ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

05/10/2021

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων τελών κυκλοφορίας χωρίς ενσυναίσθηση, η προσβλητική για την αξιοπρέπεια μεταχείριση γονέων ΑμεΑ

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων τελών κυκλοφορίας χωρίς ενσυναίσθηση, η προσβλητική για την αξιοπρέπεια μεταχείριση γονέων ΑμεΑ



Ερώτηση κατέθεσαν 36 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ σχετικά με το πρόβλημα της ταξινόμησης και απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που εξυπηρετούν ΑμεΑ. Η πρωτοβουλία ανήκει στη βουλευτή Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Μπέττυ Σκούφα

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
· Οικονομικών
· Μεταφορών & Υποδομων
· Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Θέμα: «ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ & ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΩΝ ΤΕΛΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ»

Ως «ενσυναίσθηση» ορίζεται η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του. Για να περιγραφεί η ικανότητα του ανθρώπου να βιώνει σε πρώτο πρόσωπο τα συναισθήματα ενός τρίτου προσώπου η σύγχρονη νευροψυχολογία καταφεύγει στην έννοια της «ενσυναίσθησης».

Πριν τρία (3) έτη, γονείς παιδιών µε αναπηρία ζήτησαν τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣτΠ), καθώς κάποιες ∆ΟΥ της ελληνικής περιφέρειας αρνήθηκαν την απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας για επιβατικά ΙΧ οχήματα, τα οποία έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά, µε την αιτιολογία ότι το αυτοκίνητο ανήκε κατά κυριότητα στους γονείς και όχι στο δικαιούχο ανήλικο µε αναπηρία. Ο ΣτΠ τότε εξήγησε ότι, όπως πρόκυπτε από την τότε νομοθεσία, τα επιβατικά ΙΧ οχήματα που προορίζονται για πολίτες µε αναπηρία απαλλάσσονται από τέλη ενώ, για τα ανήλικα ρητά «το δικαίωμα ατέλειας παραχωρείται σε εκείνον που ασκεί τη γονική μέριμνα» και πρότεινε όπως τα ταξινοµηθέντα από γονείς αναπηρικά ΙΧ επιβατικά οχήματα, να απαλλάσσονται και από τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς περαιτέρω διαδικασία.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ανταποκρίθηκε τότε θετικά και σύμφωνα µε την νέα διάταξη νόμου[1], «η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας που δικαιούνται οι ανήλικοι ανάπηροι των παραπάνω κατηγοριών, δύναται να παραχωρείται έως την ενηλικίωσή τους στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή για οποιονδήποτε λόγο έχει την επιτροπεία τους…».

Το πρόβλημα όμως της ταξινόμησης και απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που εξυπηρετούν ΑμεΑ, επανήλθε πρόσφατα στην επιφάνεια, όταν οι αρμόδιες αρχές, με πρωτοφανή ζήλο για την «τιμωρία» των «παραβατών» της νομοθεσίας έσπευσε, μετά την ενηλικίωση των ΑμεΑ και όπου δεν μεταβιβάσθηκε η κυριότητα του οχήματος στο ενήλικο ΑμεΑ, να επιδώσει εκατοντάδες πράξεις επιβολής προστίμων με πολλαπλασιαστική προσαύξηση των τελών κυκλοφορίας, ωσάν η οικονομική σταθερότητα των εσόδων της χώρας μας εξαρτάται από την παραδειγματική τιμωρία των γονέων ΑμεΑ και ωσάν η παράλειψή τους να είναι το ειδεχθέστερο των εγκλημάτων, παρότι τα μόλις ενηλικιωθέντα ΑμεΑ συνεχίζουν να παραμένουν ΑμεΑ, προς λύπην των γονέων τους και των άμεσων συγγενών τους, οι οποίοι αγόγγυστα προσφέρουν τα πάντα προς αυτά, με αληθινή και ανεξάντλητη αγάπη. Μετά τα ανωτέρω, γίνεται -εκτιμούμε- περισσότερο από κατανοητή, η στην αρχή της παρούσας Ερώτησης παράθεση της έννοιας «ενσυναίσθηση». Διότι ένα κράτος είναι μεν πρωτίστως ένας απρόσωπος και ουδέτερος διοικητικός μηχανισμός, η λειτουργία όμως του οποίου στοχεύει στη φροντίδα και εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών, άρα οφείλει και αυτό να θεσμοθετεί και να ενεργεί ως φροντίζων γονέας και όχι ως κακορίζικος και εκδικητικός γείτονας.

Επειδή, το κράτος που σέβεται τον εαυτό του και μεταχειρίζεται τους πολίτες με αξιοπρέπεια οφείλει α) να ενημερώνει και μάλιστα εγκαίρως για τις υποχρεώσεις τους, όσο τεχνικές ή ασήμαντες τυχαίνει να είναι, καθόσον δεν είναι όλοι οι πολίτες και ανά πάσα στιγμή σε θέση να γνωρίζουν την πολυσχιδή ως και αντιφατική (όπως αποδείχθηκε από την παραπάνω μεσολάβηση του ΣτΠ) ή ελλειμματική νομοθεσία του κράτους μας, ιδίως όταν διαβιούν υπό το άγχος μιας επαυξημένης καθημερινής επαγρύπνησης για το ΑμεΑ τέκνο τους.

Επειδή εν προκειμένω, τα συναρμόδια Υπουργεία όφειλαν να εκδώσουν οδηγία ή και εγκύκλιο ώστε οι κατά τόπους αρμόδιες Διευθύνσεις Συγκοινωνιών του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, να προσκαλέσουν τους γονείς ΑμεΑ να καταθέσουν ενώπιόν τους, εντός προφανώς ρητής προθεσμίας, όλα τα αποδεικτικά της συνεχιζόμενης αναπηρίας του τέκνου τους έγγραφα και να μεριμνήσουν για όποια τυχόν γραφειοκρατική διαδικασία θα εκκρεμούσε τότε, όπως μεταβίβαση της άδειας κυκλοφορίας, συμπλήρωση των δικαιολογητικών της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας με τη δικαστική απόφαση περί δικαστικής συμπαράστασης του ενήλικου πλέον ΑμεΑ κλπ., και εν πάση περιπτώσει, πριν διαβιβασθούν οιαδήποτε στοιχεία υποχρέων προς την ΑΑΔΕ, δηλαδή πριν το ζήτημα εκφύγει της αρμοδιότητας του εποπτεύοντος υπουργείου και καταστεί αμιγώς εισπρακτική υποχρέωση.

Επειδή, μόνον στην Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ) Πιερίας, έχουμε υπόψη μας να έχουν αποσταλεί σε γονείς ΑμεΑ περίπου διακόσια (200) ειδοποιητήρια προσαυξημένων τελών κυκλοφορίας και σε μέγα ποσοστό να έχουν με υποδειγματική συνέπεια εξοφληθεί.

Με βάση τα ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

1. Τελείτε εν γνώση της παραπάνω προσβλητικής για την αξιοπρέπεια μεταχείρισης των γονέων ΑμεΑ;


2. Έχει σκοπό η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να επανορθώσει, α) θέτοντας σε λειτουργία τη Δημόσια Διοίκηση, ώστε αυτή να φέρεται προνοητικά & εξυπηρετικά και όχι εκδικητικά και β) εκδίδοντας άμεσα ατομικές διοικητικές πράξεις αναδρομικής απαλλαγής των συγκεκριμένων γονέων από τα τέλη κυκλοφορίας και επιστροφής των τυχόν (αχρεωστήτως) καταβληθέντων ή συμψηφισμού τους με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις τους;


________________________________

[1]Ν. 4538/2018 (ΦΕΚ Α’85) με θέμα: «Μέτρα για την προώθηση των Θεσμών της Αναδοχής και Υιοθεσίας και άλλες διατάξεις» που περιέχει τη σημαντική νέα πρόβλεψη για τα ανήλικα ΑμεΑ που χρησιμοποιούν Ι.Χ. Συγκεκριμένα, το άρθρο 29 του ν. 4538/2018 τροποποιεί το άρθρο 16 του ν. 1798/1988 και έτσι, στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ Α’166) προστίθενται δύο νέα εδάφια ως εξής: «Επίσης, η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας που δικαιούνται οι ανήλικοι ανάπηροι των παραπάνω κατηγοριών, δύναται να παραχωρείται έως την ενηλικίωσή τους στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή για οποιονδήποτε λόγο έχει την επιτροπεία τους για ένα μόνο όχημα, έστω και αν ασκεί τη γονική μέριμνα ή την επιτροπεία σε περισσότερους ανήλικους αναπήρους. Σε περίπτωση θανάτου αναπήρου, για λογαριασμό του οποίου είχε χορηγηθεί στα ως άνω πρόσωπα η προαναφερθείσα απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας οφείλονται από το επόμενο ημερολογιακό έτος εκείνου του θανάτου του αναπήρου.».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 


Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ


Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
• Οικονομικών
• Μεταφορών & Υποδομων
• Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Θέμα: «ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ & ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΩΝ ΤΕΛΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ»

Ως «ενσυναίσθηση» ορίζεται η συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου, και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του. Για να περιγραφεί η ικανότητα του ανθρώπου να βιώνει σε πρώτο πρόσωπο τα συναισθήματα ενός τρίτου προσώπου η σύγχρονη νευροψυχολογία καταφεύγει στην έννοια της «ενσυναίσθησης».

Πριν τρία (3) έτη, γονείς παιδιών µε αναπηρία ζήτησαν τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣτΠ), καθώς κάποιες ∆ΟΥ της ελληνικής περιφέρειας αρνήθηκαν την απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας για επιβατικά ΙΧ οχήματα, τα οποία έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά, µε την αιτιολογία ότι το αυτοκίνητο ανήκε κατά κυριότητα στους γονείς και όχι στο δικαιούχο ανήλικο µε αναπηρία. Ο ΣτΠ τότε εξήγησε ότι, όπως πρόκυπτε από την τότε νομοθεσία, τα επιβατικά ΙΧ οχήματα που προορίζονται για πολίτες µε αναπηρία απαλλάσσονται από τέλη ενώ, για τα ανήλικα ρητά «το δικαίωμα ατέλειας παραχωρείται σε εκείνον που ασκεί τη γονική μέριμνα» και πρότεινε όπως τα ταξινοµηθέντα από γονείς αναπηρικά ΙΧ επιβατικά οχήματα, να απαλλάσσονται και από τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς περαιτέρω διαδικασία.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ανταποκρίθηκε τότε θετικά και σύμφωνα µε την νέα διάταξη νόμου1, «η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας που δικαιούνται οι ανήλικοι ανάπηροι των παραπάνω κατηγοριών, δύναται να παραχωρείται έως την ενηλικίωσή τους στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή για οποιονδήποτε λόγο έχει την επιτροπεία τους…».

Το πρόβλημα όμως της ταξινόμησης και απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που εξυπηρετούν ΑμεΑ, επανήλθε πρόσφατα στην επιφάνεια, όταν οι αρμόδιες αρχές, με πρωτοφανή ζήλο για την «τιμωρία» των «παραβατών» της νομοθεσίας έσπευσε, μετά την ενηλικίωση των ΑμεΑ και όπου δεν μεταβιβάσθηκε η κυριότητα του οχήματος στο ενήλικο ΑμεΑ, να επιδώσει εκατοντάδες πράξεις επιβολής προστίμων με πολλαπλασιαστική προσαύξηση των τελών κυκλοφορίας, ωσάν η οικονομική σταθερότητα των εσόδων της χώρας μας εξαρτάται από την παραδειγματική τιμωρία των γονέων ΑμεΑ και ωσάν η παράλειψή τους να είναι το ειδεχθέστερο των εγκλημάτων, παρότι τα μόλις ενηλικιωθέντα ΑμεΑ συνεχίζουν να παραμένουν ΑμεΑ, προς λύπην των γονέων τους και των άμεσων συγγενών τους, οι οποίοι αγόγγυστα προσφέρουν τα πάντα προς αυτά, με αληθινή και ανεξάντλητη αγάπη. Μετά τα ανωτέρω, γίνεται -εκτιμούμε- περισσότερο από κατανοητή, η στην αρχή της παρούσας Ερώτησης παράθεση της έννοιας «ενσυναίσθηση». Διότι ένα κράτος είναι μεν πρωτίστως ένας απρόσωπος και ουδέτερος διοικητικός μηχανισμός, η λειτουργία όμως του οποίου στοχεύει στη φροντίδα και εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών, άρα οφείλει και αυτό να θεσμοθετεί και να ενεργεί ως φροντίζων γονέας και όχι ως κακορίζικος και εκδικητικός γείτονας.

Επειδή, το κράτος που σέβεται τον εαυτό του και μεταχειρίζεται τους πολίτες με αξιοπρέπεια οφείλει α) να ενημερώνει και μάλιστα εγκαίρως για τις υποχρεώσεις τους, όσο τεχνικές ή ασήμαντες τυχαίνει να είναι, καθόσον δεν είναι όλοι οι πολίτες και ανά πάσα στιγμή σε θέση να γνωρίζουν την πολυσχιδή ως και αντιφατική (όπως αποδείχθηκε από την παραπάνω μεσολάβηση του ΣτΠ) ή ελλειμματική νομοθεσία του κράτους μας, ιδίως όταν διαβιούν υπό το άγχος μιας επαυξημένης καθημερινής επαγρύπνησης για το ΑμεΑ τέκνο τους.

Επειδή εν προκειμένω, τα συναρμόδια Υπουργεία όφειλαν να εκδώσουν οδηγία ή και εγκύκλιο ώστε οι κατά τόπους αρμόδιες Διευθύνσεις Συγκοινωνιών του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, να προσκαλέσουν τους γονείς ΑμεΑ να καταθέσουν ενώπιόν τους, εντός προφανώς ρητής προθεσμίας, όλα τα αποδεικτικά της συνεχιζόμενης αναπηρίας του τέκνου τους έγγραφα και να μεριμνήσουν για όποια τυχόν γραφειοκρατική διαδικασία θα εκκρεμούσε τότε, όπως μεταβίβαση της άδειας κυκλοφορίας, συμπλήρωση των δικαιολογητικών της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας με τη δικαστική απόφαση περί δικαστικής συμπαράστασης του ενήλικου πλέον ΑμεΑ κλπ., και εν πάση περιπτώσει, πριν διαβιβασθούν οιαδήποτε στοιχεία υποχρέων προς την ΑΑΔΕ, δηλαδή πριν το ζήτημα εκφύγει της αρμοδιότητας του εποπτεύοντος υπουργείου και καταστεί αμιγώς εισπρακτική υποχρέωση.

Επειδή, μόνον στην Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ) Πιερίας, έχουμε υπόψη μας να έχουν αποσταλεί σε γονείς ΑμεΑ περίπου διακόσια (200) ειδοποιητήρια προσαυξημένων τελών κυκλοφορίας και σε μέγα ποσοστό να έχουν με υποδειγματική συνέπεια εξοφληθεί.

Με βάση τα ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

1. Τελείτε εν γνώση της παραπάνω προσβλητικής για την αξιοπρέπεια μεταχείρισης των γονέων ΑμεΑ;
2. Έχει σκοπό η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να επανορθώσει, α) θέτοντας σε λειτουργία τη Δημόσια Διοίκηση, ώστε αυτή να φέρεται προνοητικά & εξυπηρετικά και όχι εκδικητικά και β) εκδίδοντας άμεσα ατομικές διοικητικές πράξεις αναδρομικής απαλλαγής των συγκεκριμένων γονέων από τα τέλη κυκλοφορίας και επιστροφής των τυχόν (αχρεωστήτως) καταβληθέντων ή συμψηφισμού τους με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις τους;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Παππάς Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία )
Αυλωνίτης Αλέξανδρος –Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα )
Δρίτσας Θεώδορος
Ζεϊμπέκ ΧουσεΪν
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα
Λάππας Σπυρίδωνας
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Ιωάννης
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού (Γιώτα )
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη 
Φίλης Νικόλαος
Χαρίτου Δημήτριος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυγογιός Γεώργιος

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ