ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

03/10/2023

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σοβαρά ερωτήματα για τις «γκρίζες» συμβάσεις της ΕΑΒ και παραβίαση του «ασυμβίβαστου» σύμφωνα με το Σύνταγμα!

Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σοβαρά ερωτήματα για τις «γκρίζες» συμβάσεις της ΕΑΒ και παραβίαση του «ασυμβίβαστου» σύμφωνα με το Σύνταγμα!



Με Ερώτηση που κατέθεσαν 20 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατόπιν πρωτοβουλίας της βουλευτού Βοιωτίας, Γιώτας Πούλου αναδεικνύουν την απαράδεκτη πρακτική της Κυβέρνησης αναφορικά με τις προσλήψεις και τοποθετήσεις στελεχών στις ανώτερες διοικητικές θέσεις στην ΕΑΒ, με μόνο κριτήριο τις κομματικές διασυνδέσεις τους. Επιπλέον, ζητούν να τους δοθούν οι σχετικές συμβάσεις.

Διαστάσεις σκανδάλου φαίνεται να παίρνουν οι σχετικές συmβάσεις που έχει υπογράψει εδώ και ένα χρόνο η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Με το πρόσχημα της αναζήτησης συμβουλευτικών και νομικών υπηρεσιών, η διοίκησή της προέβη σε ένα καταιγισμό αναθέσεων έργων σε ιδιώτες που σχετίζονται με μέλη της Κυβέρνησης, και μάλιστα χωρίς την έγκαιρη ανάρτησή τους στο «Διαύγεια».

Αποκορύφωμα των παραβιάσεων της νομιμότητας, αποτελεί η σύμβαση με δικηγορική εταιρεία, η οποία εμφανίζεται να αλλάζει επωνυμία λίγες ημέρες μετά τις εθνικές εκλογές, με στόχο να παρακάμψει το «ασυμβίβαστο» που προβλέπει στο Σύνταγμα για μέλη του Κοινοβουλίου.

Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη έχει επιδοθεί από το 2019 σε ένα συνεχή αγώνα αποδυνάμωσης και απαξίωσης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας στερώντας από την ελληνική άμυνα, αλλά και από την εθνική οικονομία, ένα από τα πιο ισχυρά περιουσιακά της στοιχεία, με «γκρίζες» ζώνες διασπάθισης του δημοσίου χρήματος!

Παρακάτω αναλυτικά η ερώτηση και η αίτηση κατάθεσης εγγράφων:

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Ανάπτυξης

Θέμα: «Σοβαρά ερωτηματικά για “γκρίζες” συμβάσεις της ΕΑΒ με δικηγορικές εταιρείες και υπόνοιες για παραβίαση του “ασυμβίβαστου” του Άρθρου 57 του Συντάγματος»

Συνεχίζεται από το 2019 και με αμείωτη ένταση μέχρι σήμερα η υλοποίηση του σχεδίου της Κυβέρνησης Μητσοτάκη για αποδυνάμωση και απαξίωση της «Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας» (ΕΑΒ), του εθνικού «πρωταθλητή» στις αμυντικές αεροναυπηγικές κατασκευές. Οι τρεις άξονες του σχεδίου αυτού περιλαμβάνουν τη σκόπιμη και συστηματική υποστελέχωση της εταιρείας, την εντατική «εργολαβοποίηση» της λειτουργίας της, καθώς και την κομματική «άλωσή» της από τη Νέα Δημοκρατία. Στο πλαίσιο του τρίτου άξονα, φαίνεται ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει την απαράδεκτη πρακτική των προσλήψεων και τοποθετήσεων στις ανώτερες διοικητικές θέσεις στελεχών με μόνο κριτήριο τις κομματικές διασυνδέσεις τους, αλλά και των «γκρίζων» συμβάσεων και απευθείας αναθέσεων σε «ημέτερους».

Σύμφωνα με δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν σε διάφορα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ από τους πρώτους μήνες του 2023, και συνεχίζονται μέχρι σήμερα, καταγράφονται σοβαρές καταγγελίες για κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, στο πλαίσιο «γκρίζων» συμβάσεων που υπεγράφησαν από τη διοίκηση της ΕΑΒ με συγκεκριμένους ιδιώτες, και για τις οποίες προκύπτουν πλήθος ζητημάτων διαφάνειας, αλλά και νομιμότητας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα της 24ης Μαρτίου 20231 και με δημοσίευμα της 6ης Απριλίου 20232, υπεγράφησαν ανάμεσα στην ΕΑΒ και ιδιώτη δικηγόρο –που σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, βρισκόταν «εξαιρετικά κοντά» στο περιβάλλον του τότε Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και που είχε τοποθετηθεί μάλιστα από αυτόν στο Διοικητικό Συμβούλιο του «Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών» (ΚΕΠΕ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων τον Δεκέμβριο του 2019– τέσσερις συμβάσεις, καμία από τις οποίες δεν αναρτήθηκε εγκαίρως στο «Διαύγεια», όπως ορίζει ο νόμος.

Η πρώτη σύμβαση υπεγράφη στις 20 Δεκεμβρίου του ο2021, για δύο έτη, από 1/1/2022 έως 31/12/2023 (με πρόνοια να μετατραπεί σε αορίστου διαρκείας αν δεν υπάρξει καταγγελία της σύμβασης), με αμοιβή ύψους 60.000 ευρώ για κάθε έτος (50 ευρώ για κάθε ώρα απασχόλησης) και με αντικείμενο την παροχή «εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών και συμβουλών σε θέματα Δημοσίου, Διοικητικού, Εμπορικού και Ποινικού Δικαίου», αλλά και την παροχή «γνωμοδοτήσεων και συμβουλευτικών υπηρεσιών σε ζητήματα που αφορούν στην καθημερινή λειτουργία της εταιρίας». Επιπλέον, στις 17 Μαρτίου 2023, δηλαδή πριν λήξει η πρώτη σύμβαση, υπεγράφη δεύτερη σύμβαση εργασίας, με αντικείμενο «την παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών και συμβουλών προς την ΕΑΒ». Η νέα σύμβαση επεκτείνει την πρώτη έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026, ενώ διατηρείται η πρόνοια που υπήρχε στην πρώτη σύμβαση, σύμφωνα με την οποία το συμβαλλόμενο μέρος μπορεί να γίνει αορίστου υπάλληλος στην ΕΑΒ, εάν δεν καταγγελθεί η σύμβαση. Επιπρόσθετα, στη σύμβαση προβλέπονται και «εκτός έδρας», δηλαδή στην περίπτωση που το συμβαλλόμενο μέρος χρειαστεί να μετακινηθεί «εκτός έδρας», η ΕΑΒ καλύπτει έξοδα μετακίνησης, διατροφής, διαμονής και ημερήσια αποζημίωση, διόδια, καύσιμα, πάρκινγκ, καθώς και άλλα έξοδα που ενδέχεται να απαιτηθούν.
Η τρίτη σύμβαση υπεγράφη στις 10 Νοεμβρίου 2022, με διάρκεια έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, με αμοιβή 15.000 ευρώ (100 ευρώ για κάθε ώρα απασχόλησης) και με αντικείμενο την εκπόνηση «νομικής έρευνας και μελέτης για την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της ΕΑΒ που θα αναλάβει την εκπαίδευση των μηχανικών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και συνολικά την εκπαίδευση».

Η τέταρτη σύμβαση υπεγράφη στις 10 Νοέμβριο του 2022 (δηλαδή την ίδια ημέρα με την προηγούμενη), με διάρκεια έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, με αμοιβή 15.000 ευρώ (100 ευρώ για κάθε ώρα απασχόλησης) και με αντικείμενο την εκπόνηση «νομικής έρευνας και μελέτης για την ίδρυση Συλλογής-Μουσείου της ΕΑΒ, στο πλαίσιο δημιουργίας ενός χώρου γνωριμίας με την ιστορία και τη δράση της ΕΑΒ». Αξίζει να σημειωθεί πως αντίστοιχη σύμβαση, ύψους 20.000 ευρώ, με αντικείμενο την «καταγραφή, διαχείριση και τον συντονισμό όλων των απαιτούμενων ενεργειών για τη δημιουργία μουσείου» που υπεγράφη με έτερο ιδιώτη συντηρητή έργων τέχνης, αναρτήθηκε εγκαίρως στο «Διαύγεια».

Ωστόσο, σύμφωνα με νέο δημοσίευμα, στις 19/09/20233, προκύπτει εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα νομιμότητας και διαφάνειας, αφού ο ιδιώτης με τον οποίο η ΕΑΒ σύνηψε την πρώτη σύμβαση στις 20 Δεκεμβρίου 2021 –και η οποία επεκτάθηκε, με τη δεύτερη σύμβαση, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026–, εξελέγη Βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία στις εκλογές του Ιουνίου του 2023 και αποτελεί εν ενεργεία μέλος της Βουλής των Ελλήνων. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, στις 29 Ιουνίου 2023 υπεγράφη μεταξύ της ΕΑΒ και της δικηγορικής εταιρείας του ιδιώτη η λύση της σύμβασης, αφού όπως υπογραμμίζεται στο σχετικό έγγραφο «η νόμιμη διαχειρίστρια της δικηγορικής εταιρείας εξελέγη ως βουλευτής» και επομένως συντρέχει «κώλυμα στο πρόσωπό της».

Όμως, μερικές ημέρες αργότερα εμφανίστηκε μία άλλη εταιρεία, η οποία φαίνεται να διαφέρει από την παλιά μόνο στην επωνυμία, και σύναψε νέα σύμβαση με την ΕΑΒ. Συγκεκριμένα, στις 3 Ιουλίου 2023, η ΕΑΒ σύναψε σύμβαση «παροχής νομικών υπηρεσιών» με τη δικηγορική εταιρεία «Ο. Μ. – Χ. Μ. και Συνεργάτες». Η δικηγόρος Ο.Μ. εμφανίζεται να εισέρχεται ως εταίρος στη δικηγορική εταιρεία «Ο. Μ. – Χ. Μ. και Συνεργάτες» στις 29 Ιουνίου 2023, δηλαδή την ίδια μέρα που η δικηγορική εταιρεία της αρχικής σύμβασης (δηλαδή, η εταιρεία του εν ενεργεία μέλους της Βουλής των Ελλήνων) έλυσε τη σύμβασή της με την ΕΑΒ. Μερικές ημέρες αργότερα, και συγκεκριμένα στις 12 Ιουλίου 2023, η ΕΑΒ υπέγραψε νέα σύμβαση με την «Ο. Μ. – Χ. Μ. και Συνεργάτες», με αντικείμενο την «παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών σε θέματα Αστικού, Ποινικού, Δημοσίου, Διοικητικού και Εμπορικού Δικαίου», με διάρκεια έως τις 11 Ιουλίου 2024 και με αμοιβή 60.000 ευρώ ανά έτος (100 ευρώ ανά ώρα απασχόλησης).
Ωστόσο, η εταιρεία που σύναψε τη νέα σύμβαση φέρεται να ανήκει σε πρόσωπα τα οποία συνδέονται με την εταιρεία που είχε συνάψει την αρχική σύμβαση, δηλαδή την εταιρεία του εν ενεργεία μέλους της Βουλής των Ελλήνων. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει ξεκάθαρα από τα στοιχεία των δύο εταιρειών που αναγράφονται στις συμβάσεις, αφού φαίνεται ότι χρησιμοποιούσαν για ικανό χρονικό διάστημα την ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση (email), τον ίδιο τηλεφωνικό αριθμό, τον ίδιο ΑΦΜ, τον ίδιο αριθμό μητρώου δικηγορικού συλλόγου, αλλά και δήλωναν την ίδια διεύθυνση έδρας. Είναι εμφανές ότι για να καλυφθεί το κώλυμα στο πρόσωπο της εταίρου δικηγόρου, που εξελέγη Βουλευτής με το κόμμα της ΝΔ, η ίδια αντικαστάθηκε άμεσα από άλλη δικηγόρο και η σύμβαση συνεχίστηκε κανονικά με την ίδια δικηγορική εταιρεία, λίγες μόνο μέρες μετά τις εκλογές. Εγείρονται έτσι σοβαρά ζητήματα διαφάνειας και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, ακόμα και για την αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων βάσει των οποίων ανατέθηκε η εν λόγω σύμβαση.


Ως εκ τούτων:

Επειδή στο πλαίσιο του κυβερνητικού σχεδίου αποδυνάμωσης, απαξίωσης και κομματικής «άλωσης» της ΕΑΒ, συνεχίζονται οι πρακτικές κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος μέσω απευθείας αναθέσεων και αμφίβολης χρησιμότητας «συμβουλευτικού outsourcing» σε εταιρείες ιδιωτών που φαίνεται να έχουν στενές σχέσεις με μέλη της Κυβέρνησης.

Επειδή ουδείς γνωρίζει την σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητα των πανάκριβων συμβάσεων που σύναψε η διοίκηση της ΕΑΒ με εταιρείες «συμβούλων», για παροχή υπηρεσιών που θα μπορούσαν να καλυφθούν από τις διοικητικές υπηρεσίες της ίδιας της ΕΑΒ.

Επειδή, αν και η δικηγορική εταιρεία, με νόμιμη διαχειρίστρια εν ενεργεία μέλος της Βουλής των Ελλήνων, έλυσε εγκαίρως τη σύμβασή της με την ΕΑΒ, οι εντυπωσιακές ομοιότητες στα στοιχεία (email, τηλεφωνικός αριθμός, ΑΦΜ, αριθμός μητρώου δικηγορικού συλλόγου, διεύθυνση έδρας) μεταξύ αυτής και της δικηγορικής εταιρείας που σύναψε στη συνέχεια νέα αντίστοιχη σύμβαση με την ΕΑΒ, δημιουργούν βάσιμες υποψίες για περίπτωση εικονικής διαδοχής.

Επειδή η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης επιβάλλει σε μια δημόσια σύμβαση να ελέγχονται: α) η οικονομικότητα (κόστος/όφελος), που προϋποθέτει ότι τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση πολιτικών πρέπει να διατίθενται έγκαιρα, στην ενδεδειγμένη ποιότητα και ποσότητα, με την ελάχιστη δημοσιονομική επιβάρυνση και με τη χρήση μόνο των αναγκαίων διοικητικών πόρων, β) η αποδοτικότητα (κόστος/πλεονέκτημα), που προϋποθέτει την τήρηση της βέλτιστης δυνατής σχέσης μεταξύ των χρησιμοποιούμενων μέσων και των επιτυγχανόμενων αποτελεσμάτων, δηλαδή, η διαχείριση είναι αποδοτική αν τα μέσα που έχουν ήδη επιλεγεί εφαρμόζονται με τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο και γ) η αποτελεσματικότητα (κόστος/αποτελεσματικότητα), που ελέγχει την επίτευξη των συγκεκριμένων αντικειμενικών στόχων και των αποτελεσμάτων που έχουν εκ των προτέρων οριστεί.

Επειδή σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί εν προκειμένω περίπτωση εικονικής διαδοχής, τεκμηριώνεται παραβίαση του Άρθρου 57, παρ. 1, του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο «τα καθήκοντα του βουλευτή είναι ασυμβίβαστα με τα έργα ή την ιδιότητα του ιδιοκτήτη ή εταίρου ή μετόχου ή διοικητή ή διαχειριστή ή μέλους του διοικητικού συμβουλίου ή γενικού διευθυντή ή των αναπληρωτών τους επιχείρησης, η οποία αναλαμβάνει έργα ή μελέτες ή προμήθειες του Δημοσίου ή παροχή υπηρεσιών προς το Δημόσιο ή συνάπτει με το Δημόσιο συναφείς συμβάσεις αναπτυξιακού ή επενδυτικού χαρακτήρα».

Επειδή η εν λόγω περίπτωση δημιουργεί υπόνοιες σοβαρού σκανδάλου και πρέπει να ερευνηθεί από τα αρμόδια όργανα της Βουλής των Ελλήνων, αλλά και από τα πειθαρχικά όργανα του ΔΣΑ.


Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1) Σκοπεύουν να τερματίσουν την αδιαφανή πρακτική που εισήχθη με τον «Αναπτυξιακό Νόμο» Γεωργιάδη (4887/2022), σύμφωνα με τον οποίο ενθαρρύνονται και διευκολύνονται πρακτικές κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος μέσω απευθείας αναθέσεων έργων αμφίβολης χρησιμότητας «συμβουλευτικού outsourcing» σε εταιρείες ιδιωτών, οι οποίοι συχνά φαίνεται να έχουν στενές σχέσεις με μέλη της Κυβέρνησης;

2) Πώς τεκμηριώνουν την σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητα των πανάκριβων συμβάσεων που σύναψε η διοίκηση της ΕΑΒ με εταιρείες «συμβούλων», για παροχή υπηρεσιών που θα μπορούσαν να καλυφθούν από τις διοικητικές υπηρεσίες της ίδιας της ΕΑΒ;

3) Γιατί δεν αναρτήθηκαν εγκαίρως στη «Διαύγεια» οι συμβάσεις με τις οποίες ανατέθηκαν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε δικηγορική εταιρεία συμφερόντων ιδιώτη και μετέπειτα Βουλευτή που φαίνεται να έχει στενή σχέση με τον πρώην Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων;

4) Πώς τεκμηριώνεται η αξιολόγηση της νέας δικηγορικής εταιρείας που συνέχισε ουσιαστικά την ίδια σύμβαση, μόλις λίγες μέρες μετά την αλλαγή στην εταιρική σύνθεση, λόγω κωλύματος στο πρόσωπο της μίας εκ των εταίρων δικηγόρων που αποχώρησε μετά την εκλογή της στο Κοινοβούλιο;

5) Σκοπεύουν να διερευνήσουν το ενδεχόμενο ύπαρξης εικονικής διαδοχής στην εταιρεία συμφερόντων εν ενεργεία μέλους της Βουλής των Ελλήνων που σύναψε σύμβαση με την ΕΑΒ, και επομένως το ενδεχόμενο παραβίασης του «ασυμβίβαστου» που εισάγεται με το Άρθρο 57, παρ. 1, του Συντάγματος;


Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων: 

Επίσης, παρακαλούμε όπως κατατεθούν τα κάτωθι έγγραφα: 

1. Οι συμβάσεις που αναφέρονται στα επισυναφθέντα δημοσιεύματα και αφορούν στην δικηγορική εταιρεία συμφερόντων δικηγόρου και εν ενεργεία μέλους της Βουλής των Ελλήνων.


Οι Ερωτώντες/Ερωτώσες και Αιτούντες/Αιτούσες Βουλευτές

Πούλου Γιώτα

Σαρακιώτης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Σία

Ακρίτα Έλενα

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος

Βέτα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Κασιμάτη Νίνα

Κόκκαλης Βασίλης
Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλιού Γεώργιος

Πέρκα Θεοπίστη

Τζάκρη Θεοδώρα

Φωτίου Θεανώ

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ