ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

15/07/2021

Δ. Παπαδημούλης στον ρ/σ «Στο Κόκκινο»: Η επιλογή του Πρωθυπουργού να ανατρέψει έναν εγκεκριμένο σχεδιασμό, για τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, είναι από κάθε πλευρά η χειρότερη λύση

Δ. Παπαδημούλης στον ρ/σ «Στο Κόκκινο»: Η επιλογή του Πρωθυπουργού να ανατρέψει έναν εγκεκριμένο σχεδιασμό, για τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, είναι από κάθε πλευρά η χειρότερη λύση



«Η έλλειψη μελέτης σε συνδυασμό με την ισχυρή πιθανότητα να βρεθούν κι άλλα αρχαία από κάτω από αυτά που έχουν ήδη ανακαλυφθεί, θα καταστήσει αυτή τη λύση πιο χρονοβόρα στην ολοκλήρωσή της και πιο ακριβή» - «Η παγκόσμια κοινότητα φωνάζει ‘σταματήστε αυτό το έγκλημα!’»


Σε συνέντευξή του στον ρ/σ «Στο Κόκκινο» (Ν. Χατζηαντωνίου) ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης σχολίασε την κυβερνητική απόφαση σχετικά με τη βίαιη απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία του Μετρό, καθώς και τον σάλο που αυτή η «εγκληματική πράξη» έχει προκαλέσει στην παγκόσμια κοινότητα. Αναλυτικά:
Η επιλογή του Πρωθυπουργού να ανατρέψει έναν εγκεκριμένο σχεδιασμό, για τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, είναι από κάθε πλευρά η χειρότερη λύση
Οι πρωτοβουλίες της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι μια ύστατη έκκληση να αναλάβουν και αυτοί το μερίδιο της ευθύνης τους, προκειμένου να αποτραπεί ένα πολιτιστικό έγκλημα με ανεπανόρθωτες αρνητικές συνέπειες. Κι αυτό γιατί η επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ, και προσωπικά του Πρωθυπουργού, να ανατρέψει έναν εγκεκριμένο, συμφωνημένο σχεδιασμό ώστε να παραμείνουν στη θέση τους αυτά τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα, in situ, και να αναδειχθούν παράλληλα με τη δημιουργία του σταθμού του μετρό «Βενιζέλος» στη Θεσσαλονίκη είναι από κάθε πλευρά η χειρότερη λύση.
Αρχικά, παραβιάζει τη Συνθήκη της Βαλέτας, την ευρωπαϊκή σύμβαση για την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς του 1992, που στο άρθρο 5 παράγραφος 4 λέει καθαρά ότι όταν βρίσκονται αρχαιολογικά ευρήματα καλό είναι να μένουν επί τόπου όταν αυτό είναι εφικτό. Είχε βρεθεί λύση που το καθιστούσε τεχνικά εφικτό και υλοποιούνταν από το 2017 μέχρι και το 2019, οπότε και την διέκοψε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Αυτή η αλλαγή, αυτή η διάλυση, ο διαμελισμός, η μεταφορά σπουδαίων βυζαντινών αρχαιοτήτων, έχει ξεσηκώσει την παγκόσμια κοινότητα, τους αρχαιολόγους, τους ιστορικούς, τα πιο βαριά και αναγνωρισμένα ονόματα από όλον τον πλανήτη που φωνάζουν «σταματήστε αυτό το έγκλημα». Γίνεται στο όνομα της ταχύτητας και του κόστους, αλλά και σε αυτά αποδεικνύεται ότι το πράγμα αντί να βελτιωθεί, χειροτερεύει.
Ήδη έχουν χαθεί δύο χρόνια από την τελική βούληση της κυβέρνησης να αλλάξει έναν εγκεκριμένο, άρτιο, συμφωνημένο σχεδιασμό που υλοποιούνταν με την ανάδειξη επί τόπου αυτών των σημαντικών αρχαιοτήτων. Επιπλέον, η κυβέρνηση χρησιμοποίησε ως επιχείρημα την ταχύτητα, ότι αν δήθεν αλλάξει ο σχεδιασμός του έργου, ξηλωθεί και διαμελιστεί αυτό το σημαντικό εύρημα, θα πάει γρηγορότερα. Στην αρχή έκανε λόγο για τον Απρίλιο του ’23, μετά έλεγε τέλος του ’23, τώρα έπαψε να λέει οποιαδήποτε ημερομηνία, γιατί αρνείται να δεσμευτεί, αφού ξέρει ότι αυτά είναι ψέματα, τα οποία χρησιμοποίησε απλώς για να περάσει με οριακή πλειοψηφία 13-12 απ’ το Συμβούλιο της Επικρατείας η κυβερνητική μεθόδευση.
Την ίδια ώρα, η τυχόν υλοποίησή της θα οδηγήσει σε κίνδυνο μεγαλύτερων καθυστερήσεων, γιατί για να ξεσηκωθούν από εκεί και να διαλυθούν ώστε να συναρμολογηθούν ξανά αυτές οι αρχαιότητες χρειάζεται να γίνει μια ευρύτερη ανασκαφή σε μια περιοχή 1.500 τ.μ. σε βάθος 3 μέτρων κάτω από τα ευρήματα, που σημαίνει σημαντική πιθανότητα να βρει κανείς κι άλλα από κάτω. Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι αυτή η «λύση» μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις και να αποδειχθεί και πολύ ακριβή.
Στον όλο σχεδιασμό η κυβέρνηση αρνείται να δεσμευτεί για το πότε θα μονταριστούν ξανά αυτά που θα διαλυθούν και θα μεταφερθούν κάπου αλλού κ.λπ. Δεν υπάρχει ούτε μελέτη, ούτε κόστος, ούτε χρονοδιάγραμμα... τίποτα.

Η έλλειψη μελέτης σε συνδυασμό με την ισχυρή πιθανότητα να βρεθούν κι άλλα αρχαία από κάτω από αυτά που έχουν ήδη ανακαλυφθεί, θα καταστήσει αυτή τη λύση πιο χρονοβόρα στην ολοκλήρωσή της και πιο ακριβή
Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο οι πρωτοβουλίες που πήραμε είναι οι εξής: Έστειλα εγώ ως Αντιπρόεδρος του ΕΚ αυτή την επιστολή και κάνω έκκληση σε όλους. Αυτό είναι κομμάτι του ευρωπαϊκού πολιτισμού και της βυζαντινής αυτοκρατορίας, που είναι εξέλιξη της ρωμαϊκής, ένα σημαντικό κομμάτι δηλαδή όχι μόνο για τους Έλληνες αλλά για όλους τους Ευρωπαίους και τον παγκόσμιο πολιτισμό. Κάνω έκκληση, λοιπόν, να κάνουν αυτό που τους αναλογεί για να αποτραπεί αυτό το έγκλημα. Απευθύνθηκα στην Κομισιόν διότι συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους αυτό το έργο, όπως επίσης και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και στον κ. Χόγιερ,  γιατί υπάρχει μια σύμβαση για την κατασκευή αυτού του έργου ύψους 700 εκατ. ευρώ.
Δεν είμαι καθόλου βέβαιος, αντιθέτως έχω πολλές αμφιβολίες, για το αν έχει ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων γι’ αυτήν την αλλαγή σχεδιασμού κι αν έχει εγκρίνει αυτά τα τερατουργήματα που σχεδιάζεται να επιβληθούν. Ακούω ότι θέλουν να τα ξεκινήσουν και μέσα στις επόμενες μέρες και αυτό πρέπει να το ξεχάσουν, να σταματήσουν. Ήδη έχουν ξεκινήσει να κάνουν μετρήσεις στη Θεσσαλονίκη και για αυτόν ακριβώς τον λόγο διεθνοποιούμε το θέμα και προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα ευρύτερο κύμα συμπαράστασης και σε πολιτικό επίπεδο δίπλα στην πάνδημη διαμαρτυρία όλων.
Θέλω να πω και κάτι ειδικά για τους Θεσσαλονικείς: Θα καθυστερήσει κι άλλο το μετρό εάν η κυβέρνηση επιμείνει σε αυτόν τον σχεδιασμό. Χάθηκαν ήδη δύο χρόνια με καθυστερήσεις για να αλλάξει ο σχεδιασμός. Αλλά η έλλειψη μελέτης για το πώς θα γίνει αυτό και πώς θα αποκατασταθεί, σε συνδυασμό με την ισχυρή πιθανότητα να βρεθούν κι άλλα αρχαία από κάτω από αυτά που έχουν ήδη ανακαλυφθεί, θα καταστήσει αυτή τη λύση πιο χρονοβόρα στην ολοκλήρωσή της και πιο ακριβή.
Θα αποτελεί, δηλαδή, τόσο πολιτιστικό έγκλημα όσο και ακριβότερη λύση, ενώ θα καθυστερήσει περισσότερο για τους Θεσσαλονικείς το μετρό, που μετράει δεκαετίες από την πρώτη εξαγγελία του, καθιστώντας το ανέκδοτο.
Και κάτι ακόμη, επειδή μιλώ και με την ιδιότητα του μηχανικού. Υπάρχει η δυνατότητα να ολοκληρωθεί το μετρό και να λειτουργήσουν οι δώδεκα υπόλοιποι σταθμοί πλην αυτού, έτσι ώστε σε αυτόν να υλοποιηθεί η λύση που να συνδυάζει και την άρτια λειτουργία του σταθμού και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, όπως έχει γίνει σε σταθμούς του μετρό στην Αθήνα με τεράστια επιτυχία, βοηθώντας την πόλη, αλλά και τον τουρισμό.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ψευδώς ότι το μετρό θα τελειώσει μέσα στο 2023 και θα τεθεί σε λειτουργία. Αντίθετα, έχει συμφωνήσει με τις ευρωπαϊκές αρχές για την επέκταση αυτής της προθεσμίας έως το 2025
Επίσης, έχουμε σχεδιάσει κι άλλες δύο πρωτοβουλίες που είναι σε εξέλιξη. Η πρώτη είναι ότι κατατίθεται γραπτή ερώτηση των 6 ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ στην Κομισιόν, όπου θέτει αυτά τα θέματα και ζητά απάντηση και από την ίδια στο θέμα του συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος. Διότι η πληροφόρηση που έχουμε είναι ότι η κυβέρνηση της ΝΔ ισχυρίζεται ψευδώς προς τους Έλληνες ότι το μετρό θα τελειώσει μέσα στο 2023 και θα τεθεί σε λειτουργία. Αντίθετα, έχει συμφωνήσει με τις ευρωπαϊκές αρχές για την επέκταση αυτής της προθεσμίας έως το 2025.
Ακόμη, από χθες έχει κυκλοφορήσει ένα κείμενο επιστολής για την συνυπογραφή του από ευρωβουλευτές ενός ευρύτερου πολιτικού φάσματος, προκειμένου να δοθεί μεγαλύτερη στήριξη από ευρωβουλευτές άλλων χωρών και από πολλές πολιτικές ομάδες σε αυτό το πολιτιστικό αίτημα. Μην κομματιάζετε τον πολιτισμό μας, γιατί αυτό είναι  πολιτιστικό έγκλημα. Έχει ήδη προκαλέσει καθυστερήσεις και θα προκαλέσει κι άλλες και θα ανεβάσει τελικά το κόστος του έργου, καθυστερώντας τη Θεσσαλονίκη από αυτό που δικαιούται εδώ και δεκαετίες: Ένα καλό μετρό, που να αναδεικνύει την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης και την ιστορική της διαδρομή.
Θυμήθηκα μια δήλωση-πρόκληση του αρμόδιου υπουργού του Κωνσταντίνου Καραμανλή του Γ’, την οποία εγώ θεωρώ ύβρι απέναντι στην ιστορία και στον πολιτισμό μας. Είπε «Εντάξει, δεν είδα και καμία Πομπηία», το οποίο αποτελεί δείγμα της πολιτιστικής και μορφωτικής του συγκρότησης, όπως και της μικρής σχέσης του, για να είμαι ευγενής, με την ιστορία αυτού του τόπου.

Από τη μία υπάρχει το Τατόι κι από την άλλη η κακομεταχείριση αυτού του μοναδικού αρχαιολογικού ευρήματος, γεγονός που δείχνει εκλεκτικές συγγένειες πολιτικού χαρακτήρα
Από τη μία πλευρά υπάρχει το Τατόι με την ανάδειξή του να «τρέχει», καθώς και φωτογραφίες και χαμόγελα με την Σοφία της Ισπανίας, που θύμισε στους παλιότερους το «προίκα στην παιδεία και όχι στην Σοφία». Από την άλλη, υπάρχει η κακομεταχείριση αυτού του μοναδικού αρχαιολογικού ευρήματος, που δείχνει εκλεκτικές συγγένειες πολιτικού χαρακτήρα. Να θυμίσω ότι ο πατέρας του σημερινού Πρωθυπουργού είχε χαρακτηρίσει “unfair” το δημοψήφισμα με το οποίο οι Έλληνες και οι Ελληνίδες κατήργησαν τη βασιλεία το 1974 με το συντριπτικό 71%. Έχουμε να κάνουμε λοιπόν με δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Δεν αρκεί να λένε ότι η Ελλάδα είναι κοιτίδα του ευρωπαϊκού πολιτισμού κάθε φορά που έρχονται εδώ και βγάζουν λόγους. Πρέπει να το αποδείξουν ότι νοιάζονται έμπρακτα για την προστασία και την ανάδειξη της ευρωπαϊκής κληρονομιάς. Όταν όλοι οι αρχαιολόγοι και όλοι οι ιστορικοί συνυπογράφουν με 200 βαριές υπογραφές το αίτημα «μην καταστρέψετε αυτές τις αρχαιότητες, κρατήστε τες εκεί και συνδυάστε τες με τον σταθμό του μετρό, υπάρχει τεχνική λύση», δεν γίνεται η ευρωπαϊκή ηγεσία να μην τους ακούει.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ