ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/10/2020

Χ. Καφαντάρη: Ο νέος ΕΣΔΑ της Κυβέρνησης και ο κ. Πατούλης οξύνουν περαιτέρω το πρόβλημα στη Φυλή

Χ. Καφαντάρη: Ο νέος ΕΣΔΑ της Κυβέρνησης και ο κ. Πατούλης οξύνουν περαιτέρω το πρόβλημα στη Φυλή




Τοποθέτηση της Βουλευτή Δυτικής Αθήνας και Αν. Τομεάρχη Πολιτικής Προστασίας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, κατά την κοινή συνεδρίαση  της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος,  για το σ/ν Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον» (4η συνεδρίαση – β΄ ανάγνωση) 8.10.2020

.

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Ακούσαμε τον κύριο Υπουργό, ο οποίος όπως και στην πρώτη συνεδρίαση και σήμερα ήρθε, ανακοίνωσε και έφυγε. Θα έλεγα δε ότι η ίδια τακτική ακολουθείται όπως βλέπω τώρα συμμετέχοντας και στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, ο αντίστοιχος Υπουργός έρχεται, τοποθετείται, φεύγει. Δεν παρακολουθεί τη διαδικασία της Επιτροπής, φορείς κ.λπ.. Θέλω να διευκρινίσω ότι δεν υποτιμώ καθόλου τον Υφυπουργό ή Αναπληρωτή Υπουργό. Απλά η τοποθέτηση του κυρίου Χατζηδάκη σήμερα που ουσιαστικά έφερε ένα καινούργιο νομοσχέδιο, εγώ θα έλεγα, που πιάνει όλο το κομμάτι το ενεργειακό - γιατί έπιασε τέσσερα μεγάλα ζητήματα - καλό θα ήταν να είναι εδώ, να συζητηθεί και να ακολουθηθούν άλλες διαδικασίες. Αυτό φέρνει στο μυαλό μου, κύριε Πρόεδρε, γιατί βιάστηκε αυτή η Κυβέρνηση να φέρει αυτό το νομοσχέδιο για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης; Κάτι για το οποίο λογικά όλοι νομίζω συμφωνούμε. Την αναγκαιότητα δηλαδή. Σε πρώτη φάση είχα σκεφτεί ότι μπορεί να έχει να κάνει με το νέο ΕΣΔΑ, τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων που μάθαμε ότι πήρε και ΦΕΚ πρόσφατα και να θέλει να δείξει ένα πράσινο προφίλ.

Γιατί ο νέος ΕΣΔΑ καμία σχέση δεν έχει ούτε με τις οδηγίες τις βασικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εγώ ξεκινώ πάντα από την 98 του 2008, που καθορίζει κάποια στάδια με ενίσχυση το κομμάτι της πρόληψης, την διαλογή στην πηγή ανακύκλωσης κ.λπ. και θα πω συγκεκριμένα πιο κάτω. Τώρα βλέπουμε ότι έρχεται η εν λόγω τροπολογία, που σε μία τροπολογία τέσσερα μεγάλα ενεργειακά ζητήματα μπαίνουν, που έχουν τη λογική βέβαια της κυβέρνησης: λύνω ζητήματα ξεπουλώντας, ιδιωτικοποιώντας. Όταν αυτό έχει να κάνει όμως με βασικούς τομείς, όπως είναι η ενέργεια, που ουσιαστικά ο δημόσιος χαρακτήρας και ο έλεγχος θα έλεγα στο κομμάτι αυτό είναι καθοριστικός, πιστεύω ότι αυτό για την κοινωνία και για τους Έλληνες πολίτες δεν είναι ό,τι το καλύτερο. Θα μελετήσουμε την τροπολογία και θα τοποθετηθούμε, δυστυχώς, στην Ολομέλεια, δεν θα μας δοθεί η δυνατότητα στην Επιτροπή.

Ακούστηκαν πάρα πολλά για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Εγώ θα έλεγα το εξής: Υπήρχε από το 2016 εθνικός σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων ακολουθώντας οδηγίες, τη βασική ευρωπαϊκή οδηγία με μία έμφαση, αν θέλετε, στην πρόληψη, στη διαλογή στην πηγή, στην ανακύκλωση. Από την άλλη μεριά, προέβλεπε και τοπικά σχέδια σε Δήμους κ.λπ.. Βλέπουμε, όμως, ότι ο καινούργιος σχεδιασμός, ο οποίος έχει βγει πλέον από την κυβέρνηση και χωρίς διαβούλευση μέσα στον Αύγουστο, ουσιαστικά, κατά κάποιο τρόπο, υποτιμά το πρώτο στάδιο της πρόληψης και της επαναχρησιμοποίησης και από την άλλη μεριά υποκαθίστανται τα περιφερειακά σχέδια διαχείρισης αποβλήτων. Δίνεται η δυνατότητα -και εδώ είναι το σημαντικό- στον κάθε Υπουργό να αποφασίζει και τη διαπεριφερειακή συνεργασία, μεταξύ των ΦΟΔΣΑ, προκειμένου να γίνουν μεγάλες ιδιωτικές μονάδες καύσης και επεξεργασίας. Επανέρχονται όλα τα παλιά σχέδια ΄12, ΄15 της κυβέρνησης Σαμαρά τότε για τα ΣΔΙΤ, όπως λέγαμε, της μέσω ΣΔΙΤ διαχείρισης των απορριμμάτων και ουσιαστικά επανέρχεται η καύση σαν μονόδρομος.

Αυτό είναι κάτι πάρα πολύ επικίνδυνο  και επειδή και η Περιφέρεια Αττικής -γιατί  ο συνάδελφος ανέφερε πριν για τη Θεσσαλονίκη, αλλά ανέφερε και την Αττική- και η Περιφέρεια Αττικής έχει έναν περιφερειακό σχεδιασμό, ο οποίος είχε ψηφιστεί από το περιφερειακό συμβούλιο με τον οποίο καταργήθηκαν κατ΄ αρχάς οι μεγάλες μονάδες ΣΔΙΤ και προέβλεπε χωροθέτηση ΜΕΑ, καθώς και τρία σημεία στην Αττική για ΧΥΤΥ, υγειονομική ταφή, δηλαδή, υπολειμμάτων κ.λπ.. Στην εφαρμογή του όμως δεν βοήθησαν οι Δήμοι, γιατί δεν υπήρχαν παντού τοπικά σχέδια. Έρχεται τώρα και ο  Περιφερειάρχης Αττικής με αποφάσεις του να καταργεί αυτόν τον περιφερειακό σχεδιασμό και να συνεχίζεται ουσιαστικά η παλιά λογική υπερκορεσμού και χρήσης της Φυλής, με όποια προβλήματα υπάρχουν, τα οποία τώρα οξύνονται το τελευταίο χρονικό διάστημα ακόμα περισσότερο και για τους κατοίκους της Δυτικής Αττικής, αλλά και της Δυτικής Αθήνας.

 Θεωρώ, λοιπόν, ότι τελικά η κυβέρνηση νομοθετεί, βρίσκεται σε διαρκή αυτοαναίρεση νομοθετικών πρωτοβουλιών της, γιατί αυτά τα οποία είπε ο  κ . Χατζηδάκης σήμερα, που  περιέχονται στην τροπολογία, ουσιαστικά είναι αναιρέσεις συμπληρώσεις νόμων που ήδη έχει ψηφίσει η κυβέρνηση. Αυτό νομίζω φαίνεται και είναι επικίνδυνο και για την ίδια την οικονομική ζωή.

Στο εν λόγω σχέδιο νόμου το οποίο συζητάμε σήμερα, για τα πλαστικά μιας χρήσης και επειδή είχαμε εδώ τους φορείς χθες - το παρακολούθησα διαδικτυακά δεν ήμουν παρούσα λόγω των μέτρων για τον covid- είδαμε ότι πραγματικά κανείς δεν αρνείται ουσιαστικά και από τον επιχειρηματικό κόσμο και από τις ΜΚΟ ότι πρέπει να πάμε στην κατάργηση αυτή.

Το ερώτημα, όμως, είναι - και ειδικά από τον εμπορικό κόσμο και ειδικά από τον επιχειρηματικό κόσμο - με τι τρόπο θα γίνει αυτό; Με μία μόνο εξαγγελία που στην πορεία θα δούμε το πώς θα εξειδικευτούν τα συγκεκριμένα μέτρα από την 1η Ιουλίου του 2021 που θα εφαρμοστεί; Τι πρόβλεψη υπάρχει, χρηματοδοτικής ενίσχυσης, γιατί μίλησαν οι επιχειρηματίες και από την ΓΣΕΒΕΕ για επιχορήγηση, για χρηματοδότηση. Υπάρχουν κονδύλια μέσα από το ΕΣΠΑ. Έχουν αξιοποιηθεί όλα αυτά;  Ή τέλος πάντων τι προγραμματισμός υπάρχει ώστε να προσαρμοστεί και η οικονομία και η επιχειρηματικότητα στα εν λόγω μέτρα τα οποία θεωρούμε ότι πρέπει να εφαρμοστούν;

Από την άλλη μεριά, επανέρχεται το πολύ σοβαρό θέμα ότι ακόμα η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει καθορίσει προδιαγραφές και, κάτι το οποίο αναφέρθηκε χθες στην Επιτροπή από φορείς της επιχειρηματικότητας, ήταν ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να αναλάβουν αυτήν τη συγκεκριμένη ευθύνη και να προσαρμοστούν στα καινούργια δεδομένα.

 Βέβαια, υπάρχουν και άλλα δύο ζητήματα στο σχέδιο νόμου - θα τα πουν τα περισσότερα στην Ολομέλεια - σε σχέση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις αρμοδιότητές της, ακόμα και για τις βρύσες που σωστά αναφέρονται μέσα στο σχέδιο νόμου, η χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πώς θα γίνουν όλα αυτά; Τι προγράμματα υπάρχουν αξιοποίησης, ακόμα και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τα συγκεκριμένα ζητήματα;

Λοιπόν, εγώ δεν θέλω να πω. Ευχαριστώ για το χρόνο, κύριε Πρόεδρε. Τα άλλα θα τα πούμε στην Ολομέλεια, αλλά βλέπουμε την Κυβέρνηση διαρκώς να αυτοαναιρείται και να συμπληρώνει, να διορθώνει νόμους που πριν από λίγο είχε ψηφίσει.

Ευχαριστώ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ