ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

23/04/2021

Π. Πέρκα: Όποιος φαντάζεται ότι μπορεί να αλλάξει τα διευρωπαϊκά δίκτυα, να αλλάξει τον σχεδιασμό και να χρηματοδοτηθεί, είναι γελασμένος

 Π. Πέρκα: Όποιος φαντάζεται ότι μπορεί να αλλάξει τα διευρωπαϊκά δίκτυα, να αλλάξει τον σχεδιασμό και να χρηματοδοτηθεί, είναι γελασμένος



Συνέντευξη της Βουλευτή Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχη Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Π. Πέρκα στον περιφερειακό σταθμό Flash της Δυτ. Μακεδονίας, 22/04/2021

Η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ,  Π. Πέρκα, τοποθετήθηκε για την κοινή ερώτηση των Βουλευτριών Δυτικής Μακεδονίας για τη διαχείριση της πανδημίας και την επιλογή της μεταφοράς ασθενών της δημόσιας Ψυχιατρικής Κλινικής σε ιδιωτικές κλινικές:

Ότι υπάρχει λάθος στη διαχείριση της πανδημίας στη χώρα, είναι πια κατανοητό και φανερό σε όλους. Πόσο μάλλον στην Κοζάνη και γενικότερα στη Δυτ. Μακεδονία να πληρώνει το πιο βαρύ τίμημα.
Η ερώτηση που καταθέσαμε οι τρεις Βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-
ΠΣ Δυτ. Μακεδονίας, αφορά στην Ψυχιατρική Κλινική του Νοσοκομείου Κοζάνης διότι είναι η μοναδική δημόσια κλινική σε επίπεδο Δυτικής Μακεδονίας.
Η υγεία είναι δημόσιο αγαθό και δεν πρέπει να την χειριζόμαστε ως εμπόριο. Εν μέσω πανδημίας, οι μετρήσεις έδειξαν πόσο επηρεάζονται τα θέματα ψυχικής υγείας, άρα η λειτουργία της κλινικής αυτής κρίνεται αναγκαία.
Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πως γίνεται αντί να επιταχθούν οι ιδιωτικές κλινικές και να φιλοξενήσουν ασθενείς COVID, αυτό που λέμε ως ΣΥΡΙΖΑ από την αρχή της πανδημίας, μεταφέρουν τη δομή της ψυχιατρικής κλινικής.
Πριν εμφανιστεί η πανδημία δεν είχε εξειδικευτεί κανείς γι’ αυτή. Μπορούν να εξειδικευτούν οι ιδιωτικές κλινικές και να βάλουν πλάτη να βοηθήσουν την κατάσταση. Υπάρχουν ασθενείς που καταλήγουν εκτός ΜΕΘ. Κάπως πρέπει να βοηθήσει και ο ιδιωτικός τομέας σε αυτό το πρόβλημα.
Η πανδημική κρίση είναι ένας πόλεμος, ένα τρομερό πράγμα που οδηγεί στο θάνατο κάθε μέρα εκατοντάδες ζωές.
Η πανδημική κρίση στη Φλώρινα εντάθηκε κατά το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, όπου έγινε εντελώς λάθος χειρισμός με την Θεσσαλονίκη και την Κοζάνη να ‘ξεφεύγουν’. Η Φλώρινα είχε 100% πληρότητα. Τι έγινε; Πήγε όλος ο κόσμος στη Φλώρινα και το πλήρωσε η περιοχή. Από κει και πέρα είμαστε πιο απομονωμένοι και προσεκτικοί.

Στη συνέχεια,  τοποθετήθηκε για το ζήτημα των σιδηροδρομικών συνδέσεων της Φλώρινας και της Δυτικής Μακεδονίας με την Αλβανία, ως εξής:
Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος της απομόνωσης της Φλώρινας, αλλά εγώ λέω ότι δεν θα το επιτρέψουμε.
Είχε ενταχθεί στους ευρωπαϊκούς και εθνικούς σχεδιασμούς το έργο Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς, διότι τα μόνα γειτονικά κράτη στην Ευρώπη που δεν συνδέονται σιδηροδρομικά είναι η Αλβανία και η Ελλάδα.
Είχε προκριθεί αυτή η γραμμή για πολλούς λόγους, κυρίως όμως διότι η Φλώρινα με την Θεσσαλονίκη συνδέονται ήδη. Αυτές οι μελέτες είχαν ξεκινήσει από το 1993, είχαν πρωτογενώς ενταχθεί στο διευρωπαϊκό δίκτυο. Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -όπου είχα την τιμή να είμαι ΓΓ Μεταφορών- συζητήσαμε με την Αλβανική πλευρά να προχωρήσουν οι σχεδιασμοί και εντάχθηκε στο INTEREG. Η Καστοριά δικαίως ζήτησε σύνδεση με το αεροδρόμιο για να έχουμε συνδυασμένες μεταφορές, έγινε και αυτό και το έργο εξασφάλισε 100% χρηματοδότηση για τις αναγκαίες μελέτες, ήτοι 845 χιλ. ευρώ. Έγινε μάλιστα και το πρώτο kick-off meeting στο πλαίσιο του INTEREG, όπου φάνηκε η σοβαρότητα της πρότασης και η αναγκαιότητα να προχωρήσει.
Κανονικά λοιπόν, θα έπρεπε από το 2019 να έχουν προκηρυχθεί οι μελέτες -πράγμα που ο ΟΣΕ έκανε αλλά βλέπουμε αλλαγή σχεδιασμού- και η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει προκηρύξει ακόμα τίποτα.
Αυτά τα λεφτά πρώτα απ’ όλα μπορεί να χαθούν. Δεύτερον, όποιος φαντάζεται ότι μπορεί να αλλάξει τα διευρωπαϊκά δίκτυα, να αλλάξει τον σχεδιασμό και να χρηματοδοτηθεί, είναι γελασμένος.
 Είναι πολύ αυστηρά και πολύ σωστά τα πράγματα. Υπάρχει το εκτεταμένο διευρωπαϊκό δίκτυο όπου εκεί περιγράφονται πολλά περισσότερα έργα όπως είναι αυτό της Κοζάνη-Καλαμπάκα και είναι χαμηλής προτεραιότητας και υπάρχει το Core – το κεντρικό δίκτυο που είναι τα έργα υψηλής προτεραιότητας και επειγόντως πρέπει να προχωρήσει. Εκεί λοιπόν είναι ενταγμένο το Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Αεροδ. Καστοριάς-Πόγραδετς.
Πρέπει να προχωρήσουμε αυτό το έργο, το οποίο είναι σίγουρο για να χρηματοδοτηθεί και να γίνει και στη συνέχεια να προχωρήσουμε πολλά σιδηροδρομικά έργα στη χώρα μας, διότι πραγματικά έχει μείνει πίσω.
Αλλά αντ’ αυτού, πάνε τώρα -υποθέτω με πρωτοβουλία του κ. Κασαπίδη- και αλλάζουν τον σχεδιασμό και τον πάνε Κοζάνη-Καστοριά-Αργ. Ορεστικό και μετά Καλαμπάκα-Σιάτιστα…
Όταν μιλάμε για κόστη, γιατί έκανε λάθος και ο κ. Κεφαλογιάννης, η μία γραμμή τι απαιτεί; Το Θεσσαλονίκη-Φλώρινα υπάρχει, θα μπορούσε να αναβαθμιστή με ηλεκτροκίνηση. Από κει και πέρα Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή. Αυτό είναι το έργο που πρέπει να γίνει.
Το άλλο της Κοζάνη-Σιάτιστα-Καλαμπάκα που είναι έργο περίπου 2 δις, μετά πρέπει να συνδεθεί με την Ηγουμενίτσα για να γίνει η σιδηροδρομική Εγνατία και να ξεπεράσει συνολικά το κόστος -πιθανά- 6 δις ως Καλαμπάκα-Ηγουμενίτσα. Δεν υπάρχει όμως τίποτα. Εδώ έχουμε υφιστάμενη γραμμή.
Το πιο σοβαρό σε αυτό το σχεδιασμό και εκεί θα το σηκώσω πολύ το θέμα, είναι ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει ως ενδοχώρα τα Δυτικά Βαλκάνια. Αυτή η χάραξη που τάχα προχωράνε, δεν συμπεριλαμβάνει το λιμάνι Θεσσαλονίκης. Η μόνη λύση που θα συνδέσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Δυτικά Βαλκάνια είναι αυτή μέσω Φλώρινας.
Δεν μπορεί να παρακαμφθεί η Φλώρινα που είναι η μόνη που έχει τρένο, που έχει έργο ενταγμένο και φαίνεται σε όλους τους ευρωπαϊκούς χάρτες, που είναι ενταγμένο στη Συμφωνία με τα Δυτικά Βαλκάνια και είναι στα κείμενα που αφορούν στη μικροπεριφέρεια Αδριατικής. Εξυπηρετεί βεβαίως, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ξέρετε, επειδή στον σιδηρόδρομο πέρα από τις επιβατικές μεταφορές που είναι εξίσου σημαντικές διότι η Φλώρινα πάντα είχε μετακινήσεις πολιτών και τοπικών πληθυσμών, είναι πολύ σοβαρό κομμάτι το εμπορευματικό. Αυτό χρειάζεται τρένο και λιμάνι.
Ας μας πουν αυτοί που το σκέφτονται, πως το σκέφτονται. Δεν υπάρχει τίποτα ως χρηματοδότηση, δεν είναι ενταγμένο στο διευρωπαϊκό κεντρικό δίκτυο. Αφαιρούν όμως ένα έργο το οποίο τα έχει όλα αυτά.   
Εγώ θέλω παντού σιδηρόδρομο. Αυτή είναι η αλήθεια. Γενικώς είναι πολύ αναπτυξιακός τομέας ο σιδηρόδρομος, απλώς πρέπει να γίνονται όλα με στρατηγικό σχεδιασμό – όχι με το μάτι.
Δεν μπορεί ένας τοπικός παράγοντας να πει «εντάξει τώρα, άσε τη Φλώρινα, θα το πάμε από κει…». Δεν το πας από δω κι από κει. Χάνεις τα πάντα. Ο κίνδυνος δεν είναι μόνο ότι δεν θα γίνει το έργο αυτό που έχει προγραφεί, αλλά να μην γίνει κανένα απολύτως έργο.
Στο τελευταίο κάλεσμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού χρηματοδότησης των σιδηροδρομικών έργων ανέφεραν χαρακτηριστικά στο call ότι πρόκειται για έργα μόνο υψηλής προτεραιότητας. Έχει μια τακτική η Ευρώπη. Βλέπει πρώτα τα κρίσιμα, τα κομμάτια του εκτεταμένου που πρέπει να γίνουν σε προτεραιότητα. Μέσα εκεί λοιπόν είναι το Φλώρινα-Πόγραδετς. Δεν μπορούν να το παρακάμψουν.
Είναι τραγικό και θα είναι ολέθριο για τη Δυτική Μακεδονία, όχι μόνο για τη Φλώρινα. Θα χαθεί μια ευκαιρία.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ