ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

12/02/2021

Ν. Ηγουμενίδης: Οι στόχοι της Αριστεράς για την Παιδεία υπερβαίνουν τους κοντόφθαλμους ορίζοντες της ΝΔ - βίντεο

Ν. Ηγουμενίδης: Οι στόχοι της Αριστεράς για την Παιδεία υπερβαίνουν τους κοντόφθαλμους ορίζοντες της ΝΔ - βίντεο



Η παρέμβαση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη

«Έχετε μπροστά σας την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας;», ρώτησε με νόημα ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης παρεμβαίνοντας προς τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη. «Κάντε μεταβολή, κάντε στροφή εκατόν ογδόντα μοιρών και θα δείτε μπροστά σας τι είναι και τι θέλει η Αριστερά, η οποία δεν είναι χθεσινή ούτε στην παιδεία».

«Παραλάβατε τη σκυτάλη από τη γενιά του 1-1-4 και του 15% του προϋπολογισμού για την παιδεία και φυσικά τα οράματά μας και οι στόχοι μας υπερβαίνουν τους κοντόφθαλμους, τους στενόμυαλους, τους ασφυκτικούς ορίζοντες της νεοφιλελεύθερης, της δεξιάς πολιτικής, όπως αποτυπώνονται στο σχέδιο νόμου που φέρνει η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη σήμερα», τόνισε ο βουλευτής παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια της Βουλής μέσα από την ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα ενώ μίλησε αναλυτικά για το όραμα της Αριστεράς και για τον ρόλο ενός σύγχρονου Πανεπιστημίου στη χώρα μας:

«Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που να παρέχει γνώση τέτοια, ώστε να βοηθά στην ολόπλευρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της πατρίδας μας, πανεπιστήμιο δηλαδή που από την πλευρά του και στον βαθμό που του αντιστοιχεί και του αναλογεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη, με κριτήριο τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι των λίγων.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που με το πτυχίο που θα παρέχει θα εξασφαλίζει στους αποφοίτους του δουλειά, χωρίς να χρειάζεται να κυνηγούν άλλους τίτλους σπουδών για να σταθούν στην αγορά εργασίας, θα εξασφαλίζει στα παιδιά μας ζωή με αξιοπρέπεια, θα εξασφαλίζει στα παιδιά μας τη ζωή που ονειρευόμαστε να τους εξασφαλίσουμε κι εμείς.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που συστατικό στοιχείο της λειτουργίας του θα είναι η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, όπως απαιτεί η επιστήμη και όπως αρμόζει σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα».

Θέλουμε, τέλος, ένα πανεπιστήμιο που θα καλλιεργεί το σεβασμό στον λαό, την εμπιστοσύνη στις δυνάμεις και τις κατακτήσεις του κινήματος, τον σεβασμό στη μάνα γη, στο περιβάλλον, θα καλλιεργεί δηλαδή όλο αυτό το σύνολο των αξιών που με δύο λέξεις χαρακτηρίζονται «δημοκρατική συνείδηση». Και βεβαίως, για ένα τέτοιο πανεπιστήμιο, μέσα σε ένα συνολικό πλαίσιο δημόσιας παιδείας, θέλουμε πολιτική επιλογή της γενναίας χρηματοδότησης της παιδείας», σημείωσε ο βουλευτής του Νομού Ηρακλείου.

 

 

Ακολουθεί η ομιλία του βουλευτή:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο διάστημα του τριημέρου μέχρι και πρόσφατα, πριν από λίγο δηλαδή, με την παρέμβαση του κ. Κατσαφάδου και του κ. Βρούτση, αλλά και την τοποθέτηση της συναδέλφου που προηγήθηκε από μένα, ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση δεν έχει πολιτική και δεν κάνει αντιπολίτευση, αναδείχθηκε ένα ερώτημα στο οποίο θα ήθελα κατ’ αρχάς να σταθώ. Ποια είναι η Αριστερά, τι είναι η Αριστερά, τι θέλει η Αριστερά για τα πανεπιστήμια;

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο δημόσιο, ανοιχτό στα παιδιά της ελληνικής κοινωνίας, χωρίς οικονομικές κοινωνικές ή άλλες προϋποθέσεις πρόσβασης, προϋποθέσεις αποτέλεσμα αλλά και δημιουργό κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων, ένα πανεπιστήμιο λοιπόν χωρίς όλο αυτό το πλαίσιο και πλέγμα των μέτρων, που με δύο λέξεις χαρακτηρίζουμε «ταξικούς φραγμούς» στη μόρφωση.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που να παρέχει σύγχρονη γνώση, να προσφέρει στα παιδιά μας και τις πιο πρόσφατες κατακτήσεις του ανθρώπινου μυαλού, έτσι ώστε να βγάζει επιστήμονες ικανούς να σταθούν ισάξια με τους συναδέλφους τους στη διεθνή επιστημονική κοινότητα.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που να παρέχει γνώση τέτοια, ώστε να βοηθά στην ολόπλευρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της πατρίδας μας, πανεπιστήμιο δηλαδή που από την πλευρά του και στον βαθμό που του αντιστοιχεί και του αναλογεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη, με κριτήριο τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι των λίγων.

Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που με το πτυχίο που θα παρέχει θα εξασφαλίζει στους αποφοίτους του δουλειά, χωρίς να χρειάζεται να κυνηγούν άλλους τίτλους σπουδών για να σταθούν στην αγορά εργασίας, θα εξασφαλίζει στα παιδιά μας ζωή με αξιοπρέπεια, θα εξασφαλίζει στα παιδιά μας τη ζωή που ονειρευόμαστε να τους εξασφαλίσουμε κι εμείς.
Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που συστατικό στοιχείο της λειτουργίας του θα είναι η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, όπως απαιτεί η επιστήμη και όπως αρμόζει σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Θέλουμε, τέλος, ένα πανεπιστήμιο που θα καλλιεργεί το σεβασμό στον λαό, την εμπιστοσύνη στις δυνάμεις και τις κατακτήσεις του κινήματος, τον σεβασμό στη μάνα γη, στο περιβάλλον, θα καλλιεργεί δηλαδή όλο αυτό το σύνολο των αξιών που με δύο λέξεις χαρακτηρίζονται «δημοκρατική συνείδηση». Και βεβαίως, για ένα τέτοιο πανεπιστήμιο, μέσα σε ένα συνολικό πλαίσιο δημόσιας παιδείας, θέλουμε πολιτική επιλογή της γενναίας χρηματοδότησης της παιδείας.

Τι σας λέω τώρα, κυρία Υπουργέ; Εσείς δεν ξέρατε καν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου σας. Δεν γνωρίζατε καν τι χρήματα έχετε να διαχειριστείτε με τις αποφάσεις που θα παίρνατε.

Εν πάση περιπτώσει, κύριε Βρούτση -απευθύνομαι σε σας όχι ονομαστικά, αλλά κυρίως ως Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας -έχετε μπροστά σας την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας; Κάντε μεταβολή, κάντε στροφή εκατόν ογδόντα μοιρών και θα δείτε μπροστά σας τι είναι και τι θέλει η Αριστερά, η οποία δεν είναι χθεσινή ούτε στην παιδεία.

Παραλάβατε τη σκυτάλη από τη γενιά του 1-1-4 και του 15% του προϋπολογισμού για την παιδεία και φυσικά τα οράματά μας και οι στόχοι μας υπερβαίνουν τους κοντόφθαλμους, τους στενόμυαλους, τους ασφυκτικούς ορίζοντες της νεοφιλελεύθερης, της δεξιάς πολιτικής, όπως αποτυπώνονται στο σχέδιο νόμου που φέρνει η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη σήμερα.

Σαφώς, οι στόχοι της Αριστεράς υπερβαίνουν αυτό που είπε ο Υπουργός πριν από λίγο, το νεοφιλελεύθερο άνοιγμα στο μέλλον. Όχι απλά το υπερβαίνουν, το σαρώνουν κιόλας. Αυτά θέλουμε. Αυτή είναι η Αριστερά λοιπόν.

Τώρα, ορισμένα θέματα και παρατηρήσεις στο νομοσχέδιο. Παρακολούθησα όλη τη συζήτηση. Δεν άκουσα απαντήσεις και θα επανέλθω κι εγώ από την πλευρά μου, κυρία Υπουργέ.

Μέσα στην πανδημία, με τη λειτουργία της Βουλής προσαρμοσμένη στα υγειονομικά πρωτόκολλα και την κοινωνία προσαρμοσμένη στα υγειονομικά πρωτόκολλα, η διαβούλευση ήταν ελλιπής. Παρόλα αυτά επιμένετε και θέλετε να συνεχίσετε να ψηφίσετε το νομοσχέδιο.

Δεν απαντήσατε όμως -και θα περιμένω να ακούσω την απάντησή σας- ποια είναι αυτά τα επείγοντα ζητήματα, που δεν παίρνουν αναβολή, που δεν αξίζουν να περιμένουμε να ακούσουμε τη γνώμη της κοινωνίας, όπως πρέπει, και που πρέπει να ψηφιστούν τώρα.

Δεύτερον, με τις προτάσεις που διατυπώνετε -ακούστηκε από πολλούς συναδέλφους, ακούστηκε και από τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ- αλλάζετε και οδηγείτε σε μείωση του αριθμού των εισακτέων. Δεν θα μιλήσω για τον αριθμό. Απαντήσατε στον Αλέξη τον Τσίπρα πριν από λίγο στην παρέμβαση που έκανε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έχει υπολογίσει το Υπουργείο.

Ακόμα, κυρία Υπουργέ, και με αυτήν την απάντηση, πάει να πει ότι κι εσείς καταλαβαίνετε και συμφωνείτε ότι το νομοσχέδιο κάνει παρέμβαση στο σύστημα εισαγωγής και στον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ. Ερωτώ: Πότε άλλοτε ψηφίστηκε αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής Φλεβάρη για να εφαρμοστεί τρεις μήνες μετά; Γιατί δηλαδή τουλάχιστον δεν εξαιρείτε την Γ΄ Λυκείου από αυτά για τα οποία αποφασίζετε;

Πάμε παρακάτω. Κατά τη γνώμη μου, απολύτως σύμφωνη με την πολιτική εξυπηρέτησης των συμφερόντων των λίγων, η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη σε αυτές τις συνθήκες δεν επιδιώκει απλά να μειώσει τον αριθμό των εισακτέων, επιδιώκει κυρίως -και αυτό είναι για το οποίο ψέγουμε το νομοσχέδιό σας, αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο θα το καταψηφίσω- να υπονομεύσει τη δημόσια παιδεία. Είναι αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής η διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Και θα μου πείτε, μα όταν ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης πιστεύει ότι οι ανισότητες είναι εγγεγραμμένες στο ανθρώπινο DNA, πώς είναι δυνατόν να ακολουθεί και αυτός και η Κυβέρνηση που ελέγχει μια άλλη πολιτική, πέρα από τη διεύρυνση ακριβώς αυτών των ανισοτήτων;

Αλλά υπάρχει ένα ακόμα ερώτημα: Σε μια τέτοια περίοδο σκληρής οικονομικής πραγματικότητας για την Ελλάδα, η Κυβέρνηση της Δεξιάς επιλέγει η χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα να πάει σε κάμερες παρακολούθησης, σε προσωπικό και συστήματα ασφαλείας.

Γιατί, αλήθεια, δεν χρηματοδοτείτε προγράμματα σπουδών, ερευνητικά προγράμματα υψηλής θεωρητικής ή τεχνολογικής εξειδίκευσης; Μια χρηματοδότηση που, πέρα από την παραπέρα αναβάθμιση των πανεπιστημίων, θα έχει και αυτή τη συμβολή της και το λιθαράκι της στην αιμορραγία που έχουμε με την διαρροή των επιστημόνων μας στο εξωτερικό.

Και βεβαίως, όλο αυτό το πλέγμα της πολιτικής της Κυβέρνησης χρειάζεται κι άλλα βήματα στον αντιδημοκρατικό κατήφορο. Ζήσαμε την προσπάθεια απαγόρευσης και καταστολής των διαδηλώσεων. Ζούμε, ζήσαμε τις διώξεις σε δημοσιογράφους που άσκησαν κριτική στον κ. Μητσοτάκη. Ζήσαμε τις διώξεις σε υγειονομικούς που άσκησαν κριτική στην κυβερνητική πολιτική αντιμετώπισης της πανδημίας. Και βεβαίως, σε όλο αυτό το αντιδημοκρατικό πλέγμα, έχουμε και την ανέμελη ποδηλατάδα στην Πάρνηθα, η οποία θα προσγειωθεί και θα καταλήξει στην αλαζονική συμπεριφορά σε μια ικαριώτικη βεράντα.

Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να πω ότι δεν είστε η πρώτη Κυβέρνηση της Δεξιάς που έφερε νομοσχέδιο τέτοιο. Μπορείτε, αν θέλετε, με τη σημερινή κυβερνητική πλειοψηφία να το ψηφίσετε. Αλλά, όπως είπε και ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλέξης ο Τσίπρας, απέναντί σας θα βρείτε ένα παλλαϊκό κίνημα υπεράσπισης της δημοκρατίας και της δημόσιας παιδείας.
Ευχαριστώ πολύ.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ