ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

01/07/2021

Πλήρη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα για όλους τους ανηλίκους στους οποίους χορηγείται προσωρινή ή διεθνής προστασία, υπό τους ίδιους όρους με τους ημεδαπούς ζητάει από την Ελληνική Κυβέρνηση η Κομισιόν

Πλήρη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα για όλους τους ανηλίκους στους οποίους χορηγείται προσωρινή ή διεθνής προστασία, υπό τους ίδιους όρους με τους ημεδαπούς ζητάει από την Ελληνική Κυβέρνηση η Κομισιόν



• Απάντηση στο ζήτημα της πρόσβασης των παιδιών προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία έδωσε η Κομισιόν, ύστερα από ερώτηση που έθεσαν 29 Ευρωβουλευτές από 4 πολιτικές ομάδες του Ευρωκοινοβουλίου για την πρόσβαση των παιδιών προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

• Όπως αναφέρει η Επίτροπος Mariya Gabriel, «τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να αξιοποιήσουν πλήρως τη χρηματοδότηση της ΕΕ για τη στήριξη προγραμμάτων και μέτρων που σχετίζονται με την εκπαίδευση», χωρίς να διευκρινίζει αν η Ελλάδα αξιοποιεί αυτές τις χρηματοδοτικές δυνατότητες, πολύ περισσότερο αν χορηγούνται στη χώρα μας σχετικά κονδύλια και αν γίνεται σωστή χρήση τους.
• Mariya Gabriel: «Κατά την εφαρμογή των Οδηγιών για τις συνθήκες υποδοχής και για την αναγνώριση των προσόντων, τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τα θεμελιώδη δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος στην εκπαίδευση που κατοχυρώνεται στο άρθρο 14 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων».

Απάντηση στο ζήτημα της πρόσβασης των παιδιών προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία έδωσε η Κομισιόν διά της Επιτρόπου Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού και Νεολαίας, Mariya Gabriel, στην ερώτηση που έθεσαν 29 ευρωβουλευτές από 4 πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και 11 διαφορετικά κράτη-μέλη με πρωτοβουλία του Κώστα Αρβανίτη και συνυπογραφή και στήριξη σύσσωμης της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
Στο πολύ βασικό ερώτημα αν μπορεί να επιβεβαιώσει τα στοιχεία για τον πραγματικό αριθμό παιδιών που δεν έχουν πρόσβαση στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας, η Κομισιόν αρκείται σε μια διεκπεραιωτική παράθεση στοιχείων για τον αριθμό των παιδιών που έχουν εγγραφεί στα ελληνικά σχολεία την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Στην πραγματικότητα δηλαδή, αντιπαραθέτοντας τα στοιχεία των εγγραφών στην εικόνα που προκύπτει από τα στοιχεία στα οποία βασίστηκε η ερώτηση, η Επίτροπος επιλέγει να μην υπεισέλθει στην ουσία του ερωτήματος, δηλαδή κατά πόσον υλοποιείται στην πράξη για τα παιδιά αυτά η εκπαιδευτική διαδικασία. Μάλιστα, σε σχετική έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη σκιαγραφείται η κακή εικόνα της πρόσβασης των παιδιών προσφύγων στη Δημόσια Εκπαιδευτική Διαδικασία.
Στη συνέχεια, ωστόσο, δεν μπορεί να αποφύγει να παραθέσει αναλυτικά το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να κινηθεί, ένα πλαίσιο που ρητά επιβάλλει «πλήρη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα σε όλους τους ανηλίκους στους οποίους χορηγείται διεθνής προστασία, υπό τους ίδιους όρους με τους ημεδαπούς» κάτι που ρητά προβλέπεται και για τα παιδιά που το αίτημα για την παροχή ασύλου εκκρεμεί, χωρίς όμως να τοποθετείται με σαφήνεια στην ουσία της ερώτησης για το αν η Ελληνική Κυβέρνηση κινείται εντός ή εκτός αυτού του πλαισίου, .
Μάλιστα, λίγο παρακάτω επισημαίνεται πως «τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να αξιοποιήσουν πλήρως τη χρηματοδότηση της ΕΕ για τη στήριξη προγραμμάτων και μέτρων που σχετίζονται με την εκπαίδευση», χωρίς φυσικά να διευκρινίζεται αν η Ελλάδα αξιοποιεί αυτές τις χρηματοδοτικές δυνατότητες, πολύ περισσότερο αν χορηγούνται στη χώρα μας σχετικά κονδύλια και αν γίνεται σωστή χρήση τους.
Στην τελευταία μόλις παράγραφο της απάντησής της η Επίτροπος κ. Gabriel παραδέχεται έμμεσα πως οι αρχές της ΕΕ ασκούν πιέσεις προς την Ελληνική Κυβέρνηση προκειμένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στα προσφυγόπουλα καθώς, όπως αναφέρει η «Ευρωπαϊκή Ειδική Ομάδα για τη Διαχείριση της Μετανάστευσης στην Ελλάδα συνεδριάζει τακτικά για να διευκολύνει την πρόσβαση όλων των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση», χωρίς βεβαίως να διευκρινίζεται ποια είναι η «διευκόλυνση» που προσφέρει σε μια κυβέρνηση κράτους-μέλους προκειμένου αυτή να συνεχίσει να τηρεί μια διεθνή υποχρέωση της χώρας με τον συντονισμένο και επαρκή τρόπο που αυτό γινόταν μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Με άλλα λόγια, ποια επιπλέον «διευκόλυνση» χρειάζεται μια κυβέρνηση για να συνεχίσει μια καθιερωμένη εδώ και χρόνια πολιτική πρόσβασης των παιδιών προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία;
Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των 29 συνολικά Ευρωβουλευτών που συνυπογράφουν την ερώτηση ξεχωρίζουν τα ονόματα των
• Juan Fernando LÓPEZ AGUILAR, (Ισπανία/S&D) Πρόεδρος της Επιτροπής LIBE (Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων)
• Erik MARQUARDT (Γερμανία/Greens)
• Dietmar KÖSTER (Γερμανία/S&D)
• STRIK Tineke (Ολλανδία/ Greens)

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης των 29 Ευρωβουλευτών προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και η πλήρης λίστα των Ευρωβουλευτών που συνυπογράφουν. Ανάμεσά τους, 18 μέλη της Ευρωομάδας της Αριστεράς, 6 από την Προοδευτική Συμμαχία Σοσιαλιστών & Δημοκρατών, 2 από το Renew & 3 Ευρωβουλευτές των Πρασίνων:

 

 


Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001357/2021
προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Θέμα: Πρόσβαση των παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση
Η ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά αποκλείει τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών από την τυπική εκπαίδευση, ιδίως εκείνα που ζουν σε κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης (hotspot και καταυλισμοί). Πληροφορίες από άτομα και οργανώσεις που εργάζονται στον τομέα δείχνουν ότι πολλαπλά εμπόδια υπονομεύουν πλήρως την πρόσβαση αυτών των παιδιών στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο με φυσική παρουσία (παραδοσιακά) όσο και μέσω της εξ αποστάσεως μάθησης (κατά τη διάρκεια της πανδημίας). Πριν από δύο χρόνια, ο αριθμός των εν λόγω ανηλίκων που φοιτούσαν στο σχολείο ήταν περίπου 16.000. Πέρυσι ο αριθμός μειώθηκε στις περίπου 7.000, και τώρα εκτιμάται ότι πλησιάζει το μηδέν. Αυτό συνιστά παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματός τους στην εκπαίδευση και αποτελεί σαφή πράξη διάκρισης εις βάρος των μεταναστών και των προσφύγων.
1. Μπορεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβεβαιώσει τον πραγματικό αριθμό των παιδιών προσφύγων και μεταναστών που δεν έχουν πρόσβαση στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας;
2. Συνάδει η πρακτική αυτή με το άρθρο 2 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άρθρο 14 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άρθρο 28 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το άρθρο 2 του Πρωτοκόλλου αριθ. 1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το άρθρο 27 της οδηγίας 2011/95/ΕΕ και το άρθρο 14 της οδηγίας 2013/33/ΕΕ;
3. Πώς σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρέμβει για να διασφαλίσει ότι όλα τα παιδιά απολαμβάνουν στην πράξη όλα τα σχετικά θεμελιώδη δικαιώματα;

 


Την ερώτηση συνυπογράφουν:
ARVANITIS Konstantinos, (The Left, Ελλάδα)
PAPADIMOULIS Dimitrios (The Left, Ελλάδα)
KOKKALIS Petros (The Left, Ελλάδα)
KOULOGLOU Stelios (The Left, Ελλάδα)
KOUNTOURA Elena (The Left, Ελλάδα)
BRGLEZ Milan (SD, Σλοβενία)
KAMMEREVERT Petra (SD, Γερμανία)
KÖSTER Dietmar (SD, Γερμανία)
LÓPEZ AGUILAR Juan Fernando (SD, Ισπανία)
MORETTI Alessandra (SD, Ιταλία)
PIZARRO Manuel (SD, Πορτογαλία)
BILBAO BARANDICA Izaskun (Renew, Ισπανία)
MELCHIOR Karen (Renew, Δανία)
CAREME Damien (Greens, Γαλλία)
MARQUARDT Erik (Greens, Γερμανία)
STRIK Tineke (Greens, Ολλανδία)
BARRENA Pernando (The Left, Ισπανία)
DALY Clare (The Left, Ιρλανδία)
ERNST Cornelia (The Left, Γερμανία)
GEORGIOU Giorgos (The Left, Κύπρος)
GUSMÃO José (The Left, Πορτογαλία)
KIZILYÜREK Niyazi (The Left, Κύπρος)
MATIAS Marisa (The Left, Πορτογαλία)
PELLETIER Anne-Sophie (The Left, Γαλλία)
RODRÍGUEZ PALOP Eugenia (The Left, Ισπανία)
URBAN CRESPO Miguel (The Left, Ισπανία)
VILLANUEVA RUIZ Idoia (The Left, Ισπανία)
VILLUMSEN Nikolaj (The Left, Δανία)
WALLACE Mick (The Left, Ιρλανδία)

Την ερώτηση στηρίζουν:
GEORGOULIS Alexis (The Left, Ελλάδα)

 

Παρακάτω μπορείτε να δείτε την απάντηση της Ευρωπαίας Επιτρόπου, Mariya Gabriel:

E-001357/2021
Απάντηση της κ. Gabriel
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(28.6.2021)

Το σχολικό έτος 2020-2021 έχουν εγγραφεί 11.830 παιδιά μετανάστες σε ελληνικά σχολεία. Από αυτά: τα 3.142 είναι εγγεγραμμένα σε τάξεις στο πλαίσιο του προγράμματος «Δομές υποδοχής και εκπαίδευσης προσφύγων»· τα 7.535 είναι εγγεγραμμένα σε σχολεία χωρίς τάξεις υποδοχής· και τα 1.153 είναι εγγεγραμμένα σε σχολεία με τάξεις υποδοχής.

Η οδηγία για τις συνθήκες υποδοχής προβλέπει ότι τα ανήλικα παιδιά που υποβάλλουν αίτηση διεθνούς προστασίας πρέπει να εξασφαλίζουν πρόσβαση στην εκπαίδευση υπό όρους παρόμοιους με τους ημεδαπούς εντός τριών μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους . Επιπλέον, βάσει της οδηγίας για την αναγνώριση των προσόντων , τα κράτη μέλη πρέπει να παρέχουν πλήρη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα σε όλους τους ανηλίκους στους οποίους χορηγείται διεθνής προστασία, υπό τους ίδιους όρους με τους ημεδαπούς. Κατά την εφαρμογή των εν λόγω οδηγιών, τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τα θεμελιώδη δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος στην εκπαίδευση που κατοχυρώνεται στο άρθρο 14 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.

Η Επιτροπή έχει υπογραμμίσει επανειλημμένα , μεταξύ άλλων στην πρόσφατα εγκριθείσα στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα του παιδιού, ότι απαιτείται πρόσθετη και στοχευμένη προστασία και στήριξη για τα παιδιά μετανάστες, μεταξύ άλλων και στην εκπαίδευση. Το σχέδιο δράσης για την ένταξη και τη συμπερίληψη περιλαμβάνει επίσης μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι περισσότερα παιδιά μετανάστες συμμετέχουν σε υψηλής ποιότητας και χωρίς αποκλεισμούς προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα. Τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται επίσης να αξιοποιήσουν πλήρως τη χρηματοδότηση της ΕΕ για τη στήριξη προγραμμάτων και μέτρων που σχετίζονται με την εκπαίδευση.

Η Επιτροπή παρακολουθεί την κατάσταση και συνεργάζεται στενά με τις ελληνικές αρχές. Η πρόσφατα συσταθείσα Ευρωπαϊκή Ειδική Ομάδα για τη Διαχείριση της Μετανάστευσης στην Ελλάδα συνεδριάζει τακτικά για να διευκολύνει την πρόσβαση όλων των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση.

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ