ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

29/09/2021

Γ. Κατρούγκαλος: Κατ' αρχήν στρατηγικά ορθή επιλογή η αμυντική συμφωνία με Γαλλία, αλλά οι παλινωδίες Μητσοτάκη «φουσκώνουν» απαράδεκτα τον λογαριασμό - Σοβαρές ενστάσεις για εμπλοκή στο Σαχέλ και μη δέσμευση Γαλλίας σε προάσπιση ΑΟΖ

Γ. Κατρούγκαλος: Κατ' αρχήν στρατηγικά ορθή επιλογή η αμυντική συμφωνία με Γαλλία, αλλά οι παλινωδίες Μητσοτάκη «φουσκώνουν» απαράδεκτα τον λογαριασμό - Σοβαρές ενστάσεις για εμπλοκή στο Σαχέλ και μη δέσμευση Γαλλίας σε προάσπιση ΑΟΖ



Συνέντευξη του Τομεάρχη Εξωτερικών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Γ. Κατρούγκαλου

Ο Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώργος Κατρούγκαλος μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» με το Νίκο Ξυδάκη, τοποθετήθηκε επί της αμυντικής συμφωνίας Ελλάδας-Γαλλίας, των εξοπλιστικών δαπανών και της νέας αμυντικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ.

Κατά τον κ.  Κατρούγκαλο, η αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία όπως και η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με φρεγάτες Belharra αποτελούν επί της αρχής στρατηγικά ορθή επιλογή, που είχε δρομολογηθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ρητή μνεία γίνεται, άλλωστε, στο προοίμιο της συμφωνίας στη Στρατηγική Εταιρική Σχέση για το μέλλον, που υπογράφτηκε στις 23 Οκτωβρίου 2015 και εξειδικεύθηκε με σχετικό Οδικό Χάρτη το 2016. Οι παλινωδίες όμως του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος είχε απορρίψει τελευταία στιγμή τον κρίσιμο Ιούλιο 2020 τις φρεγάτες ως «πολύ ακριβές», για να προχωρήσει σε προμήθειες εκτός προγραμματισμού και στρατηγικής, «φούσκωσαν» το λογαριασμό των εξοπλισμών στο δυσβάσταχτο και δυσθεώρητο ποσό άνω των 10 δις Ευρώ. Για μία ακόμη φορά ο πρωθυπουργός εξαγγέλλει αγορές που δεν έχουν πάρει την προβλεπόμενη θεσμικά πορεία έγκρισης (Ανώτατα Συμβούλια Κλάδων, ΓΔΑΕΕ, Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, Συμβούλιο Άμυνας, Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εξοπλισμών και ΚΥΣΕΑ) πράγμα που δεν συμβάλλει στην ορθολογική ενίσχυση του αξιόμαχου των ενόπλων δυνάμεων.

Και η συμφωνία καθεαυτή όμως έχει σοβαρά προβληματικά σημεία: το κατ’ αρχήν θετικό άρθρο 2 προβλέπει αμυντική συνδρομή μόνο σε περίπτωση επίθεσης κατά της «επικράτειας», αφήνοντας συνεπώς εκτός κάλυψης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα, όπου κυρίως εντοπίζεται η τουρκική επιθετικότητα. Επίσης, στο άρθρο 18 προβλέπεται συμμετοχή σε κοινή ανάπτυξη δυνάμεων σε περιοχές όπως στο Σαχέλ, πέραν κάθε συλλογικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων διεθνών οργανισμών.

Ο Τομεάρχης Εξωτερικών τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι υπέρ της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης έναντι ΝΑΤΟ και ΗΠΑ. Η έννοια της ευρωπαϊκής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζει τα σύνορα κάθε χώρας ως σύνορα της ΕΕ, προϋποθέτει όμως συλλογικές δημοκρατικές διαδικασίες. Έντονη είναι, άλλωστε, η κριτική που έχει ασκήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην απόφαση της κυβέρνησης να στείλει ελληνικά στρατεύματα στη Σαουδική Αραβία. Η εμπλοκή για πρώτη φορά σε μια ενδοαραβική σύγκρουση σουνιτών-σιιτών και μάλιστα σε ένα «άσχημο» πόλεμο, με θύματα μικρά παιδιά, υπονομεύει την παραδοσιακή θέση ενεργητικής ουδετερότητας της χώρας μας και δεν προωθεί τα εθνικά συμφέροντα.

Τέλος, ιδιαίτερα εκτεθειμένος είναι ο Πρωθυπουργός από το άδειασμα του από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, το οποίο αποκάλυψε ότι η νέα αμυντική συμφωνία με τις ΗΠΑ θα έχει αόριστη διάρκεια. Παραχώρηση που δεν είχε κάνει καμία προηγούμενη κυβέρνηση θα ήταν και η σύναψη συμφωνίας για πενταετή διάρκεια, αλλά η επ’ αόριστον παραχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων, και μάλιστα χωρίς κανένα αντάλλαγμα, είναι ιδιαίτερα προβληματική.

 ​



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ