06/09/2015
Κυρίες και Κύριοι,
Κύριε Πρόεδρε,
Σας ευχαριστώ για την ενημέρωση που μου κάνατε για το σημαντικό έργο του πρώτου Πάρκου Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας στην Ελλάδα, για το οποίο σας συγχαίρω, αλλά και για τη δυνατότητα που μου παρέχετε να σας απευθύνω ένα σύντομο χαιρετισμό.
Παρότι το σημείο έναρξης της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η πατρίδα μας τοποθετείται λίγο μετά την έκρηξη της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης το 2008, με τον εκτροχιασμό των δημοσίων οικονομικών το 2009, ήταν η Θεσσαλονίκη και οι περιφέρειες της Μακεδονίας οι πρώτες που βιώσαν τις συνέπειες των γεωπολιτικών και οικονομικών ανακατατάξεων και τη γενικευμένη κρίση στο παραγωγικό τους πρότυπο.
Ήδη, από τη δεκαετία του '90, η Βόρεια Ελλάδα βρέθηκε αντιμέτωπη με τις προκλήσεις που ανέκυψαν τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης όσο και παγκοσμίως. Με την επιτάχυνση της οικονομικής παγκοσμιοποίησης, παραδοσιακές ανεπτυγμένες οικονομίες υψηλού εισοδήματος, όπως η Ελλάδα, αντιμετώπισαν τον ανταγωνισμό αναδυόμενων οικονομιών που βασίζονται κυρίως στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους εργασίας. Η συνέπεια αυτού του ανταγωνισμού για τη Μακεδονία ήταν η μετεγκατάσταση επιχειρήσεων ή παραγωγικών διεργασιών τους με υψηλή ένταση εργασίας, σε χώρες χαμηλού κόστους εργασίας στα Βαλκάνια ή και την Ασία και, κατ' επέκταση, η αποβιομηχανοποίηση και η υψηλή ανεργία.
Για τις ανεπτυγμένες χώρες υπάρχει ένας μόνο δρόμος για να διατηρήσουν την ευημερία, το υψηλό βιοτικό επίπεδο και το οικονομικό τους προβάδισμα: η μετάβαση σε παραγωγικά πρότυπα που βασίζονται στη γνώση και την καινοτομία, και η παραγωγή υψηλής προστιθέμενης αξίας. Μόνο έτσι θα διατηρήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα επί των αναπτυσσόμενων και αναδυόμενων οικονομιών. Παράγοντας διαφοροποιημένα και υψηλής ποιότητας προϊόντα και όχι στη βάση του κόστους παραγωγής. Διασφαλίζοντας ποιοτικές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Οι περιφέρειες και οι πόλεις, αξιοποιώντας τα δικά τους συγκριτικά πλεονεκτήματα, μπορούν να αναπτύξουν και να προσελκύσουν νέες επιχειρήσεις και δραστηριότητες που βασίζονται στην τεχνολογία, την καινοτομία, την επιστημονική γνώση και τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών με υψηλή προστιθέμενη αξία, αλλά και νέων, ποιοτικών θέσεων εργασίας.
Για την επίτευξη των στόχων αυτών, είναι απαραίτητη η εντατική και διαρκής συνεργασία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων. Μόνον έτσι η περιοχή μπορεί να συνδυάσει τις απαραίτητες πολιτικές και υποδομές, τη γνώση και την τεχνολογία με την επιχειρηματικότητα και τα απαραίτητα κεφάλαια.
Ωστόσο, η υλοποίηση μιας τέτοιας συνεργασίας και η αποτελεσματική μετάβαση σε ένα σύγχρονο παραγωγικό πρότυπο δεν επιτεύχθηκε στην χώρα μας, ούτε κατά τα προηγούμενα χρόνια της σχετικής ευημερίας και των υψηλών ρυθμών μεγέθυνσης, ούτε, βεβαίως, και τα τελευταία χρόνια με τα προγράμματα της ακραίας λιτότητας, της ύφεσης και της αποεπένδυσης.
Η πολυεπίπεδη και μακρά κρίση που αντιμετωπίζουμε επιβάλλει σήμερα άμεσες πρωτοβουλίες και ριζικά διαφορετικές προτεραιότητες. Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ για την παραγωγική ανασυγκρότηση δεν απαντάει μόνο στην ανάγκη για αντιστροφή της πορείας κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας. Απαντάει και στα παραπάνω διαχρονικά ζητήματα που αφορούν τα αίτια της κρίσης του μοντέλου ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Θέλουμε να αξιοποιήσουμε την επιστημονική γνώση και έρευνα, την εξειδικευμένη τεχνολογία στις παραγωγικές καινοτομίες και στη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που είναι ποιοτικά, διαφοροποιημένα και υψηλής προστιθέμενης αξίας. Δεν επιδιώκουμε τη συνεχή μείωση του εργατικού κόστους και την ιδιωτικοποίηση δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών.
Βασικοί φορείς παραγωγικής δραστηριότητας σε αυτό το μοντέλο αποτελούν οι νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις που θα εκμεταλλεύονται ένα νέο οικοσύστημα πέριξ της ερευνητικής υποδομής των ελληνικών πανεπιστημίων.
Όπως είναι γνωστό, σε κάθε χώρα το περιβάλλον που προσφέρεται για την ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας είναι διαφορετικό. Στη χώρα μας, το «οικοσύστημα» της λεγόμενης νεανικής και καινοτόμας επιχειρηματικότητας μπορεί να αναπτυχθεί προνομιακά πέριξ των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων. Για να καταστεί όμως αυτό εφικτό είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε τομές που να αποσαφηνίζουν το τοπίο από νομικές απροσδιοριστίες και αγκυλώσεις.
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να παρουσιάσω τους επτά βασικούς άξονες της πολιτικής μας για τη νεανική επιχειρηματικότητα και την καινοτομία:
--‐ Διευκολύνει τη μετάβαση από μια οικονομία χαμηλής σε μια οικονομία υψηλής ανταγωνιστικότητας, υψηλής τεχνολογικής εξειδίκευσης, καινοτομίας και εγχώριας προστιθέμενης αξίας, συμβάλλοντας, παράλληλα, στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου.
--‐ Ενισχύει υφιστάμενες παραγωγικές δομές, στις οποίες διαπιστώνονται κρίσιμες αδυναμίες και κίνδυνοι κατάρρευσης.
--‐ Κινητοποιεί νέες ομάδες δρώντων: επιστήμονες της διασποράς, πρωτοβουλίες κοινωνικής, αλληλέγγυας, εναλλακτικής και συνεταιριστικής οικονομίας, επιχειρηματικά δίκτυα, εγχειρήματα νεανικής επιχειρηματικότητας, καινοτόμες και νεοφυείς επιχειρήσεις.
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι,
Θα διαβουλευτούμε μαζί, αμέσως μετά την 20η Σεπτέμβρη, και με βάση τους άξονες που περιέγραψα, ώστε να ενισχύσουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα και να αντιστρέψουμε το brain drain στον πιο κρίσιμο τομέα για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ