ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

05/03/2020

Χ. Μαμουλάκης: Αδιαφάνεια, πελατειακή λογική κι επιστροφή στο καθεστώς του 1911 για τους ΟΤΑ - βίντεο

Χ. Μαμουλάκης: Αδιαφάνεια, πελατειακή λογική κι επιστροφή στο καθεστώς του 1911 για τους ΟΤΑ - βίντεο



Ομιλία για το σχέδιο νόμου «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις»

Την ανησυχία ότι πολλές από τις διατάξεις του δεν διαφυλάσσουν το σύστημα δημόσιων ανοικτών διαγωνισμών και τον θεσμό του ΑΣΕΠ, αφήνοντας ανοικτά παράθυρα που επιτρέπουν την επαναφορά της πελατειακής λογικής στην λειτουργία της Τ.Α., εξέφρασε σήμερα ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, στην ομιλία του στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις».

Στην τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης, εξέφρασε παράλληλα και την ανησυχία του ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση απειλείται με ένα τσουνάμι πολιτικής συναλλαγής, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Στο πρόβλημα της υποστελέχωσης των δήμων και των τεχνικών τους υπηρεσιών, που αδυνατούν να ανταποκριθούν και να ωριμάσουν τεχνικά έργα, η λύση που προωθούσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η ενίσχυση της διοικητικής υποστήριξης των μικρών δήμων για την κατάθεση προτάσεων στο ΕΣΠΑ, που σήμερα όμως η ΝΔ καταργεί. Όπως επίσης, παγώνει τον κανόνα του 1 προς 1 δήθεν για δημοσιονομικούς λόγους. Στην συνέχεια μεταφέρει όλες τις λειτουργίες που αδυνατεί να επιτελέσει το δημόσιο στον πρώτο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στους νεοσύστατους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς. Και, τέλος, επικαλούμενη το δημόσιο συμφέρον, με ένα εντελώς αβάσιμο νομικό επιχείρημα, απαλλάσσει τους νέους φορείς από την υποχρέωση να προσλαμβάνουν το προσωπικό τους μέσω ΑΣΕΠ. Με αυτά και με αυτά, ο κ. Θεοδωρικάκος μόλις γύρισε το 90% των ΟΤΑ της χώρας πίσω στο 1911 και την κατοχύρωση από τον Ελευθέριο Βενιζέλο της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα».

Στη συνέχεια, ο Χάρης Μαμουλάκης εξήγησε τι θα κάνουν αυτοί οι νέοι οργανισμοί που δεν μπορούσαν να κάνουν οι Αναπτυξιακές Εταιρίες. «Μέχρι σήμερα οι εν λόγω φορείς ωρίμαζαν μελετητικά ένα έργο και βοηθούσαν τους ΟΤΑ να συντάσσουν προτάσεις και σχέδια. Από σήμερα, αναλαμβάνουν ως ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης και ως διαχειριστικές αρχές ενώ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ εξαιρούνται από την υποχρέωση της κοινοτικής νομοθεσίας να προκηρύσσουν ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς για μελέτες. Αφού όμως, το 90% των δήμων δεν έχει επαρκώς στελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες έτσι και οι μελέτες των νέων έργων θα γίνονται με απευθείας αναθέσεις σε όλη την επικράτεια. Προφανώς η ίδια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στο βαθμό που θα ελέγχει τη ροή αυτών των χρηματοδοτήσεων θα μπορεί να επιβάλλει στους δημάρχους τους μελετητές της αρεσκείας της σε πανεθνική κλίμακα».

 

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Υποθέτω ότι όλοι σε αυτοί στην αίθουσα αντιλαμβανόμαστε το σύστημα δημόσιων ανοικτών διαγωνισμών και τον θεσμό του ΑΣΕΠ ως δύο από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις που προασπίζουν την δημοκρατία και διαφάνεια στην χώρα μας. Οι επιφυλάξεις μου απέναντι στο παρόν σχέδιο νόμου σχετίζονται με την ανησυχία ότι πολλές από τις διατάξεις του δεν διαφυλάσσουν αυτούς τους θεσμούς. Και ότι αντίθετα αφήνουν ανοικτά παράθυρα που επιτρέπουν την επαναφορά της πελατειακής λογικής στην λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης με τον χειρότερο τρόπο.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Βασικός κορμός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η υποτιθέμενη ενίσχυση των αναπτυξιακών λειτουργιών των Δήμων μέσα από την δημιουργία των Αναπτυξιακών Οργανισμών κατά το πρότυπο των Αναπτυξιακών Εταιριών των ΟΤΑ.

Ποιο είναι το πρόβλημα που ισχυρίζεται ότι προσπαθεί να αντιμετωπίσει ο νομοθέτης;

Το ότι οι δήμοι και οι τεχνικές τους υπηρεσίες, εξαιτίας της ακραίας υποστελέχωσης τους, αδυνατούν να φέρουν σε πέρας το έργο τους και να ωριμάσουν τεχνικά έργα απαραίτητα για τις τοπικές κοινωνίες.

Η πραγματικότητα είναι βεβαίως πιο σύνθετη. Ο Καλλικράτης και οι συγχωνεύσεις των ΟΤΑ που ακολούθησαν, στην πραγματικότητα δημιούργησαν δήμους δύο ταχυτήτων. Τους μικρούς και υποστελεχωμένους που αντιμετωπίζουν δυσκολία ωρίμανσης τεχνικών έργων, και τους μεγάλους που έχουν διαχειριστική επάρκεια με την τυπική, αλλά και ουσιαστική έννοια.

Με την ορθή διαχείριση του ΠΔΕ και του ΕΣΠΑ της προηγούμενης κυβέρνησης, σήμερα- όπως και η αιτιολογική έκθεση του νόμου αναφέρει- υπάρχει πληθώρα χρηματοδοτικών εργαλείων για τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ταυτόχρονα όμως, συχνά ακούγονται παράπονα για το ποσοστό απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων εξαιτίας της δυσκολίας των μικρότερων δήμων να τους διεκδικήσουν.

Πώς απαντούσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το πρόβλημα;

Μέσα από την ενίσχυση της διοικητικής υποστήριξης των μικρών δήμων για την κατάθεση προτάσεων στο ΕΣΠΑ που σήμερα εσείς καταργείτε. Αυτό όμως, σε βραχυπρόθεσμη βάση.

Πάνω από όλα, όμως, το πρόβλημα θα αντιμετωπιζόταν μέσα από την θεσμοθέτηση για τις προσλήψεις στο δημόσιο του κανόνα 1 προς 1 για να καλυφθούν οι ελλείψεις σε φορείς όπως οι ΟΤΑ σε μεσοπρόθεσμη βάση. Στον ΣΥΡΙΖΑ, κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης, θέλαμε να αντιμετωπίσουμε τις αδυναμίες των ΟΤΑ μέσα από την ενίσχυση των ΟΤΑ.

Πώς απαντάει η ΝΔ στα ίδια προβλήματα; Πρώτα παγώνει τον κανόνα του 1 προς 1 δήθεν για δημοσιονομικούς λόγους. Στην συνέχεια μεταφέρει όλες τις λειτουργίες που αδυνατεί να επιτελέσει το δημόσιο στον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης στους νεοσύστατους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς. Και, τέλος, επικαλούμενη το δημόσιο συμφέρον, με ένα εντελώς αβάσιμο νομικό επιχείρημα, απαλλάσσει τους νέους φορείς από την υποχρέωση να προσλαμβάνουν το προσωπικό τους μέσω ΑΣΕΠ.

Με αυτά και με αυτά, ο κύριος Θεοδωρικάκος μόλις γύρισε το 90% των ΟΤΑ της χώρας πίσω στο 1911 και την κατοχύρωση από τον Ελευθέριο Βενιζέλο της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα. Συγχαρητήρια!

Τι θα κάνουν όμως αυτοί οι νέοι οργανισμοί που δεν μπορούσαν να κάνουν οι Αναπτυξιακές Εταιρίες;

Μέχρι σήμερα οι εν λόγω φορείς ωρίμαζαν μελετητικά ένα έργο και βοηθούσαν τους ΟΤΑ να συντάσσουν προτάσεις και σχέδια. Από σήμερα αναλαμβάνουν ως ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης και ως διαχειριστικές αρχές ενώ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ εξαιρούνται από την υποχρέωση της κοινοτικής νομοθεσίας να προκηρύσσουν ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς για μελέτες. Αφού όμως, το 90% των δήμων δεν έχει επαρκώς στελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες έτσι και οι μελέτες των νέων έργων θα γίνονται με απευθείας αναθέσεις σε όλη την επικράτεια. Προφανώς η ίδια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στο βαθμό που θα ελέγχει τη ροή αυτών των χρηματοδοτήσεων θα μπορεί να επιβάλλει στους δημάρχους τους μελετητές της αρεσκείας της σε πανεθνική κλίμακα.

Έχει ερωτηθεί η DG Grow για αυτή σας την πρόθεση;

Έχετε πάρει γνωμοδότηση από την ΕΑΔΗΣΥ για το αν εφαρμόζεται ορθά η κοινοτική οδηγία για τις δημόσιες συμβάσεις με αυτές τις απευθείας αναθέσεις;

Γνωρίζετε ότι με το εκβιαστικό δίλημμά που θέτετε στις Αναπτυξιακές Εταιρίες υπάρχει κίνδυνος απώλειας κοντά στο μισό δις από τα προγράμματα Leader που αυτοί τρέχουν;

Καταλαβαίνετε ότι η χώρα κινδυνεύει να συρθεί στα ευρωπαϊκά δικαστήρια και θα καταδικαστεί για αυτές τις διατάξεις;

Ανακεφαλαιώνουμε. Οι δήμαρχοι θα διορίζουν την ηγεσία των νέων αρχών και αυτές με τη σειρά τους θα διορίζουν όποιον επιθυμούν χωρίς τον έλεγχο των δημοτικών συμβουλίων που αφαιρείται. Οι νέοι φορείς θα κάνουν απευθείας αναθέσεις σε όποιον ο δήμαρχος ή ο Υπουργός θεωρεί μελετητή της αρεσκείας του. Και αυτό θα αφορά την συντριπτική πλειοψηφία των έργων σε όλη την επικράτεια.

Σαν να μην έφταναν αυτά, με το άρθρο 5 δίνεται η δυνατότητα της μεταφοράς και της πολεοδομικής αρμοδιότητας στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, που το Σύνταγμα προβλέπει ρητά ότι ασκείται από το σκληρό δημόσιο. Φανταστείτε το αυτό: μελετητής δυσκολεύεται να πάρει άδεια για παράνομη οικοδομή. Την επόμενη μέρα διορίζεται με απόφαση δημάρχου ως υπάλληλος πολεοδομίας και εγκρίνει την αίτηση του!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της συμπολίτευσης.

Για πολλά από τα ζητήματα στα οποία μόλις αναφέρθηκα ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει τροπολογίες οι οποίες βελτιώνουν το παρών σχέδιο νόμου και θωρακίζουν τους ΟΤΑ από το όργιο κακοδιαχείρισης που θα βρούμε μπροστά μας. Ελπίζουμε να γίνουν δεκτές. Σε διαφορετική περίπτωση απειλείται την τοπική αυτοδιοίκηση με ένα τσουνάμι πολιτικής συναλλαγής το οποίο θα βαραίνει τον κύριο Υπουργό προσωπικά.

Σας ευχαριστώ!



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ