ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

24/04/2019

Αφρ. Σταμπουλή: Σημαντικό το σημερινό νομοσχέδιο για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση και στις τρεις βαθμίδες της - βίντεο

Αφρ. Σταμπουλή: Σημαντικό το σημερινό νομοσχέδιο για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση και στις τρεις βαθμίδες της - βίντεο



Ομιλία στη συζήτηση και ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων: «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις»

.

Κύριε Υπουργέ, συναδέλφισσες Βουλεύτριες και συνάδελφοι Βουλευτές, το σημερινό πολυνομοσχέδιο θεσμοθετεί τη συγκρότηση ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας που αφενός στοχεύει στο κλείσιμο του χάσματος ανάμεσα στη θεωρία-επιστήμη και στην πράξη-τεχνολογικές εφαρμογές και αφετέρου δημιουργεί ισχυρά δικτυωμένα περιφερειακά πανεπιστήμια ικανά να παίξουν τον εκπαιδευτικό, ερευνητικό και κοινωνικό τους ρόλο.
Αυτό το πετυχαίνει με συνέργειες μεταξύ τμημάτων πανεπιστημίων και των μέχρι τώρα ΤΕΙ ή ΑΤΕΙ με ίδρυση νέων τμημάτων, όπου απαιτείται, αλλά και πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων.
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας με έδρα τη Θεσσαλονίκη απορροφά το ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, το ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, ενσωματώνοντας όλα σχεδόν τα τμήματά τους. Μετά από προσαρμογές, κυρίως λόγω κοινού αντικειμένου, διαμορφώθηκαν με ευρύτατη συναίνεση επτά σχολές με τριάντα τρία τμήματα, ακριβώς αυτά που δεν κατάφερε να κατακρεουργήσει η «ΑΘΗΝΑ».
Δεν κατανοώ τη βδελυγμία, η οποία ήταν χαρακτηριστική, με την οποία σχολίασε εχθές -και σήμερα βέβαια, αλλά επέδειξε λιγότερη βδελυγμία- ένας συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας τον συγχρωτισμό των κατά τεκμήριο αρίστων των ξενόγλωσσων πλην υπολειτουργούντων τμημάτων του ως τώρα ΔΙΠΑΕ με τα ΤΕΙ. Έτσι έλεγε, τι δουλειά έχουν με τα ΤΕΙ; Τα παιδιά του ΤΕΙ, αν μη τι άλλο, ξέρουν ότι αν πιαστούν να αντιγράφουν θα τιμωρηθούν τα ίδια και όχι η καθηγήτρια. Αυτό είναι μια σημαντική γνώση για τη ζωή.
Τα τμήματα του ΔΙΠΑΕ αναβαθμίζονται εντασσόμενα σε Πανεπιστημιακό Κέντρο Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών με τμήματα πρώτον, ανθρωπιστικών, κοινωνικών και οικονομικών επιστημών και δεύτερον, επιστήμης και τεχνολογίας, τόσο στα ελληνικά όσο και σε ξένη γλώσσα, παράλληλα, με ειδικά προγράμματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας για αλλοδαπούς, διότι τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια της σκέψης μας όπως λέει και ο Bourdieu. Το διαπιστώνουμε καθημερινά από το γλωσσικό επίπεδο των φαν σας, κυρίες και κύριοι, που μαζεύονται σε κάθε συγκέντρωση του ΣΥΡΙΖΑ να κράξουν ενάντια στη Συμφωνία των Πρεσπών. Και ναι, υπάρχει ένα είδος γλώσσας που αποφαίνεται χωρίς να επιχειρηματολογεί και να εκτοξεύει χαρακτηρισμούς επιδιώκοντας να τρομοκρατήσει, που όντως είναι φασισμός.
Προβλέπονται, λοιπόν, για τα Τμήματα του Κέντρου Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών του ΔΙΠΑΕ ώρες συγκρότησης προγραμμάτων πρώτου και δεύτερου μεταπτυχιακού κύκλου. Επίσης, ιδρύεται το Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο ΔΙΠΑΕ, με σκοπό τη διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας και τη διασύνδεσή της σε συνεργασία με νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, με την εκπαίδευση, την οικονομία, την κοινωνία, τον πολιτισμό.
Επιπλέον, ιδρύεται και πάλι στο ΔΙΠΑΕ Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Ανάπτυξης με σκοπό τη μελέτη και εφαρμογή νέων παιδαγωγικών μεθόδων και μεθόδων διδασκαλίας με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, αλλά και τη μελέτη της ποιότητας των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών, συμπεριλαμβανομένων και των διεθνών, και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε άλλα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης.
Θέλω να πιστεύω ότι από τις πεντακόσιες νέες θέσεις -τις τριακόσιες θα είναι επαναπροκηρύξεις λόγω συνταξιοδότησης- αλλά και τις χίλιες πεντακόσιες θέσεις νέων επιστημόνων, ένας επαρκής αριθμός θα διοχετευθεί στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας αλλάζοντας το τοπίο σε όλα του τα τμήματα.
Επίσης, θέλω να πιστεύω ότι τα διετή τμήματα, η άλλη καινοτομία του σημερινού νομοσχεδίου, θα στελεχωθούν επαρκώς έτσι ώστε να παρέχουν αναβαθμισμένη εκπαίδευση στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ που θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά.
Ελεύθερη πρόσβαση καθιερώνεται και σε ορισμένα, τουλάχιστον, τμήματα ΑΕΙ δρομολογώντας έτσι την υλοποίηση, έστω και εν μέρει, μιας από τις κλασικές δεσμεύσεις της Αριστεράς για την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρας μας, πρόσβαση που δεν μπορεί παρά να συνδεθεί με αναβαθμισμένες και κυρίως αδιάβλητες διαδικασίες απόκτησης απολυτηρίου Λυκείου.
Θα μπω στον πειρασμό να σχολιάσω και εγώ την παραφιλολογία της Αντιπολίτευσης για τη δήθεν υποβάθμιση της γενικής παιδείας στη Γ’ Λυκείου.
Όλοι ξέρουμε ότι η Γ΄ Λυκείου πάντα περιστρεφόταν γύρω από την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση και με απροκάλυπτη απαξίωση και αυτού του ρόλου τα τελευταία χρόνια, εκφραζόμενη με την εξάντληση του ορίου απουσιών από τους μαθητές, στην καλύτερη περίπτωση.
Με τις θεσμοθετούμενες αλλαγές πρώτα-πρώτα διασώζεται η γενική παιδεία στη Β΄ και στην Α΄ Λυκείου, αποτρέπονται πρόωρες επιλογές καθοριστικές για τη ζωή των παιδιών. Όσο για τον προπαρασκευαστικό ρόλο της Γ΄ Λυκείου γίνεται αποδεκτός και υλοποιείται μεθοδικά, θεσμικά και επιπλέον από καθηγητές με δυνατότητα διαρκούς επιμόρφωσης και σε τμήματα με λιγότερους μαθητές και μαθήτριες.
Γιατί ακριβώς διαμαρτύρονται όσοι διαμαρτύρονται; Μήπως επειδή οι δεκαεπτάχρονοι και δεκαοκτάχρονοι που θα ψηφίσουν για πρώτη φορά φέτος θα συνεκτιμήσουν την πιθανότητα να ματαιωθούν αυτές οι αλλαγές, αν ο ΣΥΡΙΖΑ παρ’ ελπίδα δεν είναι κυβέρνηση την επόμενη σχολική χρονιά και θα ψηφίσουν ανάλογα;
Δεν θέλω να ασχοληθώ με την παραφιλολογία περί καταστροφής των πρότυπων σχολείων, θα πω μόνο ότι η ιδεολογική εμμονή της Αντιπολίτευσης περί ταξικής αναρρίχησης λίγων, κάτι σαν βαλβίδα ασφαλείας που αφήνει να φύγει λίγος ατμός, βρίσκεται σε ευθεία αντιπαράθεση με τη διεκδίκηση ανόδου του επιπέδου των πολλών, με την επιδίωξη της μείωσης μέχρι εξάλειψης των ανισοτήτων, εκπαιδευτικών και άλλων.
Θα κάνω μία ιδιαίτερη μνεία στο έκτο μέρος που αφορά τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, το οποίο περιλαμβάνει 42 άρθρα, ένα μίνι νομοσχέδιο δηλαδή. Πρόκειται για αναδιοργάνωση και αναβάθμιση ώστε να γίνεται με τον αρτιότερο τρόπο η συλλογή, επεξεργασία και φύλαξη του αρχειακού υλικού, σύγχρονου αλλά και παλαιότερου.
Για τον σκοπό αυτό προβλέπονται όργανα, όπως εφορία και γενικός διευθυντής επιλεγόμενος αξιοκρατικά, αλλά και ανακλητός, οργάνωση και διάρθρωση σε διευθύνσεις και τμήματα με περιγράμματα θέσεων των προϊσταμένων τους, τακτικοί υπάλληλοι, αλλά και ειδικοί συνεργάτες, πράγμα αυτονόητο για ένα τόσο πολύπλευρο αντικείμενο.
Προβλέπεται εκπόνηση τετραετούς στρατηγικού σχεδίου και υπάρχουν ειδικές πρόνοιες για κατηγορίες, όπως τα εκκλησιαστικά, τα ιδιωτικά και άλλα ιδιαιτέρων κατηγοριών αρχεία. Έχοντας γεννηθεί σε μία πόλη όπου τα αρχεία καταστράφηκαν το 1913, κάηκαν και ό,τι απέμεινε καταστράφηκε ή λεηλατήθηκε το 1916-1918, θεωρώ πολύ σημαντικό να διαφυλαχθεί ό,τι μπορεί να διαφυλαχθεί, να αναζητηθεί σε οποιαδήποτε ιδιωτική ή άλλη πηγή ο,τιδήποτε μπορεί να βρεθεί και να αναδειχθεί προάγοντας τη γνώση της ιστορικής αλήθειας, την αυτογνωσία τελικά.
Και για το σκοπό αυτό θεωρώ απαραίτητο -και θέλω να το τονίσω και από αυτό το Βήμα, κύριε Υπουργέ- να στελεχωθούν σωστά οι υπηρεσίες των Γενικών Αρχείων του Κράτους στην περιφερειακή ενότητα Σερρών, ώστε να βγουν από τη σημερινή υπολειτουργία.
Σημαντικό, λοιπόν, το σημερινό νομοσχέδιο για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση και στις τρεις βαθμίδες της, που όχι μόνο δεν καταρρέει όπως το 2014, όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει απολύσεις διδασκόντων και καταργήσεις τμημάτων, αλλά αναβαθμίζεται στην κατεύθυνση μιας παιδείας που διαμορφώνει πολίτες και πολίτισσες ικανούς και ικανές να διεκδικούν μία κοινωνία ισότητας, δικαιοσύνης και ελευθερίας.
Ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ