ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

03/06/2021

Δ. Παπαδημούλης: Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι συγκεκριμένα και θα πρέπει να αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο - Μόνο έτσι θα μπορέσουν να συμβάλλουν στη δίκαιη και βιώσιμη ανάκαμψη, χωρίς λάθη του παρελθόντος

 Δ. Παπαδημούλης: Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι συγκεκριμένα και θα πρέπει να αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο - Μόνο έτσι θα μπορέσουν να συμβάλλουν στη δίκαιη και βιώσιμη ανάκαμψη, χωρίς λάθη του παρελθόντος



Συνέντευξη στο περιοδικό «EUREOPE», του Ελληνικού Οργανισμού Πολιτικών Επιστημόνων (ΕΟΠΕ) - «Η κυβέρνηση κατάρτισε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης πίσω από κλειστές πόρτες, ενώ μέχρι και σήμερα αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα το σχέδιο που έχει ήδη καταθέσει στην Κομισιόν, επιχειρώντας να φέρει προ τετελεσμένου την ελληνική κοινωνία»

Συνέντευξη στο διμηνιαίο περιοδικό «EUREOPE», που εκδίδει ο Ελληνικός Οργανισμός Πολιτικών Επιστημόνων, έδωσε ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, για το ένθετο αφιέρωμα του τεύχους στα 40 χρόνια από την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ.

Απαντώντας στις ερωτήσεις της διευθύντριας του περιοδικού, Νεφέλης Καραλέκα, ο Δημ. Παπαδημούλης αποτίμησε θετικά την ένταξη της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια ως «μια ορθή επιλογή - για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς, δημοκρατίας αλλά και γεωπολιτικούς».
Αναφερόμενος στην τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε την σημασία του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης για τη χώρα μας, στηλιτεύοντας παράλληλα τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, η οποία «κατάρτισε το εθνικό σχέδιο πίσω από κλειστές πόρτες, ενώ μέχρι και σήμερα αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα το σχέδιο που έχει ήδη καταθέσει στην Κομισιόν, επιχειρώντας να φέρει προ τετελεσμένου την ελληνική κοινωνία».

Τέλος, και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ως Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο Δημήτρης Παπαδημούλης, απάντησε σε σχετικές ερωτήσεις αναφορικά με την ειρηνική συνύπαρξη με σεβασμό στην διαφορετικότητα, μέσα σε περιβάλλοντα πολυθρησκευτικά και πολυεθνικά, όπως η  Βαλκανική και η Ανατολική Μεσόγειος, σημειώνοντας: «Ο διάλογος σε δια-θρησκευτικό και σε πολιτικό επίπεδο με την συμμετοχή και των πολιτών, μπορεί να δημιουργήσει (και στην Κύπρο) σταδιακά τις συνθήκες για επαναπροσέγγιση και ειλικρινή διάλογο με πραγματικές προοπτικές λύσης» ανάμεσα στην Ελληνοκυπριακή και την Τουρκοκυπριακή κοινότητα.


Ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη:

Φέτος συμπληρώνονται 40 χρόνια από την ένταξη της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Η ένταξη χαρακτηρίστηκε ως ιστορική αναγκαιότητα από τον εμπνευστή της Κωνσταντίνο Καραμανλή και η ένωση της Ευρώπης ως το μεγαλύτερο πολιτικό γεγονός στην ιστορία της ηπείρου. Σε ποιο βαθμό, κατά τη γνώμη σας, η ευρωπαϊκή στροφή της Ελλάδας το 1981 έχει επηρεάσει την πορεία της χώρας μας στον 21ο αιώνα;

Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί την 40ή επέτειο από την ένταξη της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Στη διάρκεια αυτών των 40 ετών, είδαμε την Ένωση να μεγαλώνει, να αποκτά περισσότερες αρμοδιότητες, να καθορίζει ολοένα και περισσότερο σημαντικές πτυχές της καθημερινότητας αλλά και του μέλλοντός μας.

Σε αυτά τα 40 χρόνια, η Ελλάδα αποκόμισε σημαντικά οφέλη. Δεν έλειψαν, βέβαια, οι κατά καιρούς κρίσεις και οι περίοδοι έντονων αμφισβητήσεων που συνδέονται κυρίως με την ικανότητα της ΕΕ να δώσει ολοκληρωμένες και πειστικές λύσεις σε κοινά, ευρωπαϊκά προβλήματα. Περιόδους που έζησε έντονα η Ελλάδα, ιδίως τα χρόνια της οικονομικής κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας με την εφαρμογή μέτρων σκληρής λιτότητας, αλλά και με την προσφυγική κρίση και την απουσία έμπρακτης αλληλεγγύης από τα λοιπά κράτη της ΕΕ.
 
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ένταξη της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ και νυν ΕΕ επηρέασε καθοριστικά την πορεία της χώρας μας σε όλα τα επίπεδα. Και αξιολογώντας κανείς την 40χρονη πορεία της χώρας μας στην ΕΕ, καταλήγει σε μια θετική αποτίμηση. Επιβεβαιώνεται, επομένως, η θέση που και προσωπικά υπερασπίστηκα από την πρώτη στιγμή, ότι η ένταξη της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια ήταν μια ορθή επιλογή - για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς, δημοκρατίας αλλά και γεωπολιτικούς.

Συγχρόνως, η κρίση της πανδημίας λειτουργεί ως καταλύτης αλλαγών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και ανατροφοδοτεί και επιβεβαιώνει τη διαρκή προσπάθεια για τον μετασχηματισμό της ΕΕ σε μια Ευρώπη πραγματικά ενοποιημένη, κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη, χωρίς αποκλεισμούς. Προσπάθεια που θα πρέπει να έχει στο επίκεντρό της το στοιχείο της σύγκλισης για την αντιμετώπιση των κοινωνικών, οικονομικών και περιφερειακών ανισοτήτων που εντείνονται δραματικά λόγω της πανδημίας τόσο μεταξύ όσο και στο εσωτερικό των κρατών-μελών.

Είστε μέλος της ολιγομελούς Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η οποία είναι υπεύθυνη για την εποπτεία και τον κοινοβουλευτικό έλεγχο των 27 εθνικών σχεδίων σχετικών με το Ταμείο Ανάκαμψης. Ποια, κατά τη γνώμη σας, πρέπει να είναι η διαχείρισή του, έτσι ώστε να υπάρξει αποτελεσματική αξιοποίηση των κονδυλίων, σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο και ταυτόχρονα να λειτουργήσουν ενοποιητικά για την ελληνική πολιτική σκηνή και όχι διχαστικά;

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διεκδικεί από την πρώτη στιγμή ουσιαστικό ρόλο στην εποπτεία του Ταμείου Ανάκαμψης. Έχουμε ήδη συστήσει και λειτουργεί μια 27μελής επιτροπή, στην οποία και μετέχω ως τακτικό μέλος, ο μόνος από την Ελλάδα.
Στην επιτροπή μετέχουν ευρωβουλευτές από ολόκληρο το πολιτικό φάσμα και έχει στόχο να εξετάσουμε από κοινού με την Κομισιόν και το Συμβούλιο τα εθνικά σχέδια και να συμβάλλουμε στην αποτελεσματική αξιοποίηση των κονδυλίων.

Με δεδομένο ότι τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης είναι συγκεκριμένα, όπως και το κανονιστικό και χρηστικό πλαίσιο, θα πρέπει να αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να συμβάλλουν στη δίκαιη και βιώσιμη ανάκαμψη, αποφεύγοντας, ταυτόχρονα, λάθη του παρελθόντος.

Ένα από τα βασικά σημεία στα οποία επιμένει το Ευρωκοινοβούλιο είναι ο συμπεριληπτικός χαρακτήρας της διαδικασίας διαμόρφωσης και εφαρμογής των εθνικών σχεδίων, ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης και τα κονδύλια να κατευθυνθούν αποτελεσματικά στις πραγματικές ανάγκες. Η ουσιαστική διαβούλευση σε όλα τα στάδια - σχεδιασμός, εφαρμογή, ενδεχόμενες αναπροσαρμογές - αποτελεί το κλειδί ώστε τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης να λειτουργήσουν ενωτικά για την κοινωνία και να δώσουν ουσιαστικές απαντήσεις στα τεράστια προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση της ΝΔ αδιαφόρησε πλήρως για το στάδιο αυτό, καταρτίζοντας το εθνικό σχέδιο πίσω από κλειστές πόρτες. Επέλεξε να προχωρήσει σε κατ’ επίφαση διαβουλεύσεις επί μιας ολιγοσέλιδης, σε σχέση με το τελικό σχέδιο, περίληψης, ενώ μέχρι και σήμερα αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα το σχέδιο που έχει ήδη καταθέσει στην Κομισιόν, επιχειρώντας να φέρει προ τετελεσμένου την ελληνική κοινωνία.

Τέτοιους είδους μεθοδεύσεις όχι μόνο δεν σέβονται τον ελληνικό λαό και τη Βουλή και δεν καλλιεργούν κλίμα ευρύτερης συνεννόησης, αλλά τροφοδοτούν και σοβαρές υπόνοιες για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα κονδύλια καθώς και για τους τελικούς αποδέκτες τους.

Σε συνέντευξή σας στην εκπομπή (13/3/2021) «Προς Εκκλησιασμόν» του Παναγιώτη Ανδριόπουλου, αναφερθήκατε στο ότι σκοπεύετε να οργανώσετε ένα φόρουμ διαλόγου ανάμεσα σε εκπροσώπους διαφορετικών θρησκειών και πολιτικούς ευρέως φάσματος το οποίο θα εστιάζει σε κοινωνικά ζητήματα. Πιστεύετε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί να προωθήσει μία τέτοια πρωτοβουλία, προκειμένου να υπάρξει σύμπραξη κρατών μελών ή στοχεύετε στην ενεργοποίηση και φορέων/ατόμων εκτός των αυστηρών ορίων της ΕΕ;
 
Ο δια-θρησκευτικός διάλογος είναι εξαιρετικά σημαντικός, ειδικά σε περιβάλλοντα πολυθρησκευτικά και πολυεθνικά. Η  Βαλκανική και η Ανατολική Μεσόγειος είναι τέτοιες περιοχές και για τον λόγο αυτό, εμείς και ως Έλληνες και ως Ευρωπαίοι θα πρέπει να στηρίζουμε τέτοιες πρωτοβουλίες. Πλαίσια συνεργασίας που διαπερνούν τις θρησκευτικές διαφορές έχουν αποδειχθεί πολύ χρήσιμα και με μακροχρόνια αποτελέσματα. Το ίδιο συμβαίνει, όταν με πνεύμα συναίνεσης και σύνθεσης, διαπερνάμε και τις όποιες πολιτικές διαφορές, για να ενισχύουμε κοινές ευρωπαϊκές αξίες, όπως η ειρηνική συνύπαρξη και ο σεβασμός στην διαφορετικότητα. Σε τέτοιες προσπάθειες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παρέχει ένα πολύ εποικοδομητικό πλαίσιο συνεργασίας και προσωπικά έχω συμμετάσχει σε τέτοιες πρωτοβουλίες.
Επίσης, η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών και ενδιαφερόμενων φορέων είναι στοιχείο απαραίτητο συμμετοχικής πρακτικής, που πρέπει να ενδυναμώνεται. Τόσο οι θρησκευτικοί ηγέτες, και εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε τον θετικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και του Πάπα Φραγκίσκου, όσο και οι πολιτικοί θα πρέπει να έχουν τα κοινωνικά θέματα και τις αυξανόμενες ανισότητες, το περιβάλλον και τους κινδύνους αποκλεισμού στο κέντρο του ενδιαφέροντός τους και να μάχονται πολλές φορές μαζί για την βελτίωση των κοινωνιών μας, ανεξαρτήτου θρησκείας.

Στο άρθρο το οποίο συγγράψατε με τον Νιαζί Κιζιλγιουρέκ αναφέρετε ότι «καμία κοινότητα δεν μπορεί να διασφαλίσει τα δικαιώματά της χωρίς μία αμοιβαία αποδεκτή, δίκαιη και βιώσιμη λύση». Σε πρόσφατη δημοσκόπηση στην κοινότητα των Τουρκοκυπρίων, ενώ το 25-30% υποστηρίζει την επανένωση της Κύπρου και μεγάλη μερίδα Τουρκοκύπριων φαίνεται να ανησυχεί για το τι μπορεί να επιφέρει η περαιτέρω πρόσδεση με τη γείτονα χώρα, πάνω από 30% υποστηρίζει την προσάρτηση από την Τουρκία. Είναι λοιπόν δυνατή μία αμοιβαία αποδεκτή λύση για τις δύο κοινότητες όταν ακόμα και στο εσωτερικό τους δεν υπάρχει σύμπνοια απόψεων;

Περισσότερο από ποτέ θα πρέπει να προσπαθήσουμε για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, με τρόπο τέτοιο που θα είναι και δίκαιη για τις δύο κοινότητες και βιώσιμη. Θα ήθελα να τονίσω την επικινδυνότητα των σημερινών περιστάσεων, όπου για πρώτη φορά η Τουρκία και η Τ/Κ πλευρά προτείνουν ανοικτά και επίσημα ως μόνη λύση να υπάρξουν δύο κράτη στη Μεγαλόνησο. Επίσης, η αστάθεια και οι εντάσεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και οι εξορύξεις δημιουργούν ένα πιο πολύπλοκο πλαίσιο.
Τόσο στην Τ/Κ κοινότητα, όσο και στην Ε/Κ, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, αλλά το πρόβλημα στην Τ/Κ πλευρά είναι ότι πρόσφατα είχαμε εκλογές, για την ορθή διαδικασία τους υπάρχουν ακόμα ερωτηματικά, που ανέδειξαν οριακά νικητή, έναν πολιτικό που δεν πιστεύει, όπως και ο Ερντογάν, στην διζωνική δικοινοτική ομοσπονδιακή λύση. Επίσης, στην Τ/Κ υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ των αμιγώς Τ/Κ και των εποίκων. Όπως και να έχει, εμείς θα πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειες για την επίτευξη λύσης, μέσω των συνομιλιών στα πλαίσια του ΟΗΕ και του διαλόγου.
Και αν θέλουμε να συνδέσουμε αυτό το θέμα με την  προηγούμενη ερώτηση σας, πράγματι και εδώ η συνεργασία και ο διάλογος σε δια-θρησκευτικό και σε πολιτικό επίπεδο με την συμμετοχή και των πολιτών μπορεί να δημιουργήσει σταδιακά τις συνθήκες για επαναπροσέγγιση και ειλικρινή διάλογο με πραγματικές προοπτικές λύσης. Το άρθρο που συνυπογράψαμε με τον αγαπητό συνάδελφο Κιζιλγιουρέκ μπορεί να ενταχθεί σε μια τέτοια προσπάθεια.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ