ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

07/12/2020

Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία: Ετεροχρονισμένες κλήσεις εν μέσω πανδημίας από το Δήμο Αθηναίων

Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία: Ετεροχρονισμένες κλήσεις εν μέσω πανδημίας από το Δήμο Αθηναίων



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ. κ. Υπουργούς:
• Εσωτερικών
• Οικονομικών

Θέμα: «Ετεροχρονισμένες κλήσεις εν μέσω πανδημίας από το Δήμο Αθηναίων»

Εν μέσω υγειονομικής κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας, ανασφάλειας αλλά και ανέχειας, εκατοντάδες πολίτες έχουν κληθεί τις τελευταίες ημέρες να πληρώσουν στα ταμεία του Δήμου Αθηναίων πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κυρίως για παράνομη στάθμευση, που έχουν διαπιστωθεί και αφορούν στο διάστημα έως και πέντε χρόνια νωρίτερα και το συνολικό ύψος, των βεβαιωμένων αυτών οφειλών για τα έτη 2016-2017, φέρεται να ανέρχεται στα 20 εκατομμύρια ευρώ.
Η εν λόγω απαίτηση, του Δήμου Αθηναίων, χαρακτηρίζεται ως καταχρηστική πρακτική καθώς αναζητά οφειλές από κλήσεις που κόπηκαν πριν από 3, 4, ή και 5 έτη ενώ λειτουργεί σε αντίθεση με την πάγια αρχή του νόμου να αναζητείται μια νόμιμη οφειλή σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Είναι σχεδόν αδύνατο μετά από τόσα χρόνια να διασταυρώσει κανείς που βρισκόταν την επίμαχη ημέρα ή να έχει κρατήσει τη σχετική απόδειξη πληρωμής. Σε σχέση με αυτό ο Συνήγορος του Πολίτη από το 2012 συνιστά τη θέσπιση του δικαιώματος του πολίτη για την καταβολή του ποσού του μισού προστίμου σε συγκεκριμένο διάστημα μετά την ημερομηνία λήψης της πρώτης ατομικής ειδοποίησης από το Δήμο, καθώς το δικαίωμα αυτό έχει χαθεί στις περιπτώσεις που ο πολίτης δεν έχει λάβει γνώση της κλήσης την ημέρα της παράβασης.

Επιπρόσθετα καταγγέλλονται πολλά λάθη, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που η υπηρεσία δεν είναι σε θέση να επιδείξει το αντίγραφο της κλήσης, για την οποία καλεί τον πολίτη να την πληρώσει άμεσα στο ταμείο του Δήμου, αν και ο πολίτης ενδεχομένως δεν την έχει παραλάβει και δεν έχει προηγηθεί άλλη ενημέρωσή του.

Το γεγονός ότι οι κλήσεις αφορούν και την περίοδο της προηγούμενης δημοτικής αρχής φανερώνουν τη συνήθη λειτουργία του πελατειακού κράτους που ευδοκιμεί συχνά και στην τοπική αυτοδιοίκηση και γεννά ερωτηματικά και για τις πρακτικές των προκατόχων του κ. Μπακογιάννη.

Ωστόσο αυτό από μόνο του δεν δικαιολογεί την καθυστερημένη βεβαίωση ποσών τόσων ετών, τον αιφνιδιασμό των πολιτών σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία και την απαίτηση εξόφλησης σε ασφυκτικά χρονικά όρια καθώς οι πολίτες καλούνται να εξοφλήσουν τις κλήσεις έως την 31/12/2020, ενώ αν δεν ανταποκριθούν θα επιβαρυνθούν με επιπλέον προσαυξήσεις.

Η ετεροχρονισμένη αυτή αποστολή προστίμων βασιζομένων σε υποτιθέμενες ατομικές διοικητικές πράξεις, παραβιάζει την αρχή της διαφάνειας άρα και την αρχή της νομιμότητας. Η χρηστή διοίκηση οφείλει να εξασφαλίζει τις δυνατότητες ελέγχου των πράξεων της από τους πολίτες που τις υφίστανται, καθώς επίσης και τη δυνατότητα αποτελεσματικής νόμιμης άμυνας των πολιτών έναντι των πράξεων αυτών. Με τις πρόσφατες πράξεις της η διοίκηση του Δήμου της Αθήνας, καταχρηστικά και παράνομα, επιβάλει πρόστιμα στους πολίτες, αφαιρώντας τους επί της ουσίας κάθε δυνατότητα άμυνας, αφού δεν μπορεί κανένας να αποδείξει ότι δεν είχε σταθμεύσει παράνομα προ 5ετίας! Το γεγονός αυτό και μόνο, καθιστά τις ατομικές διοικητικές πράξεις επιβολής προστίμου παράνομες και η αρχή της χρηστής διοίκησης αποτελεί τη βάση της ανάκλησής του.

Ο Συνήγορος του Πολίτη σε πόρισμα και σε επιστολή που απηύθυνε το 2012 στον Υπουργό Εσωτερικών, προτείνει: α) τη νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των ΟΤΑ Α΄ βαθμού της χώρας για βεβαίωση των προστίμων του Κ.Ο.Κ. εντός τριών ετών (3) από την ημερομηνία της παράβασης και την κτήση της κλήσης, β) την αντικατάσταση του εντύπου της κλήσης µε έντυπο το οποίο θα επικολλάται στο όχημα (αυτοκόλλητο), γ) τη θέσπιση του δικαιώματος του «παραβάτη» για την καταβολή του ποσού του προστίμου στο ήμισυ σε συγκεκριμένο διάστημα μετά την ημερομηνία λήψης της πρώτης ατομικής ειδοποίησης από το Δήμο.

Επειδή η μαζική και εξαιρετικά αργοπορημένη αποστολή των κλήσεων παραβιάζει την αρχή της χρηστής διοίκησης, η εφαρμογή της οποίας επιβάλλει στα διοικητικά όργανα να ασκούν τις αρμοδιότητές τους με αίσθημα δικαίου, ώστε να αποφεύγονται οι ανεπιεικείς και δογματικές ερμηνευτικές εκδοχές και να επιδιώκεται η προσαρμογή των κανόνων δικαίου προς τις εκάστοτε οικονομικο-κοινωνικές συνθήκες.

Επειδή το Ευρωπαϊκό δικαίωμα της χρηστής διοίκησης εκτός από δικαιοκρατία και επιείκεια σημαίνει και ισότητα, καλή πίστη, εμπιστοσύνη, αναλογικότητα, αναγνώριση της διοικητικής ευθύνης, αμεροληψία, αξιοκρατία, διαφάνεια και σε αυτή την περίπτωση έχουμε παραβίαση όλων των εννοιών της.

Επειδή πολίτες έλαβαν γνώση από το Δήμο Αθηναίων για παραβάσεις του ΚΟΚ, περί παράνομης στάσης και στάθμευσης, με καθυστέρηση πολλών ετών από την ημερομηνία τέλεσής τους, δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες τόσο για την τέλεση της ίδιας της παράβασης, όσο και για το ενδεχόμενο να έχει ήδη εξοφληθεί το χρέος, αλλά να μην μπορούν να το αποδείξουν αφού μετά από τόσα χρόνια είναι λογικό να μην έχουν κρατήσει την απόδειξη.

Επειδή η εν λόγω πρακτική δεν παρέχει στον πολίτη τη δυνατότητα ένστασης κατά της πράξης της παράβασης, ούτε και της εξόφλησης του ποσού του προστίμου στο ήμισυ.
Επειδή όταν γίνεται η βεβαίωση, από την υπηρεσία που επιβάλει το πρόστιμο, τις κλήσεις στο Taxis, υπάρχει η δυνατότητα να έρχεται email μέσω του Taxis στον φορολογούμενο ώστε ένα ρυθμίζει και να γνωρίζει τις οφειλές του αλλά αυτό δεν ισχύει σήμερα με αποτέλεσμα χιλιάδες συμπολίτες μας να ενημερώνεται με καθυστέρηση πολλών ετών για παραβάσεις που έκαναν και δεν γνώριζαν ή αποδεδειγμένα δεν έκαναν και λόγω γραφειοκρατικού λάθους τους έχουν καταλογιστεί.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Θα προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση ώστε να παγώσουν οι οφειλές και να διαγραφούν τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί με τρόπο που παραβιάζει την αρχή της διαφάνειας, την αρχή της χρηστής διοίκησης και συνεπώς την αρχή της νομιμότητας;

2. Θα υιοθετήσει τις επίκαιρες προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη για α) τη νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των ΟΤΑ Α΄ βαθμού της χώρας για βεβαίωση των προστίμων του Κ.Ο.Κ. εντός τριών ετών (3) από την ημερομηνία της παράβασης και την κτήση της κλήσης, β) την αντικατάσταση του εντύπου της κλήσης µε έντυπο το οποίο θα επικολλάται στο όχημα (αυτοκόλλητο), γ) τη θέσπιση του δικαιώματος του «παραβάτη» για την καταβολή του ποσού του προστίμου στο ήμισυ σε συγκεκριμένο διάστημα μετά την ημερομηνία λήψης της πρώτης ατομικής ειδοποίησης από τον Δήμο.

3. Ποια μέτρα θα λάβει ώστε να σταματήσει την εξελισσόμενη αντιδεοντολογική διαδικασία της απαίτησης είσπραξης σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αλλά μετά από μεγάλη καθυστέρηση, στο Δήμο Αθηναίων;

4. Ποιες πρωτοβουλίες θα λάβει ώστε οι ΟΤΑ να υποχρεωθούν για τη διαγραφή των οφειλών στις περιπτώσεις που οι υπηρεσίες τους αδυνατούν να επιδείξουν αντίγραφο της κλήσης-πράξης βεβαίωσης παράβασης οχήματος ή στις περιπτώσεις ασυμφωνίας του περιεχομένου των κλήσεων με τα πραγματικά στοιχεία του οχήματος ή της θέσης του σε σχέση με τη περιοχή ισχύος της σήμανσης ή δεν αναφέρουν στοιχεία της παράβασης όπως η ποινή;

5. Πως θα αντιμετωπίσει το Υπουργείο οικονομικών τις νέες βεβαιωμένες οφειλές σε συσσώρευση με άλλα χρέη που δημιουργούν έκρηξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.

6. Η ρύθμιση που έχει εξαγγελθεί για τις 120 δόσεις για οφειλές σε Δήμους, με απαλλαγή από πρόστιμα και προσαυξήσεις για όσους εξοφλήσουν τα ποσά εφάπαξ θα ισχύσει για όσους σπεύδουν και εξοφλούν τις οφειλές αυτό το διάστημα;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Ζαχαριάδης Κώστας
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος - Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νίκος
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μπαλάφας Γιάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Ραγκούσης Γιάννης
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ