ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

20/07/2021

Διάλογος Δ. Παπαδημούλη -Β. Ντομπρόβσκις - Π. Τζεντιλόνι στο Ευρωκοινοβούλιο

Διάλογος Δ. Παπαδημούλη -Β. Ντομπρόβσκις - Π. Τζεντιλόνι στο Ευρωκοινοβούλιο



• Δημ. Παπαδημούλης: «Όλα τα Εθνικά Σχέδια των κρατών μελών, δίνουν για την Υγεία μ.ο. 10%, ως ποσοστό του συνόλου. Στην πατρίδα μου, την Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι λιγότερο από το μισό, είναι 4.5%. Σκέφτεστε, κατά την περίοδο προσαρμογής, στις Συστάσεις ανά χώρα, στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, να συστήσετε να αξιοποιηθούν καλές πρακτικές άλλων χωρών για τη στήριξη της δημόσιας Υγείας;»

• Αντιπρόεδρος Επιτροπής, Β. Ντομπρόβσκις: «Δεν θέτουμε εμείς κάποιο συγκεκριμένο στόχο. Κάποια κράτη μέλη επιλέγουν να δαπανήσουν περισσότερους εθνικούς πόρους στην Υγεία, αυτό είναι επιλογή τους»

• Δημ. Παπαδημούλης: «Οι πολίτες ανησυχούν για το αν τα χρήματα, του Ταμείου Ανάκαμψης, θα στηρίξουν τους πολλούς, την οικονομία, την κοινωνία, ή θα καταλήξουν στις τσέπες λίγων, εγχώριων ολιγαρχών, πλούσιων παραγόντων. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που θα χρησιμοποιήσει το σύνολο του δανεισμού της, περίπου 13 δισ. ευρώ, επιβαρύνοντας το δημόσιο χρέος, για να δοθούν όλα, μέσω τραπεζών, αποκλειστικά σε ιδιώτες»

• Β. Ντομπρόβσκις: «Έχουμε το σύστημα ελέγχου για να αποτρέψουμε μεταξύ άλλων και τα αντικρουόμενα συμφέροντα. Φυσικά θα επαγρυπνούμε για να διασφαλίσουμε ότι τα χρήματα θα δαπανούνται με τον σωστό τρόπο»

• Δημ. Παπαδημούλης: «Πώς βλέπετε την πρόταση του Προέδρου του ΕΚ, Νταβίντ Σασόλι, για ένα μονιμότερο εργαλείο και μετά το 2026, που να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και τους στόχους του Μηχανισμού Ανάκαμψης;»

• Π. Τζεντιλόνι: «Η πρόκληση που έχουμε αυτή τη στιγμή μπροστά μας, είναι να λειτουργήσει ο μηχανισμός. Εάν αποδειχθεί ότι ήταν ένα καλό εργαλείο, τότε πιστεύω ότι η εμπειρία αυτή θα είναι πάρα πολύ σημαντική και για το μέλλον»

• Διάλογος του Δημήτρη Παπαδημούλη με τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις και τον Επίτροπο Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι σε κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής (ECON) και Προϋπολογισμών (BUDG) στο Ευρωκοινοβούλιο (ΒΙΝΤΕΟ)


Διάλογο σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης και τα Εθνικά Σχέδια, είχαν ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, με τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις και τον αρμόδιο Επίτροπο Οικονομίας, Πάολο Τζεντιλόνι στο Ευρωκοινοβούλιο.

Η συζήτηση με τίτλο «Διάλογος για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα με τον Valdis Dombrovskis, Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των Ανθρώπων, και τον Paolo Gentiloni, Επίτροπο Οικονομίας», πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο προγραμματισμένης κοινής συνεδρίασης της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής (ECON) και της Επιτροπής Προϋπολογισμών (BUDG) του Ευρωκοινοβουλίου.

Ο Δημήτρης Παπαδημούλης, απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της Κομισιόν εκ μέρους της Ευρωομάδας της Αριστεράς και με την ιδιότητα του τακτικού μέλους των Επιτροπών ECON και BUDG του Ευρωκοινοβουλίου, αλλά και του μέλους της 27μελούς Επιτροπής που έχει ορίσει το Ευρωκοινοβούλιο για την εποπτεία των Εθνικών Σχεδίων Ανάκαμψης που υποβάλλονται στην Κομισιόν, είπε τα εξής:


«Ευχαριστώ κα Πρόεδρε.

Συμφωνώ με τον κο Τζεντιλόνι και τον Αντιπρόεδρο Ντομπρόβσκις, ότι η εφαρμογή του Μηχανισμού Ανάκαμψης και η έγκριση των Εθνικών Σχεδίων είναι μια σημαντική πρόκληση. Έτσι το βλέπουν και οι πολίτες, ιδιαίτερα των φτωχότερων χωρών, όπως η πατρίδα μου, η Ελλάδα, που πιστεύουν ότι η πρόκληση της εφαρμογής είναι αυτά τα χρήματα να αξιοποιηθούν σωστά, με έντιμη διαχείριση, και να πάνε για να στηρίξουν και την ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά και την ανθεκτικότητα της κοινωνίας, τη μείωση των ανισοτήτων.
Θα θελα λοιπόν, να σας ρωτήσω τα εξής:

Κε Ντομπρόβσκις, σημείωσα ότι σαν μέσο όρο, όλα τα Εθνικά Σχέδια των κρατών μελών, δίνουν για την Υγεία 10%, ως ποσοστό του συνόλου.
Στην πατρίδα μου, την Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι λιγότερο από το μισό, είναι 4.5%. Σκέφτεστε, κατά την περίοδο προσαρμογής, στις Συστάσεις ανά χώρα, στο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, να συστήσετε να αξιοποιηθούν καλές πρακτικές άλλων χωρών, έτσι ώστε να διορθωθούν ανισότητες και να βελτιωθούν επιδόσεις για τη στήριξη της δημόσιας Υγείας;

Επίσης, βλέπω και στο Ευρωβαρόμετρο αλλά και σε δημοσκοπήσεις στη χώρα μου, μια ανησυχία των πολιτών για το αν αυτά τα χρήματα, του πολύ θετικού βήματος που είναι το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πάνε να στηρίξουν τους πολλούς, την οικονομία, την κοινωνία, και να μην καταλήξουν στις τσέπες λίγων, εγχώριων ολιγαρχών, πλούσιων παραγόντων, μεγάλων επιχειρήσεων – που σε ορισμένες χώρες έχουν και δεσμούς με τις κυβερνήσεις που μοιράζουν αυτά τα χρήματα.

Για παράδειγμα στην Ελλάδα, η χώρα μου είναι η μόνη που θα χρησιμοποιήσει το σύνολο του δανεισμού, περίπου 13 δισ. ευρώ, που θα επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος, για να δοθούν όλα, μέσω τραπεζών, αποκλειστικά σε ιδιώτες. Και σύμφωνα με τα επιμελητήρια της πατρίδας μου, από τις 850 χιλιάδες επιχειρήσεις, με αυτά τα κριτήρια, θα χρηματοδοτηθούν μόνο 15 με 20 χιλιάδες, δηλαδή μια μικρή μειοψηφία – και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μείνουν απέξω.
Επ’ αυτού του θέματος, ποιες διορθώσεις θα μπορούσαν να γίνουν στη φάση της εφαρμογής;

Και το τελευταίο μου ερώτημα, προς τον κο Τζεντιλόνι:
Μιλήσατε για κοινή δημοσιονομική πολιτική, που χρειάζεται και νέα εργαλεία για την αντιμετώπιση των ανισοτήτων. Με δεδομένο ότι ο Μηχανισμός Ανάκαμψης, αν και θετικό βήμα, δεν θα αποδειχθεί επαρκής σε μέγεθος και χρονική διάρκεια για την αντιμετώπιση των ανισοτήτων που διευρύνονται και μέσα στα κράτη μέλη και ανάμεσα στα κράτη μέλη, πώς βλέπετε την πρόταση του Προέδρου του ΕΚ, Νταβίντ Σασόλι, για ένα μονιμότερο εργαλείο και μετά το 2026, που να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις και τους στόχους του Μηχανισμού Ανάκαμψης;

Ευχαριστώ».


Ο Επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι, απάντησε στον Δημήτρη Παπαδημούλη ως εξής:

«Κε Παπαδημούλη,
ρωτήσατε για το αν το RRF, ως μηχανισμός, είναι επαρκής. Αν υπάρχει δυνατότητα μακροπρόθεσμα να αποτελέσει μόνιμο εργαλείο. Φυσικά, μπορούμε να το δούμε από δυο αντικρουόμενες σκοπιές: Από τη μια μπορούμε να πούμε ότι δεν είναι αποτελεσματικό –και τίποτα δεν είναι επαρκές και αποτελεσματικό στη ζωή και από την άλλη, μπορούμε όμως να πούμε ότι αυτό είναι κάτι άνευ προηγουμένου, έχει τεράστιο μέγεθος και, πέραν από την εθνική ανταπόκριση, η οποία ήταν διαθέσιμη μέσω των αποφάσεων τη Τράπεζας αλλά και της Επιτροπής, υπήρξε μια πολύ ισχυρή αντίδραση, η οποία μπορεί να συγκριθεί με τις αντιδράσεις άλλων μεγάλων, παγκόσμιων οικονομικών δεικτών.
Τώρα, όσον αφορά το μέλλον. Η απάντησή μου είναι πολύ απλά , ότι πιστεύω πως η πρόκληση που έχουμε αυτή τη στιγμή μπροστά μας, είναι να λειτουργήσει όλο αυτό.
Εάν το Next Generation EU αποδειχθεί ότι ήταν ένα καλό εργαλείο, το οποίο μπόρεσε όχι μόνο να βοηθήσει στην ανάκαμψη των οικονομιών μας και να επανέλθουμε στο προηγούμενο επίπεδο ΑΕΠ, αλλά ταυτόχρονα βοήθησε την οικονομία μας με ένα πιο βιώσιμο και ανθεκτικό τρόπο, με μια πιο βιώσιμη ανάπτυξη, τότε πιστεύω ότι η εμπειρία αυτή θα είναι πάρα πολύ σημαντική και για το μέλλον. Διότι είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για μια έκτακτη ανταπόκριση η οποία συνδέεται με την πανδημία. Δεν είναι κάτι μόνιμο. Ταυτόχρονα, όμως, είναι επίσης ξεκάθαρο από την εμπειρία μας στην ΕΕ, ότι αν κάτι λειτουργεί , τότε μπορούμε να φανταστούμε να χρησιμοποιούμε την ίδια αυτή μέθοδο σε κάποιο άλλο πλαίσιο, κάποια άλλη στιγμή.
Αν λειτουργήσει βέβαια. Και γι’ αυτό πιστεύω ότι το κοινό μας έργο, της Επιτροπής, του Ευρωκοινοβουλίου και των κρατών μελών, είναι το Next Generation EU να λειτουργήσει».


Αντίστοιχα, ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις, απάντησε στον Δημήτρη Παπαδημούλη ως εξής:

«Πιστεύω προφανώς ότι είναι μια πρόκληση το να προετοιμαστούν τα σχέδια αυτά και να εφαρμοστούν στη συνέχεια. Αποτέλεσε μια πρόκληση για την Κομιισόν, το να το σχεδιάσει όλο αυτό και έτσι λοιπόν, είναι και για τα κράτη μέλη, το να καταρτίσουν το σχέδιο και στη συνέχεια να περάσουν στη διαδικασία εφαρμογής. Ιδιαιτέρως, δεδομένου του περιορισμένου χρονοδιαγράμματος που έχουν για την εφαρμογή όλων αυτών των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων.
Αναφερθήκατε στο 10% δαπανών που κατά μέσο όρο πηγαίνει στην Υγεία. Δεν θέτουμε εμείς από πλευράς μας κάποιο στόχο για τα κράτη μέλη. Έτσι λοιπόν, υπάρχουν κάποια κράτη μέλη που επιλέγουν να δαπανήσουν περισσότερα ή λιγότερα σε αυτόν τον τομέα, κάποια αφιερώνουν περισσότερους εθνικούς πόρους σε αυτόν τον τομέα, αυτό είναι επιλογή τους. Δεν θέτουμε εμείς συγκεκριμένους στόχους όσον αφορά την Υγεία.
Όσο δε, αφορά στο αν τα χρήματα θα καταλήξουν στα σωστά χέρια, έχουμε το σύστημα ελέγχου για να αποτρέψουμε μεταξύ άλλων και τα αντικρουόμενα συμφέροντα. Φυσικά θα επαγρυπνούμε για να διασφαλίσουμε ότι τα χρήματα αυτά θα δαπανούνται με τον σωστό τρόπο».

.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ