ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

16/11/2020

Ερώτηση και ΑΚΕ 49 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία: Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής

Ερώτηση και ΑΚΕ 49 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία: Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής



Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής, ζητούν 49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, με ερώτηση τους που κατατέθηκε με πρωτοβουλία, της Τομεάρχη Τουρισμού, Κατερίνα Νοτοπούλου, του Αν. Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας, Γιώργου Τσίπρα και του Τομεάρχη Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση.

 

Αναλυτικά η ερώτηση όπως κατατέθηκε:

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

ΠΡΟΣ

Τους κ. κ. Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων

και Τουρισμού

Θέμα: «Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής».

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η Κυβέρνηση δεν έχει αξιοποιήσει ούτε έχει εξαγγείλει ότι θα κάνει χρήση του νέου πληθωρικού εργαλείου της Κομισιόν για την κρατική ενίσχυση του παγίου κόστους επιχειρήσεων. Η αξιοποίηση κατ’ αρχάς θα μπορούσε να αφορά ένα στοχευμένο πρόγραμμα διάσωσης, εξυγίανσης και ανάταξης τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων αναψυχής και εστίασης, που σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ κατέγραφαν συνολικά στο Β΄ Τρίμηνο του 2020 απώλειες τζίρου ύψους 59,1 %, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του αντίστοιχου έτους.

Με την 4η αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της 13/10/20 (Τμήμα 3.12, σημεία 86 & 87), εισήχθη μια νέα καινοτόμος και πρόσθετη δυνατότητα ενίσχυσης επιχειρήσεων. Οι νέες "Ενισχύσεις υπό μορφή στήριξης για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" συνιστούν ένα νέο πρόσθετο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που έχουν τουριστική δραστηριότητα ή λειτουργούν στην εστίαση και την αναψυχή (κλάδος Horeca) καθώς απευθύνεται σε επιχειρήσεις που έχουν απωλέσει άνω του 30% του κύκλου εργασιών τους και καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών ζημιών τους (ενοίκια, απαξίωση αγαθών, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, μεταφορικά μέσα-λίζινγκ, τόκοι, συμβατικές υποχρεώσεις σε προμηθευτές κοκ (Directive for fixed cost subsidies). Ενισχύεται, πλέον, το σταθερό τους κόστος, ακόμα και βάσει των εκτιμώμενων ζημιών της επόμενης χρονιάς, με ποσά έως 3,8 εκατομμύρια ευρώ (σημείο 87 παρ. δ) ανά επιχείρηση (από 800.000€ που ίσχυε ως τώρα για τις άλλες ενισχύσεις).

Οι μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες, είναι οι πάγιες δαπάνες που πραγματοποίησαν οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη (δηλαδή έσοδα μείον μεταβλητές δαπάνες) ούτε από άλλες πηγές, όπως ασφάλιση, προσωρινά μέτρα ενίσχυσης (SURE-Ενίσχυση μισθών, ειδική αποζημίωση, ενίσχυση έως 800χιλ από Εγγυοδοτικό Ταμείο ή ΤΕΠΙΧ 2 και επιστρεπτέα προκαταβολή) και παρέχουν κάλυψη ζημιών του 2020 ή προβλεπομένων ζημιών του 2021. Συνεπώς, αποτελούν πρόσθετη και σημαντική ενίσχυση στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα ενίσχυσης. Τα ποσά αυτά καλύπτουν το 70% του νυν & του μελλοντικού προβλεπόμενου σταθερού κόστους των μεγάλων επιχειρήσεων και το 90% των μικρών επιχειρήσεων (87 περ.γ) και είναι πρόσθετα στην ενίσχυση που έχουν δεχτεί ως τώρα.

 

Η ενίσχυση μπορεί να είναι:

  • μη επιστρεπτέα (direct grant),

  • επιστρεπτέα

  • και εγγύηση σε τραπεζικά δάνεια που κάλλιστα μπορεί να αγγίξει το 100%.

 

Την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση ψήφιζε τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα που δεν δικαιολογεί την αδυναμία κάλυψης του 40% των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και ανοίγει το δρόμο για τη ρευστοποίηση επιχειρήσεων, η ΕΕ προχωρούσε σε νέα επεκτατικά και ενισχυτικά μέτρα υπέρ των περισσότερο πληττόμενων από την κρίση της πανδημίας. Επιπλέον, προέβλεψε ότι μπορεί να δοθεί ενίσχυση 3 εκατ. € ανά επιχείρηση - (87 περ. δ) ακόμα και σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που ήταν σε οικονομική δυσκολία προ της κρίσης του κορωνοϊού (87 περ.στ) προκειμένου να εξυγιανθούν και να αναδιαρθρωθούν.

Η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αιτηθεί στην ΓΔ Ανταγωνισμού της Κομισιόν για ένα ξεχωριστό και γενναίο πρόγραμμα ενίσχυσης σταθερού κόστους, αποκλειστικά για τουριστικές επιχειρήσεις και τους κλάδους της εστίασης, διασκέδασης, αναψυχής. Το πρόγραμμα αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα Ταμείο για μη επιστρεπτέα ενίσχυση, πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κι ενδεχομένως να επεκτείνεται ευρύτερα σε πρόσθετα κεφάλαια με συνδυασμένα εργαλεία κρατικών εγγυήσεων στο 100% για τραπεζικό δανεισμό ή και προνομιακά κρατικά δάνεια. Με τον τρόπο αυτό το μεγαλύτερο μέρος των ανωτέρω, σοβαρά πληττόμενων επιχειρήσεων θα έφταναν να ενισχυθούν με ποσό έως 3,8 εκατομμύρια € έκαστη επιχείρηση, συνολικά (87 περ.δ).

Επειδή τέτοιες στοχευμένες κινήσεις ενίσχυσης, αποκλειστικά υποστηρικτικές του τουρισμού, της εστίασης και της αναψυχής, έχουν γίνει ήδη από το Βέλγιο, την Ιρλανδία και άλλες χώρες.

 

Επειδή πέραν από το πλήγμα της κρίσης του κορωνοϊού, επισημαίνουμε ότι το 1 στα 3 δάνεια των τουριστικών επιχειρήσεων ήταν μη εξυπηρετούμενο και προ της κρίσης του κορωνοϊού. Ο κλάδος της Εστίασης, εξάλλου, υπήρξε ο κλάδος με τα περισσότερα κόκκινα δάνεια για το έτος 2019, σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδας (16/7/20).

 

Επειδή η δε κρίση του πρώτου και του δεύτερου κύματος της πανδημίας αναμένεται να προκαλέσει νέα κύματα μη εξυπηρετούμενων δανείων στη Horeca (Ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, εστίαση, αναψυχή) εφόσον το μεγαλύτερο ποσοστό των εξυπηρετούμενων δανείων που "πάγωσαν" στο πρόσφατο moratorium αφορούσαν αυτούς τους κλάδους.

 

Κατόπιν των παραπάνω παρακαλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να καταθέσουν στο σώμα:

Σε ξεχωριστούς πίνακες ανά ΚΑΔ τα στοιχεία ενισχύσεων των προγραμμάτων Επιστρεπτέας Προκαταβολής , Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 του παρακάτω πρότυπου πίνακα για τους παρακάτω ΚΑΔ.

 

Ζητούμενοι ΚΑΔ:

  • 5510 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα

  • 5520 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής

  • 5530 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα

  • 5610 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης

  • 5621 Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις

  • 5630 Δραστηριότητες παροχής ποτών

  • 9329 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας

  • 9001 Τέχνες του θεάματος

  • 9002 Υποστηρικτικές δραστηριότητες για τις τέχνες του θεάματος

  • 9003 Καλλιτεχνική δημιουργία

  • 9004 Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες

 

Ενδεικτικά παραθέτουμε τον πρώτο πίνακα για τον πρώτο ζητούμενο ΚΑΔ και ζητούμε έναν όμοιο πίνακα για κάθε ζητούμενο ΚΑΔ από τους 11 παραπάνω:

 

  1. Αιτήσεις και εγκρίσεις Ενισχύσεων Επιστρεπτέας Προκαταβολής , Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 για τον πρώτο ζητούμενο ΚΑΔ

ΚΑΔ και Κύκλος Εργασιών 2019

Αιτήσεις Ενίσχυσης

ΜΟ Πλήθους Εργαζομένων Αιτούντων

Εγκρίσεις Ενίσχυσης

ΜΟ Πλήθους Εργαζομένων Ενισχυόμενων

Ενισχύσεις σε προβληματικές προ 31/12/19

Ενισχύσεις σε πληττόμενες μετά 31/12/19

ΚΑΔ 5510

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 0-30.000€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 30χιλ-60χιλ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 60χιλ-100χιλ€

 

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 100χιλ-200χιλ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 200χιλ-500χιλ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 500χιλ-1εκατ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 1εκατ-5εκατ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 5εκατ-10εκατ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 10εκατ-30εκατ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 30εκατ-50εκατ€

 

 

 

 

 

 

Κύκλος Εργασιών 50εκατ-

 

 

 

 

 

 

 

Τέλος, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:

1 Εφόσον στο δεύτερο κύμα της πανδημίας το πλήγμα στις παραπάνω επιχειρήσεις αναμένεται σωρευτικά σφοδρότερο, σκοπεύει η κυβέρνηση να τις ενισχύσει έτι περαιτέρω με το νέο ευνοϊκό εργαλείο περί "Ενισχύσεων για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες" (Τμήμα 3.12 της 4ης αναθεώρησης του Προσωρινού Πλαισίου);

2. Θα υπάρξει ειδικό καθεστώς, ειδικό Ταμείο ενίσχυσης με μεγάλο προϋπολογισμό, για τις επιχειρήσεις τουρισμού, εστίασης και αναψυχής με ειδική μέριμνα για την ενίσχυση πληττόμενων της περιόδου της κρίσης του πρώτου και δεύτερου κύματος κορονοϊού αλλά και για τις προβληματικές προ της 31/12/19;

3. Αναγνωρίζει η κυβέρνηση ότι με τη νέα ρύθμιση οι κρατικές ενισχύσεις θα μπορούσαν να καλύψουν σχεδόν το σύνολο των απωλειών (έως 3,8 εκατ ανά επιχείρηση) των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων προ και μετά της κρίσης του κορωνοϊου;

4. Προτίθεται η κυβέρνηση με τις νέες δυνατότητες που προβλέπονται στο Αναθεωρημένο Προσωρινό Πλαίσιο να επεκτείνει τις κρατικές ενισχύσεις στο σύνολο των επιχειρήσεων που των οποίων ο κύκλος εργασιών έχει πληγεί άνω του 30%;

 

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

Νοτοπούλου Κατερίνα

Τσίπρας Γεώργιος

Χαρίτσης Αλέξιος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη

Αλεξιάδης Τρύφων

Αμανατίδης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Σία

Αυγέρη Θεοδώρα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννόυλης Χρήστος

Δραγασάκης Ιωάννης

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζειμπέκ Χουσεϊν

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσης

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Νίνα

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Κάτσης Μάριος

Λάππας Σπύρος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Γιάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Παπαδόπουλος Αθανάσιος

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Γιώτα

Ραγκούσης Γιάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τεληγιορίδου Ολυμπία

Τζούφη Μερόπη

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτρης

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ