ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

20/12/2017

Παρεμβάσεις του Χρ. Μαντά στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2018

Παρεμβάσεις του Χρ. Μαντά στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2018



ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα τον λόγο. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ναι, κύριε Μαντά, έχετε τον λόγο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Επειδή θεωρώ, κύριε πρόεδρε, ότι η συζήτηση πρέπει να γίνεται στη βάση των πραγματικών δεδομένων και επειδή έγινε μια αναφορά από τον προηγούμενο ομιλητή σε σχέση με τα μέτρα μετά το τέλος του προγράμματος και μίλησε για τέταρτο μνημόνιο, θέλω να πω στις κυρίες και τους κυρίους βουλευτές ότι δεν είναι σωστό να μπερδεύουμε διαφορετικά πράγματα, όταν κάνουμε συγκρίσεις.
Πιο συγκεκριμένα, λοιπόν, τα μέτρα για τα οποία αναφέρθηκε ο κύριος συνάδελφος, αφορούν το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα του 2018-2021. Αυτό που συστηματικά ξεχνάνε οι ομιλητές της Νέας Δημοκρατίας να αναφέρουν είναι ότι στο ίδιο το Μεσοπρόθεσμο, στη σελίδα 61, αναφέρονται ταυτόχρονα για πρώτη φορά η εξισορροπητικές παρεμβάσεις 2018-2021, αυτό που λέμε «αντίμετρα» και δεν το πιστεύουν ότι θα γίνει ή λένε διάφορα πράγματα για το πότε θα ενεργοποιηθεί. Διαβάζω, λοιπόν, από το από τη σελίδα 61:
«Από τις παρεμβάσεις του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού προγράμματος 2018-2021, τόσο στα κρατικά έσοδα όσο και στο ασφαλιστικό σύστημα οι οποίες αναλύθηκαν προηγουμένως, προσδοκάται βελτίωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος της χώρας κατά 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου σε καθαρούς όρους.
Είναι η πρώτη φορά που τέτοιου είδους παρεμβάσεις δεν προσβλέπουν στην ισόποση αύξηση το πλεονάσματος, αλλά έχουν αναδιανεμητικό χαρακτήρα, υπό την έννοια ότι η αύξηση των εσόδων και η εξοικονόμηση από τη συνταξιοδοτική δαπάνη θα χρηματοδοτήσουν, υπό την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνονται οι στόχοι, άλλες δράσεις, οι οποίες στοχεύουν κυρίως στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην ανακούφιση ομάδων του πληθυσμού που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την παρατεταμένη οικονομική κρίση».
Ευχαριστώ πολύ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα τον λόγο για ένα λεπτό, σας παρακαλώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ορίστε, κύριε Σταϊκούρα, έχετε τον λόγο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Έχει δίκιο ο κύριος συνάδελφος σε αυτό που ανέφερε, με μια όμως διαφορά, την οποία έθιξε λίγο: Για να εφαρμοστούν τα αντίμετρα, θα πρέπει να επιτευχθούν οι στόχοι, ενώ τα μέτρα θα εφαρμοστούν ούτως ή άλλως. Άρα, ο λογαριασμός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι 14,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αποτελούν, συνεπώς, τα αντίμετρα το τυρί για τη φάκα που είναι τα μέτρα. Οι πολίτες όμως δεν τσιμπάνε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΒΑΓΙΩΝΑΚΗ: Πολλές φορές, κύριε Σταϊκούρα μας έχετε πει για τον περίφημο κόφτη, τον οποίο δεν είδαμε ποτέ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν νομίζω ότι είναι κοινοτοπία να επισημάνω ότι το γύρισμα για το νέο χρόνο, το 2018, βρίσκει την Ευρώπη και τον κόσμο ολόκληρο σε μια σύνθετη εξέλιξη με πολλά ανοιχτά ζητήματα και προκλήσεις.
Η χρονιά που διανύουμε, κλείνει, πρώτα από όλα, με ανοιχτό το μέτωπο του Παλαιστινιακού μετά την απαράδεκτη απόφαση Τραμπ, που βάζει φωτιά στη Μέση Ανατολή. Κλείνει με τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής σε πρώτη προτεραιότητα, που απαιτούν επείγουσες αποφάσεις από το σύνολο των χωρών και δεν επιτρέπουν σε καμία υπερδύναμη να «νίπτει τας χείρας της».
Κλείνει με τα μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα να εντείνονται μαζί με τα δράματα των ανθρώπων όσο είναι ανοιχτά τα μέτωπα του πολέμου, οι ανισότητες και η φτώχεια, με μια Ευρώπη που βρίσκεται μπροστά σε κρίσιμες αποφάσεις και επιλογές για το μέλλον της στο φόντο των απαράδεκτων προτάσεων Τουσκ για το μεταναστευτικό, στο φόντο του Brexit και της γερμανικής κυβερνητικής αβεβαιότητας, στο γκρίζο υποκριτικό φόντο των νόμιμων και ηθικών Panama και Paradise Papers, με επείγουσες τις ανάγκες για βαθιές αλλαγές, για μια Ευρώπη κοινωνική, μια Ευρώπη της αλληλεγγύης, ανοιχτή, χωρίς λιτότητα και δραματικές ανισότητες, μια Ευρώπη που μόνο με αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να υπάρξει ως Ένωση απέναντι στις εθνικιστικές αναδιπλώσεις και στις σκοτεινές προοπτικές που συγκροτεί η νέα άνοδος φασιστικών και ακροδεξιών μορφωμάτων, καθώς και στα χτυπήματα της τρομοκρατίας στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Σε αυτό το πλαίσιο η χώρα μας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά τις βαθιές πληγές από τη μακρόχρονη παραμονή της στα μνημόνια και στους σκληρούς δημοσιονομικούς κανόνες προσαρμογής είναι ένας πόλος σταθερότητας, ειρήνης και φιλίας για την ευρύτερη περιοχή. Και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε, παρά τις όποιες αντίθετες προσεγγίσεις στην άσκηση και στον προσανατολισμό των διεθνών μας σχέσεων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έκανα αυτή την εισαγωγή, κατά τη γνώμη μου αναγκαία, για να σκεφτόμαστε πιο συνολικά το πλαίσιο του κόσμου και της Ευρώπης, όταν συζητάμε τον Προϋπολογισμό της χώρας μας, μιας χώρας μικρής αλλά ιστορικής, με αναμφισβήτητη επίδραση στη διαμόρφωση της ανθρώπινης περιπέτειας, με μοναδική γεωπολιτική θέση.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, συνηθίζουμε να λέμε αυτές τις ημέρες ότι ο Προϋπολογισμός του 2018 βρίσκεται με το ένα πόδι στο τρίτο πρόγραμμα, στο τρίτο μνημόνιο και με το άλλο εκτός. Σε αυτήν την κατεύθυνση είναι τα πράγματα. Έτσι είναι τα πράγματα.
Όλοι το δέχονται και το παραδέχονται, εκτός ίσως από τυφλές αντιπολιτευτικές προσεγγίσεις, ενώ γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι η χώρα μπορεί να πάει στην άλλη πλευρά. Δεν είναι, προφανώς, ένας μύθος που προσπαθεί να χτίσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Είναι μία πραγματικότητα που διαμορφώνεται με μεγάλες θυσίες, αλλά και σκληρή δουλειά και προσήλωση στον οδικό χάρτη.
Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για μία τέτοια εξέλιξη. Σταχυολογώ ορισμένες. Το γρήγορο κλείσιμο της τεχνικής συμφωνίας της τρίτης αξιολόγησης, η πτώση των ελληνικών ομολόγων κάτω από το φράγμα του 4% μετά από έντεκα χρόνια, η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για τρίτη συνεχή χρονιά με υπεραπόδοση και πολλές άλλες.
Δεν υποτιμούμε, βεβαίως, τις δυσκολίες και τα πιθανά εμπόδια, την πολύ σκληρή δουλειά που έχουμε ακόμη μπροστά μας μέχρι να φτάσουμε στον Αύγουστο του 2018 και κυρίως μετά. Και λέω μετά, με την έννοια των πιεστικών αναγκών της ελληνικής κοινωνίας και την ισχυροποίηση των αιτημάτων για κάλυψή τους, αλλά και την ταυτόχρονη απαίτηση για τήρηση των κανόνων και των μεταρρυθμίσεων που επιβάλλονται από το πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται η χώρα μας, όπως και της ανάγκης για βαθιές, προοδευτικές μεταρρυθμίσεις και παρεμβάσεις, σε όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας, ως πρόταγμα της δικής μας Αριστεράς.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό, για κάθε προϋπολογισμό, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τον δημόσιο διάλογο, για τις ζωές των ανθρώπων, για το μέλλον της χώρας. Είναι ταυτόχρονα αναγκαστικά και απολογισμός της προηγούμενης χρονιάς, αν και το μέλλον πάντοτε έχει μεγαλύτερη ελκτική δύναμη, καθώς το παρελθόν είναι ήδη βιωθέν.
Ο Προϋπολογισμός του 2018 είναι, όπως είπαμε, ήδη στο μεταίχμιο για το πέρασμα σε μία νέα κατάσταση λιγότερης επιτροπείας, μεγαλύτερων ελευθεριών, άρα και μεγαλύτερης ευθύνης στις ασκούμενες πολιτικές. Είναι αναμφίβολα κομβικός και δύσκολος αναφορικά με τους δημοσιονομικούς του στόχους, δηλαδή την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5%, αλλά εμπεδώνει τη σταθεροποίηση της οικονομίας και τη βελτίωση του κλίματος.
Ο Προϋπολογισμός του 2018 προδιαγράφει την αναγκαία προετοιμασία για την ασφαλή και βιώσιμη έξοδο από την αυστηρή επιτροπεία του μνημονίου, ώστε να μην υπάρχει ανάγκη γραμμής στήριξης, την οποία άκουσα με έναν έμμεσο τρόπο να την υποστηρίζει στη ομιλία του ο κ. Βενιζέλος -θα επανέλθω σε μικρή παρέμβαση για ορισμένα ζητήματα αύριο- με τη δημιουργία μαξιλαριού ασφαλείας πάνω από τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Σε αυτόν τον Προϋπολογισμό δεν ενσωματώνονται, παρά τις κραυγές και την καταστροφολογία των συστημικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, νέα δημοσιονομικά μέτρα. Ωστόσο, πράγματι, ενεργοποιούνται μέτρα ενός δισεκατομμυρίου.
Έχει μία σημασία να δούμε ποια είναι αυτά. Είναι, πράγματι, η κατάργηση της απαλλαγής από ιατρικές δαπάνες 121 εκατομμύρια ευρώ, αλλά είναι ταυτόχρονα και η κατάργηση της φοροαπαλλαγής του 25% από τους Βουλευτές και τους δικαστικούς που είναι 40 εκατομμύρια ευρώ. Είναι η κατάργηση της έκπτωσης του 1,5%, που δεν είναι ούτε 10 ευρώ επιβάρυνση τον χρόνο για κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι όμως επιβάρυνση. Είναι, επίσης, η φορολογία του Airbnb που φθάνει τα 48 εκατομμύρια ή μήπως θα έπρεπε να απαλλάσσονται από τη φορολογία; Είναι και η αύξηση κατά 178 εκατομμύρια από την αύξηση του ΑΕΠ. Είναι και αυτό μέσα.
Όλα τα παραπάνω είναι από τα έσοδα. Η δε αύξηση στους φόρους κατανάλωσης, 439 εκατομμύρια, είναι αποκλειστικά από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καπνικά, που ενώ τον είχαμε ψηφίσει από τις αρχές του 2017, μέχρι τα μέσα της χρονιάς τα τσιγάρα πουλιόντουσαν με τον παλιό φόρο. Συνεπώς, για το 2018, που δεν θα συμβαίνει αυτό, αναμένουμε αυτό το ύψος των νέων εσόδων.
Ο Προϋπολογισμός του 2018 είναι κοινωνικά μεροληπτικός υπέρ της μεγάλης πλειοψηφίας των συμπολιτών μας. Όσοι ισχυρίζονται, εξακολουθούν να ισχυρίζονται –το άκουσα και από κορυφαία στελέχη της Νέας Δημοκρατίας σήμερα, όχι από τον κ. Σταϊκούρα- ακολουθώντας διάφορα non paper, ότι μειώνεται κατά 1.600.000.000, γνωρίζουν ότι δεν είναι αυτό αληθές ή είναι απολύτως άσχετοι, καθώς έχουν δοθεί πλήρεις απαντήσεις από το οικονομικό επιτελείο και από τους αρμόδιους Υπουργούς.
Γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι οι παροχές του κοινωνικού μερίσματος, 700.000.000 ευρώ για τις ευάλωτες ομάδες, συν τα 315.000.000 ευρώ για την επιστροφή των παρανόμως παρακρατηθέντων, δεν μπορεί να αποτυπωθούν ξανά στον Προϋπολογισμό του 2018.
Όμως, αυτό που ξεχωρίζει στον Προϋπολογισμό του 2018 είναι, κατά τη γνώμη μου, οι στοχευμένες δράσεις για την οικογένεια και την παιδική φτώχεια. Τα οικογενειακά επιδόματα, παρά τις ειδήσεις για κατάργηση, αυξάνονται κατά 260.000.000 ευρώ, δηλαδή κατά 40%.
Γίνεται ο αναγκαίος εξορθολογισμός, που, πράγματι, για ορισμένες κατηγορίες εισοδηματικά πιο υψηλές πολυτέκνων, επιφέρει μειώσεις, αλλά ωφελούμε συνολικά –τα ανέλυσε και η αρμόδια Υπουργός- πολύ περισσότερους, ειδικά στην κατηγορία με εισόδημα έως 27.000 ευρώ, ενισχύοντας ουσιαστικά για πρώτη φορά και το πρώτο και το δεύτερο παιδί, με 260.000.000, όπως είπα, αύξηση.
Με πρόσθετα 40.000.000 ευρώ εκατόν τριάντα οκτώ χιλιάδες μαθητές δημοτικού θα τρώνε το 2018 ζεστά γεύματα, ενώ επίσης αυτήν τη χρονιά θα προστεθούν δέκα χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε τετρακόσιες νέες δομές για βρέφη και νήπια.
Τέλος, ο Προϋπολογισμός του 2018 δημιουργεί το έδαφος για να έχουμε ανάπτυξη της τάξης του 2,5% του ΑΕΠ. Όσοι μας κατηγορούν και λένε ότι αυτό δεν γίνεται, γιατί αποτύχατε το 2017 και γιατί είστε εναντίον των επενδύσεων, καθώς και πολλά άλλα, αγνοούν σκόπιμα πάρα πολλά πράγματα.
Μεταξύ αυτών που αγνοούν είναι και η διάρκεια της διαπραγμάτευσης, της σκληρής διαπραγμάτευσης πράγματι, για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και οι διαφορές που υπήρχαν -και αυτό τράβηξε τη διαπραγμάτευση έτσι- ανάμεσα στους θεσμούς. Αυτό αποδείχθηκε στη συνέχεια αναντίρρητα και δεν νομίζω ότι κανείς μπορεί στα σοβαρά να ισχυριστεί ότι αυτός δεν ήταν ένας βασικός λόγος που όλο αυτό το χρονικό διάστημα -δηλαδή το πρώτο εξάμηνο, αν θέλετε- καθορίστηκε από τη διαδικασία για τη δεύτερη αξιολόγηση.
Αγνοούν, επίσης, σκόπιμα ότι ήδη έχουμε για τρία συνεχή τρίμηνα ανάπτυξη, ότι έχουμε σημαντική ανάπτυξη εξαγωγών, κυρίως βιομηχανικών, κατά 7,6%, αύξηση της βιομηχανικής δραστηριότητας κατά 5,3% το πρώτο επτάμηνο του 2017, αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων 142% το 2016 και νέα άνοδο τους πρώτους εννέα μήνες κατά 69%, ότι έχουμε θεαματική απορρόφηση του ΕΣΠΑ.
Παρουσιάστηκε αυτό το στοιχείο σήμερα και είναι αναμφισβήτητο, αφού κλείσαμε με επιτυχία το χάος που παραλάβαμε, πραγματικά, από το προηγούμενο πρόγραμμα και βρεθήκαμε να είμαστε στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη για την αξιοποίηση του προγράμματος Γιούνκερ. Το ίδιο το Eurogroup στις 15 Ιουνίου σημείωσε την εξαιρετική αξιοποίηση των πόρων, που έφερε στην Ελλάδα πάνω από 11.000.000.000 ευρώ τα δύο τελευταία χρόνια.
Παρ’ όλα αυτά, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν ισχυριζόμαστε ότι όλα γίνονται τέλεια. Αλίμονο. Δεν λέμε ότι δεν γίνονται παραλείψεις, δεν γίνονται λάθη.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα χρειαστώ δύο λεπτά ακόμη, κύριε Πρόεδρε
Αυτό που νομίζω, όμως, ότι κυρίως επιχειρείται από την πλευρά της Αντιπολίτευσης είναι να κρύψουν τη βασική μας προσπάθεια. Και η βασική μας προσπάθεια είναι να αλλάξουμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Η πλειοψηφία, για παράδειγμα, των επενδυτικών σχεδίων στον νέο αναπτυξιακό νόμο είναι στους κλάδους της βιομηχανίας. Αυτό είναι αλλαγή από τη μονοκαλλιέργεια, που είχαμε όλο το προηγούμενο καιρό, τουριστικών και μόνο επενδύσεων.
Προφανώς δίνεται μεγαλύτερη δυνατότητα για έλεγχο και διαφάνεια και υπάρχει διασπορά σε πάρα πολλές πλευρές και δεν δίνονται χρηματοδοτήσεις μόνο στους λίγους, που έπαιρναν τη μερίδα του λέοντος, ούτε γίνονται 100% προκαταβολές για να εμφανίζεται απορρόφηση και να δημιουργούνται στη συνέχεια κουφάρια.
Προφανώς, σέβεται τους κανόνες για την εργασία και το περιβάλλον, αποτρέποντας δήθεν ευελιξίες που μόνο κόστος θα φέρουν στην πληγωμένη αυτή χώρα.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο ελληνικός λαός γνωρίζει, νομίζω, πολύ καλά, ότι κάνουμε, σε πολύ δύσκολες συνθήκες, με δύσκολους συσχετισμούς, μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για να ανατάξουμε τη χώρα. Η προσπάθειά μας είναι ειλικρινής και έντιμη. Δεν κρύβουμε ότι με τις αναγκαστικές επιλογές, μετά το δύσκολο συμβιβασμό του καλοκαιριού του 2015, προστέθηκαν προβλήματα στους πολίτες στη χώρα μας, ότι μεγάλα τμήματα του πληθυσμού υποφέρουν, ότι είμαστε ακόμα σε συνθήκες λιτότητας. Δεν πανηγυρίζουμε, ούτε επιχαίρουμε με «success stories». Αφουγκραζόμαστε την κριτική των απλών ανθρώπων για λάθη και παραλήψεις, για καθυστερήσεις και ταλαιπωρία. Συνεχίζουμε, όμως, και δεν εγκαταλείπουμε αυτό το δύσκολο μέτωπο. Αντίθετα, είμαστε εδώ, παρόντες.
Θέλω να κάνω μια πολιτική εκτίμηση -και να κλείσω με αυτό-, από όλη τη συζήτηση που έχει γίνει. Κυρίες και κύριοι Βουλευτές κατά τη γνώμη μου, στο πεδίο της οικονομίας και στο πεδίο του προϋπολογισμού κατά συνέπεια, η Νέα Δημοκρατία και γενικότερα η Αντιπολίτευση, έχει ηττηθεί στρατηγικά. Γι’ αυτό και δεν είναι, όπως βλέπετε, και το κύριο σημείο της αντιπαράθεσης. Επιχειρούν να πάνε την αντιπαράθεση σε άλλα πεδία. Ξέρουν πάρα πολύ καλά ότι δεν μπορούν σε αυτό το πεδίο να ασκήσουν δομική αντιπαράθεση. Έχουν χάσει στρατηγικά.
Όσο, δε, για την υπόλοιπη επιδίωξη -που δυστυχώς, συμπεριλαμβάνει και το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, με διαφορετικό τρόπο βεβαίως-, θέλουν να βάλουν το ΣΥΡΙΖΑ στο ίδιο κάδρο με τους άλλους. Αυτή είναι η πραγματική επιδίωξη όλων αυτών που ζούμε το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Είναι, λοιπόν, φανερό ότι βρισκόμαστε σε ένα μεταίχμιο. Νομίζω ότι έχουν μπει, έχουν χαραχθεί οι βασικές γραμμές και πιστεύω ότι πράγματι το 2018, την επόμενη χρονιά, μέσα από ορισμένες προϋποθέσεις θα μπορούμε να στήσουμε τη χώρα ξανά στα πόδια της. Ευχαριστώ πολύ. (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο Προϋπολογισμός του 2018 θα υπερψηφιστεί απόψε το βράδυ. Η Αντιπολίτευση και ιδιαίτερα η Αξιωματική Αντιπολίτευση έχει –κατά τη γνώμη μου- υποστεί στρατηγική ήττα στην οικονομία. Δεν μπορεί να παρουσιάσει αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση.
Πρόσφατα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ο δημοσιογράφος Τάσος Τσακίρογλου δημοσίευσε ένα μικρό άρθρο με τίτλο «Τελικά αντέχουμε στις αποκαλύψεις». (Θόρυβος στην Αίθουσα)
Μπορείτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας παρακαλώ, να κάνετε λίγη ησυχία, για να μπορέσω να συνεχίσω; Δεν μπορώ να ολοκληρώσω τη σκέψη μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, ησυχία, γιατί δεν μπορεί να ακουστεί ο ομιλητής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Εκεί μας θυμίζει ότι στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του Γάλλου κοινωνιολόγου Πιέρ Ροζανβαλόν που επιγράφεται «Η κοινωνία των ίσων» γίνεται αναφορά στον κληρικό Ζακ Μπενίν Μποσιέ, ο οποίος είπε το περίφημο: «Ο Θεός γελά με τους ανθρώπους που παραπονιούνται για τις συνέπειες, ενώ αγαπούν τις αιτίες». Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τη Νέα Δημοκρατία ιδιαίτερα. Γκρινιάζει για τις συνέπειες, αλλά αγαπά τις αιτίες, γιατί είναι προσηλωμένη καθαρά στα δόγματα του ακραίου νεοφιλελευθερισμού.
Στην εξέλιξη της συζήτησης η Νέα Δημοκρατία ιδιαίτερα –και μάλιστα κάποιοι με ιδιαίτερο φανατισμό- προσπάθησαν να καλλιεργήσουν τον μύθο ότι δήθεν αυτή η Κυβέρνηση συνειδητά φτωχοποιεί τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, για να την έχει εξαρτημένη ως εκλογική πελατεία. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο ψέμα από αυτό σε όλες του τις διαστάσεις. Και το λέω γιατί; Θα πω μόνο έναν λόγο: Πίσω από αυτό κρύβεται η απέχθεια ιδιαίτερα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να χτίσει ένα κοινωνικό κράτος με πραγματικές δομές, ένα κοινωνικό κράτος που θα στέκεται στα πόδια του ακριβώς. Αυτό κρύβεται πίσω από αυτόν τον μύθο που προσπαθεί να καλλιεργεί. Και έχει αποδομηθεί αυτός ο μύθος και με πάρα πολλές ομιλίες. Και η κ. Φωτίου ανέφερε τι έχει συμβεί σε αυτό που λένε «μεσαία» τάξη στα χρόνια των προηγούμενων δύο μνημονίων.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα χρειαστώ, κύριε Πρόεδρε, ένα, ενάμισι λεπτό ακόμη.
Επιπλέον, μέσα στη διάρκεια της συζήτησης, δυστυχώς, από πολλές πλευρές της Αντιπολίτευσης συνεχίστηκε μια συστηματική διαστρέβλωση. Εγώ πια δεν τη λέω άγνοια, την ονομάζω «συστηματική διαστρέβλωση».
Παράδειγμα: Μιλούν για μείωση του κοινωνικού προϋπολογισμού. Πόσες φορές σε αυτή την Αίθουσα έχουμε πει ότι το κοινωνικό μέρισμα που δίνουμε το 2017 δεν μεταφέρεται, δεν μπορεί να αναγραφεί ξανά στον Προϋπολογισμό του 2018. Εκεί, επιμονή! Δεν γίνεται έτσι, όμως, να πάει μπροστά η δημόσια συζήτηση και η δημόσια αντιπαράθεση.
Δεύτερο παράδειγμα: Η αναφορά για το μεσοπρόθεσμο στις εξισορροπιστικές παρεμβάσεις με ένα συστηματικό τρόπο ξεχνιέται. Την υπενθύμισα και χθες, διαβάζοντας τη σελίδα 61 του Μεσοπρόθεσμου, για το τι ακριβώς αναφέρει το Μεσοπρόθεσμο το οποίο ψηφίσαμε.
Τρίτον: η απορρόφηση. Ο Γενικός Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, αφού χθες ο κ. Χαρίτσης είχε παρουσιάσει το που βρίσκεται η Ελλάδα στην απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, είπε ξανά για τα ζητήματα της απορρόφησης του ΕΣΠΑ.
Και τέλος, οι εξελίξεις σε σχέση με τη ΔΕΗ. Χθες, νομίζω ότι ο κ. Σταθάκης, αποδόμησε πλήρως το επιχείρημα ότι η ΔΕΗ καταρρέει, λέγοντας ότι δεν μπορεί ένας τέτοιος οργανισμός -ο οποίος έτσι κι αλλιώς και στο μέλλον θα αποτελεί στρατηγικό πυλώνα-, όταν έχει έσοδα 1,2 δισεκατομμύρια, να καταρρέει. Στα ζητήματα που αφορούν το 2014 -που ήταν ένα θέμα, το οποίο συζητήθηκε πάρα πολύ εδώ και πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα-, νομίζω ότι ο Υπουργός Επικρατείας προσπάθησε και αναφέρθηκε. Ποιο ήταν όμως το πυρηνικό θέμα; Θέλω να το επαναλάβω, αν μου επιτρέπετε.
Με την πρόβλεψη του 2014 -την άνοιξη, δεν θυμάμαι ακριβώς τον μήνα-, η Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου προχώρησε στη χορήγηση ενός κοινωνικού μερίσματος, επιδόματος -όπως αλλιώς θέλετε, πείτε το- με την πρόβλεψη και όχι στο τέλος, όπως κάναμε εμείς. Επίσης, από το καλοκαίρι του 2014, ουσιαστικά ξέρουμε πάρα πολύ καλά όλοι ότι εγκατέλειψε το Πρόγραμμα. Γι’ αυτό και τον Αύγουστο η δεύτερη προσπάθεια εξόδου απέτυχε. Και από εκεί και πέρα, όταν αυτές οι πολιτικές παρατάξεις πια συνειδητοποίησαν ότι το πράγμα δεν πηγαίνει προς το κλείσιμο του Προγράμματος, τότε σχεδίασαν -και αυτή είναι η αλήθεια-, την «αριστερή παρένθεση». Δεν τους βγήκε και σήμερα λυσσομανούν, με όποιον τρόπο έχουν για να ρίξουν την Κυβέρνηση και αποτυγχάνουν. Η μια αποτυχία διαδέχεται την άλλη.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Μαντά, ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Τέλος, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πρέπει να έχουμε συνείδηση ότι το επόμενο χρονικό διάστημα είναι πολύ δύσκολο και χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά μέχρι να φθάσουμε και στον Αύγουστο του 2018, αλλά κυρίως μετά.
Είμαι σίγουρος ότι η Κυβέρνησή μας και όλοι εμείς που στηρίζουμε την Κυβέρνηση, που δώσαμε τη μάχη σε πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες, έχουμε πλήρη συνείδηση αυτών των δυσκολιών και νομίζω ότι θα μπορέσουμε τελικά να επιτύχουμε και την χώρα να βγάλουμε από το δημοσιονομικό πρόγραμμα και την κοινωνία να κρατήσουμε όρθια. Έχουμε πάρα πολλά πράγματα να κάνουμε στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

.

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ