ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

30/03/2021

Ερώτηση του Β. Κόκκαλη: Υποχρέωση της Πολιτείας η νομοθετική προστασία και προσέλκυση των δωρεών υπέρ των σεισμόπληκτων της Ελασσόνας και Τυρνάβου

Ερώτηση του Β. Κόκκαλη: Υποχρέωση της Πολιτείας η νομοθετική προστασία και προσέλκυση των δωρεών υπέρ των σεισμόπληκτων της Ελασσόνας και Τυρνάβου



ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς  τους κ.κ. Υπουργούς
Οικονομικών
Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: «Υποχρέωση της Πολιτείας η νομοθετική προστασία και προσέλκυση των δωρεών υπέρ των σεισμόπληκτων της Ελασσόνας και Τυρνάβου».

Προσφάτως, συζητήθηκε επίκαιρη ερώτησή μου αναφορικά με την λήψη μέτρων της Πολιτείας υπέρ των σεισμόπληκτων δήμων Ελασσόνας και Τυρνάβου, αλλά και της Λάρισας, ο κεντρικός πυρήνας της οποίας, ήταν η παρουσίαση εκ μέρους του Υπουργείου, του συνολικού σχεδιασμού για την ουσιαστική και μακροπρόθεσμη αποκατάσταση των πάσης φύσεως ζημιών των πληγέντων περιοχών και των πολιτών, με στόχο την πλήρη επαναφορά των πληγέντων στην καθημερινότητά τους.

Κατά την συζήτηση όμως αυτής, επιβεβαιώθηκε διά στόματος Υπουργού, αυτό που διαπιστώνουμε από την πρώτη ημέρα και ιδίοις όμασι, ότι η Πολιτεία λαμβάνει μέτρα πρόσκαιρα, άμεσου και προσωρινού χαρακτήρα, όπως η οικονομική ενίσχυση των πληγέντων, ενώ εδόθησαν υποσχέσεις για αόριστες μελλοντικές και αβέβαιες ενισχύσεις. Την απουσία πλήρους και ολοκληρωμένης αρωγής της Πολιτείας, επιβεβαιώνει όμως καθημερινά και η έντονη και αδιάλειπτη παρουσία της «αλληλεγγύης» μέσω της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που από την πρώτη στιγμή έως και σήμερα, 20 ημέρες μετά, και εν τη απουσία των μέσων δημοσιότητας, παραμένει έντονη και ουσιαστική, αναπληρώνοντας το ανεπαρκές έργο της Πολιτείας και ανακουφίζοντας ηθικά και πρακτικά τους πληγέντες. Ενδεικτικά αναφέρω, ότι ακόμη και το μείζον και κυρίαρχο ζήτημα της στεγαστικής αποκατάστασης πραγματοποιείται με την προσφορά οικίσκων, που αποτελούν δωρεά επιχειρηματιών, ενώ καθημερινά πλήθος μεταφορικών εταιριών μεταφέρουν αλληλέγγυα είδη άμεσης ανάγκης, όπως κλίνες, ρουχισμό, είδη οικιακής χρήσεως, οικοσκευή.

Η ενεργοποίηση στις πληγείσες περιοχές της ιδιωτικής πρωτοβουλίας από ιδιώτες, επιχειρήσεις, φορείς και Εκκλησία, γίνεται δεκτή με θέρμη και επιδοκιμάζεται τόσο από τους πληγέντες, όσο και από όλους τους πολίτες, που επιθυμούν να συνεισφέρουν είτε με την δωρεά αντικειμένων είτε με την δωρεά χρηματικής ενίσχυσης. Πλην όμως, αφενός η Πολιτεία οφείλει να μην επαναπαυθεί στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στο πλήθος των δωρεών, διότι τότε εμμέσως αναγνωρίζει την δική της ανεπάρκεια και ομολογεί την δική της απροθυμία στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών της, αφετέρου, οφείλει να θεσπίσει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο διασφάλισης οργανωμένης, συντεταγμένης και αποτελεσματικής λειτουργίας της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των δωρεών, αποτρέποντας κινδύνους εμφάνισης φαινομένων κερδοσκοπίας, λανθασμένης και μη στοχευμένης αξιοποίησης των δωρεών.

Ήδη πλήθος Λαρισαίων, και όχι μόνο, συμπολιτών μας, έχουν εκφράσει την επιθυμία προσφοράς – δωρεάς χρηματικών ποσών με στόχο την ανακούφιση των πληγέντων, πλην όμως η έλλειψη οργανωμένης διαχείρισης των χρηματικών δωρεών αλλά και άλλων αντικειμένων, η άγνοια για τον τελικό αποδέκτη αυτών, η μη ύπαρξη αρμόδιων θεσμικών διαχειριστών των δωρεών, λειτουργεί εώς και αποτρεπτικά. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται δε το γεγονός ότι ήδη διατυπώνονται καταγγελίες για φαινόμενα, είτε δόλιας εκμετάλλευσης των δωρεών, είτε μη ορθής διαχείρισης αυτών, ακόμη και εξαιτίας της έλλειψης οργάνωσης και ορισμού υπευθύνων.

Επειδή, καθίσταται προφανές, ότι οι πληγείσες περιοχές των δήμων Ελασσόνας, Τυρνάβου και Λάρισας, επί μακρόν και έως την επαναφορά στην καθημερινότητά τους, θα χρήζουν βοηθείας, πέραν της αυτονόητης από την Πολιτεία, και της ιδιωτικής προσφοράς και δωρεών.

Επειδή, η Πολιτεία, πρέπει να ενθαρρύνει την προσφορά και τις δωρεές πολιτών, φυσικών, νομικών προσώπων, δημιουργώντας το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο, και εν προκειμένω,

α) προβαίνοντας στο άνοιγμα ειδικού τραπεζικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος για καταθέσεις ποσών για τους σεισμοπαθείς, από οποιοδήποτε Φυσικό η Νομικό πρόσωπο και στον οποίο θα γίνονται και μεταφορές ποσών, που θα κατατίθενται στις λοιπές Τράπεζες.

β) παρέχοντας κίνητρα στους πολίτες που προβαίνουν σε δωρεές μεγάλων χρηματικών ποσών, όπως λ.χ η έκπτωση από το εισόδημα τους των χρηματικών ποσών που καταβάλλουν ως δωρεές υπέρ των σεισμοπαθών,

γ) συνιστώντας Ειδικό Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Οικονομικών, σκοπός του οποίου θα είναι η χρηματοδότηση προγραμμάτων στήριξης και ενίσχυσης πληγέντων από θεομηνίες, πυρκαγιές, σεισμούς, πλημμύρες και άλλες φυσικές καταστροφές ή ακραία καιρικά φαινόμενα.

Επειδή, τα ως άνω πρόκειται να λειτουργήσουν ενθαρρυντικά για τους δωρητές, φυσικά και νομικά πρόσωπα, και πρόκειται να αποτελέσουν δίχτυ οργανωμένης και αποτελεσματικής αλληλεγγύης υπέρ των σεισμόπληκτων περιοχών, καθώς η οργανωμένη και στοχευμένη διαχείριση των προσφορών των πολιτών, με τη ευθύνη και εγγύηση της πολιτείας, θα βοηθήσει στην πρόσθετη οικονομική ενίσχυση των πληγέντων, στην ενίσχυση επιχειρήσεων, εμπορικών καταστημάτων, αγροτικών προϊόντων, καθώς και στην αποκατάσταση ζημιών που αφορούν σε κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες κλπ.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

Αποτελεί πρόθεσή τους η πολιτική πρωτοβουλία για την σύσταση ειδικού τραπεζικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, με σκοπό τις καταθέσεις χρηματικών ποσών – δωρεών από φυσικά και νομικά πρόσωπα, υπέρ των σεισμοπαθών των πληγέντων περιοχών, από τις πρόσφατες σεισμικές δονήσεις της 3/4ης Μαρτίου 2021;


Ο ερωτών βουλευτής

Κόκκαλης Βασίλης



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ