ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

25/11/2020

Π. Πέρκα: Το δημόσιο συμφέρον επιτάχθηκε έναντι των ιδιωτικών και συγκεκριμένα έναντι της Aegean και της Fraport

Π. Πέρκα: Το δημόσιο συμφέρον επιτάχθηκε έναντι των ιδιωτικών και συγκεκριμένα έναντι της Aegean και της Fraport



«Την ώρα που καταργείται ο δημόσιος έλεγχος στους αερολιμένες της χώρας, "ζεστό" χρήμα πάει στους ιδιώτες, οι οποίοι ήταν και οι μόνοι υπέρμαχοι του Νομοσχεδίου»

Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Π. Πέρκα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου

Στην ομιλία της στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου επί του Σ/Ν του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών», η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα, ανέφερε  τα εξής:
«Κύριε Υπουργέ,
Οι προηγούμενες συνεδριάσεις της Επιτροπής ήταν ακόμα μια αφορμή για να συνειδητοποιήσω ότι μεγάλο μέρος των παρεμβάσεών σας εξαντλείται στην κριτική από μέρους σας όλης της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα των Μεταφορών. Όμως εδώ και καιρό, εσείς είστε Κυβέρνηση, εσείς φέρνετε νομοσχέδια στη Βουλή και κάποια στιγμή πρέπει να ασχοληθούμε με το τι κάνετε εσείς σήμερα κι όχι εμείς στο παρελθόν.
Γι’ αυτό λοιπόν, σκέφτομαι σήμερα στην ομιλία μου να θέσω συγκεκριμένα ερωτήματα, μήπως με αυτόν τον τρόπο μου δώσετε επιτέλους μια απάντηση που να αναφέρεται στο σημερινό νομοσχέδιο και όχι στο Ν4427/2016.
Μετά και την ακρόαση των φορέων, όπου δεν πήραμε φυσικά σοβαρές απαντήσεις σε καμιά από τις ερωτήσεις που θέσαμε είτε εμείς είτε οι φορείς - οι δύο Διοικητές της ΑΠΑ και της ΥΠΑ στην πραγματικότητα μας είπαν ότι «όλα θα πάνε καλά» και ως εκ τούτου δε χρειάστηκε να απαντήσουν σε καμιά από τις ερωτήσεις που τους τέθηκαν - μετά από αυτή λοιπόν τη διαδικασία, αν αναδείχθηκε ένα πράγμα, αν ένα πράγμα είναι σίγουρο, είναι ότι οι Αεροπορικές Αρχές είναι αναντικατάστατες.
Η βεβαίωση παράβασης είναι κρατική εξουσία είναι ‘authority’. Ο Διοικητής της ΑΠΑ δεν ήξερε τις αρμοδιότητες καν των υπαλλήλων του. Οι Αερολιμενικοί λοιπόν του απαντάνε ότι είναι ‘airport authority’ σε όλο τον κόσμο και δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία, όπως λίγο πολύ μας είπε. Άρα με το θέμα της κατάργησης των Αεροπορικών Αρχών, όπως και πολύ ωραία τέθηκε από τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι όλοι δήλωσαν ότι δεν είχαν μπει σε ουσιαστικό διάλογο, ότι δεν ακούστηκαν μάλλον, θέλω να συμπληρώσω κάτι. Είναι πολύ σημαντικό ότι οι αεροπορικές αρχές προβλέπονται τόσο στο Νόμο για την κύρωση της σύμβασης του Ελ.Βενιζέλος, όσο και στις συμβάσεις παραχώρησης της Fraport και του Ηρακλείου. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιωτικοί φορείς διαχείρισης το δέχονται, μάλιστα δίνουν δωρεάν χώρο και καλύπτουν τα έξοδα λειτουργίας των αρχών. Κι έρχεστε εσείς σήμερα και τις καταργείτε, με καταστροφικές συνέπειες, δε θα αναφερθώ, και στην ασφάλεια, ιδιαίτερα στα ακριτικά α/δ, τα έχουμε πει και τα έχουμε ξαναπεί. Βεβαίως έχετε δείξει και μια αντίστοιχη  «ευαισθησία» σε ότι αφορά και τα δικαιώματα των επιβατών, με το θέμα των vouchers, όπου μόνο πρόσφατα, έπειτα από παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγκαστήκατε να εφαρμόσετε τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, τουλάχιστον για τις πτήσεις μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2020.
Δεν μπορεί να μην έχετε διαβάσει πλήθος δημοσιευμάτων, τα οποία αναφέρουν ότι με τη διαχείριση των περιφερειακών α/δ από τη Fraport έχουν προκύψει πολύ σοβαρά ζητήματα εξυπηρέτησης επιβατών, δικαιωμάτων επιβατών και ταξιδιωτών με προβλήματα κινητικότητας, ασφάλειας της εργασίας για εργαζόμενους, ζητήματα κτιριακών εγκαταστάσεων και της κατάστασής τους, θέματα παραβίασης των συμβατικών υποχρεώσεων, οργάνωσης χώρων, τήρησης προβλεπόμενων διαδικασιών, ακόμα και υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Και συνεχίζω με τα θέματα προσωπικού. Εδώ θα επισημάνω 2-3 πράγματα, αρχίζω από την «επιτελική ΑΠΑ των αρίστων» που ξεκινάει από το Διοικητή χωρίς αναγνωρισμένο πτυχίο, αλλά εδώ βλέπουμε και ότι πέφτει το ποσοστό των ΠΕ από 90% σε 68%.
Σας ρωτώ λοιπόν κ. Καραμανλή, εξετάσατε τη διεθνή εμπειρία, μελετήσατε προσεκτικά τις ΑΠΑ άλλων ευρωπαϊκών χωρών και καταλήξατε  σ’ αυτό το «μαγικό» αριθμό των 172 υπαλλήλων;
Εν πάσει περιπτώσει, ένα άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα που τέθηκε και χθες έχει να κάνει με το Οργανόγραμμα της ΑΠΑ, αλλά εγώ θα μείνω λίγο στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών. Ας ελπίσουμε ότι είναι αβλεψία σας και σήμερα θα μας πείτε ότι θα το διορθώσετε. Είναι πάρα πολύ σοβαρό να καταργείται μια διοικητική δομή και μάλιστα μια Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών με συγκεκριμένες αρμοδιότητες, 1) την εποπτεία και παρακολούθηση της υλοποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης του ΔΑΑ, των 14 παραχωρημένων α/δ και του Νέου Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου, 2) την εποπτεία, τον έλεγχο και την πιστοποίηση των μη παραχωρημένων α/δ και 3) την έκδοση οικοδομικών αδειών. Εδώ καταργείται η δομή και οι αρμοδιότητες δεν πάνε πουθενά. Και ρωτάω, άραγε γιατί, ποιον θα ευνοήσει αυτή η αβλεψία; Γιατί, ξέρετε τι θα γίνει; Δε θα υπάρχει τήρηση των προθεσμιών και θα έχουμε πάλι claims, αποζημιώσεις δηλαδή, ένα πράγμα που η παράταξή σας το έχει κάνει, μου φαίνεται, πλέον κανόνα.
Τώρα όσον αφορά στο Διοικητή της ΑΠΑ, κ. Υπουργέ, επειδή έχετε δείξει ιδιαίτερη συμπάθεια στον προηγούμενο Διοικητή της ΥΠΑ και κατηγορείτε το ΣΥΡΙΖΑ για αδιαφανείς επιλογές και τελικά αναφέρεστε κάθε φορά στον κ. Λιντζεράκο, εγώ θα σας πω το εξής: Το μόνο που άλλαξε στα κριτήρια ήταν η άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας και το να υπάρχει αεροπορική εμπειρία, το οποίο μ’ αυτό το νομοσχέδιο το παίρνετε πίσω, γιατί για τον επόμενο Διοικητή της ΑΠΑ δεν απαιτείται αεροπορική εμπειρία. Για το πτυχίο δε λέτε κουβέντα, τουλάχιστον ο κ. Λιντζεράκος είχε πτυχίο Πολιτικού Μηχανικού! Και φυσικά του δίνετε και υπερεξουσίες, ενώ όπως είπαμε και πριν δε γνωρίζει τις αρμοδιότητες των υπαλλήλων του.
Αλλά αυτό που θέλω να σας υπενθυμίσω και δεν πρέπει να το ξεχνάτε είναι ότι σε εκείνη την Επιτροπή, με τις διαδικασίες που είχε κάνει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το ένα μέλος ήταν ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου και το άλλο μέλος ήταν της EASA και στη νέα Επιτροπή το μέλος αυτό της EASA είναι το ίδιο. Όταν λοιπόν κατηγορείτε την προηγούμενη διαδικασία, μάλλον ρίχνετε ευθύνες και στον Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου αλλά και στο μέλος της EASA.
Σε ότι αφορά στο Εκτελεστικό Συμβούλιο, ενώ μιλάμε για μια Ανεξάρτητη διοικητική Αρχή, τα μέλη του θα επιλέγονται από τον ίδιο τον Υπουργό Μεταφορών, αντί της ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας από ανεξάρτητη Επιτροπή με μέλη του ΑΣΕΠ και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους που προέβλεπε ο Ν4427/2016. Παρ’ όλο που ήδη από τον Ιούνιο του 2019 έχει ολοκληρωθεί η επιλογή των μελών του Συμβουλίου, εσείς κ. Καραμανλή δε φέρνετε τη γνωμοδότηση της Επιτροπής στη Βουλή, αντίθετα, με τελείως αντισυνταγματικό τρόπο προσπαθείτε με το ν/σ να σταματήσετε μια διαδικασία που βρίσκεται στο στάδιο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.
Έχω πάρα πολλά να πω, αλλά ωστόσο θέλω να αναφερθώ σε κάποιες επισημάνσεις που κάνατε, μήπως μας απαντήσετε σήμερα. Στην πρώτη Επιτροπή είχαμε μια διένεξη σε ότι αφορά τις άγονες γραμμές. Ακούστε κ. Υπουργέ, όντως οι επιδοτήσεις από 40 εκατομμύρια ευρώ μειώθηκαν στα 9, γιατί σταμάτησε το «πάρτυ» με τις άγονες γραμμές. Οι γραμμές ήταν 28 και 28 παρέμειναν. Πριν το 2016 πληρώναμε και τις 28, ενώ μετά το 2016 οι 11 γραμμές ήταν με μηδενικό αντιστάθμισμα. Η μείωση των συχνοτήτων έγινε μετά από εργασία των υπηρεσιακών που κατέγραψαν τον αριθμό των κενών αεροσκαφών που πετούσαν και το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωνε. Υπήρχαν γραμμές, π.χ. Αθήνα – Πάρος, οι οποίες ήταν πλεονασματικές, δεν ήταν άγονες. Αυτό αποδεικνύει και το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρίες συμμετείχαν στο δημόσιο διαγωνισμό και μάλιστα υπήρχαν συμμετοχές που έλεγαν «δε θέλουμε αποζημίωση, θέλουμε τη γραμμή». Αυτά όμως θέλανε μια δουλειά κι όχι «δωράκια». Κι εγώ ρωτάω: Πώς θα πληρώσετε τα 40 εκ. των νέων άγονων γραμμών; Mε τα έσοδα των 10 εκ. των 23 περιφερειακών αεροδρομίων ή με το 65% των εσόδων του Ηρακλείου που παραχωρούνται στην εταιρία για το Καστέλι;
 
Εν πάσει περιπτώσει, το δημόσιο συμφέρον είναι φανερό ότι επιτάχθηκε έναντι των ιδιωτικών και συγκεκριμένα έναντι της Aegean και της Fraport. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς πως την ώρα που καταργείται ο δημόσιος έλεγχος στους αερολιμένες της χώρας, την ίδια στιγμή "ζεστό" χρήμα πάει στους ίδιους τους ιδιώτες, οι οποίοι ήταν και οι μόνοι υπέρμαχοι του Νομοσχεδίου.
 
Άρα έχουμε μια κυβέρνηση με πλήρη ταύτιση με τα ιδιωτικά συμφέροντα και ταυτόχρονα όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης απέναντι, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια των πτήσεων, τα δικαιώματα των επιβατών και τις θέσεις εργασίας των υπαλλήλων.
 
Δώσατε βοήθεια στην Aegean, η οποία δεν είναι διόλου αμελητέα. Κι αυτό αν συνυπολογίσει κανείς τη μέχρι τώρα βοήθεια που έχει λάβει. Σε αντάλλαγμα εμείς, το Ελληνικό Δημόσιο δηλαδή και σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, θα λάβουμε δικαιώματα προαίρεσης ή αλλιώς τίτλους κτήσης επι των μετοχών. Αυτό στην ουσία είναι δικαιώματα έναντι των χρημάτων που βάζεις με υψηλό ριψοκίνδυνο χαρακτήρα που δεν εγγυώνται τα χρήματα του κράτους επ` ουδενί. Κι αυτό γιατί σε περίπτωση που φαλιρίσει η Aegean, δεν έχουμε καμια εξασφάλιση.
 
Αυτό που κάνουν τα οργανωμένα κράτη και σας το έχω πει πάρα πολλές φορές το προηγούμενο διάστημα, όπως η Γερμανία με τη Lufthansa, είναι να στηρίξουν τις αερομεταφορές λαμβάνοντας ουσιαστικά μερίδιο – η Γερμανία έλαβε 20% των μετοχών, μέρος στο διοικητικό συμβούλιο με δύο άτομα, δικαίωμα αρνησικυρίας, καθώς και η Διοίκηση υποχρεώθηκε σε μείωση των bonus των στελεχών. Ταυτόχρονα μαθαίνουμε ότι στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας έχουν κλείσει τα γραφεία της Aegean με αποτέλεσμα να χαθούν και θέσεις εργασίας. Δηλαδή, τι άλλο δώρο θα κάνετε στην εταιρία; Δίνετε χρήματα, αφαιρείτε τον έλεγχο και διώχνει και κόσμο. Βέβαια, δικαιολογείται η σπουδή σας αυτή. Είναι από τους καλύτερους σπόνσορές σας!
 
Και τώρα σειρά έχει και η Fraport. Η «αμοιβαία επωφελής λύση» που δε στηρίζεται πουθενά στη σύμβαση, την περιμένουμε ακόμα. Εκεί που θα έπρεπε να μας δίνουν τα ενοίκια για τα αεροδρόμια, τους τα χαρίζετε, τους δίνετε και κρατική βοήθεια και συν τοις άλλοις τους αφαιρείτε και τον έλεγχο. Ποιο είναι τότε το ρίσκο της επένδυσης τους; Τα άλλα κράτη τους βοηθάνε κατά τον ίδιο τρόπο εκεί που έχουν επενδύσει; Τουρκία, Ρωσία, μιλάω για τις ίδιες εταιρίες που έχουν επενδύσει εκεί.
 
Ελπίζω να δοθούν απαντήσεις έστω σε κάποια από αυτά τα ερωτήματα, γιατί σήμερα δεν κρίνεται τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά το τι κάνετε εσείς και η άποψή μας είναι ότι το συγκεκριμένο ν/σ με τις ρυθμίσεις που φέρνει, δεν πρόκειται να εφαρμοστεί στην πράξη και καλούμε να το αποσύρετε».



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ