ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

06/12/2020

Έφη Αχτσιόγλου: “Τα δήθεν 24 δισ. δαπανών έχουν γίνει το πιο σύντομο ανέκδοτο”

Έφη Αχτσιόγλου: “Τα δήθεν 24 δισ. δαπανών έχουν γίνει το πιο σύντομο ανέκδοτο”



Συνέντευξη της Έφης Αχτσιόγλου, βουλεύτριας Επικρατείας και τομεάρχισσας Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στο “iEidiseis”

- Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η οικονομία τη νέα χρονιά, κυρία Αχτσιόγλου; Βλέπουμε τον ΟΟΣΑ να κατεβάζει και άλλο τις προσδοκίες της ανάπτυξης, μόλις στο 0,9%,αν και η κυβέρνηση εξακολουθεί να εμφανίζεται αισιόδοξη ως προς τις προοπτικές.

Δυστυχώς η πορεία της οικονομίας για το 2021 έχει εν πολλοίς ήδη ναρκοθετηθεί από τις επιλογές που έκανε η κυβέρνηση το 2020 αλλά και από το γεγονός ότι οι επιλογές αυτές δεν ήταν στιγμιαία λάθη, αλλά ενταγμένες σε μια συνολική στρατηγική την οποία προφανώς έχει σκοπό να συνεχίσει. Η κυβέρνηση επέλεξε την πολιτική μη ουσιαστικής στήριξης του εισοδήματος των πολιτών, των εργαζομένων και των μικρών επιχειρήσεων. Ήδη, αυτό μας έχει οδηγήσει σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο για το 2020. Τα στοιχεία του γ’ τριμήνου που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή δείχνουν ότι η χώρα μας σημειώνει τη βαθύτερη ύφεση στην Ευρώπη, ενώ και για το σύνολο της χρονιάς προκύπτει ότι θα έχουμε μια από τις χειρότερες επιδόσεις. Η ευθύνη για την εξέλιξη αυτή βαραίνει ακέραια την κυβέρνηση, διότι η χώρα είχε μια σειρά από πλεονεκτήματα που ακυρώθηκαν από τις καταστροφικές εμμονές της. Το χειρότερο είναι ότι οι πολιτικές αυτές καταργούν τις προϋποθέσεις για ταχεία ανάκαμψη την επόμενη χρονιά. O ΟΟΣΑ προβλέπει ανάπτυξη μόλις 0,9% για το 2021, ενώ η ύφεση φέτος θα κινηθεί σε διψήφιο ποσοστό. Καταλαβαίνετε ότι το αφήγημα της κυβέρνησης περί τάχα σωστής οικονομικής διαχείρισης και δήθεν ανάκαμψης τύπου V το 2021 καταρρέει με πάταγο. Το πρόβλημα είναι ότι μαζί του εγκλωβίζεται και η κοινωνία αλλά και η χώρα. Ως προς τη συνέχεια, οΠροϋπολογισμός επιβεβαιώνει ότι και το 2021 θα συνεχιστεί η πολιτική μη στήριξης προς τους εργαζόμενους, τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Θα συνεχιστεί η πολιτική που δεν ενισχύει το δημόσιο σύστημα υγείας και παιδείας.Αυτά δεν είναι σημειακές ανεπάρκειες. Είναι σαφείς στρατηγικές επιλογές μιας πολιτικής δύναμης που απορρίπτει ό,τι το δημόσιο, που επιδιώκει μια γενική αναδιάρθρωση της αγοράς εις βάρος των εργαζομένων και των μικρών επιχειρήσεων.
- Με την ενίσχυση επιχειρήσεων και εργαζομένων τι πρέπει να γίνει; Χρειάζεται νέο πακέτο μέτρων και διορθωτικές κινήσεις; Τι προτείνετε; Η κυβέρνηση μιλάει ότι έχει δώσει ήδη 24 δισεκατομμύρια…
Τα δήθεν 24 δισ. δαπανών έχουν γίνει το πιο σύντομο ανέκδοτο και υπάρχουν μόνο στην προπαγάνδα του κ. Μητσοτάκη. Η αλήθεια, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, είναι ότι μέχρι και τον Οκτώβριο έχουν δαπανηθεί από το κράτος μόλις 6,7 δισ., τα μισά εκ των οποίων είναι δάνεια.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει από την πρώτη στιγμή προτείνει συγκεκριμένα, κοστολογημένα και απολύτως εφικτά μέτρα για τη στήριξη των εργαζομένων, των νοικοκυριών, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, όμως μιλά σε ώτα μη ακουόντων.
Για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι αναγκαία η μη επιστρεπτέα ενίσχυση από το κράτος, η ενίσχυση της ρευστότητάς τους, η άρση του αποκλεισμού τους από τον τραπεζικό δανεισμό και φυσικά ένα γενναίο σχήμα ρύθμισης οφειλών με κούρεμα χρεών για την επόμενη χρονιά.
Για τους πληττόμενους εργαζόμενους είναι αναγκαία η αναπλήρωση των μισθών, η προστασία των θέσεων και των σχέσεων εργασίας και προφανώς η κατάργηση και η απόσυρση ρυθμίσεων που επιβάλλουν απλήρωτες υπερωρίες και διάλυση του 8ώρου.
Για τα νοικοκυριά που έχουν πληγεί και τους επαγγελματίες που το εισόδημά τους κατακρημνίστηκε είναι αναγκαία η ενίσχυσή τους με εισόδημα έκτακτης ανάγκης και μέτρα για τη διασφάλιση της παροχής δημόσιων αγαθών όπως ρεύμα, νερό, φυσικό αέριο, τηλεφωνία και διαδίκτυο.
- Ενόψει των γιορτών και του νέου έτους τι πρέπει να γίνει με τους υγειονομικούς και τα κατώτερα στρώματα, όπως οι μικροσυνταξιούχοι, οι μακροχρόνια άνεργοι κ.ο.κ.; Πρέπει να δοθεί ένα επίδομα και τι ύψους;
Από την πλευρά μας όχι απλώς εισηγηθήκαμε, αλλά καταθέσαμε και τροπολογίες για την πλήρη κάλυψη από το κράτος του δώρου Χριστουγέννων για τους εργαζόμενους στις πληττόμενες επιχειρήσεις, καθώς και για τη χορήγηση εισοδήματος έκτακτης ανάγκης, τουλάχιστον για τα Χριστούγεννα, στα νοικοκυριά που έχουν πληγεί.
Είναι απαράδεκτο ότι ο ίδιος ο κ Μητσοτάκης εξαπάτησε την κοινωνία υποσχόμενος ενίσχυση για τα Χριστούγεννα και τελικά έδωσε μόλις 54 εκατ. για όσους λαμβάνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα. Το ποσό αυτό δεν είναι ούτε το 1/15 από τα χρήματα που δίνονταν επί ΣΥΡΙΖΑ σε μερίσματα και μάλιστα σε χρονιές μνημονίου. Είναι σημαντικά λιγότερα κι από τα χρήματα που σχεδίαζαν να δώσουν στα φιλικά ΚΕΚ για το σκάνδαλο του «σκόιλ ελικικού». Είναι πραγματικά ντροπή.
Για τους εργαζόμενους στο δημόσιο σύστημα υγείας απαιτείται καταρχάς άμεσα η πληρωμή όλων των εφημεριών του προσωπικού. Και γι’ αυτό το ζήτημα ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε τροπολογία, την οποία επίσης απέρριψε η κυβέρνηση! Δεν ανταποκρίνεται ούτε στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της απέναντι στους ανθρώπους της πρώτης γραμμής. Αφήνει απλήρωτα δεδουλευμένα προσβάλλοντάς τους την πιο κρίσιμη στιγμή της μάχης. Συνολικά για το δημόσιο σύστημα υγείας απαιτείται ουσιαστική βελτίωση των αμοιβών γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού, η ενίσχυσήτου με μόνιμες προσλήψεις, με υλικοτεχνική υποδομή. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα παρουσιάσει αναλυτικότερα τις θέσεις του για το νέο ΕΣΥ τις επόμενες μέρες.
- Ο κ. Σκυλακάκης, πάντως, προειδοποιεί πως «κάθε ευρώ που σήμερα δαπανούμε είναι μελλοντικοί φόροι»…
Ο κ. Σκυλακάκης δεν κάνει τίποτα άλλο από το να απειλεί τους πολίτες με νέα μνημόνια, για να δικαιολογήσει την τραγική πολιτική του, η οποία έχει ήδη βυθίσει την οικονομία στην ύφεση.
Όμως, είναι ακριβώς αυτή η πολιτική που επισείει μνημονιακούς κινδύνους. Διότι τι τελικά «κατάφερε» η κυβέρνηση με την πολιτική της; Και την κοινωνία να μην στηρίξει και το ΑΕΠ να κατακρημνιστεί. Κι αυτή η εξέλιξη ήταν αναμενόμενη από τη στιγμή που επέμεινε στην πολιτική μη στήριξης. Διότι σε συνθήκες κρίσης η αύξηση των δαπανών από το κράτος προς τους πολίτες είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορείς να συγκρατήσεις το ΑΕΠ. Η κυβέρνηση έπραξε το αντίθετο, δεν στήριξε το εισόδημα των πολιτών και τη λειτουργία των μικρών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα το ΑΕΠ να καταβαραθρωθεί και τελικά τόσο το έλλειμμα όσο και το δημόσιο χρέος, ακριβώς επειδή αποτυπώνονται ως ποσοστά του ΑΕΠ να αυξηθούν πολύ. Άρα η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη γι’ αυτό το μίγμα της οικονομικής ασφυξίας στην ελληνική κοινωνία και παράλληλης επιδείνωσης των αναλογιών χρέους και ελλείμματος.
- Θέλω την πολιτική τοποθέτησή σας για το Σχέδιο Πισσαρίδη στον τομέα της οικονομίας.
Το σχέδιο Πισσαρίδη επαναλαμβάνει παρωχημένες, και δυστυχώς δοκιμασμένες και αποτυχημένες νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις για την ανάπτυξη, οι οποίες κόστισαν ακριβά στη χώρα μας. Έχει 4 θεμελιακές σκέψεις: 1. Ελαστικοποίηση της εργασίας. 2. Ιδιωτικοποιήσεις υποδομών, δικτύων και υπηρεσιών υγείας, εκπαίδευσης, κοινωνικής ασφάλισης. 3. Συρρίκνωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που γίνονται αντιληπτές ως βαρίδια στην ελληνική οικονομία. 4. Μείωση των κοινωνικών δαπανών. Όπως καταλαβαίνετε, πρόκειται για ένα μοντέλο που μειώνει το εισόδημα και το επίπεδο κοινωνικών υπηρεσιών για τη συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας, ευρύτατων μεσαίων και χαμηλών εισοδηματικά στρωμάτων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ουσιαστικά προβλέπει την ολική αποχώρηση του κράτους από τον προστατευτικό του ρόλο σε σχέση με κρίσιμα αγαθά όπως η εργασία, η υγεία, η κοινωνική ασφάλιση. Είναι χαρακτηριστικό ότι εν μέσω πανδημίας δεν βρίσκει τίποτα να πει για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας, σημειωτέον η κυβέρνηση έχει ήδη προβλέψει μείωση των κρατικών δαπανών για την υγεία την επόμενη χρονιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι αποδίδει στους ανέργους την ευθύνη για την ανεργία τους και προτείνει καταρτίσεις μόνο μέσω ιδιωτικών ΚΕΚ, προβλέπει μείωση των παροχών άδειας μητρότητας στο δημόσιο, εργασία ως 10 ώρες την ημέρα χωρίς πρόσθετη αμοιβή και πολλά άλλα.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που όχι απλώς δεν μειώνει αλλά διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες. Είναι το μοντέλο που εφαρμόστηκε στη διάρκεια των δύο πρώτων μνημονίων με τα γνωστά αποτελέσματα. Αποδείχτηκε ταυτόχρονα κοινωνικά και οικονομικά καταστροφικό.

- Πρόσφατα ο Ιταλός αντιπρόεδρος Ρικάρντο Φρακάρο πρότεινε η ΕΚΤ να διαγράψει τα ομόλογα των ευρωπαϊκών κρατών που αγόρασε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Συμφωνείτε με την πρόταση; Τι θα μπορούσε να αλλάξει και να κάνει περισσότερο η ΕΕ τον καιρό του δεύτερου κύματος της πανδημίας και τι θα έπρεπε να διεκδικήσει η χώρα μας;

Καταρχάς να επισημάνουμε ότι η ΕΕ ακολούθησε μια εντελώς διαφορετική στρατηγική στην κρίση αυτή σε σχέση με τη χρηματοπιστωτική κρίση. Τότε, όπως θυμάστε, επέμενε σε πολιτικές λιτότητας, σήμερα απαντά με κινητοποίηση μηχανισμών δαπανών, με μερική αμοιβαιοποίηση του χρέους μέσω του έκτακτου προγράμματος της ΕΚΤ, με προτροπή για επεκτατικούς προϋπολογισμούς, με αναστολή του συμφώνου σταθερότητας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην αλλαγή στάσης συνέβαλε η αγωνία για τους μεγάλους κλυδωνισμούς στις οικονομίες της Ιταλίας και της Ισπανίας, ωστόσο αυτή η μετατόπιση, έστω και αν είναι παροδική, αποτελεί ρωγμή. Μια ρωγμή που οφείλουν να αξιοποιήσουν οι προοδευτικές και αριστερές δυνάμεις στην Ευρώπη για να διεκδικήσουν μια συνολικότερη αλλαγή στο οικονομικό παράδειγμα. Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος να διευκρινίσουμε ότι με τη ρύθμιση του Αυγούστου του 2018 που πέτυχε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει δημιουργηθεί ένας καθαρός διάδρομος για την επόμενη δωδεκαετία τουλάχιστον. Συνολικά βέβαια, το ζήτημα μιας νέας αναδιάρθρωσης του χρέους όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά συνολικά για τις χώρες του Νότου, είναι ανοικτό με δεδομένους τους κλυδωνισμούς που επιφέρει στην παγκόσμια οικονομία η κρίση του COVID19 και η Ελλάδα θα πρέπει να παίξει ρόλο στην ευρωπαϊκή συζήτηση. Δεν πρόκειται βέβαια αυτό να συμβεί με την κυβέρνηση της ΝΔ. Το πιο κρίσιμο όμως, σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις της χώρας, είναι ότι ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% θα πρέπει να αποτελέσει παρελθόν, πράγμα που δεν συμμερίζεται η ΝΔ. Όταν στο επίκεντρο σήμερα είναι το πώς θα κρατήσουμε όρθια την κοινωνία και την οικονομία, δεν μπορεί στην έξοδο από το τούνελ να μας περιμένουν προγράμματα λιτότητας και δημοσιονομικής ασφυξίας. Και στη μεγάλη συζήτηση που θα ανοίξει στην Ευρώπη της επόμενης ημέρας ανάμεσα σε αυτούς που θα επιμένουν να ξαναγυρίσουμε πίσω στα ίδια αδιέξοδα και σε αυτούς που θα ζητάνε μια νέα οικονομική πολιτική, το κρίσιμο είναι να έχει η χώρα μια κυβέρνηση που θα ταχθεί υπέρ του δεύτερου δρόμου. Αυτό δεν πρόκειται να το κάνει η ΝΔ. Θα το κάνει όμως ο ΣΥΡΙΖΑ.
- Με την πανδημία και το Ταμείο Ανάκαμψης, πάντως, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας. Ποιοι οι κίνδυνοι και ποια θα πρέπει να είναι τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, κυρία Αχτσιόγλου;
Ο κίνδυνος είναι ακριβώς να εφαρμοστεί το στρατηγικό σχέδιο της κυβέρνησης που αντανακλάται και στην έκθεση Πισσαρίδη. Να προχωρήσει δηλαδή μια βαθιά αναδιάρθρωση εις βάρος των εργαζομένων και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Μια αναδιάρθρωση υπέρ της απόλυτης ελαστικοποίησης της εργασίας, που ουσιαστικά φτωχοποιεί τους εργαζόμενους, και μια νέου τύπου συσσώρευση υπέρ μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Αντίθετα, με ένα αντιπαραθετικό στρατηγικό σχέδιο, όπως αυτό που θα καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ στον δημόσιο διάλογο τις επόμενες μέρες, μπορούν πράγματι οι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης να αποτελέσουν μια ευκαιρία για την εφαρμογή ενός προοδευτικού μοντέλου, που θα θεμελιώσει την αναπτυξιακή διαδικασία σε στέρεες και δίκαιες βάσεις, ενός μοντέλου από το οποίο θα μπορεί να ωφεληθεί η συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας.
Η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως βασικούς άξονες την ενίσχυση της δημόσιας υγείας,παιδείας και του κοινωνικού κράτους, την προστασία της εργασίας και την αύξηση των μισθών με ειδική έμφαση στην εργασία των νέων και των γυναικών, τη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας ιδίως σε καινοτόμες δραστηριότητες και σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας όπως η αγροδιατροφή και η μεταποίηση, η χημική βιομηχανία, την περιφερειακή ανάπτυξη και την αναζωογόνηση της υπαίθρου, την πράσινη μετάβαση που δίνει προτεραιότητα στις ασθενέστερες εισοδηματικά κοινωνικές ομάδες και ενισχύει την εγχώρια παραγωγή και τεχνολογία.
Με ένα τέτοιο προοδευτικό μοντέλο ανάπτυξης μπορούμε πράγματι να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και να αντιμετωπίζουμε την επόμενη δεκαετία με αισιοδοξία.
- Μπορεί, κατά τη γνώμη σας, η κατάσταση της οικονομίας να αποτελέσει τον λόγο ώστε ο πρωθυπουργός να προσφύγει σε πρόωρες εκλογές τη νέα χρονιά;
Ο κ. Μητσοτάκης φέρει ακέραια την ευθύνη για την καταστροφική συνθήκη που έχει επέλθει στην ελληνική οικονομία αλλά και για την ακύρωση όλων των προοπτικών ταχείας ανάκαμψης. Συγχρόνως, όλα όσα είπε φέτος για την οικονομία, κάθε λέξη, έχει ήδη διαψευσθεί παταγωδώς. Είναι ενδεχόμενο λοιπόν να προσπαθήσει να αιφνιδιάσει με εκλογές βλέποντας συνολικά το αφήγημά του να καταρρέει.
Μια τέτοια επιλογή, τελικά, δεν θα είναι για τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ένας αρνητικός αιφνιδιασμός. Διότι μπορεί να αποτελέσει μια πραγματική ευκαιρία για την ανάδειξη μιας μεγάλης προοδευτικής πλειοψηφίας, η οποία θα καταφέρει να αλλάξει ριζικά την πορεία για την ελληνική κοινωνία. Να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα υπέρ το κόσμου της εργασίας, των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου, των λαϊκών νοικοκυριών και της μεσαίας τάξης. Από την πλευρά μας θα είμαστε έτοιμοι γι’ αυτή τη μάχη.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ