ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

13/05/2020

Σ. Φάμελλος: Η Ακρόπολη, η πολεοδομική προστασία της και η Αλήθεια

Σ. Φάμελλος: Η Ακρόπολη, η πολεοδομική προστασία της και η Αλήθεια



Δήλωση του τομεάρχη Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτή Β` Θεσσαλονίκης Σ. Φάμελλου


«Επειδή εκτός από την Ακρόπολη και η Αλήθεια είναι στην ψυχή μας, οφείλουμε να ενημερώσουμε όσους ενδιαφέρονται, αλλά και να θυμίσουμε στα στελέχη της κυβέρνησης της ΝΔ το ιστορικό και τις ανάγκες προστασίας της περιοχής της Ακρόπολης. Δίνουμε στη δημοσιότητα όλο το χρονικό των πράξεων, των επιλογών και των παραλείψεων των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για την οικοδόμηση στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη και την προστασία του μνημείου. Η πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κρύβει την αλήθεια και δεν ξεκαθαρίζει ποιο θα είναι το συνολικό πλαίσιο προστασίας περιμετρικά της Ακρόπολης, ούτε τι μέλει γενέσθαι στην πράξη με το επίδικο ξενοδοχείο (Φαλήρου – παρόδου Συγγρού). Επειδή η Ακρόπολη έχει μεγάλη αξία και θέση στις καρδιές όλων μας, θέτουμε συγκεκριμένα ερωτήματα και περιμένουμε απαντήσεις και όχι άλλα fake news και ψευδο-λεονταρισμούς. Ξεκαθαρίζουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δε θα επιτρέψει την παραποίηση και την απόκρυψη των πραγματικών γεγονότων και ζητά, ως μοναδική επιλογή, την κύρωση ενός συνολικού Προεδρικού Διατάγματος για τις χρήσεις στην περιοχή, τα ύψη και τους συντελεστές δόμησης, το οποίο και δρομολογήθηκε επί διακυβέρνησής του ΣΥΡΙΖΑ, με ανάλογο περιορισμό της δυναμικότητας των νέων ξενοδοχείων, ώστε να αποτραπεί η μετατροπή της σε «ξενοδοχειούπολη».

Ιστορικό ενεργειών και παραλήψεων και ερωτήσεις προς το ΥΠΕΝ.

Από το 1975, το Προεδρικό Διάταγμα ΦΕΚ 53/Δ περιορίζει τα ύψη κτιρίων σε μία μικρή ζώνη περιμετρικά του μνημείου. Για την προστασία και τους όρους δόμησης της ευρύτερης περιοχής, εκτός της ζώνης αυτής, έχουν ξεκινήσει από το 2000 οι καταγγελίες και η έλλειψη αποτελεσματικών κυβερνητικών επιλογών.
Την περίοδο 2000-2004, με Γενική Γραμματέα Πολιτισμού τη σημερινή Υπουργό, η χώρα μας δέχεται αλλεπάλληλα διαβήματα από την UNESCO που έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση και τον κίνδυνο οπτικής βλάβης του μνημείου, συστήνοντας τη λήψη προστατευτικών μέτρων. Υπήρξε μάλιστα προειδοποίηση για τον κίνδυνο κήρυξης της Ακρόπολης ως μνημείο σε κίνδυνο.
Η αδράνεια και η λογική «τσιμέντο να γίνει» συνεχίζεται την περίοδο 2004-2014. Παρά τις υπηρεσιακές εισηγήσεις οι κυβερνήσεις δεν προχωρούν σε σύνταξη πλαισίου προστασίας με ένα νέο διευρυμένο ΠΔ. Η τότε ΓΓ (2009-2014) και σημερινή Υπουργός Πολιτισμού δεν αξιοποιεί την απόφαση 2331/2009 του ΣτΕ για μείωση του ύψους στα 21 μέτρα και δεν προχωρά σε πρωτοβουλία ρύθμισης για την προστασία της περιοχής.
Επιπλέον, το 2012, η τότε κυβέρνηση, με την ψήφιση του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, έδωσε τη δυνατότητα αύξησης του ύψους πάνω από τον καθορισμένο κατά τόπο πολεοδομικό σχεδιασμό. Έτσι, εξαιτίας της έλλειψης ΠΔ για την προστασία της περιοχής περιμετρικά της Ακρόπολης, άνοιξε ο δρόμος για ψηλά κτήρια μέχρι 32 μ.(συν 1μ. για φυτεμένο δώμα).
Μάλιστα μετά από εξέταση στο ΚΑΣ (2013), με πρόεδρο τη σημερινή Υπουργό, εκδίδεται Υπουργική Απόφαση (2014) για το επίμαχο ξενοδοχείο επί της οδού Φαλήρου, χωρίς να εξεταστεί το ύψος του κτηρίου αλλά μόνο ο τρόπος διατήρησης των αρχαίων που βρέθηκαν κατά τις εκσκαφές.
Το 2016, η αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων προχωρά στην έγκριση (με τροποποίηση το 2018) πολύ μεγαλύτερου κτηρίου, με ύψος 33μ., χωρίς να ενημερώσει την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και την πολιτική ηγεσία. Εκδίδεται οικοδομική άδεια το 2017 και αναθεώρηση το 2019 στο οικόπεδο Φαλήρου – παρόδου Συγγρού, χωρίς η εφορεία να τηρήσει τις διαδικασίες που προβλέπει ο αρχαιολογικός νόμος, με ενέργειες που έγιναν ερήμην της πολιτικής ηγεσίας, όπως πιστοποίησε στη συνέχεια και το ΣτΕ.
Το 2019, όταν το θέμα ανακινείται από κατοίκους και φορείς που ενημερώνουν την πολιτική ηγεσία και κάνουν προσφυγή στο ΣτΕ (ενώ το κτήριο είχε ήδη κτιστεί), η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανακαλεί προηγούμενη έγκριση για το γειτονικό οικόπεδο Μισαραλιώτου – Τσ. Καρατάση, που είχε δοθεί από το ΚΑΣ με ελλιπή και ανακριβή στοιχεία της εφορείας αρχαιοτήτων, διατάσσει ΕΔΕ και παραπέμπει στη συνέχεια την υπόθεση στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, στηρίζει τις προσφυγές των κατοίκων στο ΣτΕ, όπου ο κ. Γεραπετρίτης ήταν νομικός εκπρόσωπος της εταιρείας του οικοπέδου Μισαραλιώτου – Τσ. Καρατάση, προχωρά σε αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών άνω των 17,5 μέτρων και ξεκινά σε συνεργασία ΥΠΕΝ-ΥΠΠΟ με το Δήμο Αθηναίων την επεξεργασία νέων προστατευτικών όρων δόμησης για ένα νέο διευρυμένο ΠΔ.
Κάνει δηλαδή αυτά που δεν είχαν γίνει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, δηλώνοντας την ισχυρή πολιτική βούληση για μία μεγάλη μείωση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους με στόχο την προστασία της Ακρόπολης.
Οι προσφυγές κατοίκων και φορέων εξετάστηκαν στο ΣτΕ τον Μάιο 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με προεδρεύουσα τη σημερινή ΠτΔ και καταλήγουν σε αποφάσεις κόλαφο για την εφορεία αρχαιοτήτων (2102/19, 2103/19), που αποδεικνύουν και την παράκαμψη της πολιτικής ηγεσίας την περίοδο ’16-’19.Στη συνέχεια, οι αποφάσεις του ΣτΕ 705/2020 και 706/2020 απορρίπτουν προσφυγές της εταιρείας του οικοπέδου της οδού Μισαραλιώτου – Τσ. Καρατάση κατά των αποφάσεων του ΥΠΕΝ (Σταθάκη) για την αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών και του ΥΠΠΟ (Στρατή – Ζορμπά) για την ανάκληση της προηγούμενης έγκρισης από το ΚΑΣ για το συγκεκριμένο οικόπεδο, δικαιώνοντας πλήρως τις ενέργειες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΝ κλήθηκε να εφαρμόσει τις αποφάσεις του ΣτΕ, σε συνέχεια των ενεργειών των Υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ, και από ό,τι προκύπτει δεν το κάνει ολοκληρωμένα. Οπότε προκύπτουν τα ερωτήματα:
 Για ποιο λόγο η κυβέρνηση αποσιωπά τις καθοριστικές ενέργειες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζοντας την υπόθεση δήθεν σαν δική της επιτυχία, τη στιγμή που η ΝΔ και η σημερινή Υπουργός Πολιτισμού δεν είχαν κάνει τίποτα στο παρελθόν και σήμερα συνεχίζουν να κάνουν «μισές δουλειές» και να μην προστατεύουν πλήρως το μνημείο;
 Γιατί παραπέμπει στις ελληνικές καλένδες τους συντελεστές δόμησης και τις χρήσεις γης που απαιτεί ένα πλήρες ΠΔ προστασίας; Γιατί δεν κάνει καμία αναφορά σε περιορισμό της δυναμικότητας των ξενοδοχείων στην περιοχή περιμετρικά της Ακρόπολης; Σχετίζονται οι «παραλείψεις» αυτές με τις πρόσφατες επιδιώξεις του ΥΠΕΝ να ξενοδοχοποιήσει όλο το κέντρο της Αθήνας;
 Γνωρίζει ότι αμέσως μετά τη δημοσίευση ενός ΠΔ μόνο για τα ύψη και τη λήξη της αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών, περιμένουν ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν οικοδομικές άδειες με σ.δ. 3,6 του ΝΟΚ, με χρήσεις γης μητροπολιτικού κέντρου και με την υφιστάμενη δυναμικότητα ξενοδοχείων που επιτρέπουν ογκώδεις ξενοδοχειακές μονάδες, οπότε θα ξεκινήσει νέος γύρος προσφυγών των κατοίκων και των φορέων;
 Γιατί ορίζει μέγιστο ύψος στα 21μ. και όχι στα 17,5μ.; Γιατί στη Συγγρού το ύψος ορίζεται στα 27μ. και όχι χαμηλότερα;Kαι γιατί ο αρμόδιος υφυπουργός του ΥΠΕΝ με δηλώσεις του εκφράζει αμφιβολίες για την καθαίρεση των ορόφων του επίμαχου ξενοδοχείου Φαλήρου – παρόδου Συγγρού;



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ