ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube flickr

14/10/2021

Π. Πέρκα: Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε τη ΔΕΗ εγκλωβισμένη σε ένα πλέγμα προβλημάτων και δεσμεύσεων

Π. Πέρκα: Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε τη ΔΕΗ εγκλωβισμένη σε ένα πλέγμα προβλημάτων και δεσμεύσεων



Εισήγηση της Π. Πέρκα στην 4η συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής για την β’ ανάγνωση του Σ/Ν του ΥΠΕΝ για την Ενσωμάτωση Οδηγίας ενεργειακής απόδοσης, καθώς και την ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας

Δυστυχώς, δεν θα πω αυτά που είχα ετοιμάσει. Δεν ξέρω αν θα σας άρεσαν ιδιαίτερα, γιατί πρέπει να απαντήσω πρώτα στον αγαπητό συνάδελφο, ο όποιος έχει μάλλον ελλιπή ενημέρωση ή κοντή μνήμη. Όλα αυτά που αναφέρατε για την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αγαπητέ συνάδελφε, έγιναν σε καθεστώς μνημονίου, στο οποίο έφεραν τη χώρα δύο κόμματα, η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ. Αυτό δεν το ξεχνάει κανείς. Πτώχευσε η χώρα, έχασε 25% του ΑΕΠ και είχαμε τους δανειστές. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια με κόστος. Πάμε παρακάτω.

Μιλήσατε για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν είναι δυνατόν, που είχε καταφέρει το κόμμα σας να χρωστά 800 δις για κρατικές ενισχύσεις ο ΟΣΕ, εάν δεν γινόταν ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μιλάτε εσείς για τη FRAPORT, που προχθές ακόμα δώσατε ένα σωρό λεφτά μαζί με την AEGEAN, όταν ο λαός πεινάει. Το 2015, λοιπόν, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε την εγκλωβισμένη ΔΕΗ σε ένα πλέγμα προβλημάτων και δεσμεύσεων. Τα χρέη των καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, λόγω του ότι δεν είχαν γίνει μειώσεις και δεν στηρίχθηκαν τα νοικοκυριά και λόγω των μνημονίων εκείνων με 65 δις μέτρα, είχαν  φτάσει το 1,4 δις. Ο δανεισμός της με υψηλότοκα ως επί το πλείστον δάνεια, ξεπερνούσε τα 4,8 δις. Είχαν δρομολογηθεί τα ΝΟΜΕ από το 2013, που εν τέλει αναγκάστηκε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να εφαρμόσει. Αυτό ήταν ευθύνη της Κυβέρνησης Σαμαρά το 2014.

Επίσης, τότε η χώρα δεν συμπεριλήφθηκε σε αυτές που παρέλαβαν δωρεάν πιστοποιητικά CO2 για την περίοδο 2020-2030. Γι’ αυτό είναι υπέρογκα αυτά τα ποσά και την ίδια περίοδο βεβαίως, είχε υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή της Πτολεμαΐδας 5, προϋπολογισμού 1,5 δις, παρακαλώ, και σήμερα για την Πτολεμαΐδα 5 δεν μας έχει απαντήσει. Έπρεπε να είναι εδώ ο κ. Σκρέκας. Του έχουμε  κάνει κοινοβουλευτική ερώτηση.

Τι θα γίνει με αυτό το έργο του 1,5 δις που ακόμα κατασκευάζεται, που δεν ξέρουμε τι θα γίνει την επόμενη μέρα, που δεν ξέρουμε πότε θα κλείσει το  2028, το 2025 και κυρίως με ποια τεχνοοικονομική μελέτη προκρίνεται, μάλλον, πάλι από δημοσιεύματα και διαρροές το φυσικό αέριο, το οποίο έχει ημερομηνία λήξης, γιατί είναι ορυκτό καύσιμο; Με ποια λογική γίνονται όλα αυτά; Είναι δημόσια περιουσία. Δεν είναι περιουσία ούτε του κ. Σκρέκα, ούτε του κ. Μητσοτάκη.

Η ΔΕΗ λοιπόν, ήταν ουραγός στα έργα ΑΠΕ, που σήμερα σε αυτό συμφωνούμε, και όλοι λένε για τις ΑΠΕ. Κράτησαν τη ΔΕΗ έξω από την αγορά των ΑΠΕ ,όταν γινόταν εκείνα τα χρόνια πάρτι σε αυτήν την αγορά. Η ΔΕΗ είχε μερίδιο 3%. Αυτό παραλάβαμε. Επιπλέον, το 17% είχε εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, πράγματι, για εκποίηση. Δεν την κάναμε. Το αναιρέσαμε αυτό το σχέδιο. Βεβαίως, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ έχει νομοθετηθεί με 67%. Είχε ακόμα νομοθετηθεί το καταστροφικό έργο της μικρής ΔΕΗ, το οποίο επίσης δεν προχώρησε.

Τι κάναμε, λοιπόν, εμείς, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ;

Μειώσαμε μεσοσταθμικά 12% τους λογαριασμούς του ρεύματος, γιατί τότε υπήρχε μια ανθρωπιστική κρίση. Παρείχε διευκολύνσεις, βέβαια, στα νοικοκυριά, σε επιχειρήσεις. Μείωσε τον καθαρό δανεισμό, έκανε επενδύσεις 2,3 δισ. και επεκτάθηκε στα Βαλκάνια. Δρομολόγησε την ηλεκτροκίνηση, την είσοδο στην αγορά φυσικού αερίου, πλήθος επιχειρηματικών συνεργασιών, τη ριζική στροφή στις ΑΠΕ και αυτό είναι πολύ μεγάλη επιτυχία, αλλά και την αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας της ΔΕΗ.

Επειδή μιλήσατε για απολιγνιτοποίηση, δύο χρόνια έχουν περάσει από τότε που ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε την απολιγνιτοποίηση και όχι την απανθρακοποίηση,- το φυσικό αέριο παραμένει – και δεν έχει γίνει τίποτα. Υπάρχουν οι εκτάσεις της ΔΕΗ, τις οποίες ψάχνουμε να βρούμε για αποκατάσταση, στο Σχέδιο Ανάκαμψης, στο Πρόγραμμα της Δίκαιης Μετάβασης, στα εδαφικά σχέδια, στην αναθεώρηση των εδαφικών σχεδίων, και δεν υπάρχει πουθενά, διότι δεν έχουν προχωρήσει τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια, τα οποία ακόμα περιμένουμε. Όπως περιμένουμε και την προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΝ και ΔΕΗ.

Οι άνεργοι έχουν φτάσει τρεισήμισι χιλιάδες, ενώ μπορούσαν να δουλεύουν στις αποκαταστάσεις εδαφών. Και έρχεται τώρα, νομοσχέδιο από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την απολιγνιτοποίηση, και εδώ θα ρωτήσω τον κύριο Υπουργό: το ΥΠΕΝ φεύγει από αυτή την διαδικασία; Γιατί έχει μέσα και πολεοδομικά και ενεργειακά θέματα… Εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι το λιγότερο , σημασία έχει τι θα περιέχει. Ξέρω τι θα περιέχει όπως σε όλα, θα έχει δυο τρεις μεγάλους επενδυτές που θα απορροφήσουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια και θα πάνε να κάνουνε απολιγνιτοποίηση και όχι απανθρακοποίηση και θα μείνει η τοπική κοινωνία απέξω. Και πώς φαίνεται αυτό; Φαίνεται και από τη στάση που έχετε για τις ενεργειακές κοινότητες ακόμη και σε αυτό το νομοσχέδιο.

Ακόμα και σε αυτό το νομοσχέδιο, φέρνετε μία Οδηγία καθυστερημένα, που τελεί υπό αναθεώρηση, οι όροι της οποίας όμως συνάδουν με το ΕΣΕΚ που έχετε, γιατί και αυτό είναι υπό αναθεώρηση, και όταν έρθουν οι πιο φιλόδοξοι στόχοι θα είμαστε πάλι πίσω και θα είναι υπό αναθεώρηση. Αυτή είναι κυβέρνησή σας. Ίσα-ίσα τυπικά, πρόχειρα λίγο να συμβαδίσουμε λίγο να το κρατήσουμε και πιο πολύ να εξυπηρετήσουμε συμφέροντα που μας κρατάνε στην εξουσία. Αυτό είναι.

Σε δελτίο τύπου του Υπουργείου αναφέρεται σε αποδοτική θέρμανση-ψύξη από ΑΠΕ. Αλήθεια, τι γίνεται με τις τηλεθερμάνσεις στη Φλώρινα και στη Μεγαλόπολη; Κόψατε έργα τηλεθέρμανσης -γελάει όλη η Ευρώπη- για να πάει το φυσικό αέριο στα σπίτια το οποίο φυσικό αέριο, δεν χρηματοδοτείται από τα ευρωπαϊκά ταμεία της επόμενης προγραμματικής περιόδου και δεν ξέρουμε πώς θα γίνει και έχει και ημερομηνία λήξης. Θα  βάλουν τους πολίτες πάλι των ίδιων περιοχών, που στήριξαν τη χώρα με την ενέργεια και έχουν από τη μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη πολλές επιπτώσεις… θα τους πουν βάλτε τώρα φυσικό αέριο και σε πέντε, δέκα χρόνια -μπορεί να λέω και πολλά θα αλλάξουν καύσιμο, διότι το φυσικό αέριο δεν χρηματοδοτείται και είναι ορυκτό καύσιμο.

Αυτά κάνουν και δεν επιδοτούν επιπλέον τις εταιρείες τηλεθέρμανσης. Στον Δήμο Αμυνταίου ας πούμε, τα τέλη για τηλεθέρμανση είναι πολύ υψηλά, δεν στηρίζονται αυτή την εποχή καθόλου οι πολίτες που θερμαίνονται από τηλεθέρμανση. Σταματήστε λοιπόν να πολιτεύεστε χωρίς στρατηγική, χωρίς όραμα, χωρίς να παρακολουθείτε τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες τάσεις. Ρισκάρετε την ενεργειακή μετάβαση της χώρας,  όταν τρέχετε πίσω από τις εξελίξεις. Η πράσινη μετάβαση θέλει σοβαρό σχεδιασμό, ικανούς πόρους και στοχευμένα μέτρα για να είναι δίκαιη και να μην μείνει κανείς πίσω. Δεν γίνεται με ευχές και κείμενα και κυρίως, δεν εντέλλεται, αλλά ούτε εξαγγέλλεται όπως έγινε με τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν για τις ενεργειακές κοινότητες περί νέου θεσμικού πλαισίου, περί άρσης των εμποδίων, περί δημιουργίας νέων οντοτήτων, περί χρηματοδότησης

 Έρχεται το νομοσχέδιο και τα πιο εντυπωσιακό που είδαμε είναι η απουσία ρύθμισης για την κατάργηση του ασφυκτικού πλαισίου των διαγωνιστικών διαδικασιών, έμπνευσης κ. Χατζηδάκη. Ούτε κουβέντα επίσης για το έλλειμμα διάθεσης ηλεκτρικού χώρου για την ανάπτυξη μικρών έργων ΑΠΕ, από ενεργειακές κοινότητες δημοτικές και πολιτών. Παγωμένοι πόροι από το Πράσινο Ταμείο που είναι ήδη δεσμευμένοι από το 2018 για την ενίσχυση ενεργειακών κοινοτήτων σε λιγνιτικές περιοχές.

Έχετε σκοπό να διασφαλίσετε τις πηγές χρηματοδότησης; Θα επαναφέρετε το ποσοστό από τα έσοδα δημοπράτησης των ρύπων, που στις λιγνιτικές περιοχές το 6% ,το κάνατε 1% το 2020, εν μέσω απολιγνιτοποίησης; Δηλαδή, πάντα οι λιγνιτικές περιοχές θα είναι ο εύκολος στόχος όπου θα αντληθούν πόροι για να καλύψουν τα μέτρα για την ακρίβεια των τιμών ενέργειας, την οποία ακρίβεια, επιτρέψτε μου να πω- γιατί έχω προκληθεί-μπορεί να είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο αλλά θέλω να μου απαντήσει ο κύριος Υπουργός, γιατί το 2020 που είχαμε κατάρρευση των τιμών - υπήρχε κατάρρευση των τιμών των ορυκτών καυσίμων- γιατί δεν υπήρξε μείωση για τους καταναλωτές και κερδοσκοπούσαν και η ΔΕΗ και οι προμηθευτές τέσσερις φορές πάνω; 28 αγοράζανε 110 πουλούσαν. Αυτή ήταν η πολιτική.

Τον Σεπτέμβρη του 2019,  20% αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος. Εμείς σε καιρό μνημονίων 12% μείωση. Και έρχεται και το target model και γίνεται η χειραγώγηση των τιμών και έχουν πάλι υπερκέρδη κάποιοι. Πάλι την πληρώνουν τα συνήθη υποζύγια. Δεν γίνεται έτσι. Βεβαίως υπάρχει ένα παγκόσμιο πρόβλημα, εδώ όμως είναι πολύ πιο οξυμένο. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ έγινε εν κρυπτώ, έγινε με παιχνίδια χρηματιστηριακά. Δικαίως ο Πρόεδρος μας λέει ότι θα ζητήσει να δούμε τις ευθύνες τις πολιτικές και μη. Με μία γενική συνέλευση της ΔΕΗ χωρίς να το ξέρει κανείς ,εκτός από κάποιους «φίλους» πάλι. Εν πάση περιπτώσει, αυτά γράφονται στην ιστορία και υπάρχουν και στοιχεία και τα μαθαίνει και ο ελληνικός λαός. Όχι από τα κανάλια, αλλά κάποια στιγμή τα μαθαίνει.  

Ακόμα και ένα σωστό μέτρο, όπως είναι οι μονάδες βιοαερίου εντός ζωνών, σε γη υψηλής παραγωγικότητας, που είχαμε θεσμοθετήσει εμείς και αυτό το ξεχειλώνετε. Το πάτε από τα 500 κιλοβάτ στα 3 μεγαβάτ. Να εξυπηρετήσουν τι; Τι θα πει 3 μεγαβάτ; Είναι απαράδεκτο. Ξέρετε τι θα πει; Αλλαγή χρήσης της γης, από αγροτική σε βιομηχανική. Κάποιον εξυπηρετείτε και με αυτό.

Έχουμε πει για τις Ενεργειακές Κοινότητες ότι είναι ο μόνος τρόπος που διαχέεται το όφελος στις τοπικές κοινωνίες, συμμετέχουν οι πολίτες, συνεχίζετε να μην παρακολουθείτε τα ευρωπαϊκά δεδομένα, έρχεστε και λέτε με τα άρθρα 36 και 37, να επιτρέπεται η διανομή μερισμάτων σε μια Ενεργειακή Κοινότητα, ακόμη και αν έχει αλλάξει η σύστασή της και δεν είναι πλειοψηφική η συμμετοχή φυσικών προσώπων. Δηλαδή, μπορεί να είναι ένας ή δύο επενδυτές, μπορεί να είναι μια εταιρεία. Έρχεται και το δεύτερο για τη μεταβίβαση, είναι σαν να μιλάμε πια για εταιρείες.  Οι Ενεργειακές Κοινότητες έχουν συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας και υπάρχει συγκεκριμένο πνεύμα. Δε μπορεί να λειτουργούν με εταιρικό σχήμα, γιατί παύει ο σκοπός τους.

Πάλι καλά, προβλέπετε σε περίπτωση μετασχηματισμού ότι θα χαθούν τα προνόμια. Θα μου πείτε τότε, γιατί να θέλουν να γίνουν; Μπορεί να δούμε σε ένα επόμενο νομοσχέδιο ότι δεν θα καταργηθούν τα προνόμια…θα παραμένουν προνόμια. Έχουμε περιπτώσεις ομαδοποιημένων έργων ενεργειακών κοινοτήτων στη Δυτική Μακεδονία, που στην πραγματικότητα είναι εταιρείες που κρύφτηκαν πίσω από αυτό το σχήμα για να έχουν αυτά τα προνόμια. Έρχεται, όμως και να το αναγνωρίσω, το άρθρο 38 και αποπειράται να περιορίσει αυτές τις στρεβλώσεις από το 2021 και μετά, όμως πάλι κι αυτό μισό. Δε λέει τι θα γίνει με αυτές που υπάρχουν από το 2021 και πριν για αυτές που ήδη υπάρχουν. Αυτό πρέπει να διορθωθεί.

Είναι θετική η διάταξη που αυξάνει τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό. Θα μπορούσε να επεκταθεί και σε επιχειρήσεις και τα λοιπά. Σήμερα όμως ήθελα να κάνω πολλές ερωτήσεις στον κ. Υπουργό.  Το αίτημα δέσμευση ηλεκτρικού χώρου για έργα εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού στην περιοχή Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης, θα προχωρήσει; Θα ικανοποιηθεί αυτό ποτέ; Σε άλλα κράτη της Ένωσης οι Ενεργειακές Κοινότητες έχουν απογειωθεί. Εδώ, ακόμα συζητάμε τυπικά θέματα. Δεν κάνει ένα άλμα προς τα εμπρός. Είπαμε, τυπική διαδικασία. Δεν δίνει κίνητρα για την ανάδειξη του κοινωνικού προσήμου των Ενεργειακών Κοινοτήτων.

Μας χρωστάτε και ενημέρωση για τους υβριδικούς σταθμούς σε μη διασυνδεδεμένα νησιά…αλλά πολλά ζητάω εγώ. Για τη Δ.Ε.Η. και το antitrust μπορούμε να μιλάμε ώρες και αν θέλετε να κάνουμε αυτήν την κουβέντα, νομίζω ότι θα βγείτε χαμένοι.

Θα κάνω μια απέλπιδα προσπάθεια, μήπως κάποτε πάρω καμία απάντηση. Γιατί; Χθες, ο κ. Υπουργός απάντησε όπως απάντησε στα περιβαλλοντικά άρθρα, αλλά τα κρίσιμα θέματα δεν τα ακούμπησε και τα θέτω μετ’ επιτάσεως και θα τα ξαναπώ και αύριο. Η Επιτροπή ζήτησε τη γνώμη των παραγόντων της αγοράς για το antitrust για τα προτεινόμενα μέτρα και αυτοί δήλωσαν ότι έχουν κάποιες επιφυλάξεις. Ρωτάμε λοιπόν, ποιες είναι αυτές οι επιφυλάξεις της αγοράς; Ποιες τροποποιήσεις κάνατε για να επιτευχθεί η συμφωνία; Πρέπει να το μάθουμε.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η Δ.Ε.Η. θα μπορεί να διαθέσει τα προθεσμιακά  προϊόντα της ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχονται από τις λιγνιτικές μονάδες στο ελληνικό χρηματιστήριο και στο ευρωπαϊκό χρηματιστήριο. Αυτό βοηθάει την εγχώρια αγορά; Υποτίθεται ότι ο σκοπός της ρύθμισης είναι η αύξηση του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά. Πως αυξάνεται η ρευστότητα της εγχώριας προθεσμιακής αγοράς, όταν οι λιγνιτικές ποσότητες διατίθενται στις αγορές της Ευρώπης; Πολύ κρίσιμο ερώτημα. Πρέπει να μας το απαντήσει ο κ. Υπουργός.

Στην ανακοίνωση της Επιτροπής - διαβάζουμε από το αγγλικό κείμενο - ότι η Δ.Ε.Η. θα έχει πλήρη διακριτική ευχέρεια να παράγει τους όγκους αυτούς με οποιοδήποτε από τα περιουσιακά στοιχεία ηλεκτροπαραγωγής του χαρτοφυλακίου της, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, της υδροηλεκτρικής ενέργειας ή άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Γιατί στο άρθρο 45 αυτό δεν αναφέρεται; Είναι λάθος εκ παραδρομής ή μήπως συμβαίνει κάτι άλλο; Πολύ σημαντικό. Η ακριβής μετάφραση λέει: «Για την αποφυγή αμφιβολιών, η ΔΕΗ δεν υποχρεούται να παρέχει τις ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας μόνο σε λιγνίτη στους αγοραστές». Είναι καθαρό.

Βεβαίως, υπάρχει και το θέμα της διάθεσης ποσοτήτων λιγνιτικής παραγωγής εν κρυπτώ, σύμφωνα με παράγοντες της εγχώριας αγοράς, μέσα σε 10 λεπτά.

 Ρωτάμε, υπήρξε ενημέρωση; Δεν χρειαζόταν πρώτα νομοθετική ρύθμιση; Με ποιο θεσμικό πλαίσιο προχωρήσατε; Ποιες ήταν τελικά και τι θα γίνει με τις παραπάνω ποσότητες; Αυτά είναι σοβαρά ερωτήματα.

Έχουμε βέβαια και μία ερώτηση, την οποία τη θέτουμε, την ξαναθέτουμε και σήμερα με μεγάλη μου χαρά άκουσα όλους τους συναδέλφους της Αντιπολίτευσης να το επικαλούνται. Τι θα γίνει με την Πτολεμαΐδα 5; Είναι δημόσιο χρήμα, είναι 1,5 δις. Τι σκοπό έχετε; Πότε θα κλείσει, μάλλον το απαντάει το νομοσχέδιο, το αργότερο 31.12.2024. Τώρα το μαθαίνουμε και οι κάτοικοι δεν το ξέρουν ακόμα. Πόσο θα στοιχίσει η μετατροπή της;  Τι σχεδιασμός είναι, με τι θα δουλέψει; Δεν υπάρχει επίσημη απάντηση σε αυτό το σημείο. Υπάρχουν προτάσεις για αποθήκευση, από την Παγκόσμια Τράπεζα. Η κυβέρνηση τις αγνοεί και προτείνει φυσικό αέριο. Εκεί είναι οι φίλοι μας, αυτούς εξυπηρετούμε, θα κάνουμε απολιγνιτοποίηση, όχι απανθρακοποίηση και η Πτολεμαΐδα 5 μάλλον θα μετατραπεί σε μονάδα φυσικού αέριου.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των περιβαλλοντικών ελέγχων, θα υπενθυμίσω τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ελλάδα είναι πρώτη - δεύτερη κάθε χρόνο στην παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας και πρώτη στην παραβίαση αποφάσεων των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων, σχετικά με την περιβαλλοντική νομοθεσία. Η WWF αναφέρθηκε σε πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την οποία οι πιο ισχυρές οικονομίες έχουν τα πιο ισχυρά συστήματα περιβαλλοντικών ελέγχων και επιβολής κυρώσεων. Μάλιστα, οι ισχυροί περιβαλλοντικοί έλεγχοι ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας και την διευκόλυνση της μετάβασης της οικονομίας.

Αντί να θεραπεύσετε αυτή την κακή κατάταξη της χώρας, ώστε να προχωρήσει με καθαρούς όρους στην πράσινη μετάβαση, κάνετε ακριβώς το αντίθετο. Ελαστικοποιείτε έτι περαιτέρω τους περιβαλλοντικούς ελέγχους, υποβαθμίζοντας τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αφού μπαίνουν και στοιχεία υποκειμενικότητας στην επιβολή των προστίμων. Ο Επιθεωρητής και ο ελεγχόμενος εμπλέκονται. Δεν είναι ευρωπαϊκό, δεν είναι δίκαιο, δεν είναι δημοκρατικό.

Μέχρι σήμερα όλες οι πράξεις βεβαίωσης παράβασης στέλνονται στον αρμόδιο Εισαγγελέα και εκείνος κρίνει, αν πρόκειται για ποινικό αδίκημα, αν θα το προχωρήσει . Τώρα θα αποφασίζει ο Επιθεωρητής αν θα τους στείλει στον Εισαγγελέα. Καταλαβαίνετε τι παράθυρο ανοίγει, καταλαβαίνουμε όλοι. Βεβαίως υιοθετείτε τη φιλοσοφία της συμμόρφωσης, αγνοώντας όμως τη βασική αρχή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Ο ρυπαίνων πληρώνει και όσο επιμένετε σε τέτοιες ρυθμίσεις, ο ρυπαίνων θα εξακολουθεί να ρυπαίνει εσαεί. Δεν υπάρχει έλεγχος περιβαλλοντικής συμμόρφωσης στην Ελλάδα.

Με τις διατάξεις βέβαια, αντί λίγοι, αλλά εξειδικευμένοι επιθεωρητές περιβάλλοντος να κάνουν τη δουλειά τους, θα έχουν την ευθύνη για το αν κάνουν σωστά τη δουλειά τους οι ιδιώτες περιβαλλοντικοί ελεγκτές. Η έμφυτη αποστροφή σας προς κάθε τι δημόσιο στην ουσία εξουδετερώνει πλήρως τους δημόσιους μηχανισμούς ελέγχου της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και δυστυχώς χωρίς αυτούς θα κατρακυλήσουμε κι άλλο στην κατάταξη, αν υπάρχει περισσότερος πάτος.

Σε ό,τι αφορά στους δασικούς χάρτες, ακούστε. Μην κοροϊδεύετε τον κόσμο, πείτε τους, θέλουμε άλλη μια παράταση, γιατί θέλουμε να τους διορθώσουμε. Μην υποβάλετε τώρα ενστάσεις, γιατί είναι φαύλος κύκλος, «κυνηγάτε την ουρά σας». Ευχαριστώ πολύ.



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ