ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

12/07/2021

Απάντηση του Επιτρόπου Οικονομίας Π. Τζεντιλόνι, σε ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για τη θέσπιση παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου

Απάντηση του Επιτρόπου Οικονομίας Π. Τζεντιλόνι, σε ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για τη θέσπιση παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου



Π. Τζεντιλόνι: «Η Επιτροπή υποστηρίζει σθεναρά τη σύναψη διεθνούς συμφωνίας για έναν ελάχιστο παγκόσμιο συντελεστή φορολογίας εταιρειών με βάση τη πρόταση του ΟΟΣΑ» - «Μια παγκόσμια, συναινετική συμφωνία είναι εφικτή. Απομένει ακόμη να συμφωνηθούν ορισμένα πολιτικά ζητήματα, όπως οι εξαιρέσεις και οι τεχνικές λεπτομέρειες»

Απάντηση δια του Επιτρόπου Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι, έδωσε η Κομισιόν σε ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τη θέσπιση ενός ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου.

«Η θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου θα μπορούσε να αντιμετωπίσει δραστικά τον αθέμιτο φορολογικό ανταγωνισμό των κρατών, να καταπολεμήσει τα φαινόμενα φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, ιδίως μέσω παράκτιων εταιριών, και να αποφέρει σημαντικά έσοδα για τη χρηματοδότηση της ανάκαμψης» ανέφερε στην ερώτησή του ο Δημ. Παπαδημούλης και επικαλούμενος την ανακοίνωση της υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ για συνεργασία με τις χώρες της G20 για τη συμφωνία ενός παγκόσμιου ελάχιστου συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων, ρωτούσε, μεταξύ άλλων, την Κομισιόν για τα μέτρα που σκοπεύει να λάβει προκειμένου να υποστηρίξει τη θέσπιση και εφαρμογή του.

Στην απάντησή του ο Επίτροπος Τζεντιλόνι επαναλαμβάνει τη θέση της Κομισιόν πως «υποστηρίζει σθεναρά τη σύναψη διεθνούς συμφωνίας για έναν ελάχιστο παγκόσμιο συντελεστή φορολογίας εταιρειών με βάση την πρόταση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ)». Παράλληλα, εκτιμά πως «μετά την πρόσφατη συμφωνία των υπουργών οικονομικών της G7 σχετικά με τον φορολογικό συντελεστή, είναι εφικτή μια παγκόσμια, συναινετική συμφωνία», διευκρινίζοντας πως «το περίγραμμα των προτεινόμενων μέτρων είναι σταθερό. Ωστόσο, απομένει ακόμη να συμφωνηθούν ορισμένα πολιτικά ζητήματα, όπως οι εξαιρέσεις και οι τεχνικές λεπτομέρειες».

Σημειώνεται εδώ πως μετά από δαιδαλώδεις διαπραγματεύσεις υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ, 130 χώρες συμφώνησαν τελικά να στηρίξουν την πρόταση των ΗΠΑ για την επιβολή ενός ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου 15%. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που υπογράφουν οι 130 από τις 139 χώρες που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, «ένα λεπτομερές σχέδιο εφαρμογής μαζί με τα εναπομείναντα ζητήματα θα οριστικοποιηθούν τον Οκτώβριο του 2021».

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, «προκειμένου να διασφαλιστεί η συνοχή και η συμβατότητα με το δίκαιο της ΕΕ, η κύρια μέθοδος για την εφαρμογή του Πυλώνα 2 στην ΕΕ -του ελάχιστου παγκόσμιου συντελεστή φορολογίας εταιρειών- θα είναι μια οδηγία που θα αντικατοπτρίζει τους πρότυπους κανόνες του ΟΟΣΑ», αναφέρει στην απάντησή του ο Επίτροπος Τζεντιλόνι.


Ακολουθούν οι πλήρεις ερώτηση και απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001928/2021

προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Dimitrios Papadimoulis (The Left)

Θέμα: Θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου

Σε συνέχεια του πακέτου των 1,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων1, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε, στις 31 Μαρτίου, ένα σχέδιο επενδύσεων ύψους 2,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για την ενίσχυση των υποδομών, της απασχόλησης και της κοινωνίας2. Το σχέδιο θα χρηματοδοτηθεί, μεταξύ άλλων, από την αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων από 21% σε 28% και από την αύξηση της φορολογίας του παγκόσμιου εισοδήματος των αμερικανικών πολυεθνικών από 10,5% σε 21%3. Παράλληλα, η Υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι συνεργάζεται με τις χώρες της G20 προκειμένου να συμφωνηθεί ένας παγκόσμιος ελάχιστος συντελεστής φορολογίας των επιχειρήσεων4. Την πρωτοβουλία έχουν ήδη χαιρετίσει η Επιτροπή5, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο6, καθώς και η Γαλλία και η Γερμανία7. Η θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου θα μπορούσε να αντιμετωπίσει δραστικά τον αθέμιτο φορολογικό ανταγωνισμό των κρατών, να καταπολεμήσει τα φαινόμενα φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, ιδίως μέσω παράκτιων εταιριών, και να αποφέρει σημαντικά έσοδα για τη χρηματοδότηση της ανάκαμψης.

Ενόψει των ανωτέρω, και με δεδομένο ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ παρουσίασε ένα πακέτο μέτρων και επενδύσεων με πολύ υψηλότερα κονδύλια από αυτά του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ, ερωτάται η Επιτροπή:

1. Σκοπεύει να λάβει μέτρα για να υποστηρίξει τη θέσπιση και εφαρμογή ενός ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου;

2. Λόγω της εντεινόμενης κρίσης της πανδημίας, των συσσωρευόμενων κοινωνικοοικονομικών συνεπειών της και του αυξανόμενου παγκόσμιου ανταγωνισμού, εξετάζει την ενίσχυση-διεύρυνση του Ταμείου Ανάκαμψης;


E-001928/2021
Απάντηση του κ. Gentiloni
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Όπως περιγράφεται στην ανακοίνωση σχετικά με τη φορολογία των επιχειρήσεων για τον 21ο αιώνα1, η Επιτροπή υποστηρίζει σθεναρά τη σύναψη διεθνούς συμφωνίας για έναν ελάχιστο παγκόσμιο συντελεστή φορολογίας εταιρειών (γνωστός και ως πυλώνας 2), με βάση την πρόταση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Μετά την πρόσφατη συμφωνία των υπουργών οικονομικών της G7 σχετικά με τον φορολογικό συντελεστή, είναι εφικτή μια παγκόσμια, συναινετική συμφωνία. Σε συνδυασμό με τη συμφωνία για τον πυλώνα 1 (νέοι κανόνες για την ανακατανομή μέρους των κερδών των πολυεθνικών), αυτή η δέσμη μέτρων αποτελεί τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης των σημερινών φορολογικών προκλήσεων. Το περίγραμμα των προτεινόμενων μέτρων είναι σταθερό. Ωστόσο, απομένει ακόμη να συμφωνηθούν ορισμένα πολιτικά ζητήματα, όπως οι εξαιρέσεις και οι τεχνικές λεπτομέρειες. Επιπλέον, τα μέρη πρέπει να εξετάσουν επιλογές απλούστευσης. Όπως καθίσταται σαφές στην ανακοίνωση για τη φορολογία των επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνοχή και η συμβατότητα με το δίκαιο της ΕΕ, η κύρια μέθοδος για την εφαρμογή του πυλώνα 2 στην ΕΕ θα είναι μια οδηγία που θα αντικατοπτρίζει τους πρότυπους κανόνες του ΟΟΣΑ.

Πέρα από το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027 (1074 δισ. EUR, σε τιμές 2018), το NextGenerationEU (NGEU) θα στηρίξει και αυτό την ανάκαμψη και θα συμβάλει στην οικοδόμηση μιας ισχυρότερης, πιο πράσινης και πιο ψηφιακής οικονομίας. Ο κανονισμός για τη θέσπιση Μέσου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχει έως και 750 δισ. EUR, σε τιμές του 2018, για την αντιμετώπιση των δυσμενών οικονομικών επιπτώσεων της κρίσης COVID-19 ή των άμεσων χρηματοδοτικών αναγκών για να αποφευχθεί η επανεμφάνιση της εν λόγω κρίσης. Το μεγαλύτερο πρόγραμμά του είναι ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (RRF), ο οποίος παρέχει χρηματοδότηση ύψους έως και 672,5 δισ. EUR. Στην παρούσα συγκυρία, οι προσπάθειες επικεντρώνονται στην όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των δυνατοτήτων του RRF για επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, καθώς και στην υλοποίηση όλων των προγραμμάτων στο πλαίσιο του NGEU και του ΠΔΠ.

1 COM (2021) 251 final ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Φορολογία των επιχειρήσεων για τον 21ο αιώνα https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/communication_on_business_taxation_for_the_21st_century.pdf


1 https://www.dw.com/en/biden-unveils-19-trillion-plan-to-revive-pandemic-hit-us-economy/a-56230949 , https://www.whitehouse.gov/briefing-room/legislation/2021/01/20/president-biden-announces-american-rescue-plan/

2 https://edition.cnn.com/2021/03/31/politics/infrastructure-proposal-biden-explainer/index.html

3 https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/03/31/fact-sheet-the-american-jobs-plan/ , https://www.bkd.com/sites/default/files/2021-01/Biden%27s%20International%20Tax%20Proposals%20chart.pdf

4 https://edition.cnn.com/2021/04/05/politics/janet-yellen-global-cooperate-tax/index.html

5 https://www.reuters.com/article/us-usa-treasury-yellen-eu-idCAKBN2BT1YG

6 https://www.reuters.com/article/us-imf-world-bank-idUSKBN2BT1NG

7 https://www.reuters.com/article/imf-worldbank-taxation-germany/update-3-germany-and-france-see-global-tax-deal-ireland-has-doubts-idUSL8N2LZ2K4



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ