ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

19/02/2021

Γ. Αμανατίδης: Χαμηλές οι προσδοκίες του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ - βίντεο

Γ. Αμανατίδης: Χαμηλές οι προσδοκίες του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ - βίντεο



Σκληρή κριτική στο σχέδιο νόμου, που κατέθεσε ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, άσκησε σήμερα ως εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο πρώην υφυπουργός Εξωτερικών, Γιάννης Αμανατίδης.

«Επί της αρχής, το βασικό ερώτημα, που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε με την κατάθεση του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ, είναι αν το οργανωτικό σχήμα, που εισηγείται: βλέπει στο μέλλον» επισήμανε, αν δηλαδή, όπως εξήγησε «προωθεί τη διεθνή θέση της χώρας και τις προτεραιότητες της εξωτερικής μας πολιτικής στο σύγχρονο, απαιτητικό και ορισμένες φορές δυσχερές διεθνές περιβάλλον και τις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης».

«Κατά την άποψή μας», όπως υποστήριξε υπάρχουν σοβαρά ζητήματα «σε σχέση με διατάξεις, που επηρεάζουν κρίσιμα την αποστολή του ΥΠΕΞ, την διοικητική λειτουργία και την στήριξη των υπαλλήλων».

«Εκείνο που χρειαζόμαστε» τόνισε, στη συνέχεια, «είναι μια ακόμα πιο εξωστρεφή και αποτελεσματική Διπλωματική Υπηρεσία, που θα μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα στις σημαντικές προκλήσεις που, θα αντιμετωπίζουμε ως χώρα στον 21ο Αιώνα και ένας ορθολογικός και λειτουργικός Οργανισμός, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης Διπλωματίας».

Αντίθετα, σύμφωνα με τον ίδιο, ο προτεινόμενος σήμερα Οργανισμός «επιτείνει, αντί να επιλύει, τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν, λόγω της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του υπουργείου Εξωτερικών, τα οποία στερούν από τις διπλωματικές αρχές μας εργαλείων και δυνατοτήτων για εξωστρεφείς δράσεις».

«Αντί να αξιοποιήσετε», όπως σημείωσε ο Γιάννης Αμανατίδης, «τις δημοσιονομικές δυνατότητες για αύξηση του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ και πρόσληψη προσωπικού – δυνατότητες που σήμερα υπάρχουν και σαφώς δεν υπήρχαν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- εσείς κρατάτε χαμηλά τον προϋπολογισμό, μειώνετε τις οργανικές θέσεις και δεν προβαίνετε σε σημαντικό αριθμό προσλήψεων υψηλής κατάρτισης μέσω ΑΣΕΠ ή Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, που θα ανανέωνε το στελεχιακό δυναμικό του ΥΠΕΞ, ενώ διατηρείτε την εξαιρετικά αρνητική αναλογία υπαλλήλων Εξωτερικού σε σχέση με το Εσωτερικό».

«Δεν συμφωνούμε με την κατάργηση της αυτονομίας της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και την μεταφορά της, στην προ του 1983 λογική» τόνισε, την στιγμή που έχουμε «τον νόμο για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των εκτός της ελληνικής επικράτειας εκλογέων στους τόπους διαμονής τους (έστω και αν δεν ανταποκρίνονταν στα όσα είχαν ζητήσει οι ομογενείς), και την επαναλειτουργία του ΣΑΕ, που είχε σχεδιαστεί από την κυβέρνηση μας το 2019 και έρχεται για ψήφιση με το σημερινό σχέδιο νόμου».

«Αποδυναμώνετε τις πολιτικές διευθύνσεις και πολλαπλασιάζετε τις διευθύνσεις ελέγχου και συντονισμού. Διπλασιάζετε τις ειδικές αποστολές στο εξωτερικό, που θα έπρεπε να είναι εξαίρεση και όχι σταθερή πρακτική και βάζετε επιτελικούς υπαλλήλους από το υπουργείο Οικονομίας με επιτελικές αρμοδιότητες σε προσωποπαγείς θέσεις, ή τους δίνετε την επιλογή να επιστρέψουν στο Υπουργείο τους δημιουργώντας σοβαρά κενά αρμοδιοτήτων» πρόσθεσε, στη συνέχεια.

«Το παρόν σχέδιο νόμου, με την διάρθρωση και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών του υπουργείου ενσωματωμένες στο ίδιο σώμα, με την ενσωμάτωση επίσης των διατάξεων για το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού, καθώς και με την μη ενσωμάτωση και αποδοχή εκ μέρους σας πολλών σωστών επισημάνσεων των φορέων των υπαλλήλων, ομφαλοσκοπεί» συμπέρανε ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία.

«Διακρίνεται από εσωστρέφεια και αποδυναμώνει τις λειτουργίες των εξωτερικών υπηρεσιών ενώ παρά την θετική αποδοχή πολλών διατάξεων δικών μας, μάς οδηγεί στην επιφύλαξη επί της αρχής για να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια» είπε, λίγο πριν κλείσει με μια ευχή:

«Να μην χαθεί, σήμερα, η ευκαιρία να ενισχύσουμε υλικά και ηθικά το σύνολο των υπηρετούντων στο ΥΠΕΞ και ταυτόχρονα να τους εφοδιάσουμε με τα «μέσα» ενός Οργανισμού επικαιροποιημένου, σύγχρονου, λιτού, με διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών, ικανού να ανταποκριθεί στις ανάγκες εξυπηρέτησης των εθνικών συμφερόντων της πατρίδας μας».

 

 

Ολόκληρη η τοποθέτηση:

Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Υπουργοί

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στο ξεκίνημα της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, οι παγκόσμιες πολιτικές και γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζονται σημαντικά από την υγειονομική και οικονομική κρίση, που επιφέρει η πανδημία, αλλά έχουν και τη δική τους δυναμική σε ένα πολυκεντρικό σύστημα διεθνών σχέσεων, με ισχυρούς ανταγωνισμούς και εντεινόμενη περιφερειακή αστάθεια.

Η ελληνική εξωτερική πολιτική, υπηρετώντας το εθνικό συμφέρον στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον, θα πρέπει να αναπτύσσεται σε ένα ευρύτατο φάσμα, που εκτείνεται από την παραδοσιακή διπλωματία και την καλλιέργεια των διμερών σχέσεων της Ελλάδας, μέχρι τη ενεργή συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στους Διεθνείς Οργανισμούς, καθώς και να αναλαμβάνει και να συμμετέχει σε πρωτοβουλίες για τα μεγάλα παγκόσμια ζητήματα.


Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ στηρίζει μία ενεργητική, πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, η οποία, αξιοποιώντας την πολύτιμη κυβερνητική εμπειρία της περιόδου 2015-2019, στοχεύει:
• στην προάσπιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας και στην ειρηνική διευθέτηση των διαφορών με τα γειτονικά κράτη, στο πλαίσιο, που θέτει το διεθνές δίκαιο,

• στην εδραίωση του ρόλου της Ελλάδας, ως του πιο σημαντικού πυλώνα ειρήνης, σταθερότητας, ασφάλειας και ανάπτυξης στην περιοχή, μέσω της αναβάθμισης του διεθνούς, ευρωπαϊκού και περιφερειακού, γεωπολιτικού και οικονομικού της ρόλου και της αξιοποίησης όλων των διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει,

• στον εκδημοκρατισμό και την ενδυνάμωση των διεθνών και ευρωπαϊκών θεσμών αντιμετώπισης και διαχείρισης των προκλήσεων της πανδημίας, της κλιματικής κρίσης, της περιφερειακής αποσταθεροποίησης, των ανισοτήτων και της μαζικής μετακίνησης πληθυσμών.

• στην καλλιέργεια των αξιών της διεθνούς αλληλεγγύης, του αντιφασισμού, του αντιμιλιταρισμού, της οικολογίας και στην προάσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
• στην προώθηση του διαλόγου, της ειρήνης και της συνεργασίας με τους γειτονικούς λαούς.

Κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, στη βάση μιας ενεργητικής, πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής, η Ελλάδα εδραίωσε το κύρος και τον ρόλο της, εντός και πέραν της Ε.Ε., αξιοποίησε την συμμετοχή της σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς, έλυσε ένα από τα μείζονα εθνικά ζητήματα της χώρας και κατέστη κύριος πυλώνας ειρήνης και σταθερότητας στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα, προώθησε δυναμικά την διαφάνεια και την στήριξη των δικαστικών αρχών στις έρευνές τους για τη λειτουργία της ΥΔΑΣ την περίοδο 2000-2010, ώστε η χώρα να αποκτήσει έναν ισχυρό πυλώνα ανθρωπιστικής και αναπτυξιακής πολιτικής.

Με τους στόχους και τις εκτιμήσεις αυτές επεξεργαστήκαμε τα προηγούμενα χρόνια και διαμορφώσαμε τελικά, το 2019, ένα σχέδιο νόμου, όπου αποτυπώσαμε τις προτάσεις μας για το πώς ένας νέος Οργανισμός του ΥΠΕΞ θα μπορούσε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, ενώ διαμορφώσαμε και την πρόταση για την επανασύσταση του Συμβουλίου του Απόδημου Ελληνισμού. Οι πολιτικές εξελίξεις, ως γνωστό, δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση των προτάσεων αυτών.
Έτσι σήμερα, κυρίες και κύριοι βουλευτές, στην Επιτροπή μας συζητάμε ένα νέο σχέδιο νόμου για την «Οργάνωση και λειτουργία ΥΠΕΞ, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας», πρόταση της κυβέρνησης της ΝΔ.

Ένα σχέδιο νόμου 377 σελίδων και 480 άρθρων.

Κύριε Πρόεδρε,
Ο τρόπος συζήτησης στην επιτροπή μας θα αποδείξει κατά πόσο το ΥΠΕΞ και ο Υπουργός θέλουν να γίνει ουσιαστική –κατά το δυνατόν, γιατί η έκταση «μαμούθ» του ν/σ είναι σχεδόν απαγορευτική- συζήτηση, ανάλογη της σοβαρότητας του θέματος. Ή αν θα επιμείνουν σε μια fast track διαδικασία, αντιστρόφως ανάλογης της βαρύτητας των θεμάτων, που περιέχονται στο ν/σ.

Πρότασή μας είναι η συζήτηση επί των άρθρων να γίνει σε δύο συνεδριάσεις σε ξεχωριστές ημέρες και το ν/σ να ‘ρθει στην Ολομέλεια της Βουλής την μεθεπόμενη εβδομάδα.
Χρειάζεται ο χρόνος αυτός, ώστε και οι βουλευτές να μελετήσουν τόσο τις διατάξεις του ν/σ, αλλά και οι προτάσεις των φορέων να ακουστούν με άνεση χρόνου και να μελετηθούν. Άλλωστε αυτή είναι και η ουσία των συζητήσεων στις επιτροπές, ουσία Δημοκρατίας πρωτίστως και καλής νομοθέτησης. Επιπρόσθετα, όπως γνωρίζετε, οι αλλαγές στον Οργανισμό του ΥΠΕΞ έχουν διάρκεια και δεν υπόκεινται σε συχνές αλλαγές.(1998-2007)

Σωστά δεν επιλέξατε την μέθοδο του 2007, που είχατε, φέρει τον Οργανισμό του ΥΠΕΞ ως Κώδικα για να ψηφιστεί, προκαλώντας τότε την αντίδραση σύσσωμης της αντιπολίτευσης.


Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Επί της αρχής, το βασικό ερώτημα, που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε με την κατάθεση του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ, είναι αν το οργανωτικό σχήμα, που εισηγείται «βλέπει στο μέλλον», προωθεί τη διεθνή θέση της χώρας και τις προτεραιότητες της εξωτερικής μας πολιτικής στο σύγχρονο, απαιτητικό και ορισμένες φορές δυσχερές-περιβάλλον και τις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης.

Αν αναδεικνύεται ένα σύγχρονο, επιτελικό και ταυτόχρονα αποτελεσματικό ΥΠΕΞ απέναντι στις πολυπλοκότητες της ψηφιακής εποχής, στην 4η βιομηχανική επανάσταση, στις μεγάλες ενεργειακές μεταβάσεις και στην αύξηση των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών, στις δυνατότητες συμμετοχής της Ελλάδας στις παγκόσμιες πολιτικές που αφορούν στην κλιματική κρίση, στη δίκαιη και ισόρροπη ανάπτυξη για την καταπολέμηση της παγκόσμιας φτώχειας, στο διεθνή διάλογο για τον αφοπλισμό, που αποκτά εκ νέου ενδιαφέρον, στην αντιμετώπιση των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών, στην καταπολέμηση της εμπορίας και εκμετάλλευσης ανθρώπων και γενικότερα στην προώθηση της παγκόσμιας ειρήνης.

Επίσης στην ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας με τις γειτονικές χώρες της ΝΑ Ευρώπης, στην αντιμετώπιση της τουρκικής επιθετικότητας, στην επίλυση του Κυπριακού στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΟΗΕ.

Κύριε Πρόεδρε,
Παρά τα δειλά βήματα και την υιοθέτηση αρκετών εκ των άρθρων του δικού μας ν/σ, τα οποία θεωρούμε θετικά, εκτίμησή μας είναι ότι δεν γίνονται οι απαιτούμενες τομές, ενώ ο Οργανισμός είναι διπλάσιος σε έκταση από αυτόν που είχαμε προτείνει.

Κατά την άποψή μας υπάρχουν σοβαρά ζητήματα σε σχέση με διατάξεις, που επηρεάζουν κρίσιμα την αποστολή του ΥΠΕΞ, την διοικητική λειτουργία και την στήριξη των υπαλλήλων.

Εκείνο που χρειαζόμαστε είναι μια ακόμα πιο εξωστρεφή και αποτελεσματική Διπλωματική Υπηρεσία, που θα μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα στις σημαντικές προκλήσεις που, θα αντιμετωπίζουμε ως Χώρα στον 21ο Αιώνα και ένας ορθολογικός και λειτουργικός Οργανισμός, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης Διπλωματίας.
Δυστυχώς αυτό δεν φαίνεται να υπάρχει στο παρόν σχέδιο νόμου. Χαρακτηριστικά στο ν/σ προβλέπονται:

• Η συγχώνευση πολιτικών διευθύνσεων με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της πολιτικής για διμερείς σχέσεις με σημαντικές ευρωπαϊκές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία ήταν ξεχωριστά), την Κίνα και την Λατινική Αμερική, που εξαφανίζεται υπό ΗΠΑ. Ενώ συγχωνεύονται λανθασμένα οι πολιτικές διευθύνσεις, πολλαπλασιάζονται χωρίς λόγο οι Διευθύνσεις στρατηγικού συντονισμού με σημαντικές επικαλύψεις.

• Η υποβάθμιση της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού με την μετατροπή της σε μία Διεύθυνση και την υπαγωγή της σε μία Γενική Γραμματεία με την Δημόσια Διπλωματία, την Θρησκευτική και Πολιτιστική Διπλωματία και τις Προξενικές Υποθέσεις.

• Η κατάργηση της Μεταφραστικής Υπηρεσίας


Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Ο Οργανισμός επιτείνει, αντί να επιλύει, τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν, λόγω της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΥΠ.ΕΞ., τα οποία στερούν τις διπλωματικές αρχές μας εργαλείων και δυνατοτήτων για εξωστρεφείς δράσεις.

Χαρακτηριστικά διαπιστώνεται ότι η σταθερή μείωση του Προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ την τελευταία δεκαετία, αλλά και ο τελευταίος Προϋπολογισμός του 2021, που ανέρχεται μόλις στο ποσό των 288 εκατομμυρίων περίπου, καθιστά απολύτως δυσχερή την ενσωμάτωση του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας και ανεφάρμοστη την πρόβλεψη για τις ιδρυόμενες νέες δομές με αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, (Γραμματείες, Ιδιαίτερα Γραφεία, Γραφεία Σχεδιασμού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Γραφείο Ελέγχου και Επιθεωρήσεων, Κέντρο Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής, νέο Γραφείο Νομικής Υποστήριξης, Γραφείο Τύπο του Υπουργού επιπλέον της Υπηρεσίας Ενημέρωσης, Γραφείο Υπευθύνου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, Γραφείο Εθνικού Εισηγητή κ. ά), οι οποίες διογκώνουν τις μισθολογικές και λειτουργικές δαπάνες της Κεντρικής Υπηρεσίας εις βάρος της Εξωτερικής Υπηρεσίας, η οποία είναι στν πρώτη γραμμή της διεθνούς εκπροσώπησης της χώρας.

Όσον αφορά στην υποστελέχωση, αντί της αύξησης των οργανικών θέσεων των διπλωματικών υπάλληλων, επισημαίνεται δραστική μείωση 120 οργανικών θέσεων διπλωματών, οι οποίες πλέον ανέρχονται σε 800, αντί 920, που ισχύουν σήμερα, γεγονός, που οδηγεί με βεβαιότητα στην πλήρη αντιστροφή της πυραμίδας και σε πρόσθετες δυσκολίες υπεράσπισης των εθνικών μας συμφερόντων σε μία κρίσιμη χρονική συγκυρία.

Επισημαίνεται ότι η μείωση 120 θέσεων συντελείται στους χαμηλούς βαθμούς, θέτοντας σε κίνδυνο την μελλοντική στελέχωση του κατεξοχήν επιτελικού κλάδου του ΥΠΕΞ. Ανάλογες μειώσεις συντελούνται και στους άλλους κλάδους του Διοικητικού Προξενικού, των Επικοινωνιών Πληροφορικής και της Διοικητικής &Λογιστικής Υποστήριξης, οι οποίες σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες μετατάξεις, άνευ εξετάσεων γλώσσας ή ειδικών προσόντων, που μέχρι σήμερα ίσχυαν, προκαλούν σοβαρά προβλήματα στη σύνθεση του προσωπικού του ΥΠΕΞ.

Με άλλα λόγια, αντί να αξιοποιήσετε τις δημοσιονομικές δυνατότητες για αύξηση του προυπολογισμού του ΥΠΕΞ και πρόσληψη προσωπικού – δυνατότητες που σήμερα υπάρχουν και σαφώς δεν υπήρχαν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- εσείς κρατάτε χαμηλά τον προυπολογισμό, μειώνετε τις οργανικές θέσεις και δεν προβαίνετε σε σημαντικό αριθμό προσλήψεων υψηλής κατάρτισης μέσω ΑΣΕΠ ή Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, που θα ανανέωνε το στελεχιακό δυναμικό του ΥΠΕΞ, ενώ διατηρείτε την εξαιρετικά αρνητική αναλογία υπαλλήλων Εξωτερικού σε σχέση με το Εσωτερικό. Την ίδια στιγμή, ενώ ορθώς ενσωματώνετε δύο σημαντικούς για την εξωστρέφεια κλάδους του ΥΠΕΞ, το κάνετε με τρόπο που επιβαρύνει τον προυπολογισμό και την διοικητική διάρθρωση του ΥΠΕΞ περαιτέρω.

Και πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα, που δημιουργούνται;

- Δίνετε απόλυτη δύναμη στον Υπουργό να κάνει μετατάξεις χωρίς κριτήρια, όπως αυτά που είχαμε προτείνει ώστε να μην υπάρξουν πελατειακές πρακτικές.
- Αποδυναμώνετε τις πολιτικές διευθύνσεις και πολλαπλασιάζετε τις διευθύνσεις ελέγχου και συντονισμού

- Διπλασιάζετε τις ειδικές αποστολές στο εξωτερικό, που θα έπρεπε να είναι εξαίρεση και όχι σταθερή πρακτική, ενώ ενέχουν και τον κίνδυνο διακριτικής μεταχείρισης - Αυξάνετε τα χρόνια παραμονής των διπλωματών σε χαμηλότερο βαθμό.

- Βάζετε επιτελικούς υπαλλήλους από το Υπ. Οικονομίας με επιτελικές αρμοδιότητες σε προσωποπαγείς θέσεις, ή τους δίνετε την επιλογή να επιστρέψουν στο Υπουργείο τους δημιουργώντας σοβαρά κενά αρμοδιοτήτων.

Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας

Εάν σας ενδιαφέρει όντως ο στρατηγικός σχεδιασμός, η διεθνής πρακτική δεν είναι ο πολλαπλασιασμός διευθύνσεων αλλά η ίδρυση Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας. Στο σχέδιο νόμου του 2019, που είχαμε καταρτήσει, περιλαμβανόταν η σύσταση και λειτουργία Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας, ένας σύγχρονος θεσμός, που έχουν υιοθετηθεί από πολλές χώρες και στον οποίο και εσείς- κατά καιρούς- είχατε συμφωνήσει. Ο Οργανισμός προβλέπει ίδρυση γραφείου Αμυντικής Διπλωματίας με σκοπό σαφώς τον καλύτερο συντονισμό με το ΥΠΕΞ. Ωστόσο το κρίσιμο ζήτημα για τη χώρα, όσον αφορά την στρατηγική ασφαλείας της, είναι η ίδρυση Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας.

ΓΓΑΕ

Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζουμε μια συγκροτημένη στρατηγική για την υποστήριξη του ελληνισμού της Διασποράς αλλά και την αξιοποίηση των δημιουργικών δυνάμεων του.
Η εξασφάλιση του δικαιώματος ψήφου για σημαντικό μέρος των Ελλήνων της Διασποράς, διαδικασία που προωθήθηκε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οφείλει να ενισχύει την αμφίδρομη σχέση των ομογενών με την πατρίδα. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να προωθηθούν και νέες πρωτοβουλίες με στόχο την επίλυση χρόνιων προβλημάτων και εκκρεμοτήτων, που αφορούν την ομογένεια.

Δεν συμφωνούμε με την κατάργηση της αυτονομίας της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και την μεταφορά της, στην προ του 1983 λογική, την στιγμή που έχουμε τον νόμο για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των εκτός της ελληνικής επικράτειας εκλογέων στους τόπους διαμονής τους (έστω και αν δεν ανταποκρίνονταν στα όσα είχαν ζητήσει οι ομογενείς), και την επαναλειτουργία του ΣΑΕ, που είχε σχεδιαστεί από την κυβέρνηση μας το 2019 και έρχεται για ψήφιση με το σημερινό σχέδιο νόμου.
Για τους λόγους αυτούς, στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου για τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών, ως κυβέρνηση , ρητά αναφέραμε ότι:

«Στο Υπουργείο Εξωτερικών λειτουργεί Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού, της οποίας προΐσταται ο αρμόδιος για θέματα αποδήμου ελληνισμού Υφυπουργός Εξωτερικών, εφόσον έχει ορισθεί υφυπουργός με συναφείς αρμοδιότητες και στη θέση του Γενικού Γραμματέα Αποδήμου Ελληνισμού τοποθετείται, με κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εξωτερικών, μόνιμος υπάλληλος του Διπλωματικού Κλάδου που φέρει το βαθμό του Πρέσβη ή μετακλητός υπάλληλος. Επίσης η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού υποστηρίζει το έργο του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού».

Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, ίσως είναι καιρός να αναρωτηθούμε αν θα έπρεπε να υπάρχει η θέση μόνιμου υφυπουργού στο ΥΠΕΞ, αποκλειστικά υπεύθυνου για τα θέματα των αποδήμων, μετά από πρόταση με αυξημένη πλειοψηφία των μελών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής του Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής.
Ως προς διοικητική λειτουργία του ΥΠΕΞ, έχουμε διαφορετικές βελτιωτικές θέσεις, τις οποίες θα σας καταθέσουμε και ελπίζουμε να γίνουν δεκτές όσον αφορά τα Δευτεροβάθμια Πειθαρχικά Συμβούλια, τα σαφή κριτήρια, που πρέπει να υπάρξουν στις μετατάξεις, ώστε να αποφευχθούν πελατειακές λογικές και να πραγματοποιούνται βάσει αυστηρών κριτηρίων, στην προαγωγή Γραμματέων Πρεσβείας μετά από τρία χρόνια, στον αριθμό και χρόνο των ειδικών αποστολών, την αύξηση των δομών αξιολόγησης και ελέγχου, με υποβάθμιση διευθύνσεων με επικάλυψη Δνσης Στρατηγικών και επιχειρησιακού σχεδιασμού με αντίστοιχη σε Γενικό Γραμματέα, όπως επίσης και με την επικάλυψη αρμοδιοτήτων με ίδρυση συμβουλίου συντονισμού ευρωπαϊκών χωρών και αποδυνάμωση αντίστοιχων διευθύνσεων. Παράλληλα, θα επανέλθουμε στην ανάγκη να αυξηθεί το ποσοστό των προξενικών εισπράξεων, που διατίθεται για τον προυπολογισμό του ΥΠΕΞ, σε μία περίοδο που οι εισπράξεις αυτές έχουν μειωθεί αισθητά λόγω της πανδημίας.
Ενώ η ίδρυση ΓΓ Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων είναι θετική, ιδιαίτερα, όσον αφορά τις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής (ΓΔΔΟΕΠ) του Υπ. Οικονομίας και μεταφέρονται στο ΥΠΕΞ, η αναδιοργάνωση και σύντμηση των διευθύνσεων γίνεται εις βάρος της προώθησης μιας συγκροτημένης ελληνική πολιτικής στο τομέα της ευρωπαϊκής εμπορικής πολιτικής. Δεν κατανοούμε γιατί επιτελικοί υπάλληλοι του Υπ. Οικονομίας (σε εξαιρετικά σημαντικούς τομείς διεθνών οικονομικών σχέσεων και ευρωπαϊκής εμπορικής πολιτικής) που ενσωματώνονται σε ΥΠΕΞ πρέπει να αναλάβουν προσωποπαγείς θέσεις, αντί να ενσωματωθούν σε άλλους επιτελικούς κλάδους.

Ως προς την στήριξη των υπαλλήλων ο προτεινόμενος Οργανισμός δεν επιλύει, μεταξύ άλλων, το σοβαρό ζήτημα που αφορά στο ότι το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας είναι, μεταξύ άλλων, η μόνη διπλωματική υπηρεσία κ-μ της ΕΕ που δεν παρέχει ασφαλιστική κάλυψη(!) των υπαλλήλων της στις χώρες εκτός ΕΕ, δηλαδή σε 57 από 85 χώρες, όπου διαθέτουμε διπλωματική εκπροσώπηση και μάλιστα σε εποχή πανδημίας. Παράλληλα σημαντικό είναι να γίνει η κάλυψη των διδάκτρων των παιδιών των υπαλλήλων ΥΠΕΞ για 5 χρόνια, χωρίς όρο να έχουν συνοδεύσει γονιό στο εξωτερικό για δύο χρόνια.

Αναλυτικότερα, επί όλων των θεμάτων, που αφορούν όλους τους κλάδους των εργαζομένων στο Υπουργείο και ρυθμίζονται ή χρήζουν ρύθμισης με το παρόν ν/σ, θα τοποθετηθούμε στη συζήτηση επί των άρθρων και αφού ακούσουμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην ακροαματική διαδικασία, με την διαδικασία, που σας προτείναμε.

Κύριε Υπουργέ,
Το παρόν σχέδιο νόμου, με την διάρθρωση και τις αρμοδιότητες των Υπηρεσιών του Υπουργείου ενσωματωμένες στο ίδιον σώμα, με την ενσωμάτωση επίσης των διατάξεων για το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού , καθώς και με την μη ενσωμάτωση και αποδοχή εκ μέρους σας πολλών σωστών επισημάνσεων των φορέων των υπαλλήλων, ομφαλοσκοπεί, διακρίνεται από εσωστρέφεια παρά τις διακηρύξεις και αποδυναμώνει τις λειτουργίες των εξωτερικών υπηρεσιών και παρά την θετική αποδοχή πολλών διατάξεων δικών μας, μας οδηγεί στην επιφύλαξη επί της αρχής, κύριε Πρόεδρε, για να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια, αναμένοντας και εκ μέρους του κ. Υπουργού την θετική του στάση στα ζητήματα που θέσαμε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Χρειαζόμαστε μια συνεκτική εθνική στρατηγική στην εξωτερική πολιτική της χώρας.

Χρειαζόμαστε όμως και τους «αγωνιστές » και τα «μέσα και εργαλεία» για να την υλοποιήσουμε.

Στο πρώτο αρνείστε την χάραξή της, με αρνητικές επιπτώσεις για τα συμφέροντα της χώρας.

Ας μην χαθεί, όμως, σήμερα η ευκαιρία να ενισχύσουμε υλικά και ηθικά τους «αγωνιστές» και εννοώ το σύνολο των υπηρετούντων στο ΥΠΕΞ και ταυτόχρονα να τους εφοδιάσουμε με τα «μέσα» ενός Οργανισμού επικαιροποιημένου, σύγχρονου, λιτού, με διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών, ικανού να ανταποκριθεί στις ανάγκες εξυπηρέτησης των εθνικών συμφερόντων της πατρίδας μας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ