ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

15/03/2021

​Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση 63 E/B για την παραβίαση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ στην Ουγγαρία με αφορμή νομοσχέδια της κυβέρνησης Όρμπαν

​Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση 63 E/B για την παραβίαση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ στην Ουγγαρία με αφορμή νομοσχέδια της κυβέρνησης Όρμπαν



​Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση 63 Ευρωβουλευτών από την Αριστερά έως την Κοινοβουλευτική Δεξιά για την παραβίαση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ στην Ουγγαρία με αφορμή νομοσχέδια της κυβέρνησης Όρμπαν – Την ερώτηση συνυπογράφει ο Δημ. Παπαδημούλης

​Επίτροπος Ισότητας, Ελ. Ντάλι: Όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι φορείς ισότητας μπορούν να εκτελούν τα καθήκοντά τους

​Το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ απαγορεύει ρητά τις διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού και φύλου. Ωστόσο, ο Χάρτης εφαρμόζεται στα κράτη μέλη μόνο όταν εφαρμόζουν το δίκαιο της ΕΕ.


Απάντηση δια της αρμόδιας Επιτρόπου για την Ισότητα, Έλενας Ντάλι, έδωσε η Κομισιόν σε ερώτηση 63 ευρωβουλευτών από την Αριστερά έως την Κοινοβουλευτική Δεξιά, αναφορικά με την παραβίαση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ στην Ουγγαρία. Την ερώτηση συνυπογράφει, μεταξύ άλλων, ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης.

Όπως επισημαίνει στην απάντησή της η Επίτροπος Ντάλι: «Το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ απαγορεύει ρητά τις διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού και φύλου. Ωστόσο, ο Χάρτης εφαρμόζεται στα κράτη μέλη μόνον όταν εφαρμόζουν το δίκαιο της ΕΕ. Στις άλλες περιπτώσεις, εναπόκειται στα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σεβασμό και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην πράξη, σύμφωνα με την εθνική τους νομοθεσία και τις διεθνείς υποχρεώσεις που υπέχουν στον τομέα των ανθρώπινων δικαιωμάτων».

Για την κατάργηση της Αρχής Ίσης Μεταχείρισης, η Κομισιόν υπογραμμίζει πως «σύμφωνα με τις οδηγίες 2000/43/ΕΚ[1], 2004/113/ΕΚ[2], 2006/54/ΕΚ[3] και 2010/41/ΕΕ[4], οι φορείς ισότητας ‘μπορούν να αποτελούν τμήμα οργάνων επιφορτισμένων, σε εθνικό επίπεδο, με την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή με τη διασφάλιση των ατομικών δικαιωμάτων’. Ωστόσο, όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι φορείς ισότητας μπορούν να εκτελούν τα καθήκοντά τους, όπως ορίζεται στις ανωτέρω οδηγίες, με ανεξάρτητο και αποτελεσματικό τρόπο».

Στην ερώτησή τους οι συνυπογράφοντες ευρωβουλευτές έφερναν προς την Κομισιόν εκ νέου το ζήτημα της παραβίασης των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ στην Ουγγαρία με αφορμή δύο νομοσχέδια της κυβέρνησης Όρμπαν για την τροποποίηση του Συντάγματος, «τα οποία συνιστούν έμμεση και de facto απαγόρευση της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια. Ομοίως, η Επιτροπή Δικαιοσύνης του Ουγγρικού Κοινοβουλίου ενέκρινε νομοσχέδιο με το οποίο καταργείται ο φορέας ισότητας —η Αρχή Ίσης Μεταχείρισης —έως τον Ιανουάριο του 2021, χωρίς να έχει διενεργηθεί εκτίμηση επιπτώσεων ή να έχει πραγματοποιηθεί δημόσια διαβούλευση, τα δε καθήκοντά του μεταφέρονται στον Επίτροπο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, ο οποίος σε κατάφωρες περιπτώσεις διακρίσεων κατά το παρελθόν δεν έλαβε μέτρα».

 

Ακολουθούν οι πλήρεις Ερώτηση και Απάντηση:

 

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-006470/2020 προς την Επιτροπή

 

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Liesje Schreinemacher (Renew), Terry Reintke (Verts/ALE), Marc Angel (S&D), Maria Walsh (PPE), Jan Huitema (Renew), Caroline Nagtegaal (Renew), Bart Groothuis (Renew), Malik Azmani (Renew), Billy Kelleher (Renew), Sylwia Spurek (Verts/ALE), Łukasz Kohut (S&D), Tineke Strik (Verts/ALE), Kim Van Sparrentak (Verts/ALE), Karen Melchior (Renew), Kathleen Van Brempt (S&D), Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL), Michal Šimečka (Renew), Birgit Sippel (S&D), Sandro Gozi (Renew), Giuliano Pisapia (S&D), Kira Marie Peter-Hansen (Verts/ALE), Malin Björk (GUE/NGL), Margrete Auken (Verts/ALE), Frances Fitzgerald (PPE), Klára Dobrev (S&D), Csaba Molnár (S&D), Sándor Rónai (S&D), Attila Ara-Kovács (S&D), Sylvie Guillaume (S&D), Abir Al-Sahlani (Renew), Fredrick Federley (Renew), Dietmar Köster (S&D), Manuel Bompard (GUE/NGL), Rasmus Andresen (Verts/ALE), Tanja Fajon (S&D), Tilly Metz (Verts/ALE), Nathalie Loiseau (Renew), Marisa Matias (GUE/NGL), Manon Aubry (GUE/NGL), Milan Brglez (S&D), Miapetra Kumpula-Natri (S&D), Mario Furore (NI), José Gusmão (GUE/NGL), Aurore Lalucq (S&D), Fabio Massimo Castaldo (NI), Niklas Nienaß (Verts/ALE), Pierre Karleskind (Renew), Andreas Schieder (S&D), Gwendoline Delbos-Corfield (Verts/ALE), Monika Vana (Verts/ALE), Evelyn Regner (S&D), Marianne Vind (S&D), Sophia in `t Veld (Renew), Rosa D`Amato (NI), Hilde Vautmans (Renew), Brando Benifei (S&D), Anja Hazekamp (GUE/NGL), Frédérique Ries (Renew), Vera Tax (S&D), Daniel Freund (Verts/ALE), Irène Tolleret (Renew), Pina Picierno (S&D), Gabriele Bischoff (S&D)

 

Θέμα: Παραβίαση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΔΜ σε πρόσφατες προτάσεις νομοσχεδίων στην Ουγγαρία

Η ουγγρική κυβέρνηση έχει προτείνει δύο νομοσχέδια για την τροποποίηση του Συντάγματος, στα οποία περιλαμβάνονται διατάξεις όπως «η μητέρα είναι γυναίκα, ο πατέρας είναι άνδρας», «η ανατροφή των παιδιών θα βασίζεται στη χριστιανική ερμηνεία των ρόλων των φύλων» και «το φύλο ενός ατόμου ορίζεται ως εκείνο που προσδιορίστηκε κατά τη γέννηση»[5]. Τα εν λόγω νομοσχέδια συνιστούν έμμεση και de facto απαγόρευση της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια. Ομοίως, η Επιτροπή Δικαιοσύνης του Ουγγρικού Κοινοβουλίου ενέκρινε νομοσχέδιο με το οποίο καταργείται ο φορέας ισότητας —η Αρχή Ίσης Μεταχείρισης —έως τον Ιανουάριο του 2021, χωρίς να έχει διενεργηθεί εκτίμηση επιπτώσεων ή να έχει πραγματοποιηθεί δημόσια διαβούλευση, τα δε καθήκοντά του μεταφέρονται στον Επίτροπο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, ο οποίος σε κατάφωρες περιπτώσεις διακρίσεων κατά το παρελθόν δεν έλαβε μέτρα[6].

1. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει η Επιτροπή ώστε να εμποδίσει την Ουγγαρία να θεσπίσει νομοθεσία που αντιβαίνει κατάφωρα στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ;

2. Προτίθεται η Επιτροπή να συμπεριλάβει τα θέματα αυτά στην ημερήσια διάταξη της ακρόασης σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφος 1 σχετικά με την Ουγγαρία, που θα πραγματοποιήσει το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων στις 8 Δεκεμβρίου 2020;

3. Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ για την ίση μεταχείριση[7], τα κράτη μέλη υποχρεούνται να ορίσουν φορείς για την προώθηση της ίσης μεταχείρισης. Ποια είναι η άποψη της Επιτροπής σχετικά με την κατάργηση της Αρχής Ίσης Μεταχείρισης;

 

EL, E-006470/2020

Απάντηση της κ. Dalli

εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ απαγορεύει ρητά τις διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού και φύλου. Ωστόσο, ο Χάρτης εφαρμόζεται στα κράτη μέλη μόνον όταν εφαρμόζουν το δίκαιο της ΕΕ. Στις άλλες περιπτώσεις, εναπόκειται στα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σεβασμό και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην πράξη, σύμφωνα με την εθνική τους νομοθεσία και τις διεθνείς υποχρεώσεις που υπέχουν στον τομέα των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

 

Η Επιτροπή είναι πάντα διαθέσιμη να ενημερώνει το Συμβούλιο για τις εξελίξεις σχετικά με το κράτος δικαίου που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ισχύοντος άρθρου 7 παράγραφος 1 της Συνθήκης της ΕΕ όσον αφορά τις διαδικασίες, καθώς και να παρουσιάζει τις απόψεις της στο πλαίσιο επίσημων ακροάσεων. Εναπόκειται στο Συμβούλιο να αποφασίσει πότε και πώς θα διοργανωθούν τέτοιες επίσημες ακροάσεις, καθώς και σε ποια θέματα θα πρέπει να επικεντρωθούν. Η Επιτροπή θα εξακολουθήσει να υποστηρίζει τις προσπάθειες του Συμβουλίου στο θέμα αυτό.

 

Σύμφωνα με τις οδηγίες 2000/43/ΕΚ[8], 2004/113/ΕΚ[9], 2006/54/ΕΚ[10] και 2010/41/ΕΕ[11], οι φορείς ισότητας «μπορούν να αποτελούν τμήμα οργάνων επιφορτισμένων, σε εθνικό επίπεδο, με την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή με τη διασφάλιση των ατομικών δικαιωμάτων». Ωστόσο, όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι φορείς ισότητας μπορούν να εκτελούν τα καθήκοντά τους, όπως ορίζεται στις ανωτέρω οδηγίες, με ανεξάρτητο και αποτελεσματικό τρόπο[12]. Επιπλέον, ο ρόλος των ανεξάρτητων αρχών, όπως ο Διαμεσολαβητής και άλλοι εθνικοί θεσμοί ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και ο ρόλος των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών στη διασφάλιση του κράτους δικαίου αποτελούν στοιχεία της ανάλυσης που προβλέπεται στην έκθεση για το κράτος δικαίου[13].

 

[1] Οδηγία 2000/43/EΚ περί εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης προσώπων ασχέτως φυλετικής ή εθνοτικής τους καταγωγής (ΕΕ L 180 της 19.7.2000).

[2] Οδηγία 2004/113/ΕΚ του Συμβουλίου για την εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών (ΕΕ L 373 της 21.12.2004).

[3] Οδηγία 2006/54/ΕΚ για την εφαρμογή της αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών σε θέματα εργασίας και απασχόλησης (αναδιατύπωση) (ΕΕ L 204 της 26.7.2006).

[4] Οδηγία 2010/41/ΕΕ για την εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών που ασκούν αυτοτελή επαγγελματική δραστηριότητα και για την κατάργηση της οδηγίας 86/613/ΕΟΚ του Συμβουλίου (ΕΕ L 180 της 15.7.2010).

[5] Πρόταση νομοθετικής πράξης T/13647 του Ουγγρικού Κοινοβουλίου

[6] 8 Ιουνίου 2020, η επιστολή της διακομματικής ομάδας για τα άτομα ΛΟΑΔΜ είναι διαθέσιμη στον ακόλουθο διαδικτυακό τόπο: http://lgbti-ep.eu/2020/06/08/57-meps-ask-hungarian-commissioner-for-fundamental-rights-to-act/

[7] Οδηγία 2000/43/ΕΚ, οδηγία 2004/113/ΕΚ, οδηγία 2006/54/ΕΚ και οδηγία 2010/41/ΕΕ.

[8] Οδηγία 2000/43/EΚ περί εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης προσώπων ασχέτως φυλετικής ή εθνοτικής τους καταγωγής (ΕΕ L 180 της 19.7.2000).

[9] Οδηγία 2004/113/ΕΚ του Συμβουλίου για την εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών (ΕΕ L 373 της 21.12.2004).

[10] Οδηγία 2006/54/ΕΚ για την εφαρμογή της αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών σε θέματα εργασίας και απασχόλησης (αναδιατύπωση) (ΕΕ L 204 της 26.7.2006).

[11] Οδηγία 2010/41/ΕΕ για την εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών που ασκούν αυτοτελή επαγγελματική δραστηριότητα και για την κατάργηση της οδηγίας 86/613/ΕΟΚ του Συμβουλίου (ΕΕ L 180 της 15.7.2010).

[12] Σύσταση (ΕΕ) 2018/951 της Επιτροπής σχετικά με πρότυπα για τους φορείς ισότητας (ΕΕ L 167 της 4.7.2018, σ. 28).

[13] https://ec.europa.eu/info/publications/2020-rule-law-report-communication-and-country-chapters_el



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ