ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

27/02/2021

Κ. Ζαχαριάδης: Δεν θα επιτρέψουμε μετατραπεί ο εσωτερικός έλεγχος σε μηχανισμό απολύσεων και διώξεων στο Δημόσιο

Κ. Ζαχαριάδης: Δεν θα επιτρέψουμε μετατραπεί ο εσωτερικός έλεγχος σε μηχανισμό απολύσεων και διώξεων στο Δημόσιο



Δήλωση του τομεάρχη Εσωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, Κώστα Ζαχαριάδη, για τον εσωτερικό έλεγχο στο Δημόσιο

Οι διαδικασίες Εσωτερικού Ελέγχου αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την πρόληψη και αποκατάσταση διοικητικών και οργανωτικών δυσλειτουργιών στους φορείς του δημοσίου τομέα. Διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου υπάρχουν στο νομικό πλαίσιο της χώρας ήδη από το 2006, ενώ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τη θέσπιση των νέων οργανισμών συστάθηκαν Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου, ως αυτοτελή τμήματα σε όλα τα Υπουργεία.
Δυστυχώς για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση της ΝΔ,  με το νομοσχέδιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση για το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου στους φορείς του δημοσίου τομέα ακολουθεί τη συνήθη πρακτική της: Μέσω μιας άτυπης κωδικοποίησης επαναλαμβάνει ήδη ψηφισμένες ρυθμίσεις και εφαρμοζόμενες πρακτικές, διανθισμένες με προσθήκες από εγχειρίδια εσωτερικού ελέγχου, επιχειρώντας να εμφανιστεί ως δήθεν μεταρρυθμιστική δύναμη που εισάγει καινοτομίες στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.
Παρά ταύτα, δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι σε πολλούς φορείς του Δημοσίου υπάρχει ελλιπής εφαρμογή του σχετικού πλαισίου. Όμως το πρόβλημα δεν επιλύεται με την εκ νέου νομοθέτηση ήδη ισχυουσών διατάξεων. Το πρόβλημα συνίσταται στην εφαρμογή. Και εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα για την κυβέρνηση και τον κ. Βορίδη:
·                 Πώς εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του συστήματος;
Είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση των «Αρίστων» αρέσκεται στη δημιουργία νέων δομών και μονάδων χωρίς σχετική μελέτη για τους αναγκαίους και διαθέσιμους πόρους, οι οποίες στην πράξη καταλήγουν μεγαλοπρεπή διοικητικά «ψυγεία».  Δυστυχώς, με τις προτεινόμενες διατάξεις, δεν εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των διαδικασιών Εσωτερικού Ελέγχου στο δημόσιο τομέα.

·                 Ποιοι θα στελεχώσουν τις νέες μονάδες;
Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται η λειτουργία Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου σε επίπεδο διεύθυνσης για τους φορείς της γενικής κυβέρνησης. Με ποιο προσωπικό θα στελεχωθούν αυτές οι μονάδες; Γνωρίζει ο κ. Βορίδης το πρόβλημα υποστελέχωσης πολλών φορέων ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης;

·                 Με ποιες διαδικασίες  θα στελεχωθούν αυτές οι μονάδες;
Το σχέδιο νόμου κατά τη συνήθη πρακτική της κυβέρνησης, δεν προβλέπει καμία αξιοκρατική και αντικειμενική διαδικασία για τη στελέχωση των μονάδων και ιδίως για την κάλυψη των θέσεων των προϊσταμένων τους. Σκοπεύει η ΝΔ , για πρώτη φορά από τότε που ανέλαβε τη διακυβέρνηση, να εγκαταλείψει τη λογική των γαλάζιων παιδιών;

·                 Πώς θα λειτουργήσουν οι Δήμοι;
Πώς θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα των επικαλύψεων των διαφόρων  μορφών  ελέγχου στους ΟΤΑ α΄ βαθμού ώστε να διασφαλίζεται τόσο η διαφανής και χρηστή διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, όσο και η αποφυγή πρόσθετου γραφειοκρατικών επιβαρύνσεων;

·                 Ποια ανεξαρτησία;
Πώς εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία του Εσωτερικού Ελέγχου, όταν  καθοριστικό ρόλο  στη λειτουργία των Μονάδων και  στη συγκρότηση των  Επιτροπών Ελέγχου διαδραματίζει ο Διοικητής της  Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, του οποίου ο διορισμός υπήρξε αμιγώς κυβερνητική επιλογή;

·                 Πόσο αξιόπιστη είναι η κυβέρνηση;
Σύμφωνα με πρόβλεψη του σχεδίου νόμου, το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) θα οργανώσει ειδικό πρόγραμμα ελεγκτικής επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή, το οποίο θα αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την κάλυψη θέσης εσωτερικού ελεγκτή.
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχε θεσπιστεί το πιστοποιητικό ελεγκτικής επάρκειας (για τους εξωτερικούς ελεγκτές) κατόπιν  δομημένης  και αντικειμενικής διαδικασίας και σχετικού επιμορφωτικού προγράμματος του ΕΚΔΔΑ, το οποίο αποτελούσε αναγκαία προϋπόθεση για την επιλογή των ελεγκτών της  δημόσιας διοίκησης. Επί ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση της ΝΔ έχει αδρανοποιήσει πλήρως τη συγκεκριμένη διαδικασία, αναφορικά με τη στελέχωση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Θα είναι συνεπής αυτή τη φορά  ή θα ακολουθήσει τις γνωστές πελατειακές πρακτικές στη στελέχωση των μονάδων;

·                 Έχουν αλλάξει μυαλά οι κκ Μητσοτάκης και Βορίδης;
Ο εσωτερικός έλεγχος είναι κατά βάση συμβουλευτικός και αποσκοπεί   στον έλεγχο και την αξιολόγηση όλων των συστημάτων οργάνωσης και λειτουργίας των φορέων του δημοσίου.  Μπορούν οι κ.κ. Μητσοτάκης & Βορίδης να εγγυηθούν ότι δεν θα μετατραπεί σε κάτι διαφορετικό; Oι πρόσφατες δηλώσεις του κ. Βορίδη περί πετυχημένης μεταρρύθμισης του κ. Μητσοτάκη στη δημόσια διοίκηση το 2014 που διακόπηκε  από την αντιμεταρρύθμιση της Αριστεράς προκαλεί εύλογες ανησυχίες στους δημοσίους υπαλλήλους αλλά και  όλους  τους  Έλληνες πολίτες.  Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί το κυνήγι μαγισσών του παρελθόντος.
Σε κάθε περίπτωση, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα αναμείνει την κατάθεση του τελικού σχεδίου στη Βουλή ώστε να τοποθετηθεί με θεσμική υπευθυνότητα και αποκλειστικό γνώμονα την βελτίωση της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης. ​



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ