ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

28/11/2020

Π. Πέρκα: Το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο της ΝΔ, μια ακόμα μεταρρύθμιση προς εξυπηρέτηση συμφερόντων - βίντεο

Π. Πέρκα: Το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο της ΝΔ, μια ακόμα μεταρρύθμιση προς εξυπηρέτηση συμφερόντων - βίντεο



Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας» (πρώτη συνεδρίαση Επιτροπής Βουλής, 27.11.2020)

 

«Συμφωνώ με παρά πολλά από όσα είπε ο κ. Χατζηδάκης, ότι η χώρα είχε άναρχη δόμηση, ότι η χώρα πληρώνει πολύ ακριβά με πολλές τραγωδίες όλο αυτό που έγινε διαχρονικά, ότι δεν είχε ποτέ σχεδιασμό. Ότι κλείναμε, ως πολιτεία, το μάτι στους αιθαρετούχους, ότι αυτή η κατάσταση εξυπηρετούσε συμφέροντα, ότι ο σχεδιασμός ποτέ δεν ήτανε με μια ιεραρχία. Συμφωνώ απολύτως και με την κ. Πιπιλή, για τα πεζοδρόμια, για την τάξη.. Δεν μας λένε όμως ποια κόμματα έφεραν τη χώρα σε αυτή την κατάσταση που περιγράφουν. Έχουμε καταλάβει τη ψηφίζουμε; Η ΝΔ έχει το εξής χαρακτηριστικό, κάθε φόρα που φέρνει ένα νομοσχέδιο, λέω, καλό φαίνεται να είναι, να το ψηφίσουμε. Τα νομοσχέδια σας έχουν παρά πολύ ωραίους τίτλους.. και αρχίζουμε μετά και το διαβάζουμε.. και τότε… εμφανίζονται και οι εξυπηρετήσεις, οι τράπεζες, κλπ. κ. Υπουργέ υπάρχει και η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτηρίου, γιατί δεν την προχωράτε να τακτοποιηθούν όλα;

Επιλέξατε στην παρέμβαση σας να αφήσετε τελευταίο το πιο καυτό θέμα, την εκτός σχεδίου δόμηση. Κάποια άλλα, όπως την προσβασιμότητα, θα τα δούμε. Το θέμα είναι ο στόχος του νομοσχεδίου.

Προβήκατε σε μια διαδικασία αντιγραφής, αλλαγής εκφράσεων και ορισμών που παρεμβαίνει στο σχεδιασμό και εξυπηρετεί ένα σκοπό. Κατά τη γνώμη μας εξυπηρετεί τον ΣΕΒ, ΣΕΤΕ και άλλα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Τους λέτε ότι ο σχεδιασμός σας κατισχύει έναντι όλων. Είναι καλυμμένο από τη μια, εμφανέστατο από την άλλη. Θα τα πούμε όμως στην κατ’ άρθρο συνεδρίαση. Η ουσία του σχεδιασμού σας είναι η κυριαρχία του τομεακού σχεδιασμού έναντι του τοπικού, ο οποίος είναι συμμετοχικότερος, δημοκρατικότερος και ο οποίος απαντάει στις ανάγκες του κάθε δήμου και όχι στις ανάγκες τις κάθε δραστηριότητας. Επίσης υπενθυμίζει ότι τα ειδικά χωρικά σχέδια, δηλαδή οι τρύπες στο σχεδιασμό κατισχύουν. Ουσιαστικά το νομοσχέδιο πολεοδομοιοποιεί τη χωροταξία. Η πολεοδομία έχει ένα κανονιστικό περιεχόμενο. Η χωροταξία έχει στρατηγικές κατευθύνσεις. Είναι πρότυπο χωρικής ανάπτυξης. Δημιουργείτε νέο συμβούλιο που θα επιλύει τις διαφορές, όπως για παράδειγμα αν έχει προτεραιότητα ο τουρισμός ή η εξόρυξη, ο τουρισμός ή η βιομηχανία. Αυτός δεν είναι σχεδιασμός. Επίσης κ. Οικονόμου για την κατάτμηση του δικαιώματος επιφανείας στο Ελληνικό κάποια στιγμή πρέπει να τοποθετηθείτε...

Πρόκειται για ένα μεγάλο νομοσχέδιο και πολύ φιλόδοξο, με ετερόκλητα θέματα μέσα. Πράγματι η αριστερά όπως και όλος ο επιστημονικός κόσμος πάντα θεωρεί ότι πρέπει να περιοριστεί η εκτός σχεδίου δόμησης. Αυτό όμως δεν είναι ευχή.. για να δούμε αν επιτυγχάνεται αυτό με το παρόν νομοσχέδιο. Έχει ολοκληρωμένο σχεδιασμό; Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται νέες παρεκκλίσεις, θα τα πούμε αναλυτικά τις επόμενες μέρες.

Κατ’ αρχάς πρέπει να αναφερθεί ότι 1,5 χρόνο τώρα η ΝΔ έχει παγώσει μια διαδικασία, η οποία ήταν εξαιρετικά ώριμη, και χρηματοδοτικά και μελετητικά για να κάνει τι τελικά; Να κατακρεουργήσει τους δήμους σε δημοτικές ενότητες και να μετονομάσει το σχεδιασμό στο επίπεδο του δήμου σε τοπικά πολεοδομικά. Αυτό εκτός από αντιεπιστημονικό έχει και πολιτικά χαρακτηριστικά. Θυμάστε παλιά που όταν ερχόταν οι εκλογές γινόταν μάχη για το ποια περιοχή έμπαινε στο σχέδιο πόλης.. Τώρα θα γίνεται μάχη για ποια περιοχή θα έχει τοπικό πολεοδομικό σχέδιο. Άρα ξανά πελατειακές σχέσεις και με αυτό το νομοσχέδιο της ΝΔ.

Αναφορικά με τα ακίνητα εκτός σχεδίου δόμησης να πείτε την αλήθεια στον ελληνικό λαό. Λέει ο Υπουργός, και σε ΔΤ, ότι δεν θίγονται τα υπόλοιπα ακίνητα από πλευράς αρτιότητας. Όντως, αλλά θίγονται από πλευράς όρων δόμησης. Μειώνεται ο συντελεστής δόμησης. Προσπαθεί να περάσει μια εικόνα ότι οι αλλαγές που γίνονται αφορούν μόνο στα ακίνητα που έχουν κατά παρέκκλιση αρτιότητα. Να μην λέτε ότι δεν θίγονται τα υπόλοιπα ακίνητα. Υπάρχουν παρεμβάσεις.

Είναι σαφές ότι το νομοσχέδιο προωθεί μεγάλα συμφέροντα στον τομέα του τουρισμού. Ενώ λοιπόν στο νομοσχέδιο μειώνεται παντού ο συντελεστής δόμησης ακόμα και στα τουριστικά ακίνητα, στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και στα μικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας αυξάνεται κατά πολύ ο συντελεστής δόμησης. Αυτό έρχεται σε αντίφαση με το βασικό concept του νομοσχεδίου, που είναι η ενίσχυση των οργανωμένων υποδοχέων. Επομένως τίθεται το ερώτημα: γιατί πριμοδοτούνται τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα αφού δεν είναι οργανωμένοι υποδοχείς; Ταμικτά τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας, που αν και δεν τα ονομάζει σύνθετα.. κατ’ ουσίαν είναι σύνθετα και αυτά.. Ένα ακίνητο για να γίνει σύνθετο τουριστικό κατάλυμα έπρεπε να έχει εμβαδό τουλάχιστον 150 στρεμμάτων. Με το νομοσχέδιο τα 150 στρέμματα πάνε στα 50 στρέμματα.

Κοιτάξτε, αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε στο κ. Χατζηδάκη, λειτουργεί με σχέδιο, οργανωμένα. Φρόντισε με τον ν. 4685/2020, να αλλάξουν κάποιους ορισμούς και κατατάξεις στον 4447/2016, και εκεί εισήγαγαν την έννοια των οργανωμένων αναπτύξεων. Πέραν λοιπόν των οργανωμένων υποδοχέων που υπήρχε ήδη στη νομοθεσία μπήκε και η νέα έννοια των οργανωμένων αναπτύξεων. Εκεί μπήκαν και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα για να τα διαφοροποιήσουν από τα απλά ξενοδοχεία. Υπάρχει ευνοϊκή μεταχείριση σε δύο κατηγορίες τουριστικού προϊόντος, που δεν είναι σχεδιασμός, είναι έργο.

Όσα γήπεδα μπορεί να οικοδομούνται σε ένα χρονικό ορίζοντα ανοιχτό στο μέλλον , καλούνται να οικοδομηθούν άμεσα σε 2 χρονιά. Είναι δεδομένο, ότι μέσω ασφυκτικής δημοσιονομικής κρίσης, για την μεγαλύτερη μερίδα των ιδιοκτήτων αυτών των μικρών γηπέδων που είναι μικροϊδιοκτήτες , είναι ανέφικτη η οικοδόμηση, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Επομένως το πιο πιθανόν είναι ότι αυτά τα γήπεδα θα αλλάξουν βίαια και εκβιαστικά χέρια , από τους μικροϊδιοκτήτες σε μεγαλοϊδιοκτήτες που θα τα οικοδομήσουν άμεσα για να μην χάσουν το δικαίωμα δόμησης.

Αναφορικά με τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια και το πρόγραμμα που έχετε εξαγγείλει. Κοιτάξτε λέτε σε πρώτη φάση θα χρηματοδοτηθούν 80 πολεοδομικά που θα αφορούν 200 πολεοδομικές ενότητες και σταδιακά, με στόχο το 2023, να έχουν ανατεθεί δηλαδή για όλες της δημοτικές ενότητες, και μέχρι το 2028 να έχουν εγκριθεί αυτά τα σχέδια για το σύνολο του εθνικού χώρου. Αυτό είναι ένα υπέρ φιλόδοξο και ανέφικτο πρόγραμμα. Τελικά αυτό το φιλόδοξο πλάνο σας θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες καθυστερήσεις.

Αντί να ενισχύσετε τις υπηρεσίες του Υπουργείου ώστε να δουλέψει το διοικητικό σύστημα έχουμε παράκαμψη της δημόσιας διοίκησης. Υπάρχει και η δημόσια διοίκηση, όσο και να είναι στην ιδεοληψία σας ότι το δημόσιο δεν δουλεύει, δεν γίνεται αλλιώς. Πρέπει να αναβαθμίστε τη δημόσια διοίκηση και να στελεχώσετε τις υπηρεσίες, αντί λοιπόν της ενίσχυσης της δημόσιας διοίκησης: Πρώτον, βάζετε συντονιστή και μια δομή βέβαια, όπου παρακάμπτει όλες τις υφιστάμενες δομές του Υπουργείου. Λειτουργείτε ένα παράλληλο δημόσιο. Στο οργανόγραμμα του Υπουργείου, θα είναι εκτός ιεραρχίας και θα υπάγεται απευθείας στον Υπουργό. Δεύτερον,έχουμε ανάθεση καθηκόντων επίβλεψης – υποβοήθηση σε ιδιώτες μελετητές που θα ενταχθούν στο μητρώο. Και αυτό όμως είναι κεκαλυμμένο, τους λέτε πιστοποιημένους αξιολογητές δεν τους λέτε επιβλέποντες. Γιατί την επίβλεψη δεν μπορεί να την αναθέσει.. Κανείς! Τουλάχιστον η αρμοδιότητα.. παραμένει στη δημόσια διοίκηση, μέχρι στιγμής, η οποία τελικά, θα είναι αυτή που θα εισηγείται στο τέλος, με την υπογραφή της, και για αυτό απαιτείται η ενίσχυση της και όχι η παράκαμψή της.

Για την οικοδομική άδεια στο μεταβατικό διάστημα. Θέλω να μας το εξηγήσετε, αλήθεια εκφράζω την απορία μου. Πώς θα βγαίνει οικοδομική άδεια χωρίς τις εγκρίσεις της αρχαιολογίας και της δασικής υπηρεσίας; Αυτό περιγράφεται στο νομοσχέδιο. Αν υποβληθεί αίτηση για οικοδομική άδεια, ακόμα και αν αυτή δεν συνοδεύεται από το σύνολο των δικαιολογητικών που απαιτούνται, όπως βεβαιώσεις δασικής και αρχαιολογικής υπηρεσίας. Σε δυο κατηγορίες από τις τρεις δεν απαιτείται η προσκόμιση των από τον νόμο προβλεπόμενων εγκρίσεων. Υπάρχει βέβαια και ένα νομοτεχνικό, μάλλον, θέμα.. δεν φαίνεται να χορηγείται η άδεια.. Πέστε το καθαρά.

Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις. Είναι ένα θέμα η δέσμευση της γης, το οποίο θα πρέπει να το λύσουμε. Άλλα ξέρετε πολύ καλά, ότι σε αυτή την περίπτωση, με την θέσπισης της αυτοδίκαιης άρσης της απαλλοτρίωσης, χάνεται το σύνολο σχεδόν των μη συντελεσμένων ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων δηλαδή δρόμοι, πλατείες, χώροι πρασίνου. Πάλι καλά …. Εξαιρούνται ρέματα, αιγιαλός, ζώνες προστασίας (αρχαιολογικοί χώροι) κλπ. Και μόνο η επίκληση «της οικονομικής αδυναμίας των δήμων» αρκεί ώστε να μην επιβληθεί η εκ νέου επιβολή ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί στην πραγματικότητα ο πολεοδομικός σχεδιασμός.

Θα ολοκληρώσω την ομιλία μου με ένα πολύ σοβαρό θέμα αναφορικά με τη Δυτική Μακεδονία. Τη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών. Και εκεί δείχνετε το «φιλό-περιβαλλοντικό» προσωπείο σας. Αντί λοιπόν για απανθρακοποίηση προχωράτε σε απολιγνιτοποίηση αντικαθιστώντας το λιγνίτη με φυσικό αέριο. Η χώρα δεν συμβαδίζει με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της. Η ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει παρατηρήσεις για αδρανή κεφάλαια σε ότι αφορά τις επενδύσεις σε φυσικό αέριο. Το κυριότερο τα προχωράτε όλα αυτά χωρίς καμία προώθηση του χωρικού σχεδιασμού. Σχεδιάζονται επενδύσεις χωρίς να ξέρουμε σε ποια εδάφη. Στον προϋπολογισμό κουβέντα για δημόσιες επενδύσεις για τις αποκαταστάσεις εδαφών. Πάλι εξυπηρέτηση συμφερόντων διαπιστώνουμε. Θέλουμε να βοηθήσουμε. Σας έχουμε κάνει και σχετικές προτάσεις.

Εχθές συμμετείχα μέσω τηλεδιάσκεψης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας για το masterplan, όπου η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας παρουσία του κ. Μουσουρούλη παρουσίασε τις προτάσεις της στο περιφερειακό συμβούλιο, βουλευτές και φορείς. Και τι μάθαμε εν μέσω της συνεδρίασης; Ότι εν τω μεταξύ η Κυβερνητική Επιτροπή ενέκρινε την τελική εκδοχή του masterplan για τη μετάβαση, το οποίο θα παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο. Επιπλέον οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχουμε ζητήσει με κοινή επιστολή προς τον Πρόεδρο της Βουλής τη διεξαγωγή ειδικής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα «το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των Λιγνιτικών Περιοχών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Ακόμα περιμένουμε. Είναι σαν το άλλο που είπε ο κ Γεραπετρίτης. Τι να το κάνεις το περιφερειακό συμβούλιο και το κοινοβούλιο όταν έχεις το υπουργικό συμβούλιο. Κοροϊδέψατε και τους τοπικούς παράγοντες, και βουλευτές ακόμα και της παράταξης σας, οι οποίοι δεν ήξεραν τίποτα για την εξέλιξη. Αιφνιδιαστήκαμε όλοι, όταν μάθαμε ότι τσάμπα συζητάγαμε για προτάσεις ένταξης στο masterplan, δεδομένου ότι το masterplan είχε ήδη εγκριθεί. Αυτά δεν είναι μεταρρυθμίσεις και δεν είναι και δημοκρατικά.»



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ