ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

28/07/2020

Γ. Παπαηλίου: Τα μη κρατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν μπορεί να είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις

Γ. Παπαηλίου: Τα μη κρατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν μπορεί να είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις



Ομιλία του βουλευτή Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Παπαηλιού, στην Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το ν/σ του Υπουργείου Παιδείας για την ιδιωτική εκπαίδευση

 

Το συνταγματικά κατοχυρωμένο ειδικό καθεστώς για τα μη κρατικά εκπαιδευτήρια, αναιρείται με το παρόν νομοσχέδιο
Τα μη κρατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν μπορεί να είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις
Στο νομοσχέδιο αποτυπώνεται η νεοφιλελεύθερη αντίληψη και πολιτική που εφαρμόζει η ΝΔ
Δημιουργείται ένα συγκεντρωτικό και ασφυκτικό, ως προς τη δομή και την οργάνωσή του σχολείο, ένα σχολείο μη δημοκρατικό και ανελεύθερο
Η ευελιξία που επαγγέλλεται και προωθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ είναι η ευελιξία για απολύσεις, όχι για την υπηρέτηση του παιδαγωγικού ρόλου των μη κρατικών εκπαιδευτηρίων. Αυτό που δεν υπήρχε και αλλάζει με το παρόν νομοσχέδιο, είναι η πλήρης επιβολή του επιχειρηματία-εργοδότη σχολάρχη
Η δημιουργία σχολείων mall, σχολείων all-inclusive συνδέεται με τις αποκαλύψεις για χρηματοδότηση της ΝΔ από ισχυρούς σχολάρχες
Η ΝΔ είχε υπογράψει γραμμάτια και τα εξοφλεί
Οι μνημονιακές ρυθμίσεις επαναφέρονται, επιχειρουμένης της πλήρους εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης
Η ΝΔ προκαλεί μεγάλη βλάβη στην εκπαίδευση, αφού, μέσω του νομοσχεδίου, αναδεικνύει τον ετερόνομο, φοβισμένο και υποταγμένο στις επιθυμίες του σχολάρχη, εκπαιδευτικό. Αυτό το πρότυπο, και όχι του ελεύθερου, κριτικού και υπεύθυνου πολίτη, προωθεί για τους μαθητές, τους νέους ανθρώπους

 

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Παπαηλιού, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τον «εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης …», είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής :

 

Η εκπαίδευση στη χώρα μας ρυθμίζεται συνταγματικά. Στο άρθρο 16 παρ. 8 του Συντάγματος προβλέπεται, ότι νόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και τη λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο κράτος (μη κρατικών, όχι ιδιωτικών όπως τα αναφέρει η νεοφιλελεύθερη ΝΔ) και τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται από το κράτος και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού.

Αυτό το συνταγματικά κατοχυρωμένο ειδικό καθεστώς για τα μη κρατικά εκπαιδευτήρια, στο οποίο αναφέρθηκε και το οποίο επικαλέστηκε η Υπουργός Παιδείας, αναιρείται με το παρόν νομοσχέδιο.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα μη κρατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν μπορεί να είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις όπως όλες οι υπόλοιπες, πρέπει να εποπτεύονται και να ελέγχονται από το Υπουργείο Παιδείας. Το γεγονός, ότι η κρατική εποπτεία υπάρχει και στο δημόσιο και στο μη κρατικό σχολείο, αποτελεί εκείνο το στοιχείο που κατοχυρώνει την ισοτιμία των τίτλων σπουδών δημοσίων και μη κρατικών εκπαιδευτηρίων. Αυτή η ισοτιμία κλονίζεται, ή μάλλον ανατρέπεται με το υπό κρίση νομοσχέδιο. Ειδικά όταν προβλέπεται ότι ο εκπαιδευτικός στη μη κρατική εκπαίδευση δεν είναι λειτουργός που επιτελεί παιδαγωγική αποστολή, όπως στο δημόσιο σχολείο, αλλά απλός ιδιωτικός υπάλληλος. Καμία πολιτική ηγεσία μέχρι σήμερα δεν είχε αποτολμήσει αυτή την αλλαγή. Το πράττει η κυβέρνηση της ΝΔ, πράγμα που δεν προξενεί εντύπωση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε αποκαλέσει «πελάτες» τους μαθητές των μη κρατικών- για τον ίδιο ιδιωτικών σχολείων, στο πρώτο συνέδριο της ΝΔ μετά την εκλογή του. Έτσι και θεσμικά, με το υπό κρίση νομοσχέδιο, το μη κρατικό σχολείο καθίσταται μία κοινή ιδιωτική εμπορική επιχείρηση.

Στο νομοσχέδιο αποτυπώνεται η νεοφιλελεύθερη αντίληψη και πολιτική που εφαρμόζει η ΝΔ (και) στον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης : Οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών παύουν να ρυθμίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο δεν θα εκδίδει διοριστήρια. Υπάγονται και ρυθμίζονται από το κοινό εργατικό δίκαιο. Έτσι καταργούνται οι διετείς συμβάσεις των εκπαιδευτικών, απελευθερώνονται οι απολύσεις, δίδεται η δυνατότητα στο επιχειρηματία-σχολάρχη να προβαίνει σε απολύσεις με απόλυτη ελευθερία, αφού θα μπορεί να το πράττει χωρίς αιτιολόγηση. Επιπλέον η διετής σύμβαση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών που θα ίσχυε μέχρι το 2021 καταργείται, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα στους σχολάρχες άμεσων απολύσεων με μικρότερες αποζημιώσεις, το ωράριο ελαστικοποιείται, οδηγώντας σε μειώσεις αποδοχών, ο συνδικαλισμός καταργείται, οι σχολάρχες «λύνουν και δένουν». Συνεπεία όλων αυτών δημιουργείται ένα συγκεντρωτικό και ασφυκτικό ως προς τη δομή και την οργάνωσή του σχολείο, ένα σχολείο μη δημοκρατικό και ανελεύθερο, αφού μάλιστα υπονομεύεται ο ρόλος του συλλόγου διδασκόντων, οι συνεδριάσεις του οποίου θα εποπτεύονται και θα ελέγχονται από τους ιδιοκτήτες του εκάστοτε σχολείου, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρίστανται σε αυτές, ακόμη και αν δεν είναι οι ίδιοι διδάσκοντες !!!

Έτσι υποτιμάται η υπόσταση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, απαξιώνεται και υποβαθμίζεται ο ρόλος τους καθώς και η ποιότητα του έργου τους, αφού η αξιοπρέπεια και η ασφάλειά τους «πάνε περίπατο». Τι εκπαίδευση θα παρέχει στους μαθητές ένας εκπαιδευτικός που θα εργάζεται υπό την απειλή της απόλυσης ; αφού ακόμα και εντός του σχολικού έτους θα μπορεί να απολύεται.

Το νέο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών αποτυπώνεται σε συγκεκριμένες διατάξεις-ρυθμίσεις.

Ενδεικτικά :

Προβλέπεται ότι «Οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά και στα ισότιμα σχολεία εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται και απασχολούνται δυνάμει συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και υπάγονται ως προς τα ζητήματα πρόσληψης, απασχόλησης και λύσης των εργασιακών τους σχέσεων στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας».

Με τις προβλεπόμενες «πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες», ο κάθε σχολάρχης θα μπορεί να μετατρέπει το σχολείο του κατά τις απογευματινές ώρες σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών ή φροντιστήριο ενίσχυσης της απόδοσης στα μαθήματα του ημερήσιου προγράμματος, με τους καθηγητές να υποχρεούνται να απασχολούνται σε αυτά «εθελοντικά» χωρίς αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης, προφανώς υπό την απειλή της απόλυσης. Το γράμμα του νομοσχεδίου είναι σαφές και δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών, οι παρεχόμενες «πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες» «υπολογίζονται ως ώρες κανονικής εβδομαδιαίας διδασκαλίας».

 

Σε αυτό το πλαίσιο, τα μη κρατικά εκπαιδευτήρια ανταγωνίζονται άνισα και συνακόλουθα αθέμιτα τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών και τα άλλα φροντιστήρια. Αυτό ανταποκρίνεται στη γενικότερη πολιτική της ΝΔ για τη συγκέντρωση όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων στους ολίγους, μεγάλους και ισχυρούς.

Επιπλέον στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι : «Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, εφόσον επιθυμούν να εργασθούν λιγότερες ώρες από αυτές του διοριστηρίου τους, υποβάλλουν σχετική αίτηση προς τον ιδιοκτήτη της σχολικής μονάδας». Αλήθεια, πόσο πιθανό είναι κάποιος εκπαιδευτικός να θελήσει από μόνος του να εργαστεί λιγότερες ώρες και επομένως να αμειφθεί λιγότερο ; Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι όσοι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δεν συμπληρώνουν το ωράριο του διοριστηρίου τους θα απασχολούνται λιγότερες ώρες και θα υποστούν ανάλογη μείωση των αποδοχών τους. Και όλα αυτά χωρίς την επιδίωξη συναίνεσης, αλλά με απόφαση του εκάστοτε ιδιοκτήτη, ο οποίος κατανέμει τις ώρες του προγράμματος κατά βούληση, κάτι το οποίο θα οδηγήσει με βεβαιότητα σε μείωση των αποδοχών.

Παράλληλα, οι σχολάρχες θα μπορούν να διαθέτουν ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς κατά το δοκούν, σε συστεγαζόμενες ή όμορες σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας δικής τους ιδιοκτησίας για την κάλυψη λειτουργικών και υπηρεσιακών αναγκών. Εν ολίγοις, πρόκειται για μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας των υπηρετούντων εκπαιδευτικών.

Σε όλα αυτά να συνυπολογιστεί και η δυνατότητα αυθαίρετης αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών με κριτήρια που θα ορίζουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες.

Η ευελιξία που επαγγέλλεται και προωθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ είναι η ευελιξία για απολύσεις, όχι για την υπηρέτηση του παιδαγωγικού ρόλου των μη κρατικών εκπαιδευτηρίων, που πάντοτε υπήρχε. Αυτό που δεν υπήρχε και αλλάζει με το παρόν νομοσχέδιο, είναι η πλήρης επιβολή του επιχειρηματία-εργοδότη σχολάρχη.

Το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, με τη δημιουργία σχολείων mall, σχολείων all-inclusive, που περιλαμβάνουν και κέντρα ξένων σπουδών και φροντιστήρια μαζί, συνδέεται με τις αποκαλύψεις για χρηματοδότηση του κυβερνώντος κόμματος από ισχυρούς σχολάρχες. Η ΝΔ είχε υπογράψει γραμμάτια και τα εξοφλεί. Όπως γίνεται και σε άλλους τομείς με όλα σχεδόν τα νομοσχέδια ή τις τροπολογίες που εισάγονται προς ψήφιση από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Την περίοδο των μνημονίων επιβλήθηκε το δίκαιο των ιδιοκτητών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, κάτι που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε επιτύχει να ανατρέψει. Με το νομοσχέδιο οι μνημονιακές ρυθμίσεις επαναφέρονται, επιχειρουμένης της πλήρους εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης.

Η ΝΔ προκαλεί μεγάλη βλάβη στην εκπαίδευση, αφού, μέσω του νομοσχεδίου, αναδεικνύει τον ετερόνομο, φοβισμένο και υποταγμένο στις επιθυμίες του σχολάρχη, εκπαιδευτικό. Αυτό το πρότυπο, και όχι του ελεύθερου, κριτικού και υπεύθυνου πολίτη, προωθεί για τους μαθητές, τους νέους ανθρώπους.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ