ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

08/09/2021

Δ. Παπαδημούλης: Το σχέδιο της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν προωθεί μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης

Δ. Παπαδημούλης: Το σχέδιο της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν προωθεί μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης



Άρθρο Δ. Παπαδημούλη στην ιστοσελίδα news247.gr, για τον αντίκτυπο του ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης: «Η εφαρμογή του σχεδίου της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης, ως έχει, κάθε άλλο παρά εγγυάται ότι η Ελλάδα θα βρεθεί τα επόμενα χρόνια σε μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης» - «Πολύ χαμηλότερο το αναπτυξιακό αποτύπωμα από αυτό που αντιστοιχεί στα δεκάδες ευρώ που θα διατεθούν στην Ελλάδα έως το 2026, από το Ταμείο Ανάκαμψης» - «Παρά τις εκτιμήσεις της Κομισιόν για 62 χιλ. θέσεις εργασίας, η ΝΔ υποστηρίζει ότι με τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ύψους 57 δισ. ευρώ, θα δημιουργήσει 180 με 200 χιλ. θέσεις εργασίας μέχρι το 2026 - Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μέσα σε συνθήκες σκληρής μνημονιακής εποπτείας και δίχως τα δις που προσφέρει σήμερα το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργήθηκαν 370 χιλ. νέες θέσεις εργασίας!»

Άρθρο με τίτλο «Το σχέδιο της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν προωθεί μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης»  (LINK δημοσίευσης) του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τον κοινωνικοοικονομικό και αναπτυξιακό αντίκτυπο του ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, φιλοξενεί η ιστοσελίδα news247.gr.

Στο άρθρο του ο Δημ. Παπαδημούλης εστιάζει στις σημαντικές αποκλίσεις που παρουσιάζουν οι εκτιμήσεις μεταξύ της Κομισιόν και του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης και της τράπεζας της Ελλάδας για τον οικονομικό αντίκτυπο του σχεδίου ανάκαμψης. Όπως επισημαίνει, «η κυβέρνηση επαινεί με κάθε ευκαιρία τον εαυτό της για τις εκτιμήσεις της ότι από τις δράσεις του σχεδίου, θα δημιουργηθούν 180.000-200.000 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας μέχρι το 2026 και θα υπάρξει αύξηση στο ύψος του πραγματικού ΑΕΠ κατά 7%.Η Κομισιόν, ωστόσο, εκτιμά ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του Ταμείου Ανάκαμψης (NextGenerationEU) συνολικά ... θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 2,1% - 3,3% έως το 2026. Σύμφωνα με τις προσομοιώσεις της Κομισιόν, αυτό μπορεί να αποτυπωθεί στη δημιουργία έως και 62.000 πρόσθετων θέσεων εργασίας. Λείπουν 120.000-140.000 θέσεις εργασίας για να φτάσουμε τα οφέλη που επικαλείται η ΝΔ!».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, «η προσδοκώμενη ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα χαμηλή, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κονδύλια που θα διοχετευτούν στην ελληνική οικονομία έως το 2026 (57 δισ. ευρώ μαζί με τα ιδιωτικά κεφάλαια που, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, θα μοχλευθούν) αντιστοιχούν στο 34% (!) του ελληνικού ΑΕΠ και είναι σχεδόν υπερδιπλάσια των κονδυλίων του ΕΣΠΑ». Για να συμπληρώσει πως «το ίδιο ισχύει και για τις θέσεις εργασίας, τη στιγμή που ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων ξεπερνά, σήμερα, το 1.000.000», υπενθυμίζοντας, μάλιστα, πως «επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, την περίοδο 2015-2019, μέσα σε συνθήκες σκληρής μνημονιακής εποπτείας και δίχως τα δισ. που προσφέρει σήμερα το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργήθηκαν 370.000 νέες θέσεις εργασίας!».

Η σύγκριση των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων του ελληνικού σχεδίου με εκείνα άλλων σχεδίων, υποστηρίζει ο Δημ. Παπαδημούλης φέρνοντας ως παράδειγμα αυτό της Κύπρου, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «το αναπτυξιακό αποτύπωμα του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που αντιστοιχεί στα 57 δισ. ευρώ». Επιπλέον, «στο σχέδιο δεν τίθενται επιμέρους ποσοτικοί εθνικοί ή κλαδικοί στόχοι και επαναλαμβάνεται το «λάθος» που έχει γίνει στο παρελθόν, να κατευθύνονται οι ευρωπαϊκοί πόροι, σε συντριπτικά μεγάλο ποσοστό, σε εισαγωγές (εξοπλισμού τεχνολογίας κλπ.). Με άλλα λόγια, παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, από το σχέδιο ανάκαμψης απουσιάζει πλήρως κάθε στρατηγική αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της χώρας στην κατεύθυνσή της παραγωγής εγχώριας προστιθεμένης αξίας».

Οι προβλεπόμενες μακροοικονομικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του σχεδίου που έχει διαμορφώσει η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά εγγυώνται ότι η Ελλάδα θα βρεθεί τα επόμενα χρόνια σε μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης υποστηρίζει εν κατακλείδι ο Δημ. Παπαδημούλης, υπογραμμίζοντας την «ανάγκη επανεκτίμησης των πολιτικών, των παρεμβάσεων και των μεταρρυθμίσεων του σχεδίου, ώστε να μεγιστοποιηθεί ο θετικός αντίκτυπος των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ο οποίος –ακόμη και σύμφωνα με τις υπεραισιόδοξες προβολές της ΝΔ – είναι αδύναμος σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας».

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο:

Το σχέδιο της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν προωθεί μια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη πορεία ανάκαμψης

του Δημήτρη Παπαδημούλη*

Παρατηρούμε, τον τελευταίο καιρό, την κυβέρνηση να διαφημίζει με διθυραμβικό τρόπο τον οικονομικό αντίκτυπο του σχεδίου ανάκαμψης. Επαινεί με κάθε ευκαιρία τον εαυτό της για τις εκτιμήσεις της ότι από τις δράσεις του σχεδίου, θα δημιουργηθούν 180.000-200.000 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας μέχρι το 2026 και θα υπάρξει αύξηση στο ύψος του πραγματικού ΑΕΠ κατά 7%. Ισχυρίζεται δε ότι η αύξηση θα είναι μόνιμη καθώς θα προέλθει κυρίως από την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων και την πραγματοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Η Κομισιόν, ωστόσο, εκτιμά ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του Ταμείου Ανάκαμψης (NextGenerationEU) συνολικά (δηλ. όχι μόνο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά και των υπόλοιπων συνιστωσών του, όπως το ReactEU, το «Ορίζων Ευρώπη», το InvestEU, το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, το Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το rescEU) θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 2,1% - 3,3% έως το 2026. Σύμφωνα με τις προσομοιώσεις της Κομισιόν, αυτό μπορεί να αποτυπωθεί στη δημιουργία έως και 62.000 πρόσθετων θέσεων εργασίας.

Το σενάριο της Κομισιόν, σε αντίθεση με το σενάριο του οικονομικού επιτελείου και της Τράπεζας της Ελλάδος, δεν περιλαμβάνει τον πιθανό θετικό αντίκτυπο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν 30,5 δισ. ευρώ κοινοτικών πόρων και η μόχλευσή τους θα δημιουργήσουν 62.000 θέσεις εργασίας, φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο να προκύψουν υπερδιπλάσιες θέσεις εργασίας μόνο από τις διαθρωτικές μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει η ΝΔ. Λείπουν 120.000-140.000 θέσεις εργασίας για να φτάσουμε τα οφέλη που επικαλείται η ΝΔ!

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κονδύλια που θα διοχετευτούν στην ελληνική οικονομία έως το 2026 (57 δισ. ευρώ μαζί με τα ιδιωτικά κεφάλαια που, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, θα μοχλευθούν) αντιστοιχούν στο 34% (!) του ελληνικού ΑΕΠ και είναι σχεδόν υπερδιπλάσια των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, θα έλεγε κανείς ότι η προσδοκώμενη ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Το ίδιο ισχύει και για τις θέσεις εργασίας, τη στιγμή που ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων ξεπερνά, σήμερα, το 1.000.000. Κι ας μη ξεχνάμε ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, την περίοδο 2015-2019, μέσα σε συνθήκες σκληρής μνημονιακής εποπτείας και δίχως τα δισ. που προσφέρει σήμερα το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργήθηκαν 370.000 νέες θέσεις εργασίας!

Εάν, συνεπώς, κυβέρνηση και ΤτΕ έκαναν σωστά τους υπολογισμούς, τότε το αναπτυξιακό αποτύπωμα του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που αντιστοιχεί στα 57 δισ. ευρώ.

Στο συμπέρασμα αυτό θα καταλήξει κανείς κι αν συγκρίνει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα του ελληνικού σχεδίου με εκείνα άλλων σχεδίων. Για παράδειγμα, τα κονδύλια που θα πάρει η Κύπρος αντιστοιχούν μόνο στο 7% του ΑΕΠ της και, παρόλα αυτά, θα δημιουργήσουν πάνω από 11.000,καλά αμειβόμενες - και αυτό αναφέρεται ρητά στο σχέδιό της-νέες θέσεις εργασίας, όταν ο αριθμός των ανέργων της χώρας ανέρχεται στους 18.950 - δηλαδή, έξι στους δέκα ανέργους θα βρουν δουλειά.

Μια σημαντική παράμετρος για τα περιορισμένα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του ελληνικού σχεδίου είναι ότι στο σχέδιο δεν τίθενται επιμέρους ποσοτικοί εθνικοί ή κλαδικοί στόχοι (με χαρακτηριστικό παράδειγμα την απουσία μετρήσιμων αποτελεσμάτων στον τομέα των εξαγωγών, π.χ. στόχος αύξησης ως ποσοστό του ΑΕΠ) και επαναλαμβάνεται το «λάθος» που έχει γίνει στο παρελθόν, να κατευθύνονται οι ευρωπαϊκοί πόροι, σε συντριπτικά μεγάλο ποσοστό, σε εισαγωγές (εξοπλισμού τεχνολογίας κλπ.). Με άλλα λόγια, παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, από το σχέδιο ανάκαμψης απουσιάζει πλήρως κάθε στρατηγική αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της χώρας στην κατεύθυνσή της παραγωγής εγχώριας προστιθεμένης αξίας.

Συμπερασματικά, οι προβλεπόμενες μακροοικονομικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του σχεδίου που έχει διαμορφώσει η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά εγγυώνται ότι η Ελλάδα θα βρεθεί τα επόμενα χρόνια σε μια πολλά υποσχόμενη και βιώσιμη (κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά) πορεία ανάκαμψης. Οι προβλέψεις καθιστούν σαφή την ανάγκη επανεκτίμησης των πολιτικών, των παρεμβάσεων και των μεταρρυθμίσεων του σχεδίου, ώστε να μεγιστοποιηθεί ο θετικός αντίκτυπος των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ο οποίος – ακόμη και σύμφωνα με τις υπεραισιόδοξες προβολές της ΝΔ – είναι αδύναμος σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, που έχουν ήδη υποστεί μια εξαετή περίοδο ύφεσης, απουσίας επενδύσεων, υψηλής ανεργίας και μεγάλων κοινωνικών ανισοτήτων.

* Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είναι Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς (ΤheLeft) στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (BUDG), σκιώδης εισηγητής για το Ταμείο Ανάκαμψης και μέλος της Ομάδας Εργασίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον έλεγχο εφαρμογής του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. ​



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ