι αποδόσεις όλων των ελληνικών ομολόγων να βρεθούν στα προ κρίσης επίπεδα.

Αυτή η θετική εξέλιξη σηματοδοτεί την πίστη όλων πως η ελληνική οικονομία βγαίνει από τα δύσκολα, σταθεροποιείται ,ανακτά την αξιοπιστία της και δρα θετικά στην επίτευξη των δυο παρακάτω στόχων.

Συγκεκριμένα :

•Στην πρόβλεψη για τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος και
•Στην πρόβλεψη για την αύξηση του ΑΕΠ το 2018

Στο τελικό σχέδιο νόμου υπάρχει πλέον πρόβλεψη για πρωτογενές αποτέλεσμα της τάξεως του 3,82% και θα ήθελα να πω γι’ αυτή την απόκλιση-σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου για 3,5%- ότι για να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι θα πετύχουμε το στόχο μας προβλέπουμε κάτι περισσότερο. Αυτό έγινε άλλωστε και στον Προϋπολογισμό του 2016 και στον Προϋπολογισμό του 2017.

Στη συζήτηση για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος πρέπει να έχουμε στη σκέψη μας την εξέλιξη των πρωτογενών πλεονασμάτων τα έτη της δικής μας διακυβέρνησης.

Το 2016 καλύψαμε 8 φορές περισσότερο τον προβλεπόμενο στόχο και το πρωτογενές πλεόνασμα κυμάνθηκε γύρω στο 4%, ενώ τη χρονιά που διανύουμε το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα θα κυμανθεί στο 3,2%, εάν σ’ αυτό συμπεριλάβουμε το κοινωνικό μέρισμα που έχει διανεμηθεί.

Άρα λοιπόν έστω και με δυσκολίες η δημοσιονομική προσαρμογή το 2018 μπορεί να υλοποιηθεί επιτυχώς με πολύ μεγάλες πιθανότητες σύμφωνα με τους στόχους, ιδιαίτερα όταν προβλέπεται αυξημένο ΑΕΠ.

Το δεύτερο σημείο είναι ο ρυθμός της μεγέθυνσης της οικονομίας μας, ο οποίος σε πραγματικούς όρους θα αγγίξει το 2,5% και η πρόβλεψη για αυτό το μέγεθος ανάπτυξης στηρίζεται :

  • Στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,2%, εξαιτίας της μείωσης της ανεργίας και της αύξησης της απασχόλησης, αλλά και στην αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης κατά +0,2 %
  • Στην αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου, εξαιτίας της βελτίωσης του επενδυτικού περιβάλλοντος, που οφείλεται στην ομαλή υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων του προγράμματος, αλλά και εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης και
  • Στην βελτίωση του ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών, εξαιτίας των αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα.

Ο προβλεπόμενος στόχος μεγέθυνσης 2,5% για το 2018 δεν είναι ένας εύκολος στόχος είναι όμως εφικτός στόχος, γιατί στην οικονομία φαίνεται πως έχουμε ξεπεράσει τα δυσκολότερα.

Η παραγωγική δυνατότητα της χώρας έχει μειωθεί κατά 10% περίπου σε σχέση με την κατάσταση την οποία θα μπορούσε να βρισκόταν- εννοώ τα προ κρίσης έτη- αλλά και έχοντας πλέον εμπειρίες χωρών οι οποίες ήταν σε προγράμματα προσαρμογής και ύφεση, μόνο αισιόδοξοι μπορούμε να είμαστε για την πορεία της χώρας στο μέλλον.

Όσο το μακροοικονομικό περιβάλλον σταθεροποιείται και όσο εμπεδώνεται η άποψη, ότι η οικονομία αναπτύσσεται, τόσο τονώνεται η κατανάλωση και η επενδυτική δραστηριότητα, με βασικές προϋποθέσεις:

  • Την ομαλή συνέχεια του προγράμματος στήριξης από ESM έως την ολοκλήρωση του τον Αύγουστο του 2018.
  • Την ομαλή επιστροφή στη χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές.
  • Την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.
  • Την ύπαρξη ήρεμου διεθνούς οικονομικού και γεωπολιτικού περιβάλλοντος σε σχέση με εκείνες του 2015.

Για να στηριχτεί η διατηρήσιμη ανάπτυξη της χώρας απαιτείται διψήφιος ρυθμός αύξησης των επενδύσεων. Ο προϋπολογισμός του 2018 προβλέπει αύξηση επενδύσεων της τάξεως του 11,4%.

Παράγοντες που θα επηρεάσουν τον ρυθμό αύξησης των επενδύσεων είναι :

  • Το νέο ΕΣΠΑ που θα αρχίσει να υλοποιείται μέσα στο 2018 η απορρόφηση του οποίου μέχρι το τέλους του 2017 θα φτάσει σε ποσοστό ρεκόρ του 20%.
  • Τα προγράμματα αξιοποιήσεων δημόσιας ακίνητης περιουσίας.
  • Η εκκίνηση της επένδυσης στο Ελληνικό. Σε ότι αφορά για τις ιδιωτικοποιήσεις πάγια θέση μας ήταν όχι το ξεπούλημα αλλά η δημιουργία σχημάτων με την συμμετοχή του δημοσίου φορέα. Εκείνες τις ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες δεν καταφέραμε να εφαρμόσουμε το σχέδιο συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου ,τις ενισχύσαμε με μια καλύτερη συμφωνία για το ελληνικό δημόσιο.

Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε πως η χώρα αναβαθμίζοντας τις βασικές της υποδομές με αιχμή του δόρατος τη φετινή ολοκλήρωση των 4 οδικών αξόνων της, δίνει το έναυσμα υλοποίησης σημαντικών στρατηγικών επενδύσεων.

  • Η επί συνεχόμενα έτη συμπιεσμένη ελληνική οικονομία.
  • Η σημαντική ρευστότητα και το ενδιαφέρον που υπάρχει από σημαντικές χώρες για επενδύσεις στη χώρα μας
  • Η εξέλιξη του προγράμματος διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δάνειων, που μπορεί να μετατραπεί από μεγάλο βραχνά σε σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθώς θα απελευθερώσει το τραπεζικό σύστημα και θα το εντάξει επιτέλους στη διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Ο στρατηγικός σχεδιασμός εξόδου της χώρας από την κρίση της –και όταν λέω κρίση δεν εννοώ μόνο την είσοδο της χώρας στην εποχή των μνημονίων αλλά κυρίως την ανεύθυνη στάση και όχι μόνο, των πολιτικών δυνάμεων που κυβέρνησαν τη χώρα μεταπολιτευτικά– αποτελεί την πεμπτουσία της διαπραγμάτευσης του καλοκαιριού του 2015.

Συνοπτικά :

Εκείνος ο σχεδιασμός είχε στάδια :

Στάδιο 1o: Μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων που μας έδωσε τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε τους προϋπολογισμούς και να χρηματοδοτήσουμε την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους

Στάδιο 2o: Συμφωνήσαμε τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους, ώστε να καταστεί βιώσιμο, με απάλειψη της φράσης «αν χρειαστεί», όπως ανέφεραν οι αποφάσεις του 2012. Αποφασίστηκαν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, τα οποία θα μειώσουν το λόγο χρέους της χώρας προς το ΑΕΠ κατά περίπου 25 εκατοστιαίες μονάδες(αντί για 20 που είχε αρχικά προβλεφθεί) έως το 2060 και το λόγο ακαθάριστων αναγκών χρηματοδότησης προς το ΑΕΠ κατά περίπου 6 εκατοστιαίες μονάδες.
Στόχος ήταν η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών. Η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων είναι σε εξέλιξη.

Στάδιο 3o: Επανάκτηση της αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας με όρους μακροοικονομικούς.

  • Το 2017 είναι το πρώτο έτος ανάπτυξης μετά από χρόνια. Είχαμε 3 συνεχόμενα θετικά τρίμηνα.
  • Το 1ο εξάμηνο του 2017 οι εξαγωγές σημειώνουν αύξηση 18% σε ετήσια βάση φτάνοντας το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας
  • Η βιομηχανική δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 5,3% το πρώτο εξάμηνο του 2017
  • Οι ξένες άμεσες επενδύσεις ξεπέρασαν τα 1,2 δις το πρώτο εξάμηνο του 2017 (+161% σε σχέση με το 2016) σε επίπεδο έτους η αύξηση των ξένων άμεσων επενδύσεων θα κλείσουν στο 5,1%.
  • Ο τουρισμός φέτος δημιούργησε σημαντικά αυξημένα έσοδα, κάνοντας ρεκόρ με 30 εκατ. τουρίστες.
  • Η ανεργία έχει πέσει κάτω από το 21% και το 2018 θα σπάσει το φράγμα του 20%.

Στάδιο 4o: Πλαίσιο παρεμβάσεων στην επιχειρηματικότητα.
(ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ)

Στάδιο 5o: Δημιουργία ενός αποθεματικού χρηματικού ποσού –μαξιλάρι ασφαλείας- για την αυτόνομη και ασφαλή χρηματοδότηση των εξόδων της χώρας στις αγορές χρήματος.

Στάδιο 6o: Έξοδος της χώρας από το οικονομικό της πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.

Στάδιο 7o: Σοβαρή παρέμβαση στη μείωση φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και περιουσίας το 2019 όπως σαφέστατα αποτυπώνεται στο ΜΠΔΣ 2018-2021.

Θεωρώ απαραίτητη την αναφορά στο δημόσιο χρέος. Παρουσιάζεται μία μικρή επιβάρυνση του δημόσιου χρέους σε ονομαστικούς όρους, η οποία αγγίζει περίπου τα 13 δις ευρώ.

Είναι μια συνειδητή επιλογή μας, καθώς θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα «μαξιλάρι ασφαλείας», το οποίο θα στηρίζεται, τόσο από τον ESM, όσο και από τις δικές μας επιτυχείς εξόδους στις αγορές.

Ο ESM θα συμμετέχει σε αυτό το ειδικό ταμείο με 9 περίπου δις ευρώ και η χώρα μας με περίπου 6 δις ευρώ, ποσό το οποίο ελπίζουμε ότι θα αντληθεί κατά τις εξόδους μας στις αγορές χρήματος το επόμενο χρονικό διάστημα.

Λέω ότι είναι μια συνειδητή επιλογή μας, καθώς έχουμε το αρνητικό παράδειγμα της Ν.Δ., η οποία ετοιμαζόταν για την έξοδο στις αγορές- καθώς το πρόγραμμα έληγε τον Φεβρουάριο του 2015- και δεν είχε ούτε ένα ευρώ ως «μαξιλάρι ασφαλείας», για να στηρίξει τις εξόδους της.

Η θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας μετά την έξοδο της χώρας από το οικονομικό της πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018 διασφαλίζεται έτσι με τον καλύτερο τρόπο.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η πορεία εξόδου της χώρας από την κρίση είναι σοβαρή υπόθεση και όχι πολιτικό παιχνίδι.

Για μας προϋποθέτει στρατηγική, στόχευση και προσήλωση σ’ αυτή.

Ο ελληνικός λαός μας ανέθεσε την εντολή να βγάλουμε τη χώρα από τη γενική της, και όχι μόνο από την οικονομική της κρίση και αυτή την εντολή θα τιμήσουμε.

Αυτά είναι τα κύρια δημοσιονομικά στοιχεία του Προϋπολογισμού, οι στόχοι και τα οράματά του, η δύσκολη αλλά ταυτόχρονα και η αισιόδοξη πλευρά του.

Εμείς κόντρα στη καταστροφολογία, κόντρα στον πόλεμο των μιντιακών και συστημικών συμφερόντων του φθαρμένου πολιτικού συστήματος, θα αγωνιστούμε με σχέδιο, με προσήλωση, με διάλογο με την κοινωνία, ώστε του χρόνου τέτοιο καιρό να σχεδιάζουμε και να ψηφίζουμε έναν Προϋπολογισμό για την πατρίδας μας, που θα έχει βγει από τη σκληρή επιτροπεία και θα προχωρά σε μια διαφορετική πορεία, με αξιοπρέπεια και προοπτική.


Ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ