ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

09/09/2021

Γ. Πούλου: Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδεικνύεται επικίνδυνη όχι μόνο για τους ανθρώπους, αλλά και για τα ζώα

Γ. Πούλου: Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδεικνύεται επικίνδυνη όχι μόνο για τους ανθρώπους, αλλά και για τα ζώα



Στην ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής, ως εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ και λοιπές διατάξεις», τόνισε ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα επιλύσει!

Η κυβέρνηση, αντί να χτίσει πάνω στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, να το βελτιώσει με ουσιαστική διαβούλευση και να έρθει σε συνεννόηση με τους επιστημονικούς φορείς και τις φιλοζωικές οργανώσεις και τα σωματεία, που αγωνιούν πραγματικά για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, αναλώνεται και πάλι σε επικίνδυνους πειραματισμούς.

Η ευζωία των ζώων μάς απασχολεί όλους και θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά, ως πρώην Δήμαρχος, τις φιλοζωικές οργανώσεις και τα σωματεία, που συνέδραμαν και συνδράμουν προς την κατεύθυνση αυτή στις τοπικές κοινωνίες!  

Στα θέματα ευζωίας, όμως, η υποχρεωτική στείρωση των δεσποζόμενων ζώων μάς βρίσκει αντίθετους και έχουμε μεγάλες επιφυλάξεις για την εξέταση DNA των ζώων, καθώς και τη λειτουργία του «Εργαστηρίου Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Ζώων Συντροφιάς» που δημιουργείται...

Επιπλέον, επεσήμανα ότι η κυβέρνηση με τη μεταφορά της αρμοδιότητας για τα ζώα συντροφιάς από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Υπουργείο Εσωτερικών προκαλεί μια απαράδεκτη θεσμική στρέβλωση!

Αναθέτοντας στους Δήμους την υλοποίηση επιχειρησιακών προγραμμάτων διαχείρισης των αδέσποτων, τους μεταβιβάζει μια περίπλοκη και απαιτητική αρμοδιότητα, χωρίς να τους εξασφαλίζει ούτε επαρκή και σταθερή χρηματοδότηση, ούτε το κατάλληλο προσωπικό!

Τέλος, κάλεσε την κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο, να κάνει ουσιαστική διαβούλευση, και να λάβει σοβαρά υπόψη τις θέσεις των φορέων και της ΚΕΔΕ!

Ολόκληρη η ομιλία:

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η σημερινή συζήτησή μας γίνεται μέσα σε μία δυστοπική κατάσταση που βιώνει η ελληνική κοινωνία. Πολλά μέτωπα είναι ανοικτά και ζητούν επιτακτικές λύσεις.
Τόσο στο μέτωπο της πανδημίας όσο και στο μέτωπο της οικονομίας η κυβερνητική πολιτική είναι κατώτερη των περιστάσεων, αφού αντί να επιλύει προβλήματα δημιουργεί συνεχώς νέα.
Ενώ διανύουμε το τέταρτο κύμα της πανδημίας οι εμβολιασμοί παραμένουν στο 55% και η χώρα καταλαμβάνει μία από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη.
Η εμβολιαστική καμπάνια της κυβέρνησης έχει αποτύχει πλήρως και μεταφέρει κατά την προσφιλή της τακτική την ευθύνη ατομικά στους πολίτες και ταυτόχρονα εξακολουθεί να επενδύει στον διχασμό.
Ο νέος Υπουργός Υγείας ο κύριος Πλεύρης, αφού εγκατέλειψε τις αντιεμβολιαστικές πεποιθήσεις του χρησιμοποιεί τώρα την αναστολή εργασίας των υγειονομικών του ΕΣΥ ως άλλοθι για να καλύψει τα κενά που έχει δημιουργήσει εδώ και δύο χρόνια η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και να παραδώσει την δημόσια υγεία στα ιδιωτικά συμφέροντα.
Με το καλημέρα σας στο Υπουργείο έφερε κιόλας την πρώτη σχετική τροπολογία την Παρασκευή στη Βουλή.
 Στον τομέα της οικονομίας η εξαπάτηση της μεσαίας τάξης από τον κύριο Μητσοτάκη είναι πλέον ολοφάνερη. Αντί για λιγότερους φόρους έχουμε τρομακτική ακρίβεια που ροκανίζει τα εισοδήματα και διαβρώνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
Αντί για ασφάλεια έχουμε πρωτοφανή ανασφάλεια στην δημόσια υγεία με την άρνηση της κυβέρνησης να στηρίξει το ΕΣΥ με προσωπικό και υποδομές, αλλά και ανασφάλεια στο περιβάλλον.
Αντί για πολλές και καλές δουλειές, έχουμε κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, υπερωρίες που πληρώνονται με ρεπό και ασφαλιστικές εισφορές που τζογάρονται στις διεθνείς αγορές.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε σήμερα επί της αρχής στην Επιτροπή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ και λοιπές διατάξεις» με το οποίο η Κυβέρνηση υπόσχεται να θεσμοθετήσει την υπεύθυνη ιδιοκτησία των ζώων συντροφιάς και να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την ευζωία τους.
Προφανώς, ο κεντρικός στόχος του νομοσχεδίου είναι απολύτως αναγκαίος κοινωνικά. Η συμπεριφορά μας απέναντι στα ζώα αποτελεί μέτρο του πολιτισμού μας.
Το  αμφισβητεί κανείς αυτό; Όχι, βέβαια. Ο τρόπος, όμως, με τον οποίο προσπαθείτε, κύριε Υπουργέ, να πετύχετε το νομοθετικό στόχο σας θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα επιλύσει.
Αντί να χτίσετε πάνω στο υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, δηλαδή το ν.4039/2012 και να προσπαθήσετε να τον βελτιώσετε με μια ουσιαστική διαβούλευση, αντί να έρθετε σε συνεννόηση με τους επιστημονικούς φορείς και τις φιλοζωικές οργανώσεις και τα σωματεία, που αγωνιούν πραγματικά για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, αναλώνεστε και πάλι σε επικίνδυνους πειραματισμούς.
Η ευζωία των ζώων απασχολεί όλους μας και θα ευχαριστούσα προσωπικά, ως πρώην Δήμαρχος, από αυτό το βήμα, τις φιλοζωικές οργανώσεις και τα σωματεία, που συνέδραμαν και συνδράμουν στην κατεύθυνση αυτή στις τοπικές κοινωνίες.
Στα θέματα ευζωίας, όμως, η υποχρεωτική στείρωση των δεσποζόμενων ζώων μάς βρίσκει αντίθετους και έχουμε μεγάλες επιφυλάξεις για την εξέταση DNA, τη λειτουργία του εργαστηρίου φύλαξης και ανάλυσης που δημιουργείται, αλλά και το κόστος.
Πιστεύουμε, επίσης, ότι ούτε οι γενικές αρχές του νομοσχεδίου είναι πλήρεις, αφού απουσιάζει η προστασία της δημόσιας υγείας, που ειδικά μέσα σε συνθήκες πανδημίας, όλοι καταλαβαίνουμε πόσο κρίσιμη είναι.
Για όλα αυτά θα ακούσουμε τις τοποθετήσεις των φορέων και θα επανέλθουμε στις επόμενες επεξεργασίες της Επιτροπής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στον πυρήνα αυτού του νομοσχεδίου βρίσκεται μια πρωτοφανής όσο και απαράδεκτη θεσμική στρέβλωση.
Η μεταφορά, δηλαδή, των σχετικών υπηρεσιών για τα ζώα συντροφιάς από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Βαφτίζετε άρον άρον το τμήμα προστασίας ζώων συντροφιάς και λοιπών ζώων της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής του ΥΠΑΑΤ σε τμήμα προστασίας ζώων συντροφιάς και το εντάσσετε ως ξένο σώμα στη Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΥΠΕΣ, δηλαδή, σε ένα Υπουργείο που δεν διαθέτει καμία τεχνογνωσία και καμία εμπειρία στο συγκεκριμένο πεδίο.
Ήταν τέτοια μάλιστα η βιασύνη σας, που ανεβάσατε το νομοσχέδιο σε διαβούλευση με την μεταφορά της αρμοδιότητας έναν ολόκληρο μήνα πριν την έκδοση του προεδρικού διατάγματος 40 του 2021 για τη γενική κατανομή των αρμοδιοτήτων των Υπουργείων.
Πού πήγε εδώ η επιτελικότητα, την ξεχάσατε;
Μπορείτε να μας εξηγήσετε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, σε ποια μελέτη, σε ποια εισήγηση βασίστηκε η απόφασή σας  για τη μεταφορά της αρμοδιότητας του ΥΠΕΣ, στη βάση ποιων επιστημονικών και διοικητικών δεδομένων έγινε αυτή η παράδοξη μεταφύτευση;
Υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση ή είναι μια ακόμη από τις άστοχες επιτελικές σας εμπνεύσεις;
Γιατί, γνωρίζετε πολύ καλά ότι σχεδόν κανείς δεν συμφωνεί μαζί σας, τους έχετε όλους απέναντι σε αυτό, καταφέρατε βέβαια και πάλι να τους έχετε όλους απέναντι.
Και τις υπηρεσίες των εμπλεκόμενων Υπουργείων, και τη συντριπτική πλειοψηφία των φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων, αλλά κυρίως στους δήμους που θα κληθούν να επωμιστούν την τελική ευθύνη και να πληρώσουν τα δικά σας σπασμένα.
Γιατί, εκεί ακριβώς, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ψάχνετε και πάλι τη λύση, την ίδια στιγμή που τη στραγγίζετε από πόρους και προσωπικό. Είπε η συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας πριν, ότι καλούνται οι δήμοι να αποδείξουν ότι μπορούν. Πώς με λόγια αναρωτιέμαι ή με μαγικά τρικ;
Προωθείτε, δηλαδή, τη θέσπιση κανονιστικού πλαισίου για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και τη δραστική μείωσή τους, αναθέτοντας στους δήμους την υλοποίηση επιχειρησιακών προγραμμάτων διαχείρισης των αδέσποτων, αλλά και χάραξης πολιτικών για τα δεσποζόμενα.
Επιχειρησιακά προγράμματα, που θα περιλαμβάνουν και την περισυλλογή, και την παροχή ιατρικής περίθαλψης κάλυψης, και την ηλεκτρονική σήμανση, και την καταγραφή στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, και τη στείρωση, και την υιοθεσία τους.
Αναρωτηθήκατε, πώς θα ανταπεξέλθουν οι δήμοι σε αυτή την ατελείωτη λίστα; Λάβετε μήπως υπόψη την καθολική αντίθεση της ΚΕΔΕ στο προτεινόμενο νομοσχέδιο σας;
Τους μεταβιβάζετε μια εξαιρετικά περίπλοκη, εκτεταμένη και απαιτητική αρμοδιότητα, χωρίς όμως να τους εξασφαλίζετε, όπως θα δούμε, ούτε επαρκή και σταθερή χρηματοδότηση, ούτε το κατάλληλο προσωπικό.
Οι πάντες γνωρίζουν ότι οι δήμοι είναι τραγικά υποστελεχωμένοι και αυτό το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί μόνο με μόνιμες προσλήψεις ειδικευμένου προσωπικού.
Πώς, λοιπόν, θα στελεχωθούν οι αρμόδιες για τα επιχειρησιακά προγράμματα υπηρεσίες των δήμων, μετά την τροποποίηση των οργανισμών εσωτερικής υπηρεσίας τους, που πρέπει να ολοκληρωθεί, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, μέσα σε έξι μήνες από τη δημοσίευση του νόμου;
Το πιο πιθανό είναι να μείνουν και αυτές οι υπηρεσίες υποστελεχωμένες ή ανύπαρκτες, αφού οι περισσότεροι δήμοι δε διαθέτουν καν κτηνίατρο ή να καλυφθούν μερικώς με εσωτερική μετακίνηση υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες, κάτι που, φυσικά, θα δημιουργήσει προβλήματα συνολικά στη λειτουργία των δήμων.
Ούτε, όμως, με τη χρηματοδότηση είναι ξεκάθαρα τα πράγματα και οι δήμοι αγωνιούν γιατί υποχρεούνται να εκπονήσουν και να υλοποιήσουν πολλαπλές δράσεις, που προϋποθέτουν κατάλληλο προσωπικό, εξοπλισμό, υποδομές, καταφύγια, ιατρεία περιφραγμένα πάρκα σκύλων και αποτεφρωτήρια.
Θεσπίζεται στο παρόν νομοσχέδιο το Ειδικό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα «Άργος», για τη χρηματοδότηση των δήμων και την υλοποίηση των προγραμμάτων χωρίς, όμως, να έχετε διευκρινίσει το ύψος του και τους κανόνες χρηματοδότησης.
 Δε μας λέτε αν πρόκειται για νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης, γιατί στην παρουσίαση του συγκεκριμένου νομοθετήματος, τον Οκτώβριο του 2020, είχε γίνει λόγος για 43 εκατομμύρια, που ήταν εξασφαλισμένα φυσικά από το Πρόγραμμα «Φιλόδημος ΙΙ».
Προφανώς, αυτά τα 43 εκατομμύρια είναι ο τελικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης που εξεδόθη επί ΣΥ.ΡΙΖ.Α., τον Ιούνιο του 201919, με τίτλο «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς».
Πάλι, δηλαδή, κάνετε πολιτική με χρηματοδοτικά εργαλεία που βρήκατε έτοιμα από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α., χωρίς να προσθέσετε ούτε ευρώ.
Μάλιστα, επιδεικνύετε και χαρακτηριστική ανικανότητα απορρόφησης των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων, αφού έχετε αλλάξει τέσσερις φορές τις σχετικές προκηρύξεις.
Επιπλέον, δεν ορίζετε ούτε σαφές χρονοδιάγραμμα για την έκδοση της κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, με την οποία θα καθοριστούν οι πόροι, η διαδικασία, τα κριτήρια και ο τρόπος χρηματοδότησης των δήμων, των διαδημοτικών συνεργασιών και των συνδέσμων δήμων, για την εφαρμογή των προγραμμάτων.
Η εμπειρία με το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» κάθε άλλο παρά θετική είναι για τους δήμους, ως προς την κωλυσιεργία και την πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης καθορισμού κριτηρίων και πλαφόν χρηματοδότησης.
Είμαστε βέβαιοι ότι κάτι ανάλογο, δυστυχώς, θα συμβεί και με το Πρόγραμμα «Άργος».
Ένα άλλο σημείο που θέτει εν αμφιβόλω το όλο εγχείρημα, είναι η αξιολόγηση των δήμων από το 2023, σύμφωνα με τους βασικούς δείκτες απόδοσης που θα προσδιοριστούν από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Πώς θα έχουν προλάβει οι δήμοι να έχουν έστω εκκινήσει τη διαδικασία εκπόνησης του συγκεκριμένου επιχειρησιακού προγράμματος, χωρίς σαφές και εξειδικευμένο χρονοδιάγραμμα χρηματοδότησης;
Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω από την πρόβλεψη στο παρόν νομοσχέδιο της έκδοσης ετήσιας απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, με την οποία καθορίζεται το ύψος της χρηματοδότησης που λαμβάνει κάθε δήμος για την υλοποίηση δράσεων του παρόντος, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τις επιδόσεις κάθε δήμου ως προς την υλοποίηση των στόχων του επιχειρησιακού του προγράμματος.
Σκόπιμη αδιαφάνεια, θα πω, για να εξυπηρετηθούν και πάλι οι ημέτεροι, κύριε Υπουργέ.
Συνολικά δημιουργείτε ένα τεράστιο διοικητικό φόρτο στους δήμους και τους εμπλέκετε σε ένα γραφειοκρατικό κυκεώνα. Φτάνετε, μάλιστα, στο σημείο να θεσπίσετε ότι, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των δήμων, θα επιβάλλεται, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, κατόπιν εισήγησης της ειδικής επιτροπής του άρθρου 33, παρακράτηση μέρους του ποσού των κεντρικών αυτοτελών πόρων που δικαιούνται το δήμους, που μπορεί να ανέλθει σε ποσό που αντιστοιχεί έως δύο μήνες σε ετήσια βάση, τους ΚΑΠ, δηλαδή.
Οι δήμοι, δηλαδή, θα κινδυνεύουν με περαιτέρω μείωση πόρων, σε περίπτωση που δε θα είναι σε θέση να συμμορφώνονται πλήρως με τις διατάξεις του παρόντος, γεγονός που δημιουργεί βεβαίως και πολλά ερωτηματικά συνταγματικότητας, αφού παραβιάζει την αυτοτέλεια τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρόκειται για ένα νομοθέτημα που, αν ψηφιστεί όπως το καταθέτετε, χωρίς διευκρινίσεις και διορθώσεις στα επίμαχα προαναφερθέντα σημεία, δε θα εφαρμοστεί ποτέ, γιατί δεν αντιμετωπίζει τεκμηριωμένα και ορθολογικά τα δύο καίρια προβλήματα των δήμων, την έλλειψη ανθρώπινων και υλικών πόρων.
Χωρίς μια ολιστική προσέγγιση, που θα περιλαμβάνει λύσεις στοχευμένες και ρεαλιστικές για τα παραπάνω, οι συγκεκριμένες διατάξεις θα δημιουργήσουν ένα μεγάλο βάρος για τους δήμους, χωρίς να τους εγγυώνται τα κατάλληλα εργαλεία για τη διαχείρισή του, αλλά και επιπροσθέτως, δημιουργώντας τους σοβαρά προβλήματα ως προς τη λειτουργία τους.
Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα εδώ και για το μέρος 3 του νομοσχεδίου σας να κάνω μια παρατήρηση.
Συνεχίζετε, να υποτιμάτε τη δημοκρατική λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων με το συγκεκριμένο άρθρο, το άρθρο 49, αν δεν απατώμαι, για τα αναπτυξιακά δάνεια πάλι προσπαθείτε, να περάσετε ουσιαστικές αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου στην οικονομική επιτροπή.
Που ακούστηκε;
Ενώ με τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων χρειάζονταν τα δύο τρίτα για να ληφθεί μια τέτοια απόφαση δανεισμού του δήμου τώρα με απλή απόφαση της οικονομικής επιτροπής να το περνάτε και βεβαίως, να υποχρεώνετε το δημοτικό συμβούλιο στη συνέχεια, να κάνει οπωσδήποτε δεκτή -είναι δεσμευτική- δηλαδή για την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η απόφαση της οικονομικής επιτροπής να την κάνει δεκτή, όσον αφορά το τεχνικό πρόγραμμα έργων, αλλά και όσον αφορά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού.
Κυρίες και κύριοι,
κλείνοντας θέλω, να πω ότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, δυστυχώς αποδεικνύεται, ότι είναι επικίνδυνη όχι μόνο για τους ανθρώπους, αλλά και για τα ζώα.
Κύριε Πρόεδρε, είμαστε αντίθετοι επί της αρχής, ζητούμε να το αποσύρετε για να γίνει ουσιαστική διαβούλευση, να συμπεριληφθούν οι θέσεις των φορέων και της ΚΕΔΕ.
Σας ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ