ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

23/10/2019

Σωκρ. Φάμελλος: Κυβέρνηση στην υπηρεσία των λίγων και όχι της ανάπτυξης

Σωκρ. Φάμελλος: Κυβέρνηση στην υπηρεσία των λίγων και όχι της ανάπτυξης



Ομιλία του τομεάρχη Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης, στην Ολομέλεια της Βουλής για το «αναπτυξιακό» σχέδιο νόμου

«Όταν τον Σεπτέμβριο του 2015 ο Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), Ban Ki-moon, εισηγήθηκε την υιοθέτηση των Παγκόσμιων Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, στη Σύνοδο Κορυφής των Ηνωμένων Εθνών, με ειδικό συνεργάτη τον Jeffrey Sachs που συναντήσατε πρόσφατα, δεν είχε φανταστεί ότι το 2019, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Ελλάδας, μιας χώρας που βίωσε ένα τραγικά λανθασμένο μοντέλο ανάπτυξης, θα αποδομούσε όλες τις αρχές και τη στρατηγική της βιώσιμης ανάπτυξης, της μείωσης​ των ανισοτήτων και της φτώχειας, την επίσημη δηλαδή πολιτική του ΟΗΕ και της ΕΕ. Αυτά για να υπερασπιστεί ένα τάχατες «αναπτυξιακό νομοσχέδιο» για την Ελλάδα που ο ίδιος παραδέχτηκε ότι δεν έχει αναπτυξιακή στρατηγική», δήλωσε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμμελος ξεκινώντας την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα».

Συνέχισε λέγοντας: «Ο τίτλος του σχεδίου νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα» μπορεί να γίνει αντιληπτός μόνο ως εξαπάτηση. Γιατί τι άλλο μπορεί να είναι η οριζόντια, άναρχη οργάνωση της οικονομίας με σπατάλη πόρων και η τακτοποίηση οφειλών της Νέας Δημοκρατίας προς υποστηρικτές και ημέτερους; Είδαμε τον κύριο Γεωργιάδη να θριαμβολογεί, στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, για μία άνευ όρων υποστήριξη μίας κοντόφθαλμης, ευκαιριακής οικονομικής λειτουργίας, ενός μοντέλου που είναι τόσο παλιό όσο η αντιπαροχή στην οικοδομική δραστηριότητα και τόσο καταδικασμένο σε αποτυχία όσο η κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα. Αναρωτιόμαστε πόσο «αναπτυξιακό» μπορεί να είναι το ξέπλυμα σκανδάλων αιρετών της ΝΔ στην αυτοδιοίκηση, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος στην Αττική, η μείωση μισθών με τη "βούλα" της Τράπεζας της Ελλάδος, η αύξηση των μισθών των διευθυντών των Υπουργών, αποφοίτων μάλιστα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και η εξίσωση των ιδιωτικών Κολεγίων με τις Πολυτεχνικές Σχολές».

Επικεντρώθηκε στη συνέχεια στις προβλέψεις του «αναπτυξιακού» σχεδίου νόμου για το περιβάλλον και τις επιπτώσεις τους. Αναρωτήθηκε τι ακριβώς εννοούσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος, κύριος Χατζηδάκης, όταν είπε ότι ακούει τα νέα παιδιά που διαδηλώνουν για το κλίμα, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση στην οποία συμμετέχει επιδοτεί τις εξορύξεις μεταλλευμάτων και τα χρυσωρυχεία μέσω του αναπτυξιακού σχεδίου νόμου.

Ο Σ. Φάμελλος κάλεσε την κυβέρνηση της ΝΔ να ψηφίσει την τροπολογία που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για τις λιγνιτικές περιοχές: «Μετά από τις εξαγγελίες του κυρίου Μητσοτάκη για την απολιγνιτοποίηση της χώρας, εξαγγελίες χωρίς κανένα σχεδιασμό, σας καλούμε έστω τώρα να ψηφίσετε την τροπολογία που καταθέσαμε για την ένταξη των επιχειρήσεων των λιγνιτικών περιοχών σε ειδικό καθεστώς του αναπτυξιακού σχεδίου νόμου, ώστε να στηρίξετε μία πραγματικά αναπτυξιακή πρωτοβουλία».

Υπογράμμισε ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου ανοίγει το δρόμο για την επαναφορά της όχλησης στην Αττική, μία ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιοχή σε επίπεδο ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου. Ανέφερε ακόμη, πως η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει την επιλογή της αυτή, χρησιμοποιεί προβλέψεις του ρυθμιστικού σχεδίου του 2014, το οποίο όμως όπως αναφέρει ρητά, αφορά μόνο στο υφιστάμενο και όχι σε νέο κτιριακό απόθεμα. Συμπέρανε ότι η τακτική εξαπάτησης συνεχίζεται από τη Νέα Δημοκρατία. Ζήτησε επιπλέον, από την κυβέρνηση να κατονομάσει τις περιοχές της Αττικής που αφορά η πρόβλεψη, ποιους ημέτερους θέλει να εξυπηρετήσει και ποιες περιοχές θα επιβαρυνθούν.

Ο Σ. Φάμελλος επισήμανε ότι καταργούνται οριζόντια οι οχλήσεις, μοναδικό κριτήριο για τη χωροθέτηση βιομηχανικών μονάδων και πάγιο αίτημα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ). Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα χωροθέτησης ξενοδοχείων δίπλα σε ιχθυοκαλλιέργειες και βιομηχανικές μονάδες. Έθεσε επίσης το ερώτημα εάν η απόφαση της κυβέρνησης να νομοθετήσει τώρα την κατάργηση των οχλήσεων, η οποία όμως θα ολοκληρωθεί ένα χρόνο μετά με έκδοση Υπουργικής Απόφασης, είναι στοιχείο επιτελικότητας του κράτους της ΝΔ.

Προχώρησε σε ένα κεντρικό σχόλιο για τις επιπτώσεις του σχεδίου νόμου στο περιβάλλον: «Δυστυχώς γνωρίζουν πολύ καλά τη ζημιά που κάνουν στο περιβάλλον. Ανοίγουν το δρόμο για εκπτώσεις στην περιβαλλοντική νομοθεσία, καθότι δεν μπορείτε να επιτρέπετε, δια της περιστρεφόμενης πόρτας, η επιχείρηση που συντάσσει Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), να αξιολογεί η ίδια με άλλο Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) αυτές τις Μελέτες. Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή στα άρθρα που καταργούν τη διαδικασία προέγκρισης των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων, όπου δημιουργείται θέμα ασφάλειας δικαίου για τις επενδύσεις, καθώς και τα άρθρα που καταργούν και παραβιάζουν τον Οικοδομικό Κανονισμό, παρότι η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής των Ελλήνων θέτει ρητά ζήτημα συνταγματικότητας και συνδέεται απόλυτα με την επένδυση στο Ελληνικό».

Ζήτησε την απόσυρση των κωδικών δραστηριότητας 7 και 9 συνολικά από τις κρατικές ενισχύσεις, καθώς η δραστηριότητα 7 αφορά μεταξύ άλλων και στην εξόρυξη χρυσού και επιδοτεί την Ελληνικός Χρυσός, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη την εξαγγελία του κυρίου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ για την επέκταση της δραστηριότητας της εταιρείας στην περιοχή της Θράκης, και η 9 που αφορά σε πλείστες υποστηρικτικές στις εξορύξεις μεταλλευμάτων και τις λατομικές δραστηριότητες, στείρα από τα μεταλλεία κτλ.. Επιτρέπεται δηλαδή η επιδότηση περιβαλλοντικών υποχρεώσεων εταιρειών όπως είναι η Ελληνικός Χρυσός.

Δήλωσε χαρακτηριστικά: «Αν δεν εξαιρέσετε συνολικά τους κωδικούς 7 και 9, όλη η επιχειρηματική κοινότητα θα γνωρίζει ότι ο Υπουργός Ανάπτυξης εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα».

Σχολίασε την πανηγυρική, εκ μέρους της κυβέρνησης, στάση για την απόδοση των οφειλόμενων από την ελληνική Πολιτεία Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ), υπενθυμίζοντας ότι παρότι η νομοθετική πρόβλεψη για την κάλυψη των ΥΚΩ υπήρχε όντως από το 2011, η ΝΔ δεν την αξιοποίησε ποτέ. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε για πρώτη φορά, το 2017, στην απόδοση των οφειλόμενων στη ΔΕΗ ΥΚΩ, για την περίοδο 2012-2015. Δόθηκαν 360 εκατ. ευρώ, από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες. Η ΝΔ από την άλλη, επέλεξε πρώτα να επιβαρύνει τους πολίτες με τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ και μόλις τώρα, καθυστερημένα νομοθετεί για να αποδώσει επιτέλους το ποσό, το οποίο και πάλι δεν θα αποδοθεί φέτος.

Κλείνοντας, ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, ξεκαθάρισε ότι ο ψηφιακός χάρτης είχε ήδη νομοθετηθεί με το ν. 4495 και συγκεκριμένα με τα άρθρα 65 και 85, το 2017, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Συμπλήρωσε πως είχε ήδη συσταθεί η αρμόδια Διεύθυνση Γεωχωρικών Δεδομένων στο ΥΠΕΝ και υπογράμμισε ότι το μόνο που νομοθετεί η Νέα Δημοκρατία τώρα, είναι να παραχωρήσει την κατοχή και τη χρήση των γεωχωρικών δεδομένων και σε ιδιώτες. Στάθηκε στη διαπίστωση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για τα άρθρα που αφορούν στον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, όπου σημειώνει ότι προκύπτουν προβλήματα ασάφειας και συνταγματικότητας, καθότι οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεώνονται να αδειοδοτούν επενδύσεις ακόμη και σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν κυρωμένοι δασικοί χάρτες και χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί τα Προεδρικά Διατάγματα για τις περιοχές Natura 2000. Επιτρέπεται δηλαδή η αδειοδότηση σε περιοχές που θα έπρεπε να απαγορεύεται.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ