ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

17/05/2021

Ερώτηση του αν. Τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πάνου Σκουρολιάκου για τη φθορά γλυπτού στην Ακρόπολη

Ερώτηση του αν. Τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πάνου Σκουρολιάκου για τη φθορά γλυπτού στην Ακρόπολη



Ερώτηση για τη φθορά γλυπτού στην Ακρόπολη κατέθεσε ο αν. Τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πάνος Σκουρολιάκος.

Σύμφωνα με στοιχεία και φωτογραφικό υλικό, τα οποία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας από την εφημερίδα «Η ΑΥΓΗ», οι περιπέτειες της Ακρόπολης δεν έχουν τέλος. Διότι μετά το «τσιμέντωμα» και τη δρομολόγηση ειδικής μαρμάρινης πινακίδας με το όνομα του χορηγού και της Υπουργού στον Βράχο, σειρά έχει αρχαίο γλυπτό που, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα έπεσε θύμα στο βωμό των εργασιών που πραγματοποιούνται στο μνημείο για την απορροή των ομβρίων υδάτων. Κι αυτό γιατί εξ’ αιτίας των τσιμεντοστρώσεων απαιτήθηκε συμπληρωματική υδραυλική μελέτη, αναγκαίος όρος για την υλοποίηση των εργασιών από την εγκριτική απόφαση.

Η διεθνής πρακτική επιβάλλει ότι σε οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, πολλώ δε μάλλον σε ένα μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς όπως η Ακρόπολη, οι εργασίες πρέπει να γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγους, κάτι που δεν τηρήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Με αποτέλεσμα το μνημείο να υποστεί καταστροφές. Και βεβαίως κανείς δεν προτίθεται ούτε να παραβλέψει ούτε να ξεχάσει και την καταστροφή τριών πωρόλιθων από αρχαίο τοιχίο κατά τη θεμελίωση του ανελκυστήρα πλαγιάς, όπως έχει καταγγείλει η πρόεδρος του ΣΕΑ, Δέσποινα Κουτσούμπα. Μέσα σε δύο μόλις μήνες, μετράμε ήδη δύο σοβαρές καταστροφές αρχαιοτήτων στην Ακρόπολη. «Στις πόσες θα πρέπει να μιλήσουμε για βιασμό του αρχαίου μας μνημείου;», σημειώνει ο Πάνος Σκουρολιάκος.

Μόνο που σε λίγες ημέρες ανοίγει ο τουρισμός και μαζί οι αρχαιολογικοί και άλλοι χώροι πολιτισμού. Τι εξηγήσεις θα δώσει τότε το Υπουργείο, για τα «βάσανα» της Ακρόπολης στους χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες της;

Ακολουθούν οι ερωτήσεις προς την Υπουργό:

1. Ισχύουν τα δημοσιεύματα της εφημερίδας «Η ΑΥΓΗ»;

2. Ποιο είναι το μέγεθος της καταστροφής;

3. Γιατί ενώ στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων οι εργασίες γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγο, στο σπουδαιότερο μνημείο της χώρας επιλέχθηκε η χρήση κομπρεσέρ;

4. Τι απαντά η τοπική εφορία αρχαιοτήτων στις εν λόγω καταγγελίες;

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης.

Ερώτηση
Προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

Θέμα: «Φθορά γλυπτού στην Ακρόπολη»

Σύμφωνα με στοιχεία και φωτογραφικό υλικό, τα οποία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας από την εφημερίδα «Η ΑΥΓΗ», οι περιπέτειες της Ακρόπολης δεν έχουν τέλος. Κι αυτό γιατί το Υπουργείο Πολιτισμού ξεκίνησε τις κατά βούληση επεμβάσεις του, εφαρμόζοντας -όπως έχει καταγγελθεί από φορείς και επιστήμονες- ιδεοληπτικά σχέδια για την αναμόρφωση του Παρθενώνα με κύριο γνώμονα την πολιτική στρατηγική προσέλκυσης τουριστικών μαζών. Ή έτσι ελπίζει, τουλάχιστον. Η πραγματικότητα αποδεικνύεται διαφορετική.

Διότι μετά το «τσιμέντωμα» και τη δρομολόγηση ειδικής μαρμάρινης πινακίδας με το όνομα του χορηγού και της Υπουργού στον Βράχο, σειρά έχει αρχαίο γλυπτό που, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα έπεσε θύμα στο βωμό των εργασιών που πραγματοποιούνται στο μνημείο για την απορροή των ομβρίων υδάτων. Κι αυτό γιατί εξ’ αιτίας των τσιμεντοστρώσεων απαιτήθηκε συμπληρωματική υδραυλική μελέτη, αναγκαίος όρος για την υλοποίηση των εργασιών από την εγκριτική απόφαση. Ο αναστηλωτής των Προπυλαίων, δρ. αρχιτεκτονικής Τάσος Τανούλας είχε από νωρίς κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Ωστόσο το Υπουργείο Πολιτισμού, τον απαξίωσε επιδεικτικά.

Η διεθνής πρακτική επιβάλλει ότι σε οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, πολλώ δε μάλλον σε ένα μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς όπως η Ακρόπολη, οι εργασίες πρέπει να γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγους, κάτι που δεν τηρήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Με αποτέλεσμα το μνημείο να υποστεί καταστροφές. Και βεβαίως κανείς δεν προτίθεται ούτε να παραβλέψει ούτε να ξεχάσει και την καταστροφή τριών πωρόλιθων από αρχαίο τοιχίο κατά τη θεμελίωση του ανελκυστήρα πλαγιάς, όπως έχει καταγγείλει η πρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα. Μέσα σε δύο μόλις μήνες, μετράμε ήδη δύο σοβαρές καταστροφές αρχαιοτήτων στην Ακρόπολη. Στις πόσες θα πρέπει να μιλήσουμε για βιασμό του αρχαίου μας μνημείου;

Δυστυχώς, όμως, τα παραπάνω δεν είναι παρά ένα ακόμα επεισόδιο στο θλιβερό σήριαλ με πρωταγωνιστή το εμβληματικό μνημείο της χώρας και κηρυγμένο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Ουνέσκο. Ούτε καν ο πολυδιαφημισμένος νέος ανελκυστήρας πλαγιάς, που εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, δε βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία και δυστυχώς έχει αρχίσει ήδη να παρουσιάζει προβλήματα.

Μόνο που σε λίγες ημέρες ανοίγει ο τουρισμός και μαζί οι αρχαιολογικοί και άλλοι χώροι πολιτισμού. Τι εξηγήσεις θα δώσει τότε το Υπουργείο, για τα «βάσανα» της Ακρόπολης στους χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες της;

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Ισχύουν τα δημοσιεύματα της εφημερίδας «Η ΑΥΓΗ»;

2. Ποιο είναι το μέγεθος της καταστροφής;

3. Γιατί ενώ στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων οι εργασίες γίνονται χειρωνακτικά και με παρακολούθηση από αρχαιολόγο, στο σπουδαιότερο μνημείο της χώρας επιλέχθηκε η χρήση κομπρεσέρ;

4. Τι απαντά η τοπική εφορία αρχαιοτήτων στις εν λόγω καταγγελίες;

Ο ερωτών Βουλευτής
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ