ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

05/06/2020

Επίκαιρη ερώτηση του Κ. Μάρκου για την έκτιση ποινής με κοινωφελή εργασία

Επίκαιρη ερώτηση του Κ. Μάρκου για την έκτιση ποινής με κοινωφελή εργασία



ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης
Θέμα: «Έκτιση ποινής με κοινωφελή εργασία»

Με τον νέο Ποινικό Κώδικα, όπως νομοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση με τον ν. 4619/2019 (ΦΕΚ Α 95/11.6.2019, «Νέος Ποινικός Κώδικας») καθιερώθηκε η ειλικρίνεια και η πραγματική έκτιση των επιβαλλόμενων ποινών σε αντιδιαστολή με την επιβολή ονομαστικά απλώς αυστηρών ποινών, όπως συνέβαινε µέχρι σήµερα. Για αυτό προβλέφθηκε, ότι ποινές φυλάκισης από 3 έως 5 έτη για πλημμελήματα ούτε αναστέλλονται ούτε µετατρέπονται, αλλά εκτίονται. Ως αναγκαία συμπλήρωση αυτής της εξέλιξης η κοινωφελής εργασία αναβαθμίστηκε σε κύρια ποινή. Η αναβάθμισή της είχε ως στόχο δύο άξονες. Αφενός το συνολικό σύστημα του νέου Ποινικού Κώδικα να καταστεί βιώσιμο θεραπεύοντας τον ήδη υπάρχοντα υπερπληθυσμό των φυλακών, όσο και τις απάνθρωπες συνθήκες κράτησης, αλλά και αυτόν που θα ανέκυπτε λόγω του νέου τρόπου εκτέλεσης των ποινών. Αφετέρου, δεδομένου ότι οι βραχυχρόνιες στερητικές της ελευθερίας ποινές έχει αποδειχθεί ότι αδυνατούν εν τοις πράγμασι να ανταποκριθούν στο σωφρονιστικό τους προορισμό κρίθηκε αναγκαία η αντικατάστασή τους με εναλλακτικού τύπου ποινές, προσαρμοσμένες στα σύγχρονα οικονομικοκοινωνικά δεδομένα.
Με το άρθρο 98 ν. 4623/2029 ανεστάλη η ισχύς των διατάξεων του νέου Ποινικού Κώδικα κατά το μέρος που προβλέπουν την παροχή κοινωφελούς εργασίας είτε ως κύρια ποινή είτε ως μετατροπή στερητικής της ελευθερίας ποινής ή χρηματικής ποινής και ορίστηκε ότι πλημμελήματα, που προβλέπονται σε διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα και απειλούνται με μοναδική ποινή την παροχή κοινωφελούς εργασίας, τιμωρούνται με χρηματική ποινή με συνέπεια οι κατάδικοι να πρέπει είτε να ΕΞΑΓΟΡΑΣΟΥΝ την ποινή είτε να παραμείνουν στη φυλακή. Η πρόβλεψη αυτή εισάγοντας εισοδηματικά κριτήρια στον τρόπο έκτισης της ποινής, καθιερώνει πολίτες δύο κατηγοριών, δηλαδή εκείνους που έχουν να καταβάλλουν το εκάστοτε ποσό και εκείνους που θα πρέπει να υποστούν την βάσανο του εγκλεισμού ακόμα και για ήσσονος σημασίας αδικήματα, καθιστώντας ουσιαστικά την στερητική της ελευθερίας ποινή ως αποκλειστική δυνατότητα. Επιπλέον, υπονομεύει τους δύο άξονες που αναφέρθηκαν ανωτέρω.

Ωστόσο, το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε απάντηση της υπ’ αριθ. 4837/11-03-2020 Ερώτησης, που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων 20 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται το πρόβλημα ως εκκρεμότητα που πρέπει να επιλυθεί. Η αόριστη δικαιολόγηση της αναστολής της κοινωφελούς εργασίας στην ανεπάρκεια των δομών παρακολούθησης της παροχής της και στην ανυπαρξία κατάλληλων υποδομών των φορέων στους οποίους παρέχεται αυτή δεν είναι επαρκής, ενώ επιπλέον δεν αναφέρονται οι ενέργειες βελτίωσης των υποδομών όπως την φαντάζεται το Υπουργείο, ούτε έχει τεθεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προς τούτο.

Κατόπιν τούτων ερωτάται ο Υπουργός:

Σκοπεύει να επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς ποινικής αντιμετώπισης του δράστη ενός ποινικού αδικήματος, όπως αυτό αναλύθηκε πιο πάνω και αν ναι, υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που έχει εκπονηθεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για την επαναφορά του θεσμού της κοινωφελούς εργασίας;

Ο Ερωτών Βουλευτής
Μάρκου Κώστας

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ