ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/11/2020

Δημ. Παπαδημούλης: «Ο Ευρωπαϊκός Προϋπολογισμός, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ευρωκοινοβούλιο»

Δημ. Παπαδημούλης: «Ο Ευρωπαϊκός Προϋπολογισμός, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ευρωκοινοβούλιο»



·        «Ύστερα από δύο χρόνια συνομιλιών, δώδεκα τριμερείς συναντήσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και ένα δεύτερο σφοδρό κύμα του Κορονοϊού για την επίτευξη συμφωνίας των θεσμών, το βέτο Ουγγαρίας και Πολωνίας, θέτει την ΕΕ σε “πολιτική ομηρία”»

·        Άρθρο του Δημ. Παπαδημούλη στην «Εφημερίδα των Συντακτών»


Άρθρο του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Παπαδημούλη, φιλοξενεί η «Ëφημερίδα των Συντακτών», με τίτλο «Ο Ευρωπαϊκός Προϋπολογισμός, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ευρωκοινοβούλιο».

Αναφερόμενος στη συμβιβαστική συμφωνία Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για Κοινοβουλίου για τον Πολυετή Προϋπολογισμό, τους Ιδίους Πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης, ο Δημήτρης Παπαδημούλης χρησιμοποιεί μια φράση από την κλασική ταινία του Κόπολα “O Νονός” για το ότι «η Γερμανική Προεδρία έκανε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο «μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί».
Στην ουσία, όπως γράφει ο Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ «ο συμβιβασμός αυτός αν και βελτιώνει αισθητά την αρχική πρόταση του Συμβουλίου, παραμένει ανεπαρκής και αβέβαιος». Kαι ένας επιπλέον λόγος γι’ αυτό είναι ότι «η Ουγγαρία και την Πολωνία έχουν ασκήσει βέτο στον Πολυετή Προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανάκαμψης, λόγω της σύνδεσης της εκταμίευσης των κονδυλίων του πακέτου με την τήρηση των κανόνων του Κράτους Δικαίου, θέτοντας ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση σε “πολιτική ομηρία”.
Όπως γράφει ο Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ «χρειάστηκαν δύο χρόνια συνομιλιών, δώδεκα τριμερείς συναντήσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και ένα δεύτερο σφοδρό κύμα του Κορονοϊού» για να επιτευχθεί συμφωνία και αυτή τη στιγμή, το βέτο Ουγγαρίας και Πολωνίας «προκαλεί εμπλοκή και περεταίρω καθυστερήσεις στο Ταμείο Ανάκαμψης, φέρνοντας την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε απόλυτη αμηχανία σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας της».

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο:

Ο Ευρωπαϊκός Προϋπολογισμός, το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ευρωκοινοβούλιο

Του Δημήτρη Παπαδημούλη *

Χρειάστηκαν δύο χρόνια συνομιλιών, δώδεκα τριμερείς συναντήσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και ένα δεύτερο σφοδρό κύμα του Κορονοϊού, για να επιτευχθεί συμβιβαστική συμφωνία στις 10 Νοεμβρίου, μεταξύ της Γερμανικής Προεδρίας του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον Πολυετή Προϋπολογισμό, τους Ιδίους Πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Λίγες μέρες αργότερα, πριν κοπάσει η ανταλλαγή συγχαρητηρίων μεταξύ των διαπραγματευτών, η Ουγγαρία και η Πολωνία άσκησαν βέτο στον Πολυετή Προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανάκαμψης, λόγω της σύνδεσης της εκταμίευσης των κονδυλίων του πακέτου με την τήρηση των κανόνων του Κράτους Δικαίου, θέτοντας ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση σε «πολιτική ομηρία».

Στην έκτακτη Σύνοδο Κορυφής του περασμένου Ιουλίου, έκλεισε μια «δύσκολη» συμφωνία μεταξύ των αρχηγών των Κρατών Μελών: 1.074 δισεκατομμύρια € για τον Επταετή Προϋπολογισμό 2021-2027 σε συνδυασμό με 750 δισεκατομμύρια € για το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα δανειστεί η Κομισιόν από τις αγορές για την ανάκαμψη των Κρατών Μελών από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.

Η συμφωνία του Ιουλίου εγκαινίασε τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Γερμανικής Προεδρίας και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η πρώτη πράξη της διαπραγμάτευσης γράφτηκε στις 23 Ιουλίου, με το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου[1] που υποστηρίχθηκε από όλες τις  πολιτικές ομάδες πλην συντηρητικών (ECR) και ακροδεξιάς (ID). Στο ψήφισμα αυτό, το οποίο συνδιαμόρφωσα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο χαιρετίζει την δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά δεν αποδέχεται τη συμφωνία για τον Πολυετή Προϋπολογισμό, κρίνοντάς την ανεπαρκή. Επιπλέον ορίζει τα βασικά του αιτήματα: σύνδεση της εκταμίευσης των κονδυλίων με το Κράτος Δικαίου, εισαγωγή νέων Ιδίων Πόρων βάσει δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος, ενίσχυση του ρόλου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη διαχείριση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, ενίσχυση των 15 ευρωπαϊκών προγραμμάτων που ορίζονται ως «εμβληματικά», δεσμευτική ενδιάμεση αναθεώρηση, πρόοδο στα οριζόντια ζητήματα (κλίμα, βιοποικιλότητα, διάσταση του φύλου).

Από τον πρώτο τριμερή διάλογο στις 27 Αυγούστου μέχρι την τελική συμφωνία της 10ης Νοεμβρίου, σημειώθηκαν σοβαρές υποχωρήσεις και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Από τα 39 δισεκατομμύρια πραγματικών ενισχύσεων για τα 15 «εμβληματικά» προγράμματα που αρχικά είχαν ζητηθεί, εξασφαλίστηκαν 16 δισεκατομμύρια κυρίως από πρόστιμα ανταγωνισμού (συμπεριλαμβανομένου 1 δισεκατομμυρίου € σε ευελιξία), ποσό μικρό αλλά όχι αμελητέο σε σχέση με το απόλυτο μηδέν που είχε δηλώσει απερίφραστατα πως ήταν διατεθειμένη να δώσει η Γερμανική Προεδρία. Εντούτοις, είναι η πρώτη φορά που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιβάλλει στο Συμβούλιο οποιαδήποτε αύξηση, έστω και μικρή. Το 2013, πάρα τις προσπάθειες για τον διαπραγματευόμενο, τότε, επταετή προϋπολογισμό (2014-2020), το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν είχε πετύχει τίποτε παραπάνω από θετικές εσωτερικές ανακατανομές δαπανών.

Οι αυξήσεις μοιράστηκαν τελικά μόνο σε 9 από τα 15 «εμβληματικά» προγράμματα, με σωστή προτεραιότητα στην υγεία, την εκπαίδευση, τις επενδύσεις, τον πολιτισμό. Ωστόσο 6 πολύτιμα προγράμματα έμειναν χωρίς ενίσχυση. Το χρονοδιάγραμμα για την εισαγωγή νέων Ιδίων Πόρων έχει συμπεριληφθεί στη συμφωνία με τρόπο όχι απόλυτα δεσμευτικό και η σχετική απόφαση απαιτεί ομοφωνία στο Συμβούλιο και έγκριση από τα εθνικά κοινοβούλια των Κρατών Μελών, τις οποίες κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί. Ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη διαχείριση των κονδυλίων ενισχύθηκε, αλλά όχι όσο ζητούσαμε. Ουσιαστική πρόοδος σημειώθηκε στα οριζόντια ζητήματα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εξασφαλίζει 30% για κλιματικές δαπάνες, 10% για δαπάνες για τη βιοποικιλότητα μέχρι το 2026 και την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου. Η μεγάλη μάχη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, να βγάλει το κόστος αποπληρωμής τόκων και κεφαλαίου του δανεισμού για το Ταμείο Ανάκαμψης εκτός των ορίων του ΠΔΠ, χάθηκε. Έτσι, το κόστος αυτό, θα βαρύνει ως χρέος τον νέο Πολυετή Προϋπολογισμό, δημιουργώντας προηγούμενο για τους προϋπολογισμούς που θα ακολουθήσουν. Οι βελτιώσεις που πέτυχε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποκτούν μεγαλύτερη σημασία δεδομένης της πίεσης χρόνου, των επιθέσεων του Συμβουλίου κατά του Ευρωκοινοβουλίου για δήθεν «μαξιμαλισμό» μέσω διαρροών στα ΜΜΕ και της σχεδόν ευγραμμισμένης στάσης της Κομισιόν με το Συμβούλιο.

Σο μεταξύ, οι φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις της Κομισιόν[3] (χωρίς να συμπεριλαμβάνουν το δεύτερο σφοδρό κύμα του Κορονοϊού) δείχνουν 7,5% ύφεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020 με αργή ανάκαμψη στα προ-κρίσης επίπεδα μετά το 2022 και 7,7% αύξηση της ανεργίας (9% και 18% για την Ελλάδα αντίστοιχα).

Όσο για τους πολίτες, το πρόσφατο Ευρωβαρόμετρο[4], αναδεικνύει ότι η απόλυτη πλειοψηφία (54%) των Ευρωπαίων θέλει μεγαλύτερο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ το 77%  υποστηρίζει την εφαρμογή του κράτους δικαίου ως προϋπόθεση εκταμίευσης των ευρωπαϊκών κονδυλίων από τα Κράτη Μέλη. Στην Ελλάδα η μεγάλη πλειοψηφία δηλώνει ήδη αρνητική επίπτωση στο ατομικό και οικογενειακό της εισόδημα.

Η κατάσταση ως έχει, συνοψίζεται στη γνωστή φράση της κλασσικής ταινίας του F. F. Coppola, «o Νονός»: Η Γερμανική Προεδρία έκανε στο Ευρωπαϊκο Κοινοβουλίο «μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί». Ο συμβιβασμός αυτός βελτιώνει αισθητά την αρχική πρόταση του Συμβουλίου αλλά παραμένει ανεπαρκής και αβέβαιος. Ήδη, η Ουγγαρία και η Πολωνία, με το βέτο τους προκαλούν εμπλοκή και περεταίρω καθυστερήσεις στο Ταμείο Ανάκαμψης, και φέρνουν την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε απόλυτη αμηχανία σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας της.

** Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είναι Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,
Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία,
Συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς (GUE/NGL) στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (BUDG) και σκιώδης εισηγητής για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, το Ταμείο Ανάκαμψης και τον Προϋπολογισμό της ΕΕ για το έτος 2021.

[1]https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-performance-and-forecasts/economic-forecasts/autumn-2020-economic-forecast_en

[1]https://www.europarl.europa.eu/news/el/press-room/20201113IPR91602/eu-survey-confirms-citizens-call-for-eu-to-have-more-powers-to-tackle-pandemic

[1] https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0206_EL.html

ΑΑυξήσεις κυρίως από μελλοντικές προσαρμογές από πρόστιμα ανταγωνισμού (11 δισεκατομμύρια)

[3]https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-performance-and-forecasts/economic-forecasts/autumn-2020-economic-forecast_en

[4]https://www.europarl.europa.eu/news/el/press-room/20201113IPR91602/eu-survey-confirms-citizens-call-for-eu-to-have-more-powers-to-tackle-pandemic

Άρθρο του Δημ. Παπαδημούλη στην «Εφημερίδα των Συντακτών»




Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ