ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

04/11/2019

Απάντηση Κομισιόν σε Δημ. Παπαδημούλη για τη μεταβολή της τιμολογιακής πολιτικής της Booking.com

Απάντηση Κομισιόν σε Δημ. Παπαδημούλη για τη μεταβολή της τιμολογιακής πολιτικής της Booking.com



Από τον Ιούλιο 2020 υποχρεούται σε προθεσμία... 15 ημερών πριν από την έναρξη ισχύος αλλαγών στους όρους και τις προϋποθέσεις της

Η Booking.com προέβη στην κράτηση προμήθειας επί της τιμής των καταλυμάτων με ΦΠΑ και όχι επί της καθαρής τιμής – Ελέγχεται στην Ιταλία για μη καταβολή ΦΠΑ τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.

Κομισιόν: Οι αρχές παραμένουν σε επαφή μεταξύ τους ως προς τις εξελίξεις στον τομέα – Θα επαναξιολογήσουμε την κατάσταση του ανταγωνισμού σε εύθετο χρόνο

Δημ. Παπαδημούλης: Αυξημένες οι απώλειες επί των κερδών στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα


Απάντηση έδωσε η Κομισιόν, δια της Αρμόδιου Επιτρόπου της για θέματα Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και Μικρών & Μεσαίων Επιχειρήσεων, Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, σχετικά με τη μεταβολή της τιμολογιακής πολιτικής της ηλεκτρονικής πλατφόρμας κρατήσεων Booking.com.

Υπενθυμίζεται ότι ο Δημ. Παπαδημούλης είχε επισημάνει στην ερώτησή του ότι η πλατφόρμα προέβη στην εν λόγω ενέργεια “εν μέσω τουριστικής περιόδου” προκαλώντας αντιδράσεις “στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, όπου ξενοδοχειακές επιχειρήσεις καταγγέλλουν αυξημένες απώλειες επί των κερδών τους”, ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων επεσήμανε ότι πλέον η πλατφόρμα προβαίνει στην κράτηση προμήθειας επί της τιμής των καταλυμάτων με ΦΠΑ και όχι επί της καθαρής τιμής.

“Από τη 12η Ιουλίου 2020 και εφεξής, οι πάροχοι τέτοιων επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης θα υποχρεούνται, μεταξύ άλλων, να παρέχουν στις επιχειρήσεις εύλογη και αναλογική προθεσμία προειδοποίησης τουλάχιστον 15 ημερών πριν από την έναρξη ισχύος αλλαγών στους όρους και τις προϋποθέσεις τους”, απαντά η Κομισιόν, υπογραμμίζοντας ότι “θα πρέπει να παρέχονται αναλογικά μεγαλύτερες προθεσμίες προειδοποίησης όταν οι αλλαγές επιβάλλουν στις επιχειρήσεις να προβούν σε εμπορικές προσαρμογές, ενώ δεν θα επιτρέπονται οι αλλαγές με αναδρομική ισχύ”.

Στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη σχετικά με τις εν εξελίξει έρευνες για τις πρακτικές της Booking, η αρμόδια Επίτροπος αναφέρει ότι “θα συνεχίσει να παρακολουθεί τον τομέα και να επαναξιολογήσει την κατάσταση του ανταγωνισμού σε εύθετο χρόνο”, ενώ “οι αρχές παραμένουν σε επαφή μεταξύ τους ως προς τις εξελίξεις στον τομέα”.

Υπενθυμίζεται ότι η Booking.com ελέγχεται από τις ιταλικές αρχές για μη καταβολή ΦΠΑ τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ από ενοικιάσεις τουριστικών κατοικιών που ταξινομούνται μέσω των ιστότοπών της, κατά το διάστημα 2013-2018.

Παράλληλα, σύμφωνα με την Κομισιόν “αρκετές εθνικές αρχές ανταγωνισμού θέσπισαν το 2015 μέτρα για τον περιορισμό της χρήσης από την Booking.com ρητρών ισοδυναμίας τιμών”, και “ορισμένα από τα μέτρα αυτά είχαν εφαρμογή σε ολόκληρη την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας”.

Στην ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για το αν η Κομισιόν διαθέτει στοιχεία για την επιρροή των ενδιάμεσων πλατφορμών και tour operators στην οικονομία του τουρισμού ανά τα κράτη μέλη, η Επίτροπος Μπιενκόφσκα παραδέχεται πως “δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία της Eurostat”, αναφέροντας ότι “με βάση στοιχεία του 2018, το 19 % των ιδιωτών χρησιμοποίησε ιστότοπο ή εφαρμογή για να βρει κατάλυμα από άλλον ιδιώτη στην ΕΕ”, και συμπληρώνοντας πως “σύμφωνα με άλλες πηγές, το 2016 οι διαδικτυακοί δίαυλοι κρατήσεων κατέλαβαν το 49 % όλων των ταξιδιωτικών κρατήσεων στην Ευρώπη”.


Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)
Θέμα: Μεταβολή τιμολογιακής πολιτικής της Booking
Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η ηλεκτρονική πλατφόρμα κρατήσεων Booking.com επέλεξε να μεταβάλει την τιμολογιακή της πολιτική. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, αντιδράσεις έχουν προκληθεί στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, όπου ξενοδοχειακές επιχειρήσεις καταγγέλλουν αυξημένες απώλειες επί των κερδών τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, έχει επέλθει διακοπή της συνεργασίας τους με τον κολοσσό στον τομέα του τουρισμού, που εδρεύει στην Ολλανδία1.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων επισημαίνει ότι πλέον η πλατφόρμα προβαίνει στην κράτηση προμήθειας επί της τιμής των καταλυμάτων με ΦΠΑ και όχι επί της καθαρής τιμής.
Στο μεταξύ, η πλατφόρμα ελέγχεται από τις ιταλικές αρχές για μη καταβολή ΦΠΑ τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ από ενοικιάσεις τουριστικών κατοικιών που ταξινομούνται μέσω των ιστότοπών της, κατά το διάστημα 2013-20182.
Ερωτάται η Επιτροπή:
- Με ποιον τρόπο διασφαλίζει την τήρηση των κανόνων ορθών συναλλαγών και θεμιτού ανταγωνισμού στον τομέα του τουρισμού, αλλά και στις συνεργασίες επιχειρήσεων εντός των κρατών μελών, με πλατφόρμες όπως η Booking, αλλά και με tour operators;
- Με ποια μέσα σκοπεύει να ενισχύσει, αλλά και να προωθήσει περαιτέρω, και σε άλλες χώρες, τις εν εξελίξει έρευνες σχετικά με τις πρακτικές της Booking;
- Διαθέτει στοιχεία για την επιρροή των ενδιάμεσων πλατφορμών και tour operators στην οικονομία του τουρισμού ανά τα κράτη μέλη;

Απάντηση της κ. Bieńkowska
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(29.10.2019)

Ο κανονισμός για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης3 θεσπίζει κανόνες που εξασφαλίζουν για τους επαγγελματικούς χρήστες πλατφορμών όπως η Booking.com κατάλληλη διαφάνεια, αμεροληψία και δυνατότητες αποτελεσματικής προσφυγής. Από τη 12η Ιουλίου 2020 και εφεξής, οι πάροχοι τέτοιων επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης θα υποχρεούνται, μεταξύ άλλων, να παρέχουν στις επιχειρήσεις εύλογη και αναλογική προθεσμία προειδοποίησης τουλάχιστον 15 ημερών πριν από την έναρξη ισχύος αλλαγών στους όρους και τις προϋποθέσεις τους. Εξάλλου, θα πρέπει να παρέχονται αναλογικά μεγαλύτερες προθεσμίες προειδοποίησης όταν οι αλλαγές επιβάλλουν στις επιχειρήσεις να προβούν σε εμπορικές προσαρμογές, ενώ δεν θα επιτρέπονται οι αλλαγές με αναδρομική ισχύ.

Αρκετές εθνικές αρχές ανταγωνισμού θέσπισαν το 2015 μέτρα για τον περιορισμό της χρήσης από την Booking.com ρητρών ισοδυναμίας τιμών. Ορισμένα από τα μέτρα αυτά είχαν εφαρμογή σε ολόκληρη την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Το 2017 το δίκτυο των αρχών ανταγωνισμού της ΕΕ συμφώνησε ότι θα πρέπει να δοθεί στα εν λόγω μέτρα περισσότερος χρόνος για να παραγάγουν τα αποτελέσματά τους. Συμφώνησε επίσης να συνεχίσει να παρακολουθεί τον τομέα και να επαναξιολογήσει την κατάσταση του ανταγωνισμού σε εύθετο χρόνο. Οι αρχές παραμένουν σε επαφή μεταξύ τους ως προς τις εξελίξεις στον τομέα.

Δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία της Eurostat σχετικά με το μερίδιο αγοράς των διαδικτυακών πρακτορείων ταξιδιών στην Ευρώπη. Με βάση στοιχεία του 2018, το 19 % των ιδιωτών χρησιμοποίησε ιστότοπο ή εφαρμογή για να βρει κατάλυμα από άλλον ιδιώτη στην ΕΕ4.

Σύμφωνα με άλλες πηγές, το 2016 οι διαδικτυακοί δίαυλοι κρατήσεων κατέλαβαν το 49 % όλων των ταξιδιωτικών κρατήσεων στην Ευρώπη5. Τα διαδικτυακά πρακτορεία ταξιδιών είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία, καθώς παράγουν το 71 % των διαδικτυακών τους κρατήσεων6.

 

1 https://www.capital.gr/epixeiriseis/3377442/sunexizetai-i-kontra-booking-xenodoxon-gia-tis-times-sta-domatia & https://www.euro2day.gr/specials/opinions/article/1691489/a-aggelopoylos-yparhei-zoh-gia-toys-xenodohoys-kai.html

https://www.ft.com/content/ac68b41a-a491-11e9-974c-ad1c6ab5efd1

3 Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Ιουνίου 2019, για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (ΕΕ L 186 της 11.7.2019, σ. 57).

4 Ψηφιακή οικονομία και στατιστικές για την κοινωνία της πληροφορίας - νοικοκυριά και άτομα  https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-_households_and_individuals/el

5 SWD(2018)138/974050

6 «The Digital Marketplace in Europe: Hotels and Third Party Intermediaries In the New Age of Travel» (Η ψηφιακή αγορά στην Ευρώπη: Ξενοδοχεία και τρίτοι διαμεσολαβητές στη νέα ταξιδιωτική εποχή), 2016

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ